Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tätä ei ole vielä suomalaiset peliuutissivustot huomioineet, mutta MS on paljastanut Xboxin myyntiluvut viimeiseltä kolmelta kuukaudelta.
Microsoft Q4: 1.1M XBO/360 Shipped -Neogaf
Ainoa vaan että MS on ilmoittanut myyntiluvut siten, että siihen on laskettu Xbox 360:n ja Onen myynnit yhteen. Gaffilaiset kauhistelevat, että jos tuon 1,1:n miljoonan jakaa noiden kahden kesken niin vaisut ovat olleet myynnit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Microsoftin tilinpäätös tiedote XBoxien osalta on oikein tyyppiesimerkki siitä kuinka asiat voidaan vaikka väkisin spinnauttaa positiiviseksi: XBoxeja on toimitettu myyntiputkeen puolitoista miljoonaa enemmän kuin vuotta aiemmin (tosin tänä vuonna luvussa on X1+360 kun viime vuonna oli vain 360, mutta ei sijoittajat ole niin tarkkoja). Seuraavassa osavuosituloksessa voidaankin sitten huomioida Tier2 julkaisuun toimitetut konsolit (lisää kasvua toimitetuissa konsoleissa) ja sitä seuraavassa onkin Japanin julkaisu ja sitä seuraavassa tuleekin jo Halo-buustit jne...

Siis kaiken kaikkiaan: Elopin Devices puoli jatkaa tiukan kasvun linjalla... Nadella on vain sen verran tiukka sälli, että jos Xbox voi mennä laiteriippumattomaksi pilvipalveluksi, niin sehän menee ja laitteet jää. Mutta se onkin jo taivaanrannan maalaamista eikä tämän ketjun aihe.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sonyn tilivuoden 2014 ensimmäisellä kvartaalilla (maalis-kesäkuu 2014) konsolikauppa kävi suhteellisen vilkkaana. PS3:n ja PS4:n yhteenlaskettu toimituslukema oli 3,5M, kun taas PSP+Vita+VitaTV ylsi 0,75 miljoonaan kappaleeseen. Pelipuolen liikevaihto tuplaantui ollen nyt n. 257 miljardia jeniä (n. 1,86 miljardia euroa), ja voittoakin tuli noin 38 miljoonan euron verran.

Vaikka noita lukemia onkin niputettu yhteen, niin silti voi sanoa, että PS3 ja PS4 möivät yhdessä yli kolme kertaa enemmän (3,5M vs. 1,1M) kuin Xbox 360 ja Xbox One vastaavalla ajanjaksolla. Ja vaikka sekaan heittäisi Nintendo kaikki konsolit (1,43M ml. käsikonsolit), eivät edes ne riitä haastamaan Sonyn määriä.

Lähde: Sony
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kun nuo konsolivalmistajat niputtaa konsolimyynnit yhteen niin onkohan ne hermostuneet faneihin, jotka seuraavat myyntilukuja kuin piru Raamattua?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kun nuo konsolivalmistajat niputtaa konsolimyynnit yhteen niin onkohan ne hermostuneet faneihin, jotka seuraavat myyntilukuja kuin piru Raamattua?

Tämä käytäntö alkoi Sonylla PS3-aikaan, kun PS3:lla ei mennyt niin hirveän hyvin. Niputtamalla PS2 ja PS3 yhteen saatiin myyntiluvut näyttämään paremmilta. Nyt Microsoft on lainannut saman taktiikan, kun X360 on hiipumassa pois ja Xbone ei lähtenytkään myymään ihan odotusten veroisesti. Sonylla käytäntö palvelee yhä käsikonsolipuolella: 0,75 miljoonaa PSP:tä ja PS Vitaa ei näytä niin pahalta 0,82 miljoonaan 3DS-laitteeseen verrattuna, vaikka 3DS:llä olikin surkein kvartaalinsa koskaan epäonnistuneen "julkaisuikkunansa" jälkeen.

Sonyn toimia jatkossa ei voi täysin arvailla, mutta PS4:n menestys on jo nyt innoittanut heitä antamaan säännöllisiä päivityksiä PS4:n menekistä. Tämä PS3 + PS4 -yhdistelmä lienee nyt toistaiseksi päällä jäänteenä PS3-ajoista, mutta PS4:n myyntiluvut saadaan kohtuullisin väliajoin myös erikseen. Seuraava haamuraja lienee se 10 miljoonaa. Monet näitä myyntilukuja "kuin piru" seuraavat fanit jännittävät, onnistuuko 10 miljoonan PS4:n raja menemään rikki Gamescomiin mennessä. Se olisi hieno saavutus Sonylle ja erinomainen PR-tilaisuus, mutta hyvästä menekistä huolimatta 10 miljoonaa PlayStation 4:ää menee tiukalle näin hiljaisena kesäkautena. Nintendon Gamepad-konsolilla ja Microsoftin Xbox 180:lla vastaavia ilmoituksia saadaan odotella kuitenkin vielä kauan.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japani alkaa olla menetetty tapaus. Mobiilipelaaminen on siellä ajanut ohi rahamäärällisesti oikeista peleistä, vaikka lasketaan yhteen hardware ja softa;

