Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kannettava kone & HDMI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pibe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pibe

KonsoliFIN Turnausisäntä<br>Jäsen / [zD]
Ostin tuossa HP Pavilion DV6544:n ja rupesin ihmettelemään sen HDMI:tä... Näytönohjain on Geforce 8400M.

Ongelma on, että en osaa vaihtaa HDMI-portista tulevaa resoa erilaiseksi kuin tietokoneen näytön reso. Muutenkin resovaihtoehdot mitä valmiiksi näkyy on hieman ihmeellisiä... Ei saa valittua 1280x768 vai mikä se LCD-töllön normi reso nyt onkaan. Toinen ongelma on, että en osaa laittaa ääniä tulemaan HDMI-letkua pitkin.
(näitä vaihtoehtoja olen selaillut sieltä ihmeen nVidian valikoista...)

Näitä ihmettelen vain, koska haluaisin vähintään digiTV:n näkymään töllöllä ihan normaalisti. Toisena laitteena digille käytän XO:n Media Center-ominaisuuksia, mutta haluaisin saada tämänkin toimimaan. Ja muutenkin olisi ihan kiva päästä pelaamaan GTR2:ta töllöltä :p

Kiitoksia jos löytyy viisauksia.

Vastaus: Kannettava kone & HDMI

Pitäisi varmaan vääntää kone/näytönohjain "kahden näytön" tilaan. Eli kannettavan omalla näytöllä ja ulkoisella näytöllä omat resot ja omat säädöt. Tällöin sulla on siinä Display Properties->Settings-ikkunassa kaksi näytön ikonia vierekkäin.

Oman kokemukseni mukaan pirun vaikeaa XP:llä, etenkin saada asetukset kunnolla pysymään jos/kun läppärin joskus erehtyy ottamaan irti ulkoisesta näytöstä (kuten kannettavilla usein on tapana). Ei kokemusta Vistasta.

Macbookilla toimi ihan automaagisesti ilman mitään säätöä ;)

Juu kahden näytön tilan olen saanut, mutta suoraan valikosta ei löydä kuin vaihtoehdot että kuva on identtinen läppärillä ja telkkarilla (resot siis päin hemmettiä töllössä jos käyttää koneen resoa) sekä kahden näytön yhdistetty työpöytä (liikuta hiiri ulos edelliseltä näytöltä ja se pompsahtaa seuravaalle).

Jos nyt saisin edes jotenkin vaihdettua tietokoneen reson siihen 1280x768:aan, olisin tyytyväinen. Näin saisin sen heijastettua identtisenä LCD:lle. Nyt resovaihtoehdot tuossa suuruusluokassa on 1280x800 (koneen normireso) ja 1280x720 (näin osa kuvasta jää LCD:llä ulos ja reunoille jää mustaa).

EDIT: niin ja käytössä on siis Vista.

Mun koneessa (Lenovo T60 XP:llä) voi Display Properties->Settingsissä näkyviä näyttöikoneita klikkailla. Näin aktivoit toisen näytön säätöä varten ja alhaalla oleva resovalinta muuttaa vain ko näyttöön menevää resoluutiota. Näin siis teoriassa mutta joskus homma menee mäkeen kun läppärin laittaa taas takaisin kiinni ulkoiseen näyttöön - resot on taas jotain ihan muuta kuin mitä viimeksi säädin.

Parhaiten tuntui toimivan IBM:n (anteeksi Lenovon) lisäkilkkeenä tuleva "Display Scheme Manager", joka automaagisesti aktivoituu Fn+F7-näppäimen painalluksella. Sieltä kun valitsee "Manage schemes" niin pääsee tekemään näitä säätöjä jonkinlaisella logiikalla. Olisiko HP:n Pavilionissa jotain vastaavaa tarjolla?

Pitää tänään kokeilla tuota. Tähän asti olen mennyt vain ohjauspaneelista nVidian säätöihin, enkä ole tiennyt tuollaisesta.

