Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kauppa-alueiden säännöt

Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Chemo sanoi:
Mä katsoin piruuttani netistä muutaman pelikaupan läpi, millä tavalla he ilmoittavat pelinimikkeensä - eli onko mainintaa Platinum yms. nice price-versioista. Osa liikkeistä mainitsi että kyseessä on Platinum, osa ei. Eli alalle ei ole vakiintunut käytäntöä tästä asiasta. Katsos; tästä syystä on täysin kohtuutonta edellyttää jokamieheltä tarkempaa ilmoitustasoa kuin mitä virallisella kaupan alalla muuten harjoitetaan. Tästä syystä vastuu siitä että kysyt, mitä olet ostamassa, jää sulle. Näin se vaan on..

Eli koska jotkut kaupat hoitavat tuotteidensa kuvaukset ala-arvoisesti, ei kenenkään muunkaan tarvitse ilmoittaa myytävistä tavaroistaan oleellisia asioita? Koska Jenkkilä ei allekirjoittanut Kioton ilmastosopimusta, muutkin maat saavat ihan rauhassa tuhlata huoletta luonnonvaroja ja päästellä niin paljon kasvihuonekaasuja ilmaan kuin ikinä huvittaa? Ei näin.

EDIT: Ylläpito: tulimmeko tässä keskustelussa johonkin tuolokseen? Onko KonsoliFIN nyt sitä mieltä, että yhteisesti olisi hyvä sopia yksiselitteiset säännöt ja tuoda ne selkeästi esille?

EDIT #2: Mistä, Chemo, tiesit, että kaupat myyvät Platinum-pelejä tavallisina, jos kaupat eivät niistä Platinum-versioista millään tapaa ilmoittaneet? Eikä varmaan kaupoissakaan joka paikassa sanota, että "ei halpisversio" kun myyvät tavallisia versioita, eikä ostajan silti tarvitse erikseen kysellä mitä on odotettavissa.
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Knight sanoi:
Eli koska jotkut kaupat hoitavat tuotteidensa kuvaukset ala-arvoisesti, ei kenenkään muunkaan tarvitse ilmoittaa myytävistä tavaroistaan oleellisia asioita?

Yritä nyt ymmärtää: sinä ET ole se henkilö, joka määrittää sen mikä on ala-arvoista toimintaa, tai onko pelin painosversio sellainen tieto josta myyjän täytyy aina ilmoittaa. Enkä ole minäkään - tää on laajempi asia, koeta nähdä se sellaisena. Sä olet nyt mennyt mustamaalaamaan henkilöä ilmeisen aiheettomasti siellä PS2-alueella. Tää on mun mielestäni väärin ja siksi olen siihen puuttunut.

Knight sanoi:
EDIT #2: Mistä, Chemo, tiesit, että kaupat myyvät Platinum-pelejä tavallisina, jos kaupat eivät niistä Platinum-versioista millään tapaa ilmoittaneet?

Näin en olekaan nähnyt tehtävän. Ei siis ole myyty Platinum-peliä ei-platinum-pelinä. Vaan on myyty pelinimikettä ilman eri mainintaa painoksesta. Tässä on valtava ero - näetkö sen? Mutta: olen lukenut netistä, jonka jälkeen käynyt paikan päällä ja nähnyt omin silmin, ja sitten jopa ostanut. Riittänee?

Toisekseen: sen jälkeen, kun peli on julkaistu Platinum-versiona, olen aika harvakseltaan nähnyt samaa enää myynnissä täyteen hintaan - joskus ehkä jotain vanhaa varastoa. Yhtäkään kertaa en muista nähneeni että vierekkäin olisi ollut täysihintaista versiota keräilijöille, ja samaa puoleen hintaan Platinumina. Hyvin monessa tapauksessa siitä, että peli on julkaistu plattarina, ja palttiarallaa kolmenkympin hinnasta voi käytännössä hyvinkin päätellä mitä kauppias on myymässä - harvemmin on mennyt pieleen tuossa.

Sä kerroit olevasi keräilijä, ja että sen takia sulle on tärkeää että peli on "ensipainos". Hyvä - tämä on ihan ymmärrettävä asia, keräilijä varmastikin haluaisi juuri noin. Mutta muun maailman kriteerit ovat aivan toiset kuin sun. Kuvittele tilanne: bibliofiili haluaa kerätä kaikki Mika Waltarit ensipainoksina. Hän huutaa kirjan Huuto.netistä tsekkaamatta tietoja, ja alkaa sitten rähistä kun saikin viikko sitten Suomalaisesta hankitun ties-kuinka-monennen-painoksen. Tiedäks mitä: asiantunteva keräilijä ei ikimaailmassa sortuisi tuollaiseen.

