Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kannattaako??

  • Viestiketjun aloittaja A-Fr0MaN
  • Aloituspäivämäärä
Toi nyt on tommosta joulunalus-hypetystä, jolla yritetään torpedoida PS2-myyntiä.

Mä pelaan jouuna tyytyväisenä seuraavia pelejä: GT3, GTA3 ja PES. Ja annan muiden hoitaa konsolien & pelien venailun. ;) Vale, emävale, julkaisupäivä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Toi nyt on tommosta joulunalus-hypetystä, jolla yritetään torpedoida PS2-myyntiä.

Mä pelaan jouuna tyytyväisenä seuraavia pelejä: GT3, GTA3 ja PES. Ja annan muiden hoitaa konsolien & pelien venailun. ;) Vale, emävale, julkaisupäivä...

Mä pelaan jouluna tyytyväisenä seuraavia pelejä: GTA3, PES, Halo ja Project Gotham.

Odottamisella on myös vaihtoehto katos. :p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Toi nyt on tommosta joulunalus-hypetystä, jolla yritetään torpedoida PS2-myyntiä.

No olkoon mitä on, mutta usean kuukauden päässä oleva julkaisupäivä ei PS2:n joulumyyntiä paljoa hetkauta. Jos joku haluaa pelikonsolin jouluksi, vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.

Ja jos joku on torpedoinnista syyllinen, niin Sony ajoitti suurimman osan PS2/Emotion Engine hypetyksistään (lehdistötiedotteista) Dreamcastin tai sen kovimpien pelien julkaisujen yhteyteen. Kilpailuahan se vain on, mutta kovin rehellistä peliä ei kuitenkaan. (Pelihahmoilla on tunteet ja ne myös näyttävät ne pelaajille, juu. :rolleyes: )

Omassa konsolikokoelmassani PS2 on paikkansa ansainnut, mutta ensimmäisen vajaan vuoden aikana DVD-ominaisuutta lukuunottamatta vempeleellä ei järkevää käyttöä ollut. Onneksi PES, GTA3, THPS3 ja muutama muu peli on palauttanut uskoa PS2:n pelitarjontaan.

- Jussi
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Code


Mä pelaan jouluna tyytyväisenä seuraavia pelejä: GTA3, PES, Halo ja Project Gotham.

Ja toivottavasti kerrot kokemuksia uudesta koneesta ja sen peleistä. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Toi nyt on tommosta joulunalus-hypetystä, jolla yritetään torpedoida PS2-myyntiä.

Vaikka PS2:n heikko joulumyynti olisikin Microsoftin ja Nintendon etu on ennakkotilausten idea kuitenkin koneiden myyminen, ei mikään torpedointi. Rahaa saadaan myydyistä laitteista, ei vastustajan myynnin menetyksistä. Nuo ennakkotilaukset ovat sitä paitsi sen verran pieniä määriä, että ne eivät PS2:n huimassa joulukysynnässä tunnu missään.

Jos torpedointia haluaa nähdä, kannattaa miettiä MGS2:n julkaisua. Julkaisu jenkkilässä yhtä aikaa Xboxin ja Gamecuben kanssa voisi vielä mennä sattumana, mutta kun PAL-käännös venyy tarkalleen Xboxin Euroopan julkaisuun, ei epäselvyyttä enää ole. Silti, ei siinäkään mitään ilkeää tai tuomittavaa ole Nintendoa tai Microsoftia kohtaan, vaan ihan normaalia bisnestä. Sen sijaan meille PS2:n omistajille pelin viivyttäminen on aika veemäistä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex

PS2:n omistajille pelin viivyttäminen on aika veemäistä.

Siis tarkoitatko tuossa yleisesti PAL-pelejä vai vain MGS2:sta? Nimittäin sitähän ei oikeestaan "viivytetä", vaan siihen pikemminkin lisäillään kaikkea (ja ehkä korjataan joitain pikkubugeja). Kyllähän se joskus käy tietenkin hämäämään, kun jenkit saa pelit meitä kuukausia aiemmin ja vielä siihen kaiken lisäks tää koko twisted metal sotku.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Siis tarkoitatko tuossa yleisesti PAL-pelejä vai vain MGS2:sta? Nimittäin sitähän ei oikeestaan "viivytetä", vaan siihen pikemminkin lisäillään kaikkea (ja ehkä korjataan joitain pikkubugeja). Kyllähän se joskus käy tietenkin hämäämään, kun jenkit saa pelit meitä kuukausia aiemmin ja vielä siihen kaiken lisäks tää koko twisted metal sotku.

