Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keräilyvietti ja saavuttamisen ilo peleissä

Fabre#4

Well-Known Member
Ketjun aiheena on keskustella keräilyvietistä ja siitä seuraavasta mahdollisesta saavuttamisen ilosta. Itse olen huomannut viime vuosina omaavani ainakin jonkinasteisen keräilyvietin pelien sisällä ja kokevani melko suurta iloa ja peli-innon kasvua sen jälkeen, kun olen saavuttanut jonkin tavoitteen tai mielenkiinnon kohteen. Esimerkkitapauksiahan peleissä voi olla vaikka mitä. Päällimmäisinä itselle mieleen tulevat vaikkapa urheilupelien pelaajakortit tai vaikkapa juuri julkaistun Gran Turismo 7:n autot. Roolipelejä grindaileville jonkin uuden aseen tai asusetin saavuttaminen lienee yksi hyvä esimerkki.

Kuten jotkut ovat ehkä foorumilta eräästä koripalloaiheisesta ketjusta huomanneet, niin maineikkaiden lajilegendojen kerääminen ja kokeileminen on itselle yksi suuri vietti ja innostuksen kohde. FIFA-sarjaa grindailevat varmaan myös pelaavat kohti uusia värikkäitä kortteja tai iconipelaajia. Gran Turismon kohdalla pelaaminen kohti seuraavaa isoa ja kiinnostavaa autohankintaa tuo lisämotivaatiota ja -kiinnostusta peliä kohtaan.

Olen itsessäni huomannut sellaisen asian, että kiinnostus kyseisiä pelejä nousee vähintään toiseen potenssiin siinä vaiheessa, kun sen pelaajakortin tai auton saavuttaa. Kun se on saatu omaksi omaan kokoelmaan, niin kiinnostus käyttää sitä uutta pelaajaa tai autoa saa aikaan lisäboostin pelata peliä lisää. Pelaajan tai auton hankintahintaa on mukava lähteä 'kuolettamaan' kyseistä pelaajaa tai autoa käyttämällä ja samalla pääsee nauttimaan siitä uuden saavutuksen käyttämisestä. Tämä kehä pitää ainakin itseni kiinni kyseisissä peleissä ja pelisarjoissa varsin tiukasti. Aina on jotain uutta kerättävää, saavutettavaa ja käytettävää.

Ovatko muut huomanneet itsessään samantyyppisiä piirteitä? Tuleeko FIFAn pelaajille lisäboostia pelata peliä, kun uusi mielenkiintoinen iconi päätyy tiimiin? Viekö mieli radalle uudella autolla heti, kun sen on saanut Gran Turismossa tai Forzassa otettua? Tuleeko halu grindata roolipeliä vielä tunti lisää aikaisemman grindauksen päälle, kun se uusi ase tai haarniska on viimein saatu?

Tai mistä muusta te pelien kohdalla koette saavuttamisen iloa?
 
Mulla ainakin on keräilyvietti tosi voimakas. Niin peleissä kuin oikeassakin elämässä. Esim. nyt vaikka tämä uusin Gran Turismo 7, päätavoite saada kaikki pelin autot talliin. Nyt niitä on 45. Samaa yritin Forza Horizon 5, puuttuu pari hassua autoa että olis kaikki. Se vaan ei siinä onnistu kun bugin takia en saa kahta lato löytöä.
Varsinkin autopelit on aina ollut lähellä sydäntä. Olen koulutukseltani automaalari, taitoa käyttänyt -60/-70 lukujen autojen entisöintiin jota harrastamme perheen kesken. Keräily muutenkin on vienyt minut mukana. Autolehdistä löytyy täydellisiä kokoelmia kuten v8 magazine 1978 vuodesta lähtien kaikki. Pelikeräily myös on vahvasti koko ajan läsnä. Erityisesti Playstation keräily. Sitten on vielä tölkki kokoelma ja Coca Cola kokoelma että kämppä alkaa olla aika täynnä:p Tulee myös katsottua telkasta kaikki amerikan kovimmat keräilijät jaksot.

