Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

[Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viper7
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Voisiko joku selittää, kuinka esimerkiksi olisi mahdollista tehdä laite mikä ampuu räjähteitä?
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Toiv. ei ole väärä topicci... mutta, kuinka nopeasti tuo Objektiraja täyttyy? Monet puhuneet, että nopeasti täynnä ja sitten 2/3 kentästä lähes tyhjää ??? Far Cry 2 pelin editorin ongelma on juuri tuo objekti määrään vähyys. Onko muuten tapoja kiertää ongelma kenttää rakentaessa?

Optimoida pystyy moneen tapaan. Emitterit, jotka luovat uusia objekteja ovat omiaan "lämpömittarin" täyttämiseen. Emittereissä tulee siis koittaa pitää mahdollisimman pienet säädöt - mitä harvemmin, vähemmän ja vähemmän aikaa objekteja on kentällä, sitä vähemmän emitteri rasittaa kenttää. Vastaavasti mitä enemmän tekee liitoksia ruuveilla, pyörillä jne ja mitä monimutkaisempia yksittäisiä kokonaisuuksia, sitä nopeammin mittari täyttyy.

Kannattaa editorissa silmäillä tuota lämpömittaria ja kerätä tuntumaa siihen, mitkä asiat nostaa mittaria ja mitkä eivät. Saman asian pystyy kuitenkin usein luomaan monella eri tavalla, näistä vain aina etsii sen vähiten rasittavan vaihtoehdon niin kentistä saa monipuolisempia kuin monesti kuvittelee. Optimointi on kaikissa peleissä kenttäsuunnittelun tärkeimpiä asioita. PC:lle FPS:ssä ei kenttien tekijöitä ole rajoitettu ollenkaan, mutta jos et optimoi kenttiä siinä, ruudunpäivitys hyytyy kovimmallakin koneella todella pahasti. LBP:n lämpömittari on juuri sitä varten, ettei kenttäsuunnittelijat joille optimointi on vierasta tee vahingossa liian monimutkaisia kenttiä.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Voisiko joku selittää, kuinka esimerkiksi olisi mahdollista tehdä laite mikä ampuu räjähteitä?

Emitterit ovat tätä varten. Emitteri on siis kenttäeditorissa pieni ympyrä (jonka saa pelimoodissa halutessaan piiloon häiritsemästä), joka lätkäistään johonkin seinään kiinni. Sen ainoa tehtävä on luoda yksi objekti, esimerkiksi rakennelma jonka olet itse aikasemmin luonut (auto, tasanne, vihollinen tai ihan neliönmuotoinen palikka vaan) kentälle. Kappaleen valinnan lisäksi pystyy määrittelemään kappaleelle alkuvauhdin (esim. kuinka kovaa tykinkuula sinkoutuu itsestään) ja muita asetuksia, kuten kuinka pitkän ajan päästä kappale katoaa luonnista tai kuinka usein kappaleita luodaan (esim. joka viiden sekunnin välein). Tämän emitterin voi antaa toimia itsekseen riippumatta siitä, mitä pelaaja tekee (näin saa esimerkiksi sadepisaroita luotua, jotka tippuvat taivaalta ja katoavat aina kun osuvat maahan), tai sitten liittää se kytkimeen, jolloin kappale syntyy vain kun painaa nappia / vetää vivusta. Kytkimen avullahan tykki onkin helppo luoda, kun pistää emitterin ampumaan tykinkuulan aina kun pelaaja vetää laukaisuvivusta.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Tästä linkistä löytää lisää kaikenlaisia neuvoja, joskin englanniksi. Sen verran paljon hyödyllistä kamaa että raaskin linkittää toiselle foorumille.

Kiitos Viperille hyvästä threadista. Koitan itse kirjoitella muutamia neuvoja tänne kunhan tuon pelin saisi vihdoin käteen ja pääsen kentänluonnin touhuun.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Miten saan esineen liikkumaan aina napin painalluksen jälkeen tietyn matkan? Eli kun painan kosketusnappia, nousee tolppa ylös, mutta se ei laske kun hyppään pois. Haluaisin sen laskevan heti, että saisin tehtyä kahden sackboyn yhteistyökenttiä.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Saako esineitä mitenkään liikumaan syvyyssuunnassa? Esimerkkinä vaikkapa levy, jossa reikiä ja esineet pitäisi saada "putoamaan"(eli siirtymään taaemmas) reikien läpi. Olikohan tarpeeks epäselvästi kuvattu ongelma :) Tarkistakaa kenttä nimeltä A-maze-ing niin ongelma aukeaa paremmin.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Miten saan esineen liikkumaan aina napin painalluksen jälkeen tietyn matkan? Eli kun painan kosketusnappia, nousee tolppa ylös, mutta se ei laske kun hyppään pois. Haluaisin sen laskevan heti, että saisin tehtyä kahden sackboyn yhteistyökenttiä.

