Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kesken jääneet pelit

Lisäosa Lost Legacy taas toi sen uuden koukun, joka toimi erittäin hyvin.
Jatkanpa vielä tästä. :)

Lost Legacy löytyy hyllystä, mutta ei ole missään vaiheessa tullut fiilistä edes aloittaa. Ehkä se johtuu siitä, että Nathan ei olekaan pääosassa, tai ehkä jostain muusta. On kyllä backlogissa ja sarjan fanina tämä varmaan pitäisi pelata. Onko tässä nyt sitten tarpeeksi hienoja juttuja, jotka jaksaisivat kantaa vielä yhden aarteenetsintä seikkailun, jopa ilman Nathania? Positiivista on se, että Lost Legacy ei ilmeisesti ole kovin pitkä.

Editoinkin aiempaa viestiäni, mutta omaan makuun kakkososa tempaisi hiukan paremmin mukaansa kuin ykkönen. Mutta kun meno ei kuitenkaan iskenyt ja tiesi pituutta olevan siihen nähden liikaa, niin kesken jäi. Lyhyempänä olisin saattanut tarpoa loppuunkin asti.
Tämän voisi sanoa tosi monen pelin kohdalta, jotka itselläkin on jäänyt kesken. Jos tietäisi sellaisen "ihan ok" -tason pelin olevan sopivan lyhyt, niin se olisi helpompi aloittaa ja myöskin helpompi jaksaa taistella läpi asti. Monesti haluaisi siltä nähdä miten tarina loppuu, vaikka peli ei muuten iskekään. Ainahan toki on Youtube, josta voi käydä tarinan koukerot vilkaisemassa, mutta ei se ole sama asia.
 
Ainahan toki on Youtube, josta voi käydä tarinan koukerot vilkaisemassa, mutta ei se ole sama asia.
+ 30v pelattu videopelejä - joko pelaan pelin loppuun tai en pelaa, mutta ajatus siitä että katsoisin minulle tuntemattomien ihmisen pelaamista kovinkaan paljoa on ollut tähän asti mahdoton. Ja taitaa sellaisena säilyä hautaan asti :D
Videopelien tarinat on kuitenkin siitä itse pelaamisesta irrotettuina todella, todella harvoin mitenkään erityisen hyviä. Hyviä leffoja ja kirjoja on koluamatta niin paljon, että jos ei pelata niin käytetään aikaa vaikkapa näihin.
 
Jatkanpa vielä tästä. :)

Lost Legacy löytyy hyllystä, mutta ei ole missään vaiheessa tullut fiilistä edes aloittaa. Ehkä se johtuu siitä, että Nathan ei olekaan pääosassa, tai ehkä jostain muusta. On kyllä backlogissa ja sarjan fanina tämä varmaan pitäisi pelata. Onko tässä nyt sitten tarpeeksi hienoja juttuja, jotka jaksaisivat kantaa vielä yhden aarteenetsintä seikkailun, jopa ilman Nathania? Positiivista on se, että Lost Legacy ei ilmeisesti ole kovin pitkä.

No ei tuo nyt sinänsä mitään niin mullistavaa tuo. Osan aikaa peli antaa vähän ajatusta millainen voisi olla avoimemman maailman Uncharted.
Enkä nyt yritä sanoa että avoin maailma olisi joku avain onneen, yleensä se on juurikin päinvastoin. Tätä pelisarjaa on kuitenkin tahkottu monta peliä pitkälti samoine kikkoineen, niin tuo toi ihan kivan raikkaan tuulahduksen. Ja tosiaan peli ei ollut mikään järjettömän pitkä.
Chloe ja Nadine hoitavat homman hyvin ja välillä sitä jopa unohti että siellä oli pääosa vaihtunut kun jutut olivat selvästi samalta käsikirjoittajalta.

En nyt mitenkään täysin varauksetta tuota kuitenkaan lähtisi suosittelemaan jos Unchartedeihin on täysi ähky iskenyt, mutta mikäli hieman kaipaa jo sitä seikkailua niin tarjoaa Lost Legacy ihan mielenkiintoisen ja melko kompaktin kokemuksen.
 
Niin ja siis herttileijaa miten multa unohtuikin, toki näistä olen maininnut jo muualla:

Last of Us ja Last of Us Part II - Jee, pelaa tv-sarjaa. Laadukkaasti tehtyjä ja näyteltyjä tarinavetoisia pelejä, harmi vain että Naughty Dogin tarinankerronta ja hahmot eivät iske ihan sillä tavalla kuin pitäisi. Remaken myötä on saanut lukea esim. kyyneleet silmiin nostavasta ekan pelin aloituskohtauksesta, joka ei herättänyt allekirjoittaneessa oikein muuta kuin "noh, jopas nyt revitellään"-fiiliksiä. Makuasioissa ei ole oikeaa tai väärää vaihtoehtoa. Yleissivistyksen kannalta toki hyvä, että olen nähnyt mistä puhutaan, mikä tietty pätee moneen muuhunkin kesken jääneeseen peliin. Kakkososasta pidin ehkä tavallaan enemmän, mutta en niin paljoa että olisin tarponut sen läpi.
Uncharted 3 & 4 - Kaksi ekaa osaa meni, näiden kohdalla ei enää jaksanut.

edit: Lisätty yksi käytännön esimerkki.
Tällainen pieni pilkun nussinta kun osui silmään tämä jee pelaa tv-sarjaa. Eihän siinä tv-sarjaa pelata kun pelit tulivat aikaisemmin. Ehkä ennemminkin tv-sarjan kohdalla pitäisi mainita jee katso peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen pieni pilkun nussinta kun osui silmään tämä jee pelaa tv-sarjaa. Eihän siinä tv-sarjaa pelata kun pelit tulivat aikaisemmin. Ehkä ennemminkin tv-sarjan kohdalla pitäisi mainita jee katso peliä.
Pointtini meni ohi, kuten usein käy kun ilmaisen itseäni vähän ajatuksenvirtamaisesti. Mutta vastasin jo aikoinaan (reilusti ennen tv-sarjaa), että Part II:n pelaaminen oli vähän kuin ois Netflix-sarjaa katsonut.
 
Kaks viimeisen +5 vuoden ylivoimaisesti parasta AAA-peliä tässä, mutta minkäs sille mahtaa ettei jengi snaijaa :cool::p
Hauskasti näkyy erilaiset maut tässäkin topikissa.
Meinasin itse asiassa jo ennen tätä lausettasi vastata että hirveä lista pelejä, jotka itselläni on pelattu ja sitten heität vielä tietenkin loppukaneetiksi että juuri nuo kaksi, jotka ei innostaneet (mutta en silti jättänyt kesken) onkin parasta koskaan :D

Mutta mielipiteitä nämä. Ehkä tuo "ei snaijaa" vain tympii. Makuasioita ne on eikä sitä ettei ymmärrä :D

Death Stranding on sellainen että en suosittelisi kenellekään pelattavaksi jos kysyy että "mitä pelaisi seuraavaksi" mutta itselleni sanoisin että se kannattaa kokea koska on niin erikoinen. Ei niinkään sen vuoksi että oli hauska/hyvä pelata/pelillisesti (vaikka toimivia pelimekaniikkoja onkin täynnä) mutta sellainen "kokemus" että ihan ok kokea.

Breath of the Wild taas on sellainen että jos olisi aikaa elää jossain pelimaailmassa kikkaillen goblinien, fysiikan, kokkailun ja muun kanssa niin varmasti nauttisi. Mutta kun ei ole tapana elää peleissä vaan pelata. Suoraan sanottuna kai "suorittaa". Sitähän se oli puhtaimmillaan: tässä on kenttä, yritä päästä läpi. Selvitä esteet ja pääse maaliin. BotW on sitä että mitään maaleja ei ole vaan siellä pitäisi vain hengailla ja välillä ehkä vahingossa tekee jotain tavoitteellisempaakin.

