Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mielestäni näissä luvuissa ei ole mitään yllättävää. M$ teki tällä kierroksella "mediakonsolin" joka pyörittää 720p:tä sulavasti ja ps4 taasen teholaitteen jolta käyttää 1080p vaivatta. Pelaajien valinta on selviö, varsinkin kun tehokkaampaa saa tässä sukupolvessa satasen halvemmalla ja "mediakonsolin" todelliset mediaerot ps4:seen hämärät.

Kilpailu on hyvästä, ehdotomasti. Mutta kyllä M$ tässä ryssi ihan itse oman pelinsä. Olisi jatkanut xbox360:n vittoittamalla tiellä eikä palannut vanhaan multimediakeskus ajatteluun. Ja kyllähän xboxonekin silti myy, ei siitä mikään wiiU fiasko ole tulossa.

Mä en käsitä, miten kolme miljoonaa konsolia myynyt firma on ryssinyt pelinsä? Xbox One myy hyvin! Se ei myy yhtä hyvin kuin ps4, mutta se myy silti hyvin! Peli on vasta alussa, ja Xbox Onen palvelut voi ihan hyvin tasoittaa tilannetta. Mä en ymmärrä miten kolmen-neljän kuukauden myyntien jälkeen voidaan vetää jotain tämmösiä johtopäätöksiä. Jossain vaiheessa ps4:n myynti hiipuu, se on fakta, se mihin lukuun mittari tuolloin pysähtyy, on sekin asia erikseen. Tuskin kuitenkaan ps4:n omistajat kauhean montaa ps4-konsolia ostaa.

Muutenkin, kun edellinen sukupolvi porskuttaa vielä erittäin hyvin, on aika vaikeaa nähdä, että suuret massat ovat edes vielä nykysukupolven konsolia hankkineet. Tuolta löytynee paljon potentiaalisia kasuaalipelaajia, joille One voi hyvinkin olla *se* laite. Tietenkin, laitevalinnaksi voi osua ihan hyvin Pleikka Nelonenkin, tiedä häntä. Peli on edelleen avoin, vaikka faktaa on se että PS4:lla on selkeä kaula.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tuolta löytynee paljon potentiaalisia kasuaalipelaajia, joille One voi hyvinkin olla *se* laite.

Kasuaalipelaaja ei osta viidensadan euron konsolia. Eikä neljänsadan. Kolmensadankin kanssa on vähän niin ja näin. Kahden ja puolen kohdalla aletaan olla siinä ja rajoilla.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kasuaalipelaaja ei osta viidensadan euron konsolia. Eikä neljänsadan. Kolmensadankin kanssa on vähän niin ja näin. Kahden ja puolen kohdalla aletaan olla siinä ja rajoilla.

No ei varmaan pelkästään kasuaalipelikoneeksi, mutta jos olisin amerikkalaisperheen isä, voisin hyvinkin ostaa kyseisen laitteen omien pelitottumusten lisäksi myös perheen pienimpien käyttöön.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mä en käsitä, miten kolme miljoonaa konsolia myynyt firma on ryssinyt pelinsä? Xbox One myy hyvin! Se ei myy yhtä hyvin kuin ps4, mutta se myy silti hyvin! Peli on vasta alussa, ja Xbox Onen palvelut voi ihan hyvin tasoittaa tilannetta. Mä en ymmärrä miten kolmen-neljän kuukauden myyntien jälkeen voidaan vetää jotain tämmösiä johtopäätöksiä.

Joskus niitä johtopäätöksiä täytyy tehdä, osuipa oikeaan tai ei. Sanoinkin tuossa että xbox one myy myös, enkä ole väittänytkään että xbox one on tuleva WiiU.

Mutta siitä ryssimisestä: Xbox360 oli murskaavasti jenkkien markkinajohtaja (vrt. ps3), ja kuten tiedämme Euroopassa UK:ta lukuunottamatta xbox360 on myynyt selvästi huonommin kuins ps3 ja japanissa tietysti ihan surkeasti. Nyt tiedossa on että jopa jenkeissä ps4 myy enemmän kuin xbox one.

