Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

#21
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mutta voihan sen ajatella niinkin, että Wake olisi myynyt roimasti enemmän jos se olisi ollut multiplatform.. Mutta nämä päätökset sinetöityivät jo vuoden 2005 kieppeillä..
 
#22
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mutta voihan sen ajatella niinkin, että Wake olisi myynyt roimasti enemmän jos se olisi ollut multiplatform.. Mutta nämä päätökset sinetöityivät jo vuoden 2005 kieppeillä..
Ja sitä voi myös ajatella, ettei Remedyllä olisi ollut välttämättä mahdollisuuksia näin kalliiseen projektiin ilman Microsoftia.
 
#23
Vastaus: Alan Wake [Hype ja hankintahekumointi]

Vastaan tänne tuohon normiketjun keskusteluun pelin myynnistä, kun ennemmin sopii tänne puolelle.

Kyllä se niin on että Remedy saa syyttää vain ja ainoastaan itseään jos peli ei kunnolla menesty. Ei minua ainakaan houkuta ostaa noin lyhytkestoista peliä täydellä hinnalla. Siihen päälle vielä se että tosiaan on omat ongelmansa ja osa tuostakin peliajasta on sellaista tylsää puurtamista (lue:toistoa) niin ei se sitten enää niin paljoa innosta. Alelaarista olin ajatellut hommata, varsinkin kun pari kiinostavampaakin uutta peliä on markkinoilla (Skate 3 ja Red Dead Redemption). Toivon silti todella että peli menestyisi, vaikkei ehkä ihan täysin olisi kaikkea saamaansa hypeä ansainnut.. niin omaperäiselle otteelle ja suomalaisille peleille toki toivoisi menestystä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

maagiset

KonsoliFIN Alumni
#24
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jos jatketaan spekulaatiota vielä hieman noista myyntiluvuista, niin omasta mielestäni vaatimattomalla mainonnalla on huomattavasti suurempi syy odotettua heikommille myynneille kuin esimerkiksi tuolla metan arvosanalla. Hyvä arvosana ei välttämättä takaa loisteliaita myyntejä, jos ennen julkaisua pelin ympärille ei saada vellomaan kunnon ennakkohypeä. Tässä tapauksessa katseet siis kääntyvät julkaisijan eli MS:n suuntaan. Olisin jotenkin odottanut, että mainonta olisi ollut huomattavasti agressiivisempaa. Tällä olisi ainakin erittäin todennäköisesti taattu se, että pelin julkaisu ei olisi mennyt niin helposti tavan tallaajan tutkan ohi.

Metacriticistä vielä sen verran, että täällä tunnutaan antavan ehkä hieman liikaankin paljon painoarvoa tuolle sen keskiarvolle, kun pohditaan pelien myyntilukuja. Toki sivusto on nykyisellään erittäin suosittu ja osa ihmisistä varmasti peilaakin omia ostopäätöksiä kyseisen sivuston meta-arvoihin. Epäilisin kuitenkin hieman, että ne suurimmat massat ovat ainakin osittain sellaista porukkaa, jotka eivät välttämättä tiedosta koko Metan olemassaoloa. Eli tämän kuluttajaryhmän olisi saattanut tavoittaa paremmin esim. TV, lehti ja ulkomainonnalla. Toki internet- mainontakin on tässä suhteessa erittäin tärkeä tukitoimi oikein kohdistettuna.

Toivotaan nyt kuitenkin, että myyntiluvut kääntyvät tuosta vielä nousuun. Kukaan ei nimittäin varmastikaan toivo sitä, että Remedy joituisi tekemään pelillään persnettoa. He ovat tehneet pelin eteen todella kovan ja pitkän uurastuksen. Toivottavasti huono markkinointi ei tee tuota kaikkea työtä tyhjäksi.
 