Keräily on yksi elämän suola. Sitä ei tiedä millainen aarre sitä tulee vastaan.
 
Mielenkiintoinen ketjun aihe. Propsit siitä.

Saavuttamisen ilo peleissä kostuu omalla kohdalla pienemmistä ja isommista asioista. Pienempiä saavutuksia voisi olla jo muidenkin mainitsema yksittäisen auton ostaminen autopelissä tai jonkun sivutehtävän suorittaminen roolipelissä. Sitten on tietysti Saavutukset eli Achievementit, jotka jo ihan nimensä puolesta osuvat tähän aika hyvin. Pelin sisällä on ihan mukavaa, että jonkun asian tekemisestä saavuttaa virtuaalisen merkin/pisteitä.

Sitten ne isommat saavutukset, jotka viime aikoina ovat olleet omassa pelaamisessa selkeästi tärkeämmässä asemassa. Ehdottomasti tärkein on pelin läpäisy. Kun lopputekstit pyörivät ruudulla, niin siitä tulee lähes poikkeuksetta hyvä mieli. Joskus myös hieman haikea, kun hyvä peli loppuu, mutta saavutuksen tunne on silti positiivinen. Jopa vähän huonomman pelin läpäisy aiheuttaa positiivisen saavutuksen tunteen.

Tämän lisäksi itselle merkitykselliset saavutuksen tunteet tulevat moninpelien puolelta. Viime aikoina lähinnä autopeleistä. Esim. F1 formulaliigassa kisan voitto, tai edes top 5 sijoitus +30 kierroksen intensiivisen kisaamisen jälkeen tuo kyllä todella hyvää fiilistä ja saavuttamisen iloa. Sama homma vaikkapa RaceRoom Experiencen ranked kisojen kanssa. Tiukkaa intensiivistä kisaamista, jossa onnistunut kisa hyvällä sijoituksella antaa positiivista saavutuksen tuntua.

Keräilyviettiä yksittäisten pelien sisällä minulla ei niin hirveästi ole. Pelialustan laajuinen keräilyvietti kohdistuu sitten varsin vahvasti jo mainittuihin achievementteihin ja gamerscoreen.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko ihan oikea ketju, mutta aika lähellä kuitenkin.

Tämä on niin sanotusti vanha uutinen, mutta kun en itse kovin paljon Sonyn first party -pelejä pelaa, niin tuli minulle uutena tietona.

God of War 2018 pelin jälkeen Sony ei ole enää tarjonnut vaikeustasoihin liittyviä Tropheja peleissään. Syynä ilmeisesti se, että ne vaikuttaisivat negatiivisesti pelin myynteihin.
20220822_091607.jpg

Kaltaiselleni semiaktiiviselle saavutusten keräilijälle aihe on äärimmäisen mielenkiintoinen. Toisaalta helppo platina tai "täysin tonni" on jees, mutta samalla onko se helppous sitten se juttu. Mikä saisi silloin valitsemaan vaikeamman vaikeustason, jos siitä ei saa erillistä trophyä? Itsensä haastaminen tottakai, mutta "kunniamerkki" pelin läpäisystä vaikeammalla olisi myös kiva.

Itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän kerää kaikki ne ja ne piilotetut tavarat -saavutukset kuin vaikeustasoon liitetyt.

Miten te muut saavutusten keräilijät näette tämän Sonyn suuntauksen. Onko parempi näin, että pelin läpäisy millä tahansa vaikeustasolla antaa samat saavutukset vai tykkäättekö metsästää niitä vaikeamman vaikeustason saavutuksia?
 
Itteä rasittaa kyl tää saavutusvietti peleis. Toivoisin jopa, että ne otettaisi pois kokonaan koska aika ajoin jopa katson mielenkiintoisen pelin saavutukset etukäteen. Jos saavutukset on liian vaikeita tai aikaa vieviä niin joskus jopa jätän pelin ostamatta sen takia.