Japan’s mobile gaming market in 2013 was, at US$5.1 billion, bigger than the one for console (hardware and software combined, [includes handhelds]) at US$4 billion.

the market for console [includes handhelds] gaming (hardware and software combined) in Japan in 2013 reached US$4 billion (2012: US$4.8 billion)
console [includes handhelds] hardware sales in 2013: US$1.5 billion (2012: US$1.9 billion)
console [includes handhelds] software sales in 2013: US$2.5 billion (2012: US$2.9 billion)
So from 2012 to 2013, the market for console [includes handhelds] games in Japan was 15.7% smaller.

According to the organization, the Nintendo [3]DS dominated the Japanese console game market with 46.7% (sales-wise, hardware and software combined) in 2013. The Playstation 3 was second with 21.8%, while the PS Vita reached 11.7%.

http://www.serkantoto.com/2014/07/30/japan-gaming-market-size-statistics/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japani alkaa olla menetetty tapaus. Mobiilipelaaminen on siellä ajanut ohi rahamäärällisesti oikeista peleistä, vaikka lasketaan yhteen hardware ja softa;

Kännykkäpelaamisen kasvanut suosio ja perinteisten konsolien tuottojen aleneminen eivät olleet mitään vääjäämättömyyksiä. Jos tarjolle olisi tuotu parempia, mielenkiintoisempia laitteita paremmilla pelivalikoimilla, perinteisten kotikonsolien ja käsikonsolien tuotot voisivat olla tälläkin hetkellä paremmat.

Joissakin yhteyksissä "menestykseksi" väitetty 3DS näissä juuri julkistetuissa neljännesvuosituloksissa myi vaivaiset 0,82 miljoonaa laitetta maailmanlaajuisesti. Kun surkeasti pärjännyt Wii U myi samana vuosineljänneksenä 0,51 miljoonaa konsolia, niin tuskin kukaan enää voi vakavissaan väittää 3DS:ää kyseenalaistamattomaksi menestyslaitteeksi. Tämä ei ole mikään ihme kun laitteen viimeaikaiset "korkean profiilin" julkaisut ovat olleet roskasarjaa kuten Yoshi's New Island ja Mario Golf, pelejä joita harva pelaaja halusi. Laite on myynyt maailmanlaajuisesti vain noin 44 miljoonaa yli 3 vuodessa, ja näyttää olevan nyt lopullisesti hiipumassa viime vuoden lyhytaikaiseksi jääneen huipun jälkeen.

Japanissa PS4:lle ei ole tällä hetkellä erityisesti tarjolla paikallista pelaajayleisöä kiinnostavia pelejä, mutta PS4:n muun maailman myynnit osoittavat, että konsolipelaaminen kiinnostaa yhä kännyköiden ja tabletien maailmassa. Varteenotettavia vaihtoehtoja konsolipelaamiseen on nyt kuitenkin tarjolla vähemmän kuin viime sukupolvessa, ja tällaisessa tilanteessa osa pelaajista kääntyy kännykkäpelaamisen puoleen, osa vain jättää uudet pelit vähemmälle huomiolle. Hyvin asemoidut konsolit ja mielenkiintoiset pelit kuitenkin yhä voivat kääntää kuluttajat puolelleen, huonot tuotteet sen sijaan kääntävät huomion muualle. Nintendon epäonnistuminen 3DS:n ja Wii U:n kanssa tekee konsolipelien tilanteesta nyt erityisen synkeän näköisen, mutta väitänpä, että se on enemmän kiinni perinteisten konsolipelien tarjonnasta kuin mistään kännykkäpelaamisen ehdottomasta ylivyörymisestä. Kuluttajia kiinnostaville perinteisille peleille ja konsoleille löytyy yhä kysyntää, mutta tällaisessa tilanteessa myös konsoli- ja pelivalmistajien mokat kostautuvat pahemmin kuin ilman kännyköiden tuomaa uutta kilpailua olisi saattanut käydä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

3DS:n menestyksestä voisi varmasti väitellä vaikka maailman tappiin asti, mutta kyllähän siihen toi mobiilipelaamisen nousu on vaikuttanut merkittävästi. Studiot suuntaa resursseja mieluummin mobiilipelejen kehittämiseen ja 3DS kärsii sitten tästä. Kun softaa ei tule samalla tahdilla kun ennen ja pikkulapset pelaa vanhempien vanhoilla kännyköillä ei nähdä sitten tarpeelliseksi ostaa sitä erillistä käsikonsolia. Näistä syntyy vittumainen kierre joka sitten johtaa tähän tilanteeseen, missä 3DS menestyy selkeästi huonommin kuin edelliset Nintendon käsikonsolit, ja pelitarjonta ei ole samalla tasolla kuin ennen. Tosin mun nähdäkseni kyllä 3DS:lle on edelleen tarpeeksi laatusoftaa, vaikka tänä vuonna laatupelejä ei olekaan samaan tahtiin ilmestynyt kuin viime vuonna.