Pibe sanoi:
Juu kahden näytön tilan olen saanut, mutta suoraan valikosta ei löydä kuin vaihtoehdot että kuva on identtinen läppärillä ja telkkarilla (resot siis päin hemmettiä töllössä jos käyttää koneen resoa) sekä kahden näytön yhdistetty työpöytä (liikuta hiiri ulos edelliseltä näytöltä ja se pompsahtaa seuravaalle).

Ratkeaa useimmiten päivittämällä näyttiksen ajurit valmistajan kotisivuilta. Jopa ATIn viitisen vuotta vanhaan Radeon 9200-sarjaan tuollainen ominaisuus on lisätty jälkeenpäin softalla - vieläpä XP:hen, joka itse ei moista osaa eikä luonnostaan tue ollenkaan.

IMO kahden näytön yhdistetty työpöytä on kuitenkin paljon kätevämpi asetus, sillä se ei unohtele resoja ~koskaan ja samalla kun ulkoiseen näyttölaitteeseen pistää jotain pyörimään, voi kannettavan omalla näytöllä puuhastella muuta.

PowerStrip-nimisellä ohjelmalla voi tietokoneen resoluutiota muokkailla periaatteessa miten haluaa. Itselläni on tuosta samaisesta HP:n kannettavasta hiukan eri malli (17", DV9213 tjsp.) ja saan laitettua näyttikselle (GeForce Go 7600) HP:n releasaamilla ajureilla (taitaa olla nForce 81.xx) telkkuni natiivireson, 1366x768.

Täältä voi lukea ohjeet käytännön toteuttamiseen. Ohjeiden yhdestä kohtaa puuttuu kuva, johon on merkitty kopioitujen asetusten pasteeminen. Kyseinen nappi on keskimmäinen kolmesta pienestä, tooltip muistaakseni "Paste timings from clipboard".

EDIT: Tuossa sinunkin mallissa taitaa olla Vista, eikö? Mene ohjauspaneelin kautta kannettavan säätöihin, siellä pitäisi olla jossain valikko ulkoisen näytön liittämiseen. Siitä saa valittua näitä eri näyttötiloja, jotka ovat tismalleen samat kuin nVidian control panelin kautta asetettavat.

Saitko Pibe ratkaistua tätä ongelmaa? Mulla on sama probleema ja sama kone nyt. PowerStrip ei toimi. HP:n sivuilta on uusimmat Nvidian ajurit asennettu.

Kuvan saan näkyviin siedettävästi dualmodessa jossa kummallekin näytölle on määrätty oma reso, mutta halauisin saada tuon TV:n mutanttireson (1366x768tms) juuri sellaiseksi. Ja mullakaan ei kulje ääni tuota HDMI-piuhaa pitkin.

Scatterbrain XO sanoi:
Saitko Pibe ratkaistua tätä ongelmaa? Mulla on sama probleema ja sama kone nyt. PowerStrip ei toimi. HP:n sivuilta on uusimmat Nvidian ajurit asennettu.

Kuvan saan näkyviin siedettävästi dualmodessa jossa kummallekin näytölle on määrätty oma reso, mutta halauisin saada tuon TV:n mutanttireson (1366x768tms) juuri sellaiseksi. Ja mullakaan ei kulje ääni tuota HDMI-piuhaa pitkin.
Mitenkä tuo Powerstrip voi osalla toimia ja osalla ei?:confused:

Scatterbrain XO sanoi:

Ääneen löytyi helppo ratkaisu. Menee äänivalikkoon ja valitsee sen conexant HD audion (tai mikä lie olikaan...) oletuslaitteeksi. Kuvan vien nykyään VGA:lla (1360x768) koska HDMI:llä en osaa skaalata oikeanlaiseksi uusimmillakaan ajureilla.

Kokeilen tuota powerstrippiä kyllä myöhemmin.

(eikö ole muuten ihan näpsäkkä kone? :) Kyrsii vaan että vista yksinään vie muistia jo sellaiset 900M...)

Pibe sanoi:
Ääneen löytyi helppo ratkaisu. Menee äänivalikkoon ja valitsee sen conexant HD audion (tai mikä lie olikaan...) oletuslaitteeksi. Kuvan vien nykyään VGA:lla (1360x768) koska HDMI:llä en osaa skaalata oikeanlaiseksi uusimmillakaan ajureilla.

