Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.
Aloitetaanpa vaikka hieman niillä mitä on itse tullut selvitettyä, ja toivottavasti tämä poistaa muilta hieman testailuun ja miettimiseen tarvittavaa aikaa.
Ei mitään kamalan monimutkaista nyt aluksi, lähinnä pari sellaista usein kysyttyä ja itseä askarruttanutta asiaa
------------------------------------------------------
Pompauttaja
Eli flippereissä ja monissa tasohyppely peleissä pelaajan pompauttamiseen korkeammalle käytettävä "trampoliini"
tarvittavat osat.
- Tukialusta (ohut puun pala vaikka) [tukialusta]
- taso jonka haluat pompauttavan pelaajan ilmaan. [taso]
- mäntä
pysäytä aika ja laita tukialusta maahan ja taso hieman tukialustan yläpuolelle. Kiinnitä mäntä ensiksi tasoon ja sitten tukialustaan.
Mäntän Säädöistä:
Minimi pituus: 2,5 (katso minkä parhaaksi näet, tavoitellaan kuitenkin sitä ettei se läivistä tukialustaa.
Maksimi pituus: Paljonko voimaa haluat hyppyyn? yleensä 10 tai alle.
Jäykkä?: Kyllä.
tasonliike: Ulos.
Mikäli haluat pompauttajan aktivoituen pelaajan osuessa tasoon, kiinnitä keskelle tasoa havainto kytkin jonka havainto alue on tason koko. Säädä Mäntän Toistojakso haluamaksesi.
yleensä 0.1 (bugi vaara! mutta toimii "paremmin" tietyissä tilanteissa.) tai 0.5
---------------------------------------------------
Tankin telaketjut:
Varoituksena hieman jo alussa että tätä ei saa välttämättä aivan ensimmäisellä yrittämällä oikein sillä tätä voi pyrkiä tekemään monella tapaa. Myös pelin fysiikkamoottori bugailee paljon ainakin betassa ja hajottaa ketjun mikäli jokin ongelma ilmenee.
Telaketju periaatetta voi käyttää mm monessa muussakin asiassa joten mielikuvitus on rajana
Tarvitaan:
- taustapala
- vähintään 2 pyörää
- 2 pyörivää moottoria.
- ketjut.
taustapalalla tarkoitan ohutta levyä johon voi kiinnittää nuo pyörät. Pyörien muotoa voi testata että mikä siihen sopii parhaiten mutta itse olen tyytynyt perinteisesti pyöreisiin pyöriin vaikka tehokkuutta voi tietysti saada nostettua muilla keinoilla.
luo tausta pala, jostain materiaalista, leveyden suhde korkeuteen on 2:1 esimerkissä.
kiinnitä levyn vasempaan ja oikeaan saan pyörät moottoreilla. tee pieniä osia ympäri kahden pyörivän pallon ja yhidistä ne yhteen tangoilla. Tankojen maksimipituus kannattaa olla pieni sillä mitä pienemmistä osista ketjut on luoti sitä epätodennäköisempää on että jokin menee jumiin. ketjun voi myös yrittää tehdä kiinnittämällä ketjuna kiertävät osat ohuilla osilla yhteen käyttäen pulttia.
On suositeltavaa että ketjuja tehdessä olet suurentanut telaketjuja sillä suuremmilla väleillä on paljon mukavampi säätää tankoja tai kiinnittää pultteja.
Lisäys: Tankin voi löytää luomastani Glass Garden kentästä jos selitys ei tuntunut tarpeeksi tarkalta. (sillä ei saa ajaa mutta sen voi löytää palkintona) Loppupuolen puut glassgardenissa on tehty "telaketjuja" vastaavalla menetelmällä!
-----------------------------------------
"AND portti"
Välillä rymätyöskentelyyn pohjautuvissa tai muuten vain mekaanisilla jaksoilla voi jonkin asian toteuttamiseen tarvita "and porttia" . Tällä tarkoitetaan siis sitä että kaksi tiettyä asiaa pitää toteutua ennenkuin kolmas tapahtuu.
Helpoin tapa ymmärtää tämä on varmaan käydä katsomassa Media moleculen betan kolmatta jaksoa, huonetta jossa tarvitaan kahta pelaajaa.