Tottakai sitä viivytetään. Hyvän PAL-konversion tekeminen jenkistä kestää noin viikon, ellei nyt aleta tekemään mitään suuri töistä kääntämisurakkaa useille eri kielille. Jos Konami (tai Sony?) olisi todella halunnut MGS2:n Eurooppaan ennen joulua oltaisiin se tietystikkin saatu niin. Ja muuten MGS2:n lisäsälä on jo pelin japsiversiossa, joka ilmestyi pariviikkoa jenkin jälkeen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan foghorn


Xboxfin:n BBS:ssä Code on jo kertonu.

Jees, ja samoja horinoitani olen laittanut myös tänne Konsolifinin Xboxfin osastolle. En juttujani tänne konsolisotaan kehtaa laittaa,tulis kuitenkin sellainen ryöpytys ja haukkuminen kiihkeimmiltä ps2/cube-miehiltä. :p
 
Originally posted by mattilaj

Kilpailuahan se vain on, mutta kovin rehellistä peliä ei kuitenkaan. (Pelihahmoilla on tunteet ja ne myös näyttävät ne pelaajille, juu. :rolleyes: )

No bisnes on bisnestä, jengi tuntuu usein kuvittelevan että kyseessä on jokin hyväntekeväisyys yms. Ainakin Nipan kohdalta näin usein luullaan eikä suostuta myöntämään että loputtomassa Pokemon ja Mario tauhkassa on takan myös rahastusta. Moniko ostaisi niitä lukemattomia Nipan pelejä joissa on Mario, Luigi yms. mutta ei mitään muuta yhteistä hahmojen alkuperäisille peleille. Pelihän voisi olla ja olisi varmasti hyvä ilmankin näitä hahmoja, mutta ei kiinnostaisi yhtä suurta yleisö ja näin tutuilla hahmoilla "ostetaan" asiakkaita. Helppoa, tosin tästäkin nyt tulee sota kun ei sitä kukaan uskalla myöntää, stupid me.

Tuosta sulkulauseesta, hulluhan siinä sai olla jos tuon uskoi, tai sitten ei niin perillä tekniikasta/peleistä. Tuskin niille hahmoille sen parempi tekoäly ja grafiikka sen myötä tulee jos koteloon lyödään EE kiinni esim. Xboxin, GC:n, DC:n CPU:n sijaan. Se on tosin totta että hyvällä haardiksella saadaan parempaa tekoälyä kasaan... joten siinä mielessä se vaikuttaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser


No bisnes on bisnestä, jengi tuntuu usein kuvittelevan että kyseessä on jokin hyväntekeväisyys yms. Ainakin Nipan kohdalta näin usein luullaan eikä suostuta myöntämään että loputtomassa Pokemon ja Mario tauhkassa on takan myös rahastusta. Moniko ostaisi niitä lukemattomia Nipan pelejä joissa on Mario, Luigi yms. mutta ei mitään muuta yhteistä hahmojen alkuperäisille peleille. Pelihän voisi olla ja olisi varmasti hyvä ilmankin näitä hahmoja, mutta ei kiinnostaisi yhtä suurta yleisö ja näin tutuilla hahmoilla "ostetaan" asiakkaita. Helppoa, tosin tästäkin nyt tulee sota kun ei sitä kukaan uskalla myöntää, stupid me.

Rahan perässä Nintendo ja Sega ovat yhtä paljon kuin Sony ja Microsoftkin. Erot löytyvät tavasta jolla tähän pyritään. Nintendo ja Sega ovat pitäneet omaa laajaa pelituotantoa, joka varmistaa, että innovatiivista ja pelattavuudeltaan loistavia laatupelejä riittää. Valtaosaan pelintekijöistä verrattuna tiimeille on annettu kohtalaisen suuria vapauksia ja tulostavoitteet ovat pitkäaikaisia. Ei toimintatapaa ole määrännyt mikään hyväntekeväisyys, vaan Nipa ja Sega ovat päätelleet, että mallilla menestyy pitkällä tähtäimellä paremmin.