Eli pelimaun sijasta tuossa voi olla kyse myös siitä että millainen on pelaajana. BotWia jaksoin ylipäänsä niin pitkään sen vuoksi että se on mekaniikoiltaan ja idealtaan (eli Zelda) napakymppi omaan pelimakuuni mutta se tekemisen "turhuus" (?) ei sitten innostanut. Mikä järki jotain goblineja on hakata jos siitä ei saa mitään muuta kuin hajoavan tikun ja tukikohta on kohta taas täynnä samoja tyyppejä tai jos ei samoja, niin samoja mutta eri värisinä? Kaikki ne dungeonit ja muut, missä oli selkeä rakenne, maali ja palkinto, puuttuvat. Eli ne asiat, mitkä on minulle Zeldaa.

Ja tässä en halua muuttaa kenenkään mielipidettä vaan yrittää kertoa miksi se BotW:n "nerokkuus" ei minulle iske yhtään. Minulle se ei ole peli vaan hiekkalaatikko ja en jaksa keksiä itse tekemistä koska pelit on minulle olleet aina sitä että ne haasteet on sinne tehty valmiiksi. Oman tekemiseni keksin sitten itse pelien ulkopuolella ja luovuutta ylipäänsä saan käyttää mm. työssäni.

Onko tässä nyt sitten tarpeeksi hienoja juttuja, jotka jaksaisivat kantaa vielä yhden aarteenetsintä seikkailun, jopa ilman Nathania? Positiivista on se, että Lost Legacy ei ilmeisesti ole kovin pitkä.
Kyllä se ainakin minulle maistui mutta Unchartedit iskee muutenkin pelimakuuni hyvin lähelle napakymppiä.

Tämän voisi sanoa tosi monen pelin kohdalta, jotka itselläkin on jäänyt kesken. Jos tietäisi sellaisen "ihan ok" -tason pelin olevan sopivan lyhyt, niin se olisi helpompi aloittaa ja myöskin helpompi jaksaa taistella läpi asti. Monesti haluaisi siltä nähdä miten tarina loppuu, vaikka peli ei muuten iskekään.
Tämä on niin totta. Usein se pituus on viimeistään asia miksi ei edes huvita antaa mahdollisuutta.

+ 30v pelattu videopelejä - joko pelaan pelin loppuun tai en pelaa, mutta ajatus siitä että katsoisin minulle tuntemattomien ihmisen pelaamista kovinkaan paljoa on ollut tähän asti mahdoton. Ja taitaa sellaisena säilyä hautaan asti :D
Sama. Se ero tosin että jotain soulsien pelaamista on hauska katsoa jos kyseessä on aloittelija. Eikä nimenomaan vain sen tuskan takia vaan sen, kun homma alkaa sujua ja tyyppi saa onnistumisen elämyksiä. Ja tajuaa, miksi niitä pelataan :)

Videopelien tarinat on kuitenkin siitä itse pelaamisesta irrotettuina todella, todella harvoin mitenkään erityisen hyviä. Hyviä leffoja ja kirjoja on koluamatta niin paljon, että jos ei pelata niin käytetään aikaa vaikkapa näihin.
Totta varmasti tämä mutta minulla on sellainen "pakkomielle" että jos peli jäisi kesken niin kyllä se huonokin tarina pitää ainakin lukea tiivistyksenä jostain. Ihan täysin ei pysty jättämään siis sen osalta kesken. Ellei siis kyse ole jostain "Prinsessa varastettiin ja putkimies pelastaa sen"-tason "tarinasta", eli jotain yritystä tietenkin pitää edes olla.
 
Siinä oli kaksikin hymiötä & maininta erilaisista makuasioista perässä, niin en laittanut sen enempää korostusta huumorista. Ehkä olisi pitänyt?
Hymiöissäkin on se ongelma että ne voi tulkita eri tavalla. En tiedä tarvitseeko sitä välttämättä avata enempää mutta ajattelin että tuo on sellainen "arskat päässä naureskelen kun ymmärrän paremmin"-juttu.

Toki en minäkään asiaa nyt täysin vakavissani ottanut vaikka tekstiä tuleekin. Moni tulkitsee sen tekstin määrän merkitsevän jotain mutta minulta sitä vain tulee. Ehkä liikaakin :D

Tietty tulee aina vähän turhaankin seliteltyä mutta joku siinä on että tykkää pyöritellä asioita. Olisi varmaan tosiaan riittänyt että "meillä on eri maku" tms. :D
 
Ylös Bottom