Tämä lähti kun omistin pleikkarin ja se platina oli aina kiva saada, mutta nyt xboxilla ei ole onneksi ihan tota 100% pakko saada koska siellä ei ole sitä platinaa.

Itse tykkäsin peleistä ennen näitä saavutuksia, pelasit pelaamisen ilosta ja sait kumminkin sen saavuttamisen ilon kun vedit pelin läpi vaikeimmalla ynm. Ja joo joku kunniamerkki itse pelissä pelin läpi vetämisen vaikeimmalla olis kiva nii kuin esim Halo 3:ssa sait sen katanan, mutta en haluaisi että se näkyy näissä saavutuksissa.
 
Itteä rasittaa kyl tää saavutusvietti peleis. Toivoisin jopa, että ne otettaisi pois kokonaan koska aika ajoin jopa katson mielenkiintoisen pelin saavutukset etukäteen. Jos saavutukset on liian vaikeita tai aikaa vieviä niin joskus jopa jätän pelin ostamatta sen takia.
Eli ainakin sinun kohdalla Sonyn suuntaus Trophien suhteen on oikea. Ja itseasiassa heidän markkinatutkimuksensa sen suhteen, että peli jää jopa ostamatta liian vaikeiden saavutusten takia saa pientä varmistusta.

Olen itse siinä rajalla. Helpot saavutukset jossain nopeasti läpäistävässä pikkupelissä on ihan jeppis, mutta sitten taas isossa AAA-pelissä melkein ennemmin ottaa sellaisia saavutuksia, joissa on vähän enemmän haastetta. Jopa juurikin nämä vaikeustasoon liittyvät saavutukset. Siinäkin tapauksessa, että en ikinä itse niitä saisi, jos en jaksa hardilla pelata.

Saavutuksista noin ylipäätään tykkään paljonkin, vaikka esim. tänä vuonna olen useamman pelin Switchillä mennyt läpi ja siellähän ei tunnetusti achievementien/trophien vastinetta ole.
 
Vaikea nähdä jotenkin että tuo nyt myynteihin mitenkään vaikuttaisi merkittävästi vaan muutoksen takana pikemminkin antaa mahdollisuus keskivertoa huonommallekin pelaajalle platinaan ilman että nämä tuntevat jäävän jostain paitsi. Muutenkin omituiselta kuulostaa ajatuksena, että joku ostaa peliä sen perusteella millainen trophy lista siinä on ja alkaa sitä listaa syynäämään ennen kuin pelin ostaa. :D

Eri asia sitten pelaako pelaajat peliä sitten sen 20 tuntia enemmän päätarinan läpäisyn jälkeen kun helppo platina tiedossa, mutta eihän tuo sitten taas mitenkään Sonylle enemmän rahaa tuo. Muutenkin ihmettelen mistä joku PowerPryx olisi tietoinen Sonyn sisäisistä politiikoista. "From what I heard..." kuulostaa kyllä aika lailla samalta potaskalta mihin useat insideritkin tänä päivänä sortuvat ja todellisuudessa ainoastaan olettavat asioita.

Ja taitaa muutenkin tuo muutos viime vuosina rajoittua platina-trophyihin hommaamisee . Kyllähän vaikkapa uudessa Horizonissa on Ultra Hard-difficulty trophy lisättynä jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja taitaa muutenkin tuo muutos viime vuosina rajoittua platina-trophyihin hommaamisee . Kyllähän vaikkapa uudessa Horizonissa on Ultra Hard-difficulty trophy lisättynä jälkikäteen.
Muutos silti. On Sonyn omissa peleissä kuitenkin aiemmin ollut vaikeustasoon liitettyjä trophyja ja ilmeisesti nyt ei muuten kuin jälkikäteen "DLC:n" lisättynä. Tämä ei siis ole mikään piikki Sonyn suuntaan, vaan varsin mielenkiintoinen muutos trophien suunnittelussa varsinkin jos ja kun se kattaa kaikki first party -pelit. Selvästi on jotain on siellä huomattu, kun tällainen muutos on tehty. Oli se sitten kuluttajien ostokäyttäytymisessä tai jossain muussa.
 