Ei ole siis ihan perusteetonta väittää, että Nintendo "välittää" asiakkaistaan enemmän kuin kilpailijansa. Kun Segan konetuotanto kaatui, jäi Nintendon tehtäväksi näyttää, että mallilla voi menestyä. Pidän mallia parhaana pelimiestä kohtaan, mutta turha sitäkään on liikaa hehkuttaa, sillä onhan esim. Sony saanut täksi jouluksi todella laadukkaan peliryppään, vaikka valtaosa tuotannosta on oman talon ulkopuolelta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Tuosta sulkulauseesta, hulluhan siinä sai olla jos tuon uskoi, tai sitten ei niin perillä tekniikasta/peleistä. Tuskin niille hahmoille sen parempi tekoäly ja grafiikka sen myötä tulee jos koteloon lyödään EE kiinni esim. Xboxin, GC:n, DC:n CPU:n sijaan. Se on tosin totta että hyvällä haardiksella saadaan parempaa tekoälyä kasaan... joten siinä mielessä se vaikuttaa.

Totta, kyllä mekin kaveriporukassa naureskeltiin tunnepuolen hypetystä ja muita älyvapaita mainospuheita. Ja nykyään saa naureskella Microsoftin ja Nintendon lehdistötiedotteille ja mainoksille. (Niitä juttuja muuten taatusti väsäävät tekniikasta ymmällään olevat henkilöt, koska tuskin laitteisto- ja ohjelmistoasiantuntijat pystyisivät noin villiä puuta heinää edes kuvittelemaan :D ) Sony on sentään siirtynyt pelimateriaalin demoamiseen ja uskottavien myyntilukujen julkaisuun pelkän potaskan puhumisen sijaan. Kaikki konsolivalmistajat tulkitsevat muuten tilastoja suorastaan nerokkaasti, vain omia vahvoja puolia etsien.

Sitä vaan ihmettelee, että kuinka tällaisesta katteettomasta julkaisutoiminnasta ei joudu ikinä mihinkään vastuuseen. Etukäteishypen perusteella laitteilla pitäisi melkein pystyä kuumatkoihin ja päästä uuteen tietoisuuden tilaan. Julkaisupäivänä nähdään kuitenkin vain marginaalisesti paremmilla grafiikoilla varustettuja päivityksiä vanhoista peleistä.

- Jussi
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Se on tosin totta että hyvällä haardiksella saadaan parempaa tekoälyä kasaan... joten siinä mielessä se vaikuttaa.
Nykyisissä peleissä tekoäly on kyllä sillä tasolla, että siihen ei saa konetehoja kulumaan kuin perkeleen tumpelo koodari... eli hyvä tekoäly ei todellakaan tartte läheskään tommoisia tehoja mitä nykykonsoleista löytyy.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Nykyisissä peleissä tekoäly on kyllä sillä tasolla, että siihen ei saa konetehoja kulumaan kuin perkeleen tumpelo koodari... eli hyvä tekoäly ei todellakaan tartte läheskään tommoisia tehoja mitä nykykonsoleista löytyy.

En todellakaan ole samaa mieltä. Monessa pelissä on ihan hyvä ja kelvollinen tekoäly, mutta parantamisen varaa on vielä rutkasti. Uudet, kehittyneemmät tekoälyalgoritmit tulevat hyötymään konetehoista. Tekoälyyn panostaminen on kasvanut todella paljon viimeisten kolmen vuoden aikana, ja prosessoritehoa annetaan tekoälyn käyttöön jopa 20-40%, mikä mielestäni on kohtuullisen paljon. Yritän huomenna muistaa katsoa töissä Game Developer Magazinen tekemän tutkimuksen taulukkoja, joista paljastui tekoälyn suuri osuus prosessoriajan käytössä. (Tutkimus oli tehty pelien tekoälykoodereitten kesken.)

- Jussi
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Nykyisissä peleissä tekoäly on kyllä sillä tasolla, että siihen ei saa konetehoja kulumaan kuin perkeleen tumpelo koodari... eli hyvä tekoäly ei todellakaan tartte läheskään tommoisia tehoja mitä nykykonsoleista löytyy.

No niin. Tutkimus lehdestä Game Developer Magazine, August 2001: "Game AI: The State of the Industry 2000-2001" Mukana tietoja myös edellisvuosien tutkimuksista.

Tekoälylle varattu prosessoriaika, prosentteina laskentatehosta:

1999: vähän reilut 10%
2000: vähän reilut 30%
2001: vähän vajaat 40%

Konetehot ovat samaan aikaan lisääntyneet huomattavasti, esimerkiksi PS2:n julkaisu on tapahtunut tuolla aikavälillä. Että kummasti niitä tumpeloita koodareita löytyy, kun koko ajan vain kasvaa tämä prosentti huolimatta lisääntyneestä laskentatehosta.

