Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Zanis Dusk: Onko myös 3DS ollut sinulle suuri pettymys? Vaikka konelle on tullut laadukasta pelattavaa laidasta laitaan, niin ikävä kyllä noita hiljaisia kausia on ollut aika paljon jos vertaa DS:n juhlavuosiin.

3DS:ää en ole juuri käyttänyt, vaan se on pitkään pölyttynyt hyllyssä. Nyt Majora's Maskin myötä ostin New 3DS XL:n ja niiden parissa olen viihtynyt. Käsikonsolit ovat aina olleet minulla melko vähäisessä käytössä, mutta tuosta uudesta 3DS:stä olen sen verran innostunut tuon Zeldan myötä, että varmaan tulee joitakin välistä jääneitä pelejä (joita on paljon) jossain vaiheessa hommattua ja tuolla uudella laitteella pelailtua. DS oli myös hyvin vähällä käytöllä ja lopulta myin koneen pois. Käsikonsolipuolen Nintendo on hoitanut mielestäni ihan hyvin, samoin konsolipuolen aina Wii U:hun asti. Pidin jopa N64:stä, vaikka se ei paljoa rakkautta pelaajilta saanut - mielestäni se on yksi kaikkien aikojen suosikkikonsoleitani ja palautti aikoinaan hiipuneen intoni pelaamiseen. Nintendossa minua on ärsyttänyt viime vuosina Marion pakkosyöttö ja monien loistavien pelisarjojen (esim. se F-Zero) laiminlyönti kotikonsolipuolella, ja siitä olenkin avautunut tuolla Wii U -ketjussa pariinkin otteeseen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mielenkiintoinen käppyrä alun myyntimääristä PS4 vs. PS2:

PS4vsPS2.png


Lähde: http://www.dualshockers.com/2015/03...ion-visually-compared-with-the-legendary-ps2/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ylläolevaan käppyrään vielä siis tarkennuksena, että Sony ilmoitti PS4:n myyneen maailmanlaajuisesti 20,2 miljoonaa kappaletta 1.3.2015 mennessä.

Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) today announced that the PlayStation®4 (PS4™) computer entertainment system has cumulatively sold through more than 20.2 million units as of March 1. PS4 continues to demonstrate the fastest and strongest growth in PlayStation® hardware history.
Tahti on siis on enemmän kuin hyvä.

Lähde: SCEI
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanissa julkaistiin Dragon Quest Heroes, ja tietäähän sen miten siinä kävi: sadattuhannet japanilaiset rynnistivät kauppoihin ostoksille. Japanissa peli julkaistiin PlayStation 4:n lisäksi PlayStation 3:lle, ja molemmat versiot tekivät hyvää tulosta:

Dragon Quest Heroes is the top seller in this week’s Japanese sales charts. The PlayStation 3 version opened at the higher 325,000, while the PlayStation 4 version opened at 269,000. Together, both versions sold 594,749 copies.

The release of a new Dragon Quest pushed PlayStation 4 console sales from 25,000 last week to 46,000 this week, making it the top-selling hardware. PlayStation 3 sales also saw a slight 3,000 unit boost.

http://gematsu.com/2015/03/media-create-sales-22315-3115

PS4:n eduksi myynnit ovat varsin korkeat, kun muistaa että PS4 on myynyt Japanissa nyt vuosi julkaisunsa jälkeen n. 1,2 miljoonaa konsolia verrattuna PS3:n yli 10 miljoonan konsolin laitekantaan. PS4-version myyntejä auttoi myös aikaisemmin julkaistu Dragon Quest -erikoisversio PlayStation 4 -konsolista.

Aikaisemmin samantapaisia myyntejä tarjosi Wiin Dragon Quest Swords, joka myi julkaisuviikollaan noin 300 tuhatta peliä ja sittemmin saadun tiedon mukaan on myynyt Japanissa ainakin n. puoli miljoonaa peliä. Kun Dragon Quest Heroesin PS4- ja PS3-versioiden myynnit lasketaan yhteen, niin DQ Heroes ohitti jo DQ Swordsin ensimmäisen viikon myynnit ja myös viimeiset tiedetyt kokonaismyynnit Japanissa. Oletettavasti DQ Heroesin myynnit myös jatkuvat vahvoina tulevina viikkoina. Jos Heroesin myynnit noudattavat samaa kaavaa kuin Swordsin, jo pelkästään Japanin kokonaismyynneissä DQ Heroes saattaa ajan myötä yltää jopa miljoonaan myytyyn peliin.