Nintendon seuraava käsikonsoli tulee kyllä olemaan mielenkiintoinen kaikin puolin. Saa nähdä mitä keksiivät.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendon talousluvut yhdistettynä kännyköiden nousuun Japanissa on aika masentavaa. Ei huvittaisi alkaa millään kännykällä pelaamaan. :(
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tämä menee enemmänkin keskusteluun pelaamisen tulevaisuudesta, mutta Sony on omalla tavallaan reagoinut mobiilin ylivaltaan siten, että Sonyn kännykät ovat todella laadukkaita kokonaisuuksia. Niihin kun yhdistetään Dualshock yhteensopivuus ja tuleva Playstation Now palvelu, niin ei ihme, että Vitasta ei enää pidetä niin suurta älämölöä: turha taistella tekniikan kehitystä vastaan vaan tulevaisuus on palveluissa ja softassa. Sonyn kännyköitä menee se 50 miljoonaa vuodessa kaupaksi, joten ei puhuta mistään nappikaupasta enää.

Mikään ei siepsuta allekirjoittanutta enempää kuin virtuaalitatit ja -napit kosketusnäytössä, mutta heitetäänpä soppaan sekaan Dualshock tuki: se on ihan sama onko kyseessä sitten Vitan tai Xperian näyttö: pelikokemus pysyy samana.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tämä menee enemmänkin keskusteluun pelaamisen tulevaisuudesta, mutta Sony on omalla tavallaan reagoinut mobiilin ylivaltaan siten, että Sonyn kännykät ovat todella laadukkaita kokonaisuuksia. Niihin kun yhdistetään Dualshock yhteensopivuus ja tuleva Playstation Now palvelu, niin ei ihme, että Vitasta ei enää pidetä niin suurta älämölöä: turha taistella tekniikan kehitystä vastaan vaan tulevaisuus on palveluissa ja softassa. Sonyn kännyköitä menee se 50 miljoonaa vuodessa kaupaksi, joten ei puhuta mistään nappikaupasta enää.

Mikään ei siepsuta allekirjoittanutta enempää kuin virtuaalitatit ja -napit kosketusnäytössä, mutta heitetäänpä soppaan sekaan Dualshock tuki: se on ihan sama onko kyseessä sitten Vitan tai Xperian näyttö: pelikokemus pysyy samana.

Olipa kännykässä tuki kunnon ohjaimille tai ei, ei poista sitä ongelmaa että kännykällä pelaaminen imee akun tyhjäksi nopeasti ja sitten kännykkää ei voi käyttää siihen tarkoitukseen mihin se on ostettukin; yhteydenpitoon. Jos joutuu kuljettamaan mukana hankalia erillisiä ohjaimia, niin eikö sitten ole sama kuljettaa mukana erillistä käsikonsolia, olipa sen merkki sitten Sony tai Nintendo?

Olisi kyllä toisaalta mielenkiintoista nähdä millaisen kännykkä/käsikonsoli-hybridin Nintendo saisi aikaan, mutta sekään ei poistaisi sitä ongelmaa että akunkesto olisi aivan liian huono nykytekniikalla.

Itse ainakin mieluummin säästän kännykän akun muihin juttuihin, ja kuljetan 3DS:ää mukana; pelit on parempia kuin kännykällä, kontrollit on paremmat kuin kännykällä, ja akku kestää pelaamista pitempään kuin kännykän akku :)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

GAFfissa on vaihteeksi joku saanut käsiinsä myyntilukuja, tällä kertaa Saksasta. Kesäkuun loppuun mennessä PS4:n ja Xbox Onen kokonaismäärät olivat:

PS4: 540k
X1: 170k

Eikä tässä vielä kaikki. Myynnin kehitys oli myös ihan mielenkiintoisen näköistä. Jos katsoo, miten noita veijareita kuskattiin koteihin viime vuoden ja toisaalta tämän vuoden aikana, nähdään tällaista kasvukäyrää:

PS4: 250k -> 290k
X1: 100k -> 70k

Huomionarvoista on vielä sekin, että Suomeen (ja aika moneen muuhunkin Tier 2 -maahan) on tilailtu bokseja Saksan Amazonista, eli tämänkin foorumin väkeä on ollut paisuttamassa noita Saksan X1-lukemia.