Toki voi käyttää muutakin termiä kuin ryssminen mutta markkinajohtajan aseman menetys kotikentällä ja kilpailijaa heikompi myynti eivät kai ole erityisiä saavutuksiakaan? Ryssiminen on verraten kuvaava koska se on minusta pääasosin vieläpä itse aiheutettua: xbox360 "tehokonsolin" muuttaminen "mediakesukukseksi", DRM sekoilut, kinectin pakkonaittaminen, korkeampi hinta jne. ovat kaikki sellasia asioita joihin Microsoft itse on voinut vaikuttaa ja joilla taatusti on ollut vaikutusta myyntiin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Joskus niitä johtopäätöksiä täytyy tehdä, osuipa oikeaan tai ei. Sanoinkin tuossa että xbox one myy myös, enkä ole väittänytkään että xbox one on tuleva WiiU.

Mutta siitä ryssimisestä:
Ryssiminen nimenomaan on täysin väärä termi.

Ryssiminen on verraten kuvaava koska se on minusta pääasosin vieläpä itse aiheutettua: xbox360 "tehokonsolin" muuttaminen "mediakesukukseksi", DRM sekoilut, kinectin pakkonaittaminen, korkeampi hinta jne. ovat kaikki sellasia asioita joihin Microsoft itse on voinut vaikuttaa ja joilla taatusti on ollut vaikutusta myyntiin.

No on ne vaikuttanut myyntiin sen verran, että One myy kuitenkin paremmin kuin Xbox360 alkuaikona. Se, että Sony pelasi korttinsa vielä paremmin, ei tarkoita, että Microsoft olisi _ryssinyt_. Itse tosiaan uskon, että kun nykysukupolvelle tulee kunnon sisältöä, niin konsolien myyntien erot tasoittuvat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

No on ne vaikuttanut myyntiin sen verran, että One myy kuitenkin paremmin kuin Xbox360 alkuaikona. Se, että Sony pelasi korttinsa vielä paremmin, ei tarkoita, että Microsoft olisi _ryssinyt_. Itse tosiaan uskon, että kun nykysukupolvelle tulee kunnon sisältöä, niin konsolien myyntien erot tasoittuvat.
Asiaa voi tarkastella niin monesta eri kulmasta. Yksi on tosiaan tuollainen historiallinen vertailu, ja sekä Sony että Microsoft ovat siinä suhteessa rikkoneet kaikki aiemmat ennätykset. On vaatinut melkoisesti munaa tilata näin järjettömiä tuotantomääriä, mutta onnistuessaan tuo uhkapeli tuottaa huikeita tuloksia. Tuskin aiemmissakaan sukupolvissa kysyntä on ollut rajoittavana tekijänä myynneissä.

Toinen kulma on vertailu kilpailijoihin, ja tässä Microsoftilla on vähän synkempää. Sony on myynyt noin kolmessa kuukaudessa 5,3M konsolia, ja kauppoihin asti päätyneet laitteet on yli 99-prosenttisesti myyty kuluttajille. Ja jotkin kaupat yrittävät yhä purkaa ennakkotilauslistaansa. Eikä PS4:ää ole vielä julkaistu kotimarkkinoillaan. Vastavuoroisesti MS on myynyt ehkä 3,3M kappaletta mutta toimituslukema on ainakin miljoonan suurempi. Yhdysvalloissa kysyntä on hiipunut ja muualla maailmassa tyrehtynyt. Xbox on julkaistu kaikilla vahvoilla markkinoillaan (= molemmilla vahvoilla markkinoillaan).

Itse uskon, että kun konsoleille julkaistaan kunnon sisältöä, PS4 kasvattaa etumatkaansa, koska parhaat versiot multiplatformeista julkaistaan sille, minkä lisäksi se saa parhaat yksinoikeudet. Ja se on halvempi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kyllä sanoisin, että MS ryssi Onen julkaisun. Esimerkiksi Titanfallin yksinoikeuspäätökseen vaikutti EA:n ennustukset nykyisen sukupolven myynneistä. MS ei mielestäni onnistu markkinoimaan uuden Xboxin hyviä puolia. Microsoftin ei missään nimessä kannata ottaa grafiikkakeskusteluun kantaa, se on mitä on. Ei keskimääräiselle pelaajalle ole merkitystä grafiikalla. Ainoa merkitys grafiikalla on jos keskimääräiselle kuluttajalle jää päähän "Pleikkarilla pelit ovat parempia" (siis graafisesti).