Aseta triggerin toimintatyypiksi 'suunta'. Silloin männät yms menevät toiseen ääripäähän, kun kytkin on aktivoitu, ja palaavat alkuasentoon, kun kytkin on pois päältä.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Kaikille kenttän rakentajille tiedoksi:
Käyttäkää ruudukkoa!
Ruudukon avulla saa helposti rakennettua tasaisia pintoja, vapaalla kädellä se on pirun vaikeaa. Ruudukkoa on kolmea eri kokoluokkaa. Ruudukon saa päälle koska vain päälle ja pois "Pause" -valikosta (EI-popit). Itsellä ainakin ruudukon käyttö on helpottanut todella paljon kenttien rakentelua. Ruudukko ei tietenkään joka tilanteessa ole ihan käytännöllinen, esim. osien leikkaamisessa. Ohjekirjassakin taisi olla joku maininta ruudukon käytöstä.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

hohoh sen verran tullut omia viritelmiä kehiteltyä että saa nähdä tuleeko tulevasta kentästäni jotain kysymyksen poikasta. löytyy sen verran erilaisia vimpaimia ja tapahtumia että :D
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

En ole varma onko tämä täysin triviaali homma, mutta kun en ole 100% saanut kaikkia avattua niin en ainakaan löydä mitään toimivaa ratkaisua.
Eli haluaisin saada aikaseksi "ilmassa" liikkuvan tason, tietysti se kiinnittyy taustaan. Ei siis mitään kiskoja, ym. jonne voisi hypätä. Esim. tilanne, jossa on tiputus ja yli pääsee vain hyppäämällä tasoon joka seilaa kahden reunan välillä. Vastaavia ovat esim. tarinassa esiintyvät pyörivät lankakerät (Japani) jotka liikkuvat pisteiden A ja B välillä suunnassa X.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

En ole varma onko tämä täysin triviaali homma, mutta kun en ole 100% saanut kaikkia avattua niin en ainakaan löydä mitään toimivaa ratkaisua.
Eli haluaisin saada aikaseksi "ilmassa" liikkuvan tason, tietysti se kiinnittyy taustaan. Ei siis mitään kiskoja, ym. jonne voisi hypätä. Esim. tilanne, jossa on tiputus ja yli pääsee vain hyppäämällä tasoon joka seilaa kahden reunan välillä. Vastaavia ovat esim. tarinassa esiintyvät pyörivät lankakerät (Japani) jotka liikkuvat pisteiden A ja B välillä suunnassa X.
Sylinterillä ainakin hoituu.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Miten saan esineen liikkumaan aina napin painalluksen jälkeen tietyn matkan? Eli kun painan kosketusnappia, nousee tolppa ylös, mutta se ei laske kun hyppään pois. Haluaisin sen laskevan heti, että saisin tehtyä kahden sackboyn yhteistyökenttiä.

Ihan ehdotuksena vois olla, että pistät sinne toiseen päähän tolppaa sen proximity-kytkimen suht pienellä säteellä. Sackboy menee lähelle -> tolppa laskee.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

miten saa esim. tavaran katoamaan(en tarkoita ajallista katoamista) siis sillain että painaa napin/vivun/ tai minkä vaan päälle ja katoo en oo ite onnistunu.

Menee vähän offtopiciksi mutta pirun helppo käyttöne tuo editori kumminkin on.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Kuinka saisi tehtyä trampoliinin mikä "laukeaisi" kun siihen osuu? Männällä sain tehtyä sellase mikä heittää ilmaan 2 sec välein, mutta kui sellase "kosketus herkän"? Siis ei että pitää tarttua vaan osua vaan? Ja entä kui saa esim pistepallot ja muut esineet leijuun ilmas?
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.

Käytät kytkimenä sackboytutkaa.
 
Vastaus: [Kentän rakennus] vinkkejä, ohjeita sekä kysymyksiä.



Tuli tehtyä pieni tutoriaalivideo nelivetoauton rungon tekemisestä littlebigworkshopiin niin laitan tämän myös tänne kaikkien hämmästeltäväksi :)

tosin valmis neliveto on saatavilla myös palkintona miun kentässä "Rolling through", jos joku sellaista sattuu tarvitsemaan kentässään :)
 
Ylös Bottom