#25
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Leikkasin tämän triidin irti tuolta Alan Wake -ketjusta ylläpitotoverien toivomuksesta. Näin mukaan saadaan toivottavasti enemmänkin keskustelijoita kuin pelkästään Alan Wake -pelaajat/-fanit/-vihaajat. Samalla linjalla voidaan toivottavasti jatkaa myös tulevaisuudessa muiden pelien kohdalla ja esimerkiksi NPD-lukujen yhteydessä.
 

hartzu

Active Member
#26
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Pertti Peruspelaajat taivat olla tätä nykyä niin jatko-osaorientoituneita, että kokonaan uudet pelit jäävät vääjäämättä alhaisempiin myynteihin kuin jonkin aiemman sarjan jatko-osa numero 4 huolimatta pelin laadusta. Eihän niitä tuntemattomia pelejä uskalla ostaa kun ei niistä ole ennen kuullut. Kovan hypen saattelemana uudetkin pärjäävät, kuten nyt Red Dead Redemption, mutta vaikkapa hieno Modnation Racers ei päässyt TOP-10:iin, eikä edes PS3-listalla yltänyt kuin neljänneksi. Rockstarin uutukaisen liitoa tosin avustaa Rockstarin oma status ja aiempi GTA glooria. Jos tekijänä olisi muu kuin Rockstar, niin peli ei olisi listojen kärkeä hätyytellyt.

Ei tarvitse katsoa kuin Suomen myyntilistaa, jossa TOP-10:ssä möllöttää 8 jatko-osaa, tosin ne kaksi uutuutta ovat hienosti sijoilla 1 ja 2. Maailmalla tilanne on ollut vieläkin raaempi uusille peleille, esimerkkinä vaikkapa EA:n kunniakas yritys uudistaa pelitarjontaansa toissa vuonna Dead Spacen ja Mirror's Edgen johtamina. Molemmat olivat hienoja tuotoksia, mutta eivät saavuttaneet mitään erityisen merkittävää myyntirintamalla.

Osittain tämän takia kaikista uusista peleistä yritetään rakentaa sarja heti alusta alkaen. Korkeiden tuotantoarvojen hankkeet vievät paljon rahaa jota on vaikea saada takaisin vain yhden pelin tuotoilla, mutta samaa pohjatyötä voidaan hyödyntää myös jatko-osissa ja tällöin taskun pohjalle jää enemmän. Olisi mielenkiintoista nähdä jakavatko pelitalot näennäisesti yhteen peliin tehdyt investoinnit useamman vuoden ajalle, ja lasketaanko business case vaikkapa 3 vuoden ajalle.
 

stammy

Active Member
#27
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

VGChartzin arviot Alan Waken USA-myynneistä tulivat ja pitävät aika hyvin kutinsa Majorin listan kanssa:

160k

Jos perinteikäs trendi pitää paikkansa, eli myynnit noin puolittuisivat joka viikko, kunnes jäävät sinne 10-30 000 per viikko, niin menee ikuisuus, jotta päästäisiin edes miljoonaan; jos päästään. Tietenkään yksittäisen nimikkeen kohdalla on vaikea ennustaa jalkojen pituutta.

Voisin veikata ettei Remedyllä olla myynteihin alkuunkaan tyytyväisiä, ei ollenkaan. Paskathan nuo myynnit ovat, jos suoraan sanotaan.

EDIT. Majori kertoi, että Alan oli 21. pelatuin peli. Tosin, eipä tuolla ole niin merkitystä. Odotuksia huonompi sijoitus joka tapauksessa ja paljon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Pirate fin

Well-Known Member
#28
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Voisin veikata ettei Remedyllä olla myynteihin alkuunkaan tyytyväisiä, ei ollenkaan. Paskathan nuo myynnit ovat, jos suoraan sanotaan.
Nyt vaan toivotaan, että Alan Wake saa jatkoa, kuitenkin hyvä peli kyseessä. (tosin jos myynnit laskee ihan hemmetisti niin saas nähdä mitä Remedy tekee)
 

hartzu

Active Member
#29
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jos perinteikäs trendi pitää paikkansa, eli myynnit noin puolittuisivat joka viikko, kunnes jäävät sinne 10-30 000 per viikko.
Ehkä tuo on hitaasti syttyvä myynnin osalta, esim. ensimmäinen Uncharted myi paljon huonommin vaikka takana oli kohtuullisen mittava markkinointikampanja Sonyn osalta, mutta myynti kasvoi muutaman viikon ennen kääntymistä laskuun.

Uncharted: Drake's Fortune for PS3 on VGChartz.com

Toisaalta hieman samassa tilanteessa ollut Heavy Rain myi tuplat Wakeen verrattuna ensimmäisellä viikolla: Heavy Rain for PS3 on VGChartz.com
 
#30
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

HEP o/
Minäkin lisään Waken myyntimääriä omalta osaltani vasta myöhemmin. Ei kaikki halukkaat ole vielä omaa kappaletta lunastaneet :)

Ehkä tuo on hitaasti syttyvä myynnin osalta
Luulen, että nimenomaan näin käy Alan Waken kohdalla. Pelin myynnit ei kuole kerrasta, vaan myy tasaisesti pitkän aikaa.

Veikkaan myös, että peli tullaan syöksemään alelaareihin aika rivakkaa tahtia... ei ehkä Suomessa, mutta muualla.
 
#31
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ikävää näin suomalaisittain ajateltuna, että Alan Wake näyttäisi jäävän ainakin alkuinnostuksen perusteella jonkinmoiseksi epäonnistumiseksi. Mutta toisaalta mitä voi odottaa peliltä, jota on tehty ja hypetetty 5 vuotta ja jonka piti alun perin olla avoimen maailman seikkailu, mutta josta lopulta tulikin "tavallinen putkijuoksu"?

Todella sääli, jos Remedy nyt kaatuu tämän takia, koska kyseessä on kuitenkin suomalainen firma, joka on aikaisemmin osoittanut osaavansa tehdä pelejä(Max Paynet ovat huippulaatua). Ehkä Alan Wake-projekti oli sittenkin lopulta vähän liian iso pala noin pienelle firmalle.

Ja kuten aikaisemmin taisin jossain jo sanoa, niin liian iso hype tavallaan haittasi tätä peliä. Kun ajatellaan esim täällä esitettyä metacritic-keskiarvoa, niin 83 pistettä olisi lähes mille tahansa muulle pelille oikein mairitteleva suoritus, mutta näin suuresti hypetetylle ja odotetulle pelille se on pettymys. Toisaalta arvostelutkin ovat olleet hyviä, koska 83 pisteen keskiarvo muodostuu kuitenkin suurelta osin yli 8 arvosanoista. Toisaalta nykypäivänä "tavalliselle räiskintäpelille", jossa ei ole edes moninpeliä, taitaa olla aika vaikeaa edes antaa yli 9:n arvosanoja.
 

stammy

Active Member
#33
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olet vain Kovalchuk samanlainen arvostelujen ja metacriticin uhri, kuten kaikki muutkin. Ei se AW ole tavallinen putkijuoksu tahi räiskintäpeli, mutta totuudellahan ei ole mitään väliä, koska arvostelijat ovat pelin ristiinnaulinneet ja mestanneet (kyl) ja ihmisten mielipiteet muodostuvat niiden mukaan.

Ikäväähän tämä on. Siitä olemme kaikki samaa mieltä.
 
#34
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mielestäni on ennenaikaista alkaa julistamaan Alan Wakea flopiksi, katsellaan nyt jokunen viikko ihan rauhassa :)

En ole pelien myyntilukuja oikeastaan aikaisemmin seurannut tarkemmin, ilmeisesti Alan Wakenkin kohdalla toivottu miljoonarajan ylittäminen tarkoittaa hyvää suoritusta?

Vertailun vuoksi, paljon esimerkiksi Mass Effect 2 on myynyt? Googlettamalla löytyi maininta 1,6 miljoonasta, joka tuntuu kovin pieneltä luvulta ottaen huomioon, että kyseessä on tunnetun pelin odotettu jatko-osa, jota on ylistetty niin arvosteluissa kuin pelaajienkin toimesta?
 
#35
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mihinköhän Remedy oikein kulutti nämä vuodet? Pelissä on niin paljon toistoa, ja niin vähän hienouksia, että tämän olisi pitänyt olla markkinoilla pari vuotta aikaisemmin. En yksinkertaisesti näe mihin viisi vuotta on kulutettu.
Kannattaa huomioida, että Remedy on todellakin hyvin pieni studio, joten sitä aikaa vaan kuluu paljon enemmän kuin suuremmalla tiimillä. Muutenkin nykypäivänä pure-yksinpelin täytyy olla ihan järkyttävän hyvä jotta se saisi yli 90 pistettä. Yllättävän monia ladattavia pelejä kuitenkin noilta +/- 90 pisteen hujakoilta löytyy.

Kun taas kylkeen lyöty COD4 tai GOW -moninpeliklooni nostaa 50 pisteen yksinpelin kokonaisuutena vähintään 80 pisteen kokonaisuudeksi.
 
#36
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Aika ison riskin kyllä ottivat Remedyn pojat, kun kaiken laittoivat kauhu/trilleri pelin varaan. Genre ei varsinaisesti nykyään ole mitenkään maailman suosituimpia. Resident Evil taitaa olla ainoa sarja joka yltää jatkuviin multi miljoona myynteihin, Alone in the Dark floppasi massiivisesti eikä Dead Spacekaan ollut mikään myyntitykki.

Vgchartzin väittäminen arvaus sivustoksi alkaa myös olla hieman vanha vitsi. Mm. Sony ja Square-Enix ovat käyttäneet vgchartzin lukuja omissa tiedotteissaan. Lisäksi konsolien myyntimäärät ovat aika hyvin linjassa Sonyn, Nintendon ja MS:n julkaisemien toimitettujen laitteiden kanssa. Pelien osalta numerot olivat mm. hyvin linjassa Square-Enixin viime tilivuoden lukujen kanssa. NPD:n kanssa ovat myöskin luvut normaalisti hyvin linjassa. Toki virheitä sattuu varsinkin Euroopan pelimyyntien jäljittämisessä, koska markkina-alue on niin sirpaleinen.
 
#37
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ikävää näin suomalaisittain ajateltuna, että Alan Wake näyttäisi jäävän ainakin alkuinnostuksen perusteella jonkinmoiseksi epäonnistumiseksi. Mutta toisaalta mitä voi odottaa peliltä, jota on tehty ja hypetetty 5 vuotta ja jonka piti alun perin olla avoimen maailman seikkailu, mutta josta lopulta tulikin "tavallinen putkijuoksu"?
:D epäonnistuminen? Tulee mieleen tämä Kummelin sketsi "apinaa koijjataan". Joka tapauksessa kannattaa kuitenkin pelailla Alania ja kannattaa siis pelata läpi, ennenkuin alkaa huutelemaan ettei ole laadukas on epäonnistunut, on tavallinen putkijuoksu :D jne. Sen kuitenkin tässä vuosien saatossa olen oppinut ettei metan keskiarvo nyt ihan kaikkea kerro pelistä, tahi ne lyhyet kommentit sieltä kaikkein huonoimman arvosanan antaneiden suusta ole välttämättä universaali totuus. Hirmusen varmaa tekstiä Alanin epäonnistumisesta tunnut tosiaan suoltavan....
 

stammy

Active Member
#38
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Keskustelu on repaleista, mutta haluaisin vielä tuoda esiin mm. Kovalchukin tässä ja henkilökohtaiset avautumiset -ketjussa esittämät näkemykset Alan Wakesta, jotka pohjaavat siis arvosteluihin ja muuhun toisen käden tietoon. Näissä viesteissä voivotellaan kuinka AW on tavallinen putkijuoksu ja tavallinen räiskintä, eikä Remedy nyt oikein onnistunut pelin kanssa ja haukkasi liian ison palan plääplää.

Syyhän ei ole (ainakaan yksin) Kovalchukin, vaan näissä viesteissä juuri kiteytyy se negatiivinen vaikutus, joka arvosteluilla voi olla pelin maineeseen. Kuten olen sanonut, näiden kahdeksikko (ja alaspäin) arvosanojen negatiivinen vaikutus vielä korostuu Alan Waken kohdalla mm. johtuen siitä, että mitä kauemmin peli on tuotannossa, sitä enemmän siltä tunnutaan vaativan täydellisyyttä, vaikka todellisuudessa (näinkin) pitkä tuotantoaika tuo enemmän haittaa kuin hyötyä.

Miten tämä sitten liittyy aiheeseen? No, kyllä minä uskon, että 83 metan keskiarvolla on potentiaalisesti negatiivinen vaikutus Alanin myynteihin, eivätkä ensimmäisen viikon myynnit olleet rohkaisevia. Toki RDR:llä oli suurempi vaikutus kuin Alanin metalla, mutta kun nämä ongelmat vielä yhdistetään, niin tulos ei ole nättiä.