Edit: pientä siistimistä vaan.
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Oikeasti Chemo. Asiaa on puitu jo ihan tarpeeksi. Keskustelkaa privassa tästä. Ei enää vettä myllyyn. Nyt on kesä herranen aika. Ei ole satanut kahteen viikkoon ja paarmat kiertää punoittavaa vartaloani.
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Jarmo Hänninen sanoi:
Asiaa on puitu jo ihan tarpeeksi.

Oot ihan oikeassa. :)

Eikä pa*ka paremmaksi hämmentämällä muutu. Mä vaan tulin vähän ulkokautta uutena mukaan tähän soppaan, kun tsekkailin PS2-alueen kauppapalautteita, ja mielestäni siellä kohdeltiin henkilöä epäreilusti, ja siellä sitten sotkeennuin tähän.

No joo, nautitaan kesästä, Jarmo, Knight ja kaikki muutkin. Ja peleistäkin jos ehtii. Kaikkea hyvää kaikille.

Edittiä vielä: lukko tekis tälle ketjulle hyvää... ;)
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Minulle on väitetty nyt ihan solkenaan, että Gamecuben Metroid Primen halpisversio on bugeista paranneltu versio pelistä (V1.1). Onko tämä totta? Onko muiden konsolipelien kohdalla tapahtunut samaa, jos tuo väite pitää paikkaansa?
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Tonppa sanoi:
Minulle on väitetty nyt ihan solkenaan, että Gamecuben Metroid Primen halpisversio on bugeista paranneltu versio pelistä (V1.1). Onko tämä totta? Onko muiden konsolipelien kohdalla tapahtunut samaa, jos tuo väite pitää paikkaansa?

Enpä ole ainakaan ikinä kuullut, että halpisversioihin tehtäisiin/oltaisiin tehty jonkinlaisia korjauksia.
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Merri sanoi:
Täältä löytynee vastaus tuohon ihmettelyyn: http://forums.gaming-age.com/showthread.php?t=18381

Eli ilmeisesti vain pieni bugikorjaus yhteen ainokaiseen hissiin, joka ei millään tavoin kuitenkaan estänyt pelikokemusta.

Eli Player's Choise versio Metroid Primesta on siis loppujen lopuksi PAREMPI versio kuin alkuperäinen julkaisu. Tuskin muuten lienee ainoa peli maailmassa, jolle on tehty noin...
 
Vastaus: Kauppa-alueiden säännöt

Tonppa sanoi:
Eli Player's Choise versio Metroid Primesta on siis loppujen lopuksi PAREMPI versio kuin alkuperäinen julkaisu. Tuskin muuten lienee ainoa peli maailmassa, jolle on tehty noin...

Sori, että nostan taas vanhaa ketjua, mutta tähän pitää vastata kun muut eivät vastanneet.

Bugien korjaus tai jokin pieni lisä halpisversioon ei ole ennenkuulumatonta. V-Rally 1:en (PSone) halpiversioon tuli yksi rata lisää ja Splinter Cell 1:ssä taitaa olla bonuskenttä. Tämmöistä on. Ei kovinkaan usein, mutta joskus sattuu tielle ja silloin, ainakin periaatteessa, halpis on parempi kuin alkuperäinen. Luulisi näin olevan myös pelaajan kannalta. Keräilijä on aina keräilijä, mutta veikkaan että monilla pelaaminen menee keräämisen edellen.

Knightin kanssa olen samaa mieltä osittain. Tehkää selkeita myynti-ilmoituksia joihin pistätte kaiken mahdollisen tiedon pelistä, mitä vain ostajan tarvitsee tietää. Mainitkaa kotelon, ohjekirjan ja pelilevyn kunnosta ja kertokaa onko peli halpis vai alkuperäinen. Ostajakin voi osoittaa aktiivisuutta kysymällä tuotteesta. Kyllä itse olen ainakin käynyt perinpohjaiset keskustelut kaikkien myyjien ja vaihtajien kanssa siitä, missä kunnossa ja mitä versioita pelit ovat ja homma on pelittänyt oikein hyvin.
 
Ylös Bottom