Muutos silti. On Sonyn omissa peleissä kuitenkin aiemmin ollut vaikeustasoon liitettyjä trophyja ja ilmeisesti nyt ei muuten kuin jälkikäteen "DLC:n" lisättynä. Tämä ei siis ole mikään piikki Sonyn suuntaan, vaan varsin mielenkiintoinen muutos trophien suunnittelussa varsinkin jos ja kun se kattaa kaikki first party -pelit. Selvästi on jotain on siellä huomattu, kun tällainen muutos on tehty. Oli se sitten kuluttajien ostokäyttäytymisessä tai jossain muussa.
Eiköhän muutos liity viime vuosien kasvaneeseen accessibility-parannuksiin etenkin Sonyn peleissä. Ei haluta ihmisten tuntevan jäävänsä jostain paitsi. Rahan kanssa tällä nyt on vaikea kuvitella olevan mitään tekemistä.
 
Eli ainakin sinun kohdalla Sonyn suuntaus Trophien suhteen on oikea. Ja itseasiassa heidän markkinatutkimuksensa sen suhteen, että peli jää jopa ostamatta liian vaikeiden saavutusten takia saa pientä varmistusta.

Olen itse siinä rajalla. Helpot saavutukset jossain nopeasti läpäistävässä pikkupelissä on ihan jeppis, mutta sitten taas isossa AAA-pelissä melkein ennemmin ottaa sellaisia saavutuksia, joissa on vähän enemmän haastetta. Jopa juurikin nämä vaikeustasoon liittyvät saavutukset. Siinäkin tapauksessa, että en ikinä itse niitä saisi, jos en jaksa hardilla pelata.

Saavutuksista noin ylipäätään tykkään paljonkin, vaikka esim. tänä vuonna olen useamman pelin Switchillä mennyt läpi ja siellähän ei tunnetusti achievementien/trophien vastinetta ole.
En niinkään välitä vaikeustasoon liittyvistä tropheista ynm koska ne tulee lähes aina kerättyä mutta sitten kun on niitä "kerää 200 miljoonaa rahaa" ynm jotka vievät kuukausia jopa vuosia ovat ehdoton ei itselle.. En sen takia ala enää pilaamaan peliä itseltä.

Esim Nier Replicantin aseiden farmaus oli ihan hirveää ja siitä meni hieman maku pelata sen jälkeen. Vaikka ei sekään tosin ole pahimmasta päästä.
 
Eiköhän muutos liity viime vuosien kasvaneeseen accessibility-parannuksiin etenkin Sonyn peleissä. Ei haluta ihmisten tuntevan jäävänsä jostain paitsi. Rahan kanssa tällä nyt on vaikea kuvitella olevan mitään tekemistä.
Saavutettavuusasetukset ja vaikeat trophyt ovat mielestäni kaksi ihan eri asiaa. Se nyt on vaan ihmisten aliarvioimista jos tropheista pitää tehdä "saavutettavia". Ei platinapystin pitäisi mielestäni olla mikään osallistumispalkinto, vaan nimenomaan saavutus. Jos joku nyt ei saa platinapystiä, niin se on voi voi, mutta jos joku ei värisokeutensa takia pysty pelaamaan peliä, niin hemmetin hienoa että sille on asetus.
 
Saavutettavuusasetukset ja vaikeat trophyt ovat mielestäni kaksi ihan eri asiaa. Se nyt on vaan ihmisten aliarvioimista jos tropheista pitää tehdä "saavutettavia". Ei platinapystin pitäisi mielestäni olla mikään osallistumispalkinto, vaan nimenomaan saavutus. Jos joku nyt ei saa platinapystiä, niin se on voi voi, mutta jos joku ei värisokeutensa takia pysty pelaamaan peliä, niin hemmetin hienoa että sille on asetus.
Näinhän se on eikä itseäni loppupeleissä haittaa vaikka tilanne olisi kummin päin tahansa. Mutta lähinnä alunperin pisti silmään viestissäsi puheet rahasta minkä kanssa en usko asialla olevan mitään tekemistä vaan tarkoituksena on nimenomaan maksimoida pelaajien tyytyväisyys tuotteeseen.