Asiastahan tekee murheellisen se, että 83 arvosana ei ole mielestäni lainkaan oikeutettu tämän mestariteoksen kohdalla. AW on peli, jota ei purematta niellä ja epäilen, että valitettavasti kiireessä pelaavilta arvostelijoilta menivät monet hienot nyanssit ohi suun. Alan Wake jää ainakin omiin kirjoihini yhtenä nykysukupolven aliarvostettuna mestariteoksena.

EDIT. Luin nyt Eurogamerin arvostelun (7/10) ja voisin väittää, että arvostelija ei tajunnut pelin juonesta mitään. Tämä ei ole pelin vika, vaan arvostelijat ovat tottuneet liiaksi pureskeltuun perus-videopelitarinankerrontaan ja juoniin. Surullista luettavaa.
 
#39
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ikäväähän tämä on. Siitä olemme kaikki samaa mieltä.
Minä ainakin. Sitä voi miettiä, että kenen vika se on jos peli mukamas floppaa arvostelijoiden silmissä. Kuka määrittelee ne asiat, jotka pelistä on löydyttävä jotta se "toimisi"? Ja tosiaan, nykyajan netti on mennyt siihen, että jos joku "varma" taho (hs, metacritic, yms.) uutisoi jotain, niin siihen uskotaan ajattelematta sen enempää onko asia totta.

Yksi syy pettymiseen voi olla siinä, että nykyään jotkut tahot hypettävät pelejään niin hirmuisesti ja esittelevät aika laajalti sen, mitä peli voi tarjota jo etukäteen. Niin siltä pohjalta pelaaja/arvostelija muodostaa pikku päässään tietyt odotukset. Ja se voi olla ihan pienestä kiinni, mutta jos peli ei pysty tarjoamaan enää "demojen" ja muun hypen päälle mitään uutta, mistä hämmäistyisi aidosti niin pettyyhän siinä. Vähemmän hypeä siis. :)

Ja en nyt yritä sanoa sitten ollenkaan onko peli onnistunut/epäonnistunut, mutta siis kun puhutaan tällaisista ikuisuusprojekteista kuten A.W., niin kyllä se aika jo niitä odotuksia nostaa melkoisesti. Ja se, että ekat trailerit kun tulivat niin peli oli todella "moderni" ulkoasultaan/tekniikaltaan. Nyt muut studiot ovat kirineet eron umpeen ja peli ei enää poikkea teknisesti kilpailijoistaan. Tarina kyllä on varmasti poikkeava. Siitä mulla ei ole kokemuksia.
 
#40
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

(viesti siirretty toisesta ketjusta)

Myyntiluvut ei kerro mitään tai sitten PS3:lla on vain suuri luokka AAA-tason floppeja.
Tässä vaiheessa on tietenkin pakko kysyä, että mitkä ne lukemat ovat "flopille"? Puoli miltsiä? Miltsi? 2 miltsiä?
(EDIT: Varmasti riippuu tietenkin pelistä ja sen kehitys/markkinointibudjetista, mutta jotain suuntaviivoja olisi hyvä saada..)

"Floppi" leffoista puhuttaessa on esim. Eddie Murphyn "Pluto Nash", joka maksoi n. $100 miljoonaa ja tuotti $7.1...

Forumeillahan yleensä mennään eniten metsään silloin, kun aletaan väittelemään myyntiluvuista ja aletaan heittelemään näitä "ai, se möi VAIN miljoonan" -tyylisiä kommentteja. Osa on suoraan sanottuna ihan hukassa näissä.

Ehkä Wake lopulta on hyvä silmien avaaja tässä, sillä se 1 miljoona myytyä peliä taitaa jo olla "hittiainesta" Waken kohdalla.. 2 miltsiä tietenkin olisi ilmeisesti jo sitten todellinen lottovoitto.

**
Mutta siitä olen täysin samaa mieltä, etteivät myyntiluvut = laatu. Nämäkin yleensä laitetaan samaan karsinaan vain pelaajien keskuudessa, mikä on taas yksi esimerkki siitä missä sfääreissä väittely usein menee. Jos joku excusive-peli ei saakaan huonoja arvostelulukemia, niin seuraavaksi tähtäimeen otetaan pelin myyntiluvut..
 
Ylös Bottom