Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Heinäkuun NPD-tilastoissa Xbox One onnistui ottamaan taas yhden erävoiton PS4:stä myymällä noin 170k konsolia Sonyn 160 tuhatta vastaan.

Kokonaistilanne tällä hetkellä (ainoastaan USA):
PS4: 14,15M
XOne: 12,40M

Maailmanlaajuisesti tilanne lienee jotain 40M-20M, mutta tästähän ei luonnollisesti saada varmuutta niin kauan kuin Microsoft pihtailee numeroita.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Heinäkuun NPD-tilastoissa Xbox One onnistui ottamaan taas yhden erävoiton PS4:stä myymällä noin 170k konsolia Sonyn 160 tuhatta vastaan.

Kokonaistilanne tällä hetkellä (ainoastaan USA):
PS4: 14,15M
XOne: 12,40M

Maailmanlaajuisesti tilanne lienee jotain 40M-20M, mutta tästähän ei luonnollisesti saada varmuutta niin kauan kuin Microsoft pihtailee numeroita.
Voiko se muka olla noin, että 60% koko maailman One myynneistä tulisi jenkeistä? Joka tarkottaisi kyllä todella surkeaa lukua muualle maailmaan. Toki siis jos tuo luku on edes lähelle tuota 20miljoonaa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Käsittääkseni Xone myy esim. Aasiassa todella marginaalisia lukemia pleikkaan ja nintendoon verrattuna. Euroopassa boxilla on ostajia jonkin verran, mutta ottaa selvästi turpaan pleikalta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Voiko se muka olla noin, että 60% koko maailman One myynneistä tulisi jenkeistä?

Edellisessä sukupolvessa X360:n myynneistä tuli noin puolet Yhdysvalloista, ja aika yleisen käsitys on, että tällä kierroksella suhdeluku on vielä enemmän kallellaan sinne päin. Playstationeilla taas on lähes aina Yhdysvaltojen osuus ollut noin kolmannes koko maailman myynnistä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Edellisessä sukupolvessa X360:n myynneistä tuli noin puolet Yhdysvalloista, ja aika yleisen käsitys on, että tällä kierroksella suhdeluku on vielä enemmän kallellaan sinne päin. Playstationeilla taas on lähes aina Yhdysvaltojen osuus ollut noin kolmannes koko maailman myynnistä.
Juuri näin Aasiasta 0-myynnit ja Euroopassakin Xbox on aina ollut vähän velipuolen asemassa. Onen kohdalla julkistuksