Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua liikkeentunnistuksesta

Rektor Hermelin

New Member
Minkälaisia tuntemuksia tämä ominaisuus herättää ihmisissä?

Olen joskus kokeillut kaverilla joitakin Wiin pelejä, jotka ovat erikseen suunniteltu liikkeentunnistavaa ohjainta varten ja tuollaisissa sovellutuksista homma varmaan toimii hienosti. Ihmetyttää tosin mitä iloa kyseiselläkin konsolilla on monissa perinteisemmissä peleissä on moisesta ominaisuudesta, kun ennen joku perushomma on toiminut kätevästi nappia painamalla.

Varsin tuoreena PS3-omistajana/pelaajana olen saanut kauhukseni havaita, että tämä optio on luikerrellut (ainakin allekirjoittaneesta) mainioihin perinteisiin PS-ohjaimiinkin. Oikeastaan tässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin tuo säilyisi valittavana optiona peleissä eikä pakollisena ominaisuutena.

Muutamia käytännön kokemuksia:

Folklore - tässä homma oli periaatteessa hoidettu aika hyvin ja liikkeentunnistuksella oli järkevä paikkansa pelissä. Ja silti... hyvin pian ohjaimen kanssa riehuminen rupesi tympimään armotta ja muuten hyvässä pelissä liikkeentunnistuskohdat herättivät "eikai perhana taas..." -fiiliksen. Pelikokemus olisi ollut parempi ja jättänyt miellyttävämmän fiiliksen, jos toimintoa ei olisi ollut pakko käyttää.

Call of Duty 3 - aargh. Reipas sotatoiminta katkeaa aina toisinaan, kun pitää ruveta runkkaamaan ohjainta painissa Wehrmachtin edustajan kanssa. Tai räjähteen sytyttimen ruuvaamisessa. Armoton vispaaminen ja sitten (onneksi!) episodi on ohi. Onko tarkoituksena tuoda v*tutuskokemus myös mukaan uuden sukupolven peleihin?

Itse toivon, että kysessä on hetken trendi ja pelintekijät huomioivat (kuten usein nyt ovatkin), että tuon omainaisuuden käyttäminen on pelaajalle ainakin vaihtoehtoista.
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

MGS4 oli myös kohta missä tarvitsi liikkentunnistusta.Psycho Mantis pomo taistelussa.
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

Mielestäni parasta antia ovat pelit johon se sopii ikään kuin luonnostaan, esim. Unchartedin tukilla tasapainoilukohdat, tosin minulla ei ole aavistustakaan mihin suuntaan sitä pitäisi käännellä jotta homma toimisi parhaiten. :D

Samaten Heavenly Swordin nuolet + tykinammukset olivat ok vaikkakin tietysti epärealistisia. Myös storen bowling tuntui toimivan hyvin.

Kaikki muu kokeilemani onkin sitten ollut lähinnä turhaa ja näkee että liikkeentunnistus tehtiin paniikissa jotta saataisin sama "ominaisuus" kuin Wiissä PS3:seen. Ei ehkä olisi kannattanut, niin pieneksi hyödyt ovat jääneet.
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

Kaikki muu kokeilemani onkin sitten ollut lähinnä turhaa ja näkee että liikkeentunnistus tehtiin paniikissa jotta saataisin sama "ominaisuus" kuin Wiissä PS3:seen. Ei ehkä olisi kannattanut, niin pieneksi hyödyt ovat jääneet.

Totta. Varsinkaan kun kyseessä ei ole edes tunnistukseen suunniteltu ohjain. Vähän luonnottomalta tuntuu välillä pyörittää ja usein homma on tosiaan sitä, että ei tiedä mitä oikeasti tehdään. Vemputetaan vaan niin pirusti, niin tilanteesta pääsee eroon. :)

Mitenkähän nuo vatkaamiset vaikuttaa ohjaimen kestävyyteen? Mulla tuntuu jo, että sisällä olisi jotakin irrallaan. Ääni ja tuntuma on sitä, että sisuskalut höplällään...
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

Mitenkähän nuo vatkaamiset vaikuttaa ohjaimen kestävyyteen? Mulla tuntuu jo, että sisällä olisi jotakin irrallaan. Ääni ja tuntuma on sitä, että sisuskalut höplällään...
Aika vauhdikkaasti saat ravistella, että komponentit irtoilisi ohjaimen sisällä. Veikkaisin että suurempia voimia ohjaimeen kohdistuu laskiessasi sen pöydälle vähänkään varomattomammin. Kiihtyvyys jää kuitenkin melko pieneksi noissa heilutteluissa. Jos ohjain päästelee kummallisia ratinoita, niin todennäköisemmin on tullut väännettyä tattia/painettua nappia vähän liian lujaa, tai pudotettua ohjain kerran liikaa lattialle.
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

Omasta mielestä kiihtyvyysanturista on eniten hyötyä sellasissa peleissä joissa se on ikäänkuin luonnollinen "jatkuma", esim. Tiger Woodsissa pallon pyöriminen on toteutettu todella mukavasti, ja hyvin peliin sopivalla tavalla. Aiemmin homma toimitettiin naputtamalla hyperaktiivisesti nappulaa, joka oli rasittavaa niin käyttäjän kuin ohjaimenkin kannalta, joskin onhan ohjaimet tehty käyttämistä varten ja kestävätkin yllättävän paljon, mutta tämä nykyinen systeemi on minusta huomattavasti parempi. Myös ukkeleiden tasapainotteluun esim. juuri UnChartedin tapauksessa kiihtyvyysanturi on juuri onnen omiaan.

[Sarkasmi]
Mikälin kuitenkin otsikon mukaisesti tarkoitettiin ohjaimen jotain uutta ominaisuutta josta en ole vielä kuullut (esim. talon murtosuojauksessa tms.) niin sitten edellisen kommentin voi unohtaa ;)
[/Sarkasmi]
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

MotorStormissa sixaxiksen liikkeentunnistus toimi loistavasti:)
 
Vastaus: Keskustelua liikkeentunnistuksesta

motorstormin pelaaminen liikkeentunnistuksella oli lähinnä vitsi :D
 
Ylös Bottom