Samalla PlayStation 4 oli Japanin myydyin konsoli 46 tuhannella konsolilla, seuraajinaan PS Vita (24 tuhatta) ja New 3DS LL (23 tuhatta). Täydet listat Gematsussa.

Dragon Quest Heroes julkaistaan tänä vuonna myös länsimaissa, mutta yksinoikeudella vain PlayStation 4:lle.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PlayStation 4 oli jälleen viikon myydyin konsoli Japanissa. Myyntiä siivitti entisestään Final Fantasy Type-0 HD, joka oli viikon myydyin peli. Tämä Final Fantasy -spinoff julkaistiin Japanissa alunperin PSP:lle lokakuussa 2011, ja se myi silloin 470 tuhatta peliä ensimmäisellä viikollaan. Type-0:n HD-porttaus PS4:lle oli myös viikon myydyin yksittäinen versio, mutta maltillisemmilla 92 tuhannen kappaleen myynneillä, eli noin 20 % alkuperäisversion myynneistä. Japanin viikon top 10:

1. [PS4] Final Fantasy Type-0 HD (Square Enix, 03/19/15) – 92,094 (New)
2. [PS3] Resident Evil Revelations 2 (Capcom, 03/19/15) – 73,373 (New)
3. [PS4] Battlefield: Hardline (EA, 03/19/15) – 68,823 (New)
4. [PS4] Resident Evil Revelations 2 (Capcom, 03/19/15) – 42,358 (New)
5. [PSV] Minecraft: PlayStation Vita Edition (SCE, 03/19/15) – 36,151 (New)
6. [PS3] Yakuza 0 (Sega, 03/12/15) – 29,568 (175,390)
7. [PS3] Battlefield: Hardline (EA, 03/19/15) – 28,976 (New)
8. [PSV] Phantasy Star Online 2: Episode 3 Deluxe Package (Sega, 03/19/15) – 26,289 (New)
9. [Wii U] Mario Party 10 (Nintendo, 03/12/15) – 21,433 (71,645)
10. [3DS] PriPara & Pretty Rhythm: PriPara de Tsukaeru Oshare Item 1450! (Bandai Namco, 03/19/15) – 21,261 (New)

Japanilaisetkin ovat nyt selvästi ottaneet PlayStation 4:n ykköskotikonsolikseen. PS4 on viime viikkoina myynyt noin 5 - 10 -kertaisesti sen mitä Wii U. Japanissa peränpitäjä on kuitenkin Xbox One, johon verrattuna PS4 myy viikottain yli 100-kertaisesti. Viikon myydyimmät konsolit olivat PS4, PS Vita ja New 3DS LL:

PlayStation 4 – 46,395 (33,826)
PlayStation Vita – 20,923 (20,103)
New 3DS LL – 17,652 (19,668)
Wii U – 7,595 (7,054)
New 3DS – 6,566 (7,164)
PlayStation 3 – 6,352 (7,221)
3DS – 2,371 (2,666)
3DS LL – 2,115 (2,590)
PlayStation Vita TV – 639 (688)
Xbox One – 344 (307)

Täysi top 20 -lista ja lisää vertailua Gematsussa. Poimintana voi mainita, että kuukausi sitten Japanissa julkaistu Dragon Quest Heroes keikkuu yhä top 20 -listalla sekä PS4- että PS3-versioiden voimin, ja peli on myynyt Japanissa yhteensä jo noin 770 tuhatta levypeliä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PS4 jatkaa ykkösenä japanissa ja hyvällä tuloksella kertoo meille Media Create
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PS4 jatkaa ykkösenä japanissa ja hyvällä tuloksella kertoo meille Media Create

Todellakin. PlayStation 4 myi suunnilleen saman verran (45 tuhatta konsolia) kuin seuraavat laitemallit yhteensä, PS Vita (26 tuhatta) ja New 3DS LL (19 tuhatta). Myös japanilaiset olivat kiinnostuneita Bloodbornesta: se oli Japanissa viikon myydyin peli ja myi jo ensimmäisellä viikollaan yli 150 tuhatta kappaletta, mikä on varsin hyvin PS4:n reilun miljoonan konsolin laitekannalla Japanissa.