Lähde: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=866924
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

GAFfissa on vaihteeksi joku saanut käsiinsä myyntilukuja, tällä kertaa Saksasta. Kesäkuun loppuun mennessä PS4:n ja Xbox Onen kokonaismäärät olivat:

PS4: 540k
X1: 170k

Eikä tässä vielä kaikki. Myynnin kehitys oli myös ihan mielenkiintoisen näköistä. Jos katsoo, miten noita veijareita kuskattiin koteihin viime vuoden ja toisaalta tämän vuoden aikana, nähdään tällaista kasvukäyrää:

PS4: 250k -> 290k
X1: 100k -> 70k

Jep, kyllä on Sonyn ylivalta vanhalla mantereella selvästi vain kasvanut tämän uuden sukupolven myötä. Kovan työn saavat Spencer ja pojat tehdä että saavat myyntieroa edes hillittyä. Mikä toivottavasti johtaa kiinnostaviin riskeihin MS:n osalta. EA Access diili on selvästi osa tätä pyristelyä. Nyt kun vielä pistäisivät mielenkiintoisia ja erilaisia yksinoikeuksia tuotantoon.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony paukautti sitten aika huikeat lukemat tauluun heti Gamescom-pressin alkuun: PS4:ää on myyty kuluttajille 10 miljoonaa kappaletta. Microsoftin lukemistahan ei ole varmaa tietoa, mutta vahvat epäilykset puhuvat sen puolesta, että alle viidessä miljoonassa ovat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony paukautti sitten aika huikeat lukemat tauluun heti Gamescom-pressin alkuun: PS4:ää on myyty kuluttajille 10 miljoonaa kappaletta.
~4 vuoden jälkeen nähdään oliko Mattrick oikeassa, ensimmäinen konsoli joka rikkoo 10 miljoonan rajan voittaa sukupolven.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

~4 vuoden jälkeen nähdään oliko Mattrick oikeassa, ensimmäinen konsoli joka rikkoo 10 miljoonan rajan voittaa sukupolven.

Jos trendiä katsoo, niin aika hyvin on PS4 matkalla kohti voittoa:
worldwidehardwaresalelsduz.png


Joku voi sanoa, että sukupolvea on mennyt vasta yhdeksän kuukautta, mutta vastapalloon voi heittää, että Sonylla meni vain yhdeksän kuukautta repäistä viiden miljoonan kaula pahimpaan kilpailijaansa. Momentum on vahvasti PS4:n puolella, näennäisestä hinnanpudotuksesta huolimatta. Perjantaina kuullaan, miten ensimmäinen täysi kuukausi Kinectittömällä bundlella on vaikuttanut XOnen myyntiin, vahvasti näyttää siltä, että ehkä puolet PS4:n numeroista saadaan paukautettua tauluun. Ja se on boksin ylivoimaisesti vahvimmalla markkina-alueella. Euroopassa One on käytännössä kuollut.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hienot lukemat PS4:lla, kun käppyröitä katselee! Tulihan tuo itsekin tässä taannoin ostettua, vaikka pelejä ei tule sillä paljoa pelattuakaan :). Xboxia kohtaan ei ole vielä mitään haluja ostaa...tosin eihän tuo ole virallisesti vielä täällä myynnissäkään...
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Momentum on vahvasti PS4:n puolella, näennäisestä hinnanpudotuksesta huolimatta. Perjantaina kuullaan, miten ensimmäinen täysi kuukausi Kinectittömällä bundlella on vaikuttanut XOnen myyntiin, vahvasti näyttää siltä, että ehkä puolet PS4:n numeroista saadaan paukautettua tauluun. Ja se on boksin ylivoimaisesti vahvimmalla markkina-alueella. Euroopassa One on käytännössä kuollut.

Hieno saavutus Sonylta, ja kertoo että siellä on saatu tehtyä konsoli jonka pelaajat haluavat, toisin kuin Nintendolla ja Microsoftilla. PS4:llä on nyt ehdottomasti liikemomentti puolellaan, ja tämä ilmiö todennäköisesti vain ruokkii itseään: julkaisijat haluavat saada pelinsä menestysalustalle, ja pelivalikoiman kasvaessa PS4:lle löytyy jatkossakin uusia ostajia nopeaa tahtia. Multiplattaripelijulkaisujen myynneissä PS4-versiot ovat jo ottamassa selvän kaulan Gamepad- ja Xbone-versioihin, ja jatkossa PS4-versiot tulevat myymään vielä enemmän kilpaileviin alustoihin verrattuna. Sekä Nintendon että Microsoftin pahin ongelma oli ylimielisyys ja pelaajien aliarviointi, kun taas Sony osasi ottaa huomioon pelaajien toiveet sekä teknisen toteutuksen.
 
Ylös Bottom