Tarvitaan:
- 2*Mäntä
- magneettinen avain
- magneettinen lukkokytkin
- 2 palikkaa.
seinä johon kiinnittää mäntä sekä objekti/seinä johon kiinnittää lukko kytkin.
Kiinnitä seinään mäntä, jonka toinen pää tulee ensimmäiseen palikkaan, ensimmäisestä palikasta laita sitten toinen mäntä menemään toiseen palikkaan ->
|
|>----[ ]>----[ ]A L[ ]
|
Mäntä asetukset:
Minimipituus: 0
Maksimipituus: Matka magneettiseen lukkokytkimeen / 2
Jäykkä?: Kyllä.
tason liike: pois
taaksepäin: ei
Yhdistä kumpaankin mäntään eri kytkin (ne jotka haluat olevan päällä jotta haluamasi tapahtuma aktivoituu.
Mäntä1 ja 2 kytkinten asetukset
Käyttäytyminen: suunta
käänteinen: Ei (ellet sitten halua että jokin asia ei saa olla arvoltaan totta että jokin asia tapahtuu.
monimutkainen ehkä, mutta jakso 3 kertoo enemmän kuin tuhat sanaa miten homma toimii jos on hiemankaan kytkimillä pelleillyt.
-----------------------------------------
Ajoneuvon uudelleen syntyminen:
Mikäli jossain kentässäsi on kohtaus josta pääsee vain ajoneuvolla, mutta pelkäät että ajoneuvon tuhoutuessa tai pelaajan kuollessa tämä joutuu jatkamaan matkaa jalan tai pahimmassa tapauksessa aloittamaan jakson uudestaan.
Noh tähän on helppo ratkaisu.
- ajoneuvo
- lähetin
- kytkin
Lisää ajoneuvosi omiatekemiesi objektien listalle. laita haluamaasi paikkaan lähtin ja valitse lähettimestä ajoneuvosi ja mihin se ilmestyy. sitten säädä niin että niitä on maksimissaan jaksossa 1 kappale ja toistoväliksi 2 sekuntia.
Kytke sitten lähettimeen kytkin ja nyt kytkimen reagoidessa pelaaja saa uuden ajoneuvon aina nappia painaessa (Tjsp)
huom: tähän liittyy myös paljon pugeja ja jostain syystä vanha ajoneuvosi ei välttämättä poistukkaan joten kannattaa muistaa pitää ajoneuvojen määrä nollassa ennen kuin tallennat pelin jolloin pelaaja joutuu painamaan nappia myös ensimmäisen ajoneuvonsa hankintaan.
__________________________________________________
Jakson luonnissa pari huomioitavaa asiaa.
Osien maalaaminen:
Maalaa ensin ja rakenna sitten. Pieniä nurkkia sun muita on hyvin vaikea alkaa maalailemaan tarroilla. Mutta isot ja pienet osat saa hienosti maalattua jätti tarralla yhdellä kertaa. Tarra rajoitus tuskin tulee tällöin edes ajankohtaiseksi kun objectit ovat kaikki maalattu yhdellä tarralla.
Jaottele maasto
Mikäli haluat kenttäsi sijaitsevan nurmikentällä, älä kuitenkaan täytä koko kenttää yhdellä samalla nurmikentällä vaan tee kenttä pienempien nurmikentän palaisen päälle. Miksi? no jos teet koko kentän yhden ison objectin päälle iskee ryhmittelyn ongelmat todella ikävästi päälle. tietyn objectin napatessa voi koko kenttä lahota käsiin, Muodoista tulee liian monimutkaisia. tavaroiden ja alueiden poistaminen käy työstä yms.
Pultit > Liima
Liimamista kannattaa käyttää vain ja ainoastaan erillisten objectien kuten vihollisten tekemiseen. Liiman sijasta suosittelen käyttämään pultteja lähinnä niiden muokattavuuden sekä toimivuutensa takia. Pulttien avulla tavarat eivät liimaudu taustalla olevaan objectiin joka lisää lahoamisen riskiä.
Taustaa voi liimailla, mutta tähän sopii myös tangot sekä painovoiman lakeja uhmaava materia.