Nintendon laitteilla ja peleillä sen sijaan on vaikeat päivät. New 3DS -malleilla on vaikeuksia pysyä edes PS Vitan kannoilla, ja kotikonsolipuolella PS4 on kuronut puolitoista vuotta aiemmin julkaistua Wii U:ta kiinni 30 - 40 tuhannen konsolin viikkotahdilla. Sekä uusien että vanhojen Wii U -omistajien apatia näkyy myös pelimyynneissä: aiemmin Japanissa suosittu Mario Party -sarja ei ole uusimmalla osallaan yltänyt vielä edes 90 tuhatta peliä korkeammalle. Wiin Mario Party 8 myi pelkästään aloitusviikollaan 280 tuhatta peliä ja elinkaarensa aikana jo pelkästään Japanissa 1,4 miljoonaa peliä. Mario Party 9 myi aloitusviikollaan 160 tuhatta peliä ja vähän yli puolessa vuodessa se myi pelkästään Japanissa yli 600 tuhatta peliä Wiin elinkaaren loppumetreillä. Gamepad- ja amiibo-ominaisuuksia tyrkyttävä Mario Party 10 tulee jäämään kauaksi sarjan aiemmista peleistä.

Koko top-20:sta lisäksi 16 paikkaa oli PlayStation-peleillä. Nintendo-alustoilla oli top-20:ssä vain 4 peliä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Microsoft on paljastanut tilivuosi 2015:n kolmannen kvartaalin (tammi-maaliskuu) tulokset.

Xbox 360:n ja Xbox Onen toimituslukuja ei tällä kertaa eritelty, mutta yhteensä MS shippasi 1,6 miljoonaa Xbox-konsolia.

Vertailun vuoksi vastaavana aikana viime vuonna Xbox Onea toimitettiin 1,2 miljoonaa ja Xbox 360:ta 800k kappaletta.

Computing and Gaming Hardware revenue decreased $72 million or 4%, primarily due to lower revenue from Xbox Platform, offset in part by higher Surface revenue. Computing and Gaming Hardware revenue included an unfavorable foreign currency impact of approximately 4%. Xbox Platform revenue decreased $306 million or 24%, driven by a 20% decline in console volume and lower prices of Xbox One consoles compared to the prior year. We sold 1.6 million Xbox consoles during the third quarter of fiscal year 2015 compared with 2.0 million consoles during the third quarter of fiscal year 2014. Surface revenue increased $219 million or 44%, primarily due to Surface Pro 3 units sold, offset in part by a decrease in revenue from other Surface devices sold. Surface Pro 3 was released in June 2014.

Computing and Gaming Hardware gross margin increased $156 million or 60%, due to a $228 million or 14% decrease in cost of revenue, offset in part by lower revenue. Gross margin benefited from the mix shift to Surface Pro 3. Computing and Gaming cost of revenue decreased, primarily due to a $265 million or 27% decline in Xbox Platform cost of revenue, driven by lower volumes and a lower cost per console sold.
Tarkemmat tiedot voi lukea Microsoftin SEC:lle toimittamasta tulosraportista, jotka ovat ladattavissa täältä:
https://www.microsoft.com/investor/SEC/default.aspx (Filing 10-Q, sivut 40-41)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony ilmoitti omassa vuosikatsauksessaan (slide 25), että PS4:ää myytiin tilivuoden 2014 aikana 14,8 miljoonaa kappaletta, eli tammi-maaliskuun aikana sitä shipattiin 2,4 miljoonaa. Maailmalla siis kuljeksi maaliskuun lopulla tämän tiedon perusteella 22,3 miljoonaa PS4-konsolia.

Seuraavan tilivuoden tavoitteeksi ilmoitettiin 16 miljoonaa, eli lievää kasvua luvassa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Saksan lukuja:
http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1039840

Joskus raportoin saksan havaintoja ja sain tietyltä tahoilta irvailua ja palautteeksi kehoituksen olla raportoimatta. Mutta enpä olisi silloin arvannut että ero on näinkin iso.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä oli viime sukupolvessa konsolien (PS3 ja Xbox 360) jakauma.

E: Tuskin kuitenkaan moderaattori antoi tätä kehotusta?

E2: Tämä tieto löytyikin kätevästi samasta ketjusta:

2013:
Wii 4,6M
PS3 3,9M
Xbox 360 2,4M
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)


Noihin Saksan lukuihin pitää suhtautua varauksella. Julkaisussa kyseessä oli Tier-1 myyntialue Microsoftille täällä Euroopassa. Me suomalaiset ja monet muut saimme odottaa vuoroamme pitkään, 10 kk. Tämä tarkoitti tilauksia Saksasta muualle. Todellinen luku on siis vieläkin synkempi. Tuosta suosta ei oikeastaan nousta muuten kuin erinomaisilla yksinoikeuspeleillä. Aika näyttää tuliko niitä riittävästi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

. Tuosta suosta ei oikeastaan nousta muuten kuin erinomaisilla yksinoikeuspeleillä. Aika näyttää tuliko niitä riittävästi.

