Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kelkasta pumts

FrankNyberg

New Member
Pari viime vuotta olen pelaamisen sijaan keskittynyt kahden pienen lapsen ja parisuhteen hoitoon. Konsolit ovat edelleen tallessa ja pari kertaa vuodessa pelailen kaverien kanssa joitain klassikkoja, kuten Virtua Tennistä, mutta yssisseen en ole pelaillut vuosiin.

Käväisin eilen työpaikalta lintsatessani pelikaupassa katsastamassa nykyisen tarjonnan ja tajusin ajan ajaneen ohitseni. Lähes kaikki pelit näyttivät tuntemattomilta ja oudoilta. Silloin ennen vanhaan tiesin sentään jonkin verran peleistä mutta nyt ei tajua mittään. Ja konsolifinkin näyttää ihan omituiselta. Taidan luovuttaa ja keskittyä vanhojen hyvien aikojen haikailuun. Silloin kun minä olin nuori niin meillä oli pelinä hävytön kala ruudussa ja sitä piti pelata päivittäin, muuten se kala kuoli.

Mutta turha kysellä pelejä/laitteita, en myy. Jotkut saattavat muistaa "kaapin", se on edelleen tallessa, sijoitettuna kellaribaariin.

Ovatko muut vanhat huomanneet saman? Elämä ajaa hupien ohi ja nykyään on tsiljoona peliä ja konsolia joista ei ole kuullutkaan ja ne on jo niitä "vanhoja" malleja, koska PSBoxTendo 600 ilmestyy heti juhannuksena.

Ja XShava, sano isälles terkkuja. Minä pyörin tällä boordilla silloin kun hän oli täällä mode-hommissa.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Jossain määrin minulle on käynyt samalla tavalla. Seuraan edelleen jossain määrin mitä konsolirintamalla tapahtuu ja jonkin verran edelleen pelailen, mutta pääasiassa moninpelejä kavereiden kanssa. Omalla kohdallani olen huomannut sen, että hyvin harva uusista peleistä kiinnostaa edes vähääkään ja haikeana muistelen "vanhoja hyviä aikoja" aina Nes:istä Dreamcastiin. Nykyään pelit tuntuvat jo aiheidensa puolesta jokseenkin typeriltä tai sitten minä vain alan olla liian vanha. Sen verran ajattelin vielä kehityksen mukana roikkua, että testaan Nintendon Wiin, kunhan se ilmestyy, mutta olen täysin varma, että se jää omaksi viimeiseksi konsolihankinnaksi.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Mullakin oli tuollainen vaihe tuossa vuosituhannen alussa. Pelaaminen loppu käytännössä kokonaan kun lähdin inttiin. Ei ollut silloin mitään konsolia, eikä pc:llä oikein toiminut kuin vanhat ja puhkikulutetut pelit. Intin jälkeen ei vain pelaamisesta ollut mitään tietoa.

Pari vuotta sitä sitten kesti. Pelaamisen sijasta kiinostuksen kohteeksi oli tullut kotiteatteri ja leffat. Mutta sitten alkoi vanhoja pelisormia kolottaan ja päätin sitten hankkia jo puolivuotta markkinoilla olleen Xboxin ja siihen Halon. Halon otin koska olin saanut sen käsityksen jostain että se olis ihan hyvä peli. Kuvittelin että Halolla pärjään pitkään, sillä pelaaminen ei vain innostanut kovin paljoo. Ei mennyt kovin pitkään kun Halon lisäksi hyllystä löytyi jo kolme muutakin peliä. Konsolin hankinnan aikoihin liityin myös tänne.

Noh, tässä sitä nyt taas ollaan kovimpia pelimiehiä kuin ennen. No, ei pelaaminen nyt enään niin tärkeää ajan kulua ole kuin pienennä, mutta kyllä se vaan alkoi kiinnostamaan yllättävän kovasti. Luulin jo silloin että kasvoin pelaamisesta ulos, mutta tulinkin takaisin. Enkä kyllä pidä pelaamista minään poikasten hommana vaan kaiken ikäisten harrastuksena. Ja pelaaminen liityi tuohon kotiteatteriharrasteluun kyllä ihan loistavasti.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

FrankNyberg sanoi:
Ja XShava, sano isälles terkkuja. Minä pyörin tällä boordilla silloin kun hän oli täällä mode-hommissa.

:D

Ei tämä nyt tainnut ihan näin mennä :p
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Minä olen ollut aina "kelkasta pumts" mitä tulee pelimaailmaan ja pelaamiseen... Pelipuoli ei kyllä koskaan ole ollut mikään suuri harrastekohde joten ihan normaalia tämä o.