Toivottavasti uusien konsolien myynnit tarkoittavat sitä, että kotikonsolien kysyntä on kasvanut tai ainakin pysynyt viime sukupolven tasolla. Tärkeintä pelaajille on kuitenkin se, että kaikki konsolit myisivät mahdollisimman paljon. Tuskin me haluamme pelata pelkästään mobiilipelejä tulevaisuudessa?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Minusta on aika selvää että sony tulee hyödyntämään markkinoinnissaan teknisen paremmuuden, jo nyt Brysselissä käydessäni näkyi isoja julisteita "This is 4 the players", viesti on selkeä ja samalla nokkela.

En minäkään väitä että tavallinen kuluttuja on kauhean perehtynyt frame-rateihin, mutta juuri tuollaisten yksinkertaistuksien kautta se "pelaajille suunnattu ja halvempi laite" jää ostajan mieleen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

worldwide_totals.png


Taitaa tänään Japanissa ilmestynyt PS4 nousta myynneissä ohi Wii U:n näillä näppämillä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kotiin menneissä konsoleissa on jo mennytkin ilman japaninkin apua. WiiU:tahan notkuu hyllyissä kun taas ps4:sen löytyminen hyllytavarana on vasta realisoitumassa. Kauaa ei tarvi odotella kun xbox onekin menee ohi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Famitsun mukaan PS4 avasi Japanissa modernien konsoleiden kolmanneksi parhaalla lukemalla. Kahdessa päivässä kauppansa teki 322 083 kappaletta PS4-paketteja. Vain Wii (371k) ja PS2 (631k) ovat pystyneet pistämään paremmaksi.

PS4 sells 322,083 units in two days in Japan

&

Famitsu home console openings

1998.11.27 [Sega Dreamcast] (¥29.800) - 101.490 (3 days)
2000.03.04 [Sony PlayStation 2] (¥39.800) - 630.552 (2 days)
2001.09.14 [Nintendo GameCube] (¥25.000) - 133.719 (3 days)
2002.02.22 [Microsoft XBox] (¥34.800) - 123.929 (3 days)
2005.12.10 [Microsoft XBox 360] (¥29.000 / ¥39.795) - 62.135 (2 days)
2006.11.11 [Sony PlayStation 3] (¥49.980 / ¥59.980) - 88.443 (2 days)
2006.12.02 [Nintendo Wii] (¥25.000) - 371.936 (2 days)
2012.12.08 [Nintendo Wii U] (¥26.250 / ¥31.500) - 308.570 (2 days)

Lähde: NeoGAF
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Famitsun mukaan PS4 avasi Japanissa modernien konsoleiden kolmanneksi parhaalla lukemalla. Kahdessa päivässä kauppansa teki 322 083 kappaletta PS4-paketteja. Vain Wii (371k) ja PS2 (631k) ovat pystyneet pistämään paremmaksi.

Yllättävän "vähän"? Eikös PS4 myynyt jenkkilässäkin julkaisupäivänään toista miljoonaa, jos oikein muistan? Voisi kuitenkin olettaa japanilaisten olevan pelikansaa siinä missä jenkkienkin. Onhan heillä noita laitevalmistajiakin tällä hetkellä kaksinkertainen määrä jenkkilään verrattuna.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Yllättävän "vähän"? Eikös PS4 myynyt jenkkilässäkin julkaisupäivänään toista miljoonaa, jos oikein muistan?

Jenkkilä + Kanada. Väkimäärä noin kolme kertaa Japanin vastaava. Lisäksi konsoleiden kuolemaa Japanissa on povattu viimeisen vuoden ajan. Ensimmäisen päivän myynneistä ei kuitenkaan voi päätellä mitään, parin kuukauden päästä pystyy vetämään jonkinlaista trendiviivaa. Huolestuttavaa oli se, että konsolia ei myyty loppuun heti ensimmäisenä päivänä, vaan halukkaat saattoivat käydä poimimassa omansa melkein mistä tahansa kaupasta vielä seuraavanakin päivänä.