Itseltä löytyy kirjoitushetkellä 47 platinaa. Pelaan itsekin todella usein pelini sillä vaikeimmalla vaikeusasteella, mutta ikinä en ole saanut tyydytystä itse vaikeimman vaikeusasteen trophyn saamisesta vaan siitä, kun platinan saa niin tietää ns. kolunneensa pelin läpikotaisin läpi.

Muutenkin minun mielestäni vaikeusaste-trophya tärkeämpää olisi tarjota peleissä jotain erilaisia palkintoja pelin sisällä tai sen jälkeen niille jotka ottavat haasteen vastaan vaikkapa skinin tai aseen muodossa. Tuollaiset houkuttelevat itseäni huomattavasti enemmän kuin itse trophy itsessään.
 
Näinhän se on eikä itseäni loppupeleissä haittaa vaikka tilanne olisi kummin päin tahansa. Mutta lähinnä alunperin pisti silmään viestissäsi puheet rahasta minkä kanssa en usko asialla olevan mitään tekemistä vaan tarkoituksena on nimenomaan maksimoida pelaajien tyytyväisyys tuotteeseen.

Itseltä löytyy kirjoitushetkellä 47 platinaa. Pelaan itsekin todella usein pelini sillä vaikeimmalla vaikeusasteella, mutta ikinä en ole saanut tyydytystä itse vaikeimman vaikeusasteen trophyn saamisesta vaan siitä, kun platinan saa niin tietää ns. kolunneensa pelin läpikotaisin läpi.

Muutenkin minun mielestäni vaikeusaste-trophya tärkeämpää olisi tarjota peleissä jotain erilaisia palkintoja pelin sisällä tai sen jälkeen niille jotka ottavat haasteen vastaan vaikkapa skinin tai aseen muodossa. Tuollaiset houkuttelevat itseäni huomattavasti enemmän kuin itse trophy itsessään.
Joo, mutta jos ihminen jättää pelin ostamatta tietäen että ei olisi tyytyväinen tuotteeseen, koska vaikeat trophyt, niin kyse on ainakin hitusen myös rahasta. Tai jos henkilö ostaa pelin ja ei olekaan siihen tyytyväinen, koska vaikeat trophyt, niin tämä voi vaikuttaa tulevaisuuden ostokäyttäytymiseen, joten jälleen kyse on ainakin osittain rahasta.

Trophyt ja achievementit on hyviä porkkanoita, mutta kyllä minäkin ottaisin siihen päälle pelin sisäisiä palkintoja esim. pelin läpäisystä.
 
Joo, mutta jos ihminen jättää pelin ostamatta tietäen että ei olisi tyytyväinen tuotteeseen, koska vaikeat trophyt, niin kyse on ainakin hitusen myös rahasta. Tai jos henkilö ostaa pelin ja ei olekaan siihen tyytyväinen, koska vaikeat trophyt, niin tämä voi vaikuttaa tulevaisuuden ostokäyttäytymiseen, joten jälleen kyse on ainakin osittain rahasta.

Trophyt ja achievementit on hyviä porkkanoita, mutta kyllä minäkin ottaisin siihen päälle pelin sisäisiä palkintoja esim. pelin läpäisystä.
Edelleen ihmettelen löytyykö oikeasti sellaisia tyyppejä maailmasta jotka suuntaavat vaikkapa GOW: Ragnarökin julkaisun myötä ensimmäisenä katsomaan trophy-listaa ja tekevät ostopäätöksen sen perusteella onko siellä vaikeusaste-trophya vai ei. :D Sen tiedän, että niitä ihmisiä on jotka etsivät halvimpia pelejä storesta joita eurolla saa ja hakevat näistä ne helpot platina-trophyt. Mutta että ihan täyden hinnan AAA-pelienkin kohdalla näin toimittaisiin tuntuu hieman oudolta. Ei ainakaan isosta porukasta puhuta.