Ja itse tosiaan toivon ja odotan, että pelien tekoälyssä tapahtuu vielä huomattavia parannuksia.

- Jussi
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mattilaj
2001: vähän vajaat 40%
NO HUH HUH!!!!
en itse kyllä usko tota.... eli nyt taisi tulla pattitilanne, kun sulla on "perusteluja"..., mutta katsotaan löytyykö asiasta lisää tietoa!
 
Minustakin 40% tuntuu hemmetin paljolta. Jossain pelissä sen ymmärtäisi, mutta jos tässä on kyseessä jonkinlainen keskiarvo, tuntuu aika rankalta. Ei siinä, etteikö joku peli voisi sitä tehdäkin, mutta kun moni peli ei tekoälyyn niin paljoja tehoja tarvitse, tarkoittaisi tuo, että moni käyttäisi vielä sitäkin enemmän. Se tuntuu jo hiton vaikealta uskoa.

Ei silti, lähdemateriaalia en rupea kyseenalaistamaan ja kyllähän tekoäly, jossa on monta toimijaa menee helposti todella monimutkaiseksi matematiikaksi, jota pitää päivittää jatkuvasti. Kerro nyt kuitenkin luvuista vähän tarkemmin. Kyseessä taisi olla "tekoälysyöpöimmät" pelit. (joilla niilläkin 40% tuntuu aika paljolta...)

Miten muuten nykyään lasketaan suhteellinen prosessoriaika, kun PS2 hoitaa ihan kaiken EE:llään, mutta Xboxissa NV2A hoitaa ison osan laskennasta?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Ei silti, lähdemateriaalia en rupea kyseenalaistamaan ja kyllähän tekoäly, jossa on monta toimijaa menee helposti todella monimutkaiseksi matematiikaksi, jota pitää päivittää jatkuvasti. Kerro nyt kuitenkin luvuista vähän tarkemmin. Kyseessä taisi olla "tekoälysyöpöimmät" pelit. (joilla niilläkin 40% tuntuu aika paljolta...)

Tutkimus on tehty 2001 Game Developer Conferencen yhteydessä. On mahdollista, jopa todennäköistä, että tutkimukseen on ajautunut väkeä, joka on ollut hieman raskaampien tekoälytarpeiden kanssa tekemisissä. (Esim. strategiat/simulaatiot/urheilupelit) Joka tapauksessa halusin vain osoittaa, että tekoäly voi syödä runsaasti tehoja, etenkin hyvä tekoäly.

Tasohyppelyissä ja vastaavissa voi harvoin tekoälystä edes puhua, joten siihen nähden luku on kyllä hieman liian korkea omastakin mielestäni. (Tekoälyttömiä pelejä on paljon.)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Miten muuten nykyään lasketaan suhteellinen prosessoriaika, kun PS2 hoitaa ihan kaiken EE:llään, mutta Xboxissa NV2A hoitaa ison osan laskennasta?

PS2:ssa vektoriyksiköt suorittavat ison osan laskennasta.

Mutta siis helppoahan se on, joko omatekemällä profilerilla tai tarkoitusta varten tehdyllä ohjelmistolla. (PC:llä esimerkkinä Intelin Vtune.) Ohjelmisto siis pyörii taustalla ja kellottaa pelin kunkin funktion käyttämän ajan ja näyttää tulokset. Ei sen vaikeampaa.

- Jussi

Edit: sanajärjestys järkevämmäksi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan A-Fr0MaN
Ajattelin myydä DC:ni ensi vuonna ,koska siihen ei enää ilmesty pelejä.. :( ja ostaa PS2 tai XBOX ;D...mutta kun en nyt tiedä kumpi kannattaa hankkia? mitä mieltä te olette?

Minun mielestäni ei kannata myydä mitään pelikonsolia ostaakseen uuden, ellei uusi tue vanhaa (esim. GBA=GBA, GBC, GB). Sinulla onkin varmaan monia huippupelejä DC:lle (Shenmue...). Itse en pelikonsoleita ole pahemmin ostanut (paitsi GBA, ei aienpia GameBoy:ta), isoveli on ostanut NES:n, SNES:n ja N64:n. Mistään ei ole luopunut. Minäkin pelaan vielä kaikilla näillä koneilla. Hyviä ovat kaikki. Toivottavasti GCN pitää yllä samaa, loistavaa linjaa.
 
Ylös Bottom