Kaikesta huolimatta voisi aika luottavaisin mielin epäillä kuun vaihteessa maailmanlaajuisten myyntilukujen olevan päälle kuuden miljoonan ja seitsemää miljoonaa hätytellään Sonyn talousvuoden lopussa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony potkii jengiä pihalle Sony Santa Monica-studiolta (ja niiden uusi IP on ilmeisesti peruttu myös) ja sulkee retail-liikkeitään jenkeissä. Ei taida paljoa PS4:n menestys auttaa kun katsoo kokonaisuutta.
Kun katsoo kokonaisuutta? Viime kuukausina on saannut lukea useampaan otteeseen, kuinka Sony ja Microsoft ovat kasvattaneet sisäisten studioiden kokoa. Mitä tulee Sony Santa Monicaan, tulisiko studion edelleen työllistää kehittäjät, jos heidän projekti on kuopattu?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Saattaahan toki olla, että tuotettu teos ei vastannut AAA-tason vaatimuksia ja SCEA ei halua julkaista huonoa 1st party peliä. Kyllä minä haluan, että Sonyn julkaisema peli on laadun tae tulevaisuudessakin ettei käy kuten Segan tuotoksille aikoinaan: kaikkea ei kannata julkaista.

Toki minulle olisi kelvannut Battlestar Galactican käsikirjoittajan uusi scifi-ip, mutta jos laatu ei vastaa odotuksia? Turha näitä projekteja on kolmen vuoden jälkeen alusta aloittaa... Kysykää vaikka Duke Nukemin tekijöiltä...
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Saattaahan toki olla, että tuotettu teos ei vastannut AAA-tason vaatimuksia ja SCEA ei halua julkaista huonoa 1st party peliä. Kyllä minä haluan, että Sonyn julkaisema peli on laadun tae tulevaisuudessakin ettei käy kuten Segan tuotoksille aikoinaan: kaikkea ei kannata julkaista.

Toki minulle olisi kelvannut Battlestar Galactican käsikirjoittajan uusi scifi-ip, mutta jos laatu ei vastaa odotuksia? Turha näitä projekteja on kolmen vuoden jälkeen alusta aloittaa... Kysykää vaikka Duke Nukemin tekijöiltä...

Juurikin näin. Muutoinkin studiolla on edelleen kaksi (omaa) projektia käynnissä. Mielenkiinnolla odotellaan, mitä Cory Barlogin (God of War 2) tiimi saa aikaiseksi.

This doesn’t mean that Sony Santa Monica’s has now no new IP in the works, as it apparently had three projects undergoing development: one by the God of War: Ascension Team, one led by Cory Barlog (that according to Shinobi still seems to be going on) and the canceled one one with Stig Asmussen at the helm, and we know very little to nothing at all about them. Shinobi Mentioned that he’s sure that a new God of War is in development, but that sounds more like personal (even if most probable) speculation.

FamousMortimer mainitsi, että projektin kuoppaaminen tapahtui studion johtajan toimesta.

Teams have to hit development goals. They also, for better or worse, go through extensive playtesting.

No one that’s seen it thinks it’s a shame that the game was canceled. That sounds like a given. The surprise is that most of the team was fired.

E: Keskustelun voi varmaan siirtää fiksumpaan paikkaan?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei voi käsittää, miten nuo edes kehtaa ilmoittaa arvionsa yhden kappaleen tarkkuudella.

Jeah. Päivitetyt NPD luvut(kunhan tulevat) kertonevat täydellisen totuuden.

En tosin yhtään ihmettelisi, mikäli plösö 4 olisi jo kiilannut nipan edelle muutaman tuhannen yksikön verran nyt kun konsoli on julkaistu japanissakin. Tuntuu menevän kaupaksi, kuin vessapaperi.
 
Ylös Bottom