Mutta pitäisikö olla huolissaan kun on oikeastaan koko elämästäkin ollut hieman "kelkasta pumts" :confused:
 
Vastaus: Kelkasta pumts

FrankNyberg sanoi:
Ovatko muut vanhat huomanneet saman? Elämä ajaa hupien ohi ja nykyään on tsiljoona peliä ja konsolia joista ei ole kuullutkaan ja ne on jo niitä "vanhoja" malleja, koska PSBoxTendo 600 ilmestyy heti juhannuksena.
Niinhän se menee. Kehitys kehittyy, eikä joka paikkaan voi millään revetä. Ja onko tarviskaan? Kyllä se Spockin äänellä kuittaileva eväkäs varmaan selviää, vaikka vietät aikaasi mieluummin vaimon ja muksujen kanssa.

Itseisarvona en osaa pelejä pitää, vaikka pelialla ja digiviihteen parissa työskentelenkin.

FrankNyberg sanoi:
Ja XShava, sano isälles terkkuja. Minä pyörin tällä boordilla silloin kun hän oli täällä mode-hommissa.
Hah! Tämä pitääkin kertoa Jorelle :D

Terkkuja myös Kaapille!
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Pelikaupassa en ole käynyt aikoihin, mutta en ole kyllä kävellyt monesti levykaupankaan ovien läpi, vaikka levyjä ostan ahkeraan... Kun tietää mitä haluaa, ei tarvitse antaa muiden päättää sitä puolestaan. Viimeiset vuoden-pari olen pelihimon yllättäessä omistautunut muutamalle merkkitapaukselle, kuten Gran Turismo 4 tai Pro Evolution Soccer 5.

Jos oletetaan, että peliteollisuus kulkee sykleissä, tarpeeksi kauan sitä seurattuaan on nähnyt jo kaiken.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

saintbert sanoi:
Pelikaupassa en ole käynyt aikoihin, mutta en ole kyllä kävellyt monesti levykaupankaan ovien läpi, vaikka levyjä ostan ahkeraan... Kun tietää mitä haluaa, ei tarvitse antaa muiden päättää sitä puolestaan.
Tiedän kyllä mitä haluan mutta kun sitä ei ole kaupassa.
-Aikaa
-Energiaa

Sen verran en ole kuitenkaan ukkoutunut että häpeilisin tai peittelisin pelaamista. Tosin ylenkatson atk-pellejä edelleen, eli en ole myöskään kasvanut ihmisenä muuten kuin leveyssuunnassa.
Minulla on myös tuo kotiteatterointi vienyt aikaa, tosin se ei ole hifistelyä, ainoastaan toimiva äänentoisto ja tykki. Jotenkin sitä jaksaa paremmin iltasella kun ei tarvitse rasittaa peukaloita ja akka ei ole elokuvien katselusta yhtään niin tympääntynyt kuin pelaamisesta.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

FrankNyberg sanoi:
Ovatko muut vanhat huomanneet saman?

Jeh. Eikä tää rajoitu pelkästään peleihin: uusi musa on täysin mitätöntä huttua, tai parhaimmillaankin vanhan kierrätystä (ja, kuten me kaikki vanhat tiedämme: kaikki ne vanhat jututhan tehtiin jo aikoinaan paremmin).

Onhan tässä pihalla olemisessa paljon hyvääkin. Esmes vanhoja pelejähän saa paljon halvemmalla kuin uusia. Ja se uutuuskin on suhteellinen käsite: mun ikäiselle viimevuotinen hitti, jota myydään jo puoleen hintaan, on edelleen uutuuspeli, kun en mä niissäkään ole pysynyt kärryillä.

Tähän on ehkä hyvä laittaa mukaan oma ikä. 36.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Chemo sanoi:
Jeh. Eikä tää rajoitu pelkästään peleihin: uusi musa on täysin mitätöntä huttua, tai parhaimmillaankin vanhan kierrätystä (ja, kuten me kaikki vanhat tiedämme: kaikki ne vanhat jututhan tehtiin jo aikoinaan paremmin).

Tämä on kyllä totta. Omituisinta on että paras musiikki tuntuu olevan tehty jo reilusti ennen syntymääni, jopa ennen isoisäni syntymää. Ja nykyiset musavideot on kaikki samaa huttua ähkimisineen ja panoliikkeineen.
Esim: näin kaupassa Elviksen levyn halvalla 10e. No, Elvis on aina Elvis joten suuntasin levyn kanssa kassalle. No, kassan vieressä oli levy "Helmut Lotti sings Elvis" n.20e. Mikä on se helevetin lisäarvo että joku belgialainen homoseksualisti laulaa/imitoi Elvistä, kun alkuperäisen saa puoleen hintaan? Tää on tää nykynuorison meininki kyllä sellasta...
 