Kokeilen tuota powerstrippiä kyllä myöhemmin.

(eikö ole muuten ihan näpsäkkä kone? :) Kyrsii vaan että vista yksinään vie muistia jo sellaiset 900M...)

Kiitos, varsin looginen ratkaisu :o

Ja on kivan oloinen kapistus, kaikki muu tähän asti kokeiltu toimii hyvin ja tässä jopa pyörii joten kuten pelitkin. Mutta ottaa tuo reso-homma kyllä aavistuksen päähän, vaikka vika onkin varsin mitätön.

Ja Pziuz: en tiedä miksi joillain toimii ja joillan ei. Vista ei vain käynnistä koko ohjelmaa vaan heittää errorin (tai se ohjelma siis heittää). Ja juuh, kaikki Vista updated on haettu.

Kokeilitko suorittaa sitä yhteensopivuustilassa esim. xp service pack 2? Saa kun klikkaa exeä oikealla ja valitsee suorita yhteensopivuustilassa. Jos voit vielä kokeilla, ilmota toimiiko niin tiedän hommaanko tuota ohjelmaa vai en.

Ei muuten kannata ostaa pelejä ennen kuin tietää toimiiko ne vistassa. Jossain päin wikipediaa oli lista peleistä mitkä toimii ja miten. En jaksa nyt etsiä. Olen ostanut esim. Discworld Noirin ja Broken Sword 2:n nyt ja kumpikaan ei toimi :(

Half life 2 toimii ja pyörii ihan jees jopa maksimiasetuksilla (en kylläkään pidä niitä maksimilla, että pyörii täydellisesti)
Myös GTR2 toimii hyvin ja on G25:llä aika mukavaa :)

Pibe sanoi:
Kokeilitko suorittaa sitä yhteensopivuustilassa esim. xp service pack 2? Saa kun klikkaa exeä oikealla ja valitsee suorita yhteensopivuustilassa. Jos voit vielä kokeilla, ilmota toimiiko niin tiedän hommaanko tuota ohjelmaa vai en.

Ei muuten kannata ostaa pelejä ennen kuin tietää toimiiko ne vistassa. Jossain päin wikipediaa oli lista peleistä mitkä toimii ja miten. En jaksa nyt etsiä. Olen ostanut esim. Discworld Noirin ja Broken Sword 2:n nyt ja kumpikaan ei toimi :(

Half life 2 toimii ja pyörii ihan jees jopa maksimiasetuksilla (en kylläkään pidä niitä maksimilla, että pyörii täydellisesti)
Myös GTR2 toimii hyvin ja on G25:llä aika mukavaa :)

En ole kokeillut tuota yhteensopivuustilaa. Olen ihan amatööri vielä ton Vistan kanssa.

Tuo pelien ostaminen ei sinänsä ole ongelma, kun pöytäkoneessa on kuitenkin XP. Aikas hyvin jos HL2 pyörii noin täydellisesti, piisaa mulle tuon tehot peleihin sitten todella hyvin! Ajattelin itse asentaa tähän lähinnä jotain Space Rangers 2 / Civ III tyyppistä kamaa jotka ei ole läheskään niin raskaita graafisesti - eli sellaista mitä on mukava vaikka junassa vääntää. Muuten veikkaan, että jää pelailut tällä silti melko vähälle (kun on jäänyt tuolla pöytäkoneellakin)..

Amatöörejähän tässä itsekin ollaan, mutta aika paljon kerinnyt rämppäilemään tuota kuitenkin. Käyttäjätilien valvonta kannattaa muuten laittaa pois, sen verran hermoja raastava ominaisuus vistassa (kysyy joka välissä varmennusta, ihan mitä tahansa teet)
Myös Windows aero kannattaa ehkä laittaa pois... Hienontaa vain hieman ulkoasua ja vie ihan turhaan tehoja muulta toiminnalta.

Ylös Bottom