Itse ainakin pelaan pelit katsomattakaan sitä trophy-listaa ennen kuin peli on läpäisty. Näin ei tarvitse pelätä spoilaantumista tarinasta tai saatavista upgradeista eikä tule suorituspaineita pelata peli juuri siten kuten peli haluaa (esim. "tapa 100 ihmistä aseella X" saadaksesi tietyn trophyn).
 
Selvennetään vielä, että en todellakaan jätä peliä ostamatta trophyen takia jos on peli mikä oikeasti kiinnostaa. Mutta jos olen siinä rajoilla ja katson trophyja niin JOSKUS saattaa jäädä ostamatta jos peli on sellainen, että kiinnostaako vaiko eikö.

Ja tosiaan olen xboxin puolella nykyään niin sekin on taakse jäänyttä elämää suurimmalta osin.
 
Itse olen lopettanut pakkomielteisen Trophyjen ja saavutusten keräämisen. Tuntuu pelaaminenkin nykyään mukavemmalta kun se on vain sitä pelaamista.
 
Edelleen ihmettelen löytyykö oikeasti sellaisia tyyppejä maailmasta jotka suuntaavat vaikkapa GOW: Ragnarökin julkaisun myötä ensimmäisenä katsomaan trophy-listaa ja tekevät ostopäätöksen sen perusteella onko siellä vaikeusaste-trophya vai ei. :D Sen tiedän, että niitä ihmisiä on jotka etsivät halvimpia pelejä storesta joita eurolla saa ja hakevat näistä ne helpot platina-trophyt. Mutta että ihan täyden hinnan AAA-pelienkin kohdalla näin toimittaisiin tuntuu hieman oudolta. Ei ainakaan isosta porukasta puhuta.
Kyllä minä näen sen ihan mahdollisena, että joku katsoo trophylistaa ja toteaa, ettei tuosta helposti tule platinaa, joten jätämpä ainakin täyteen hintaan ostamatta. Mutta siis nimenomaan näinhän se Sonykin tätä näyttää ajattelevan. Tarjotaan tarpeeksi helpot trophyt, ettei kukaan ainakaan siitä syystä jätä ostamatta.

Vaikuttaa ihan harkitulta linjanvedolta siis.
 
Itse olen lopettanut pakkomielteisen Trophyjen ja saavutusten keräämisen. Tuntuu pelaaminenkin nykyään mukavemmalta kun se on vain sitä pelaamista.
Samaa mieltä nykyään. Tuli itsekin aikanaan tuhlattua peli-intoa kun liikaa mietti trophyja ja pyrki pelaamaan videopeliä niin kuin trophyt määrittelivät.
Kyllä minä näen sen ihan mahdollisena, että joku katsoo trophylistaa ja toteaa, ettei tuosta helposti tule platinaa, joten jätämpä ainakin täyteen hintaan ostamatta.
Joo no onhan meitä ihmisiä moneen lähtöön. Mulle on vain todella omituinen konsepti tuijottaa trophy-listaa niin paljoa, että jättää pelin hyllyyn vaikka muuten peli miellyttäisikin. Tuossa tuntuu se videopelien olennaisin tarkoitus unohtuvan ja homma menee sitten pakkomielteiseksi suorittamiseksi miltä trophy hunting kieltämättä alkoi tuntumaan kun sitä itsekin aikanaan harrasti enemmän. Vaikka ei olisi muuten napannut jatkaa jonkin pelin pelaamista niin muutamat viimeiset trophyt mielessä piti vielä väkisin vääntää jotta sai sen platinan plakkariin. Enkä mitään hyötynyt tuosta.

Katsotaan sitten joskus uusiksi jos pleikkari alkaa maksamaan rahaa että hommaan platina-trophyt niiden peleistä. :D
 
Ylös Bottom