Jos niidenkään avulla. Ehkä kuilun kasvamista voivat hidastaa, mutta paha on lähteä enään saavuttamaan. Kuitenkin "muillakin on PS4" mentaliteetti on jo levinnyt aikas laajalle.

Kyllä MS tehokkaasti ryssi Euroopan kanssa, julkaistiin US keskeinen mediapoksi, puolivillaisesti toteutettu kielituki isoillekkin kielialueille sekä osan maiden laskeminen "kakkostason" maihin. Lisäksi Suomenkin kohdalla julkaisun myöhästyminen perusteltiin lokalisoinnilla yms. Lopulta Suomessakin saatiin riisuttu versio ilman mitään erityisiä suomiominaisuuksia. Ei ihme että euromaat hylkivät Onea.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jos niidenkään avulla. Ehkä kuilun kasvamista voivat hidastaa, mutta paha on lähteä enään saavuttamaan. Kuitenkin "muillakin on PS4" mentaliteetti on jo levinnyt aikas laajalle.

Kyllä MS tehokkaasti ryssi Euroopan kanssa, julkaistiin US keskeinen mediapoksi, puolivillaisesti toteutettu kielituki isoillekkin kielialueille sekä osan maiden laskeminen "kakkostason" maihin. Lisäksi Suomenkin kohdalla julkaisun myöhästyminen perusteltiin lokalisoinnilla yms. Lopulta Suomessakin saatiin riisuttu versio ilman mitään erityisiä suomiominaisuuksia. Ei ihme että euromaat hylkivät Onea.

No katsotaan nyt saako MS jotain lisäarvoa Windows 10:llä Oneen. Hieman epäilen, ettei kauheasti vaikuta myyntiin, elleivät saa jotain killerappia. Pelejähän pystyy tuolloin "striimata" konsolilta tietokoneelle, mikä ei nykyaikana anna kyllä mitään lisäarvoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hieman epäilen, ettei kauheasti vaikuta myyntiin, elleivät saa jotain killerappia.
Mikä tämä killerappi voisi olla? Hyvin hankala nähdä, että nykytilanteessa pelkällä yksinoikeuspelillä olisi enää merkittävä vaikutus itse konsolin menekkiin. Toki uusi Gears varmasti piristää myyntejä hetkellisesti, mutta tuskin tästä(kään) on kurssin kääntäjäksi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mikä tämä killerappi voisi olla? Hyvin hankala nähdä, että nykytilanteessa pelkällä yksinoikeuspelillä olisi enää merkittävä vaikutus itse konsolin menekkiin. Toki uusi Gears varmasti piristää myyntejä hetkellisesti, mutta tuskin tästä(kään) on kurssin kääntäjäksi.

En puhunutkaan pelistä tai peleistä, vaan killerappista. Eli jostain applikaatiosta, joka mullistaa pelaamisen. Jos sen tietäisin, tuskin olisin tällä foorumilla asiasta puhumassa. Sehän voisi olla jotain pilvipelaamisen mittakaavassa olevaa (tuskin on, koska se ei ole uusi keksintö).
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mikä tämä killerappi voisi olla?

Microsoft varmastikin yrittää tehdä "universaaleista" Windows 10 -sovelluksista tällaista valttia, jota kilpailijat eivät kykene tarjoamaan. Kerran ostettu peli tai muu sovellus olisi siis käytettävissä niin konsolilla, tabletilla, puhelimella, läppärillä kuin pöytäkoneellakin.

Kaikkein perinteisimpien toimintapelien kohdalla tästä tuskin muodostuu mitään tappajasovellusta, mutta nouseehan tästä mahdollisuus kehittää uudentyyppisiä kokemuksia, jossa MMO-tyyliseen pelimaailmaan voitaisiin olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Ratkaisevaa tietysti on, löytyykö tällaisen kokemuksen hyödyntämiseen riittävän hyviä ideoita ja kuinka kannattavana julkaisijat ylipäänsä näkevät universaalisti skaalautuvien sovellusten kehittämisen.
 
Ylös Bottom