Vastaus: Kelkasta pumts

FrankNyberg sanoi:
Tiedän kyllä mitä haluan mutta kun sitä ei ole kaupassa.
-Aikaa
-Energiaa

Aika ja energia on kiinni siitä miten sen jakaa. Tietty kun ikääntyy, on vähemmän mistä jakaa.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

FrankNyberg sanoi:
Mikä on se helevetin lisäarvo että joku belgialainen homoseksualisti laulaa/imitoi Elvistä, kun alkuperäisen saa puoleen hintaan?

Tuttu tunne. No, muutenkin uusien levyjen hinta/laatu-suhde on sellainen, että tuskin koskaan tulee ostettua niitä; kun maailma kuitenkin on pullollaan tärkeysjärjestyksessä edelle menevää musaa jota myydään nice price-hintaan. Viimeksi taisin maksaa cd-levystä täyden hinnan kun David Gilmourilta tuli soololevy (eikä kyseessä siinäkään ole uusi artisti, kaverin soitantaa löytyy levyhyllystä viideltä eri vuosikymmeneltä...)

Aika on tosiaan se resurssi jonka vähyyttä tulee harmiteltua. No, pääasia että tulee tehtyä tarpeeksi hyviä juttuja.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

saintbert sanoi:
Aika ja energia on kiinni siitä miten sen jakaa. Tietty kun ikääntyy, on vähemmän mistä jakaa.
Jakajien määrä vaan sen ratkaisee.
Aika ja energia jaetaan nykyään näiden kesken:
duuni, vie aikaa käytännössä klo 7-18 + mahd.työmatkat ja jutut
kakarat, poika 1v7kk ja tyttö 5kk, eli aika tehokkaasti imevät elinvoiman aikavälillä 6-7 ja 18-21
Akka, jutellakin kuulemma pitäis, nyökkäys ja murina ei riitä, 21.00-21.05
Alkoholi 21.05-24.00
Onneksi tv:n katselun, akan ja alkoholin voi yhdistää, sekä joskus mukavina päivinä työn ja alkoholin.
Viikonloppuna ajan vie joku vitun vauvauinti ja omakotitalon fiksailu. Tähän voi myös onneksi yhdistää alkoholin. (Lastenaltaaseen voi kusta muttei reunalta.)

Ja välillä pitäisi nukkuakin humalaa pois.

En valita, rakastan perhettäni, mutta kyllä pelaaminen vaan on yksi niistä asioista jotka jäävät ensimmäisinä miinukselle.
Mutta kun ei voi satsaa määrään, satsaan laatuun. Ja siksi ei voi juosta uusien pelien perässä.
 
Vastaus: Kelkasta pumts

FrankNyberg, ymmärrän hyvin ja mielipiteesi on perusteltu.

Nyt kun meillekin on perheeseen jälkikasvua siunaantunut on tullut mieleen välillä että onko tässä touhussa mitään järkeä.

Mutta, mutta..
Jokainen kerta kun kummipoitsut (8-10 vuotiaita) ovat olleet viikonlopun "yökylässä" ja olemme kimpassa puuhastelleet kokoelmani parissa ja sitten kun kotiinlähdön aika koittaa aina sama kysymys: "milloin me päästään uudestaan?".
Jotenkin on makeeta katsella kun muksut silmät ymmyrkäisenä pelailee esim. Vectrexiä, ja jopa pitävät siitä! :D

Oma poikani nämä vermeet sitten joskus perii, tehköön niille mitä lystää.
Hän on tosin vasta reilun viikon vanha eli aika näyttää. ;)
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Wiking sanoi:
Oma poikani nämä vermeet sitten joskus perii, tehköön niille mitä lystää.
Hän on tosin vasta reilun viikon vanha eli aika näyttää. ;)
Onnea uudelle isälle!

Varmaan pelaaminen ei välillä innosta tai siihen ei ole aikaa. Ehtii sitä myöhemminkin.

Ja voihan sitä peliaikaa nipistää yöunista. :D

Paitsi jos koliikki iskee. :eek:
 
Vastaus: Kelkasta pumts

Hex sanoi:
Onnea uudelle isälle!

Varmaan pelaaminen ei välillä innosta tai siihen ei ole aikaa. Ehtii sitä myöhemminkin.

Ja voihan sitä peliaikaa nipistää yöunista. :D

Paitsi jos koliikki iskee. :eek:

Kiitos Hex! :cool:

Olet ajatustenlukija, nimittäin eilen paukuttelin aamuyöstä silmät veristäen Under Defeatia kun viimeinkin tuli ns. "calm moment". :D
Näin se menee!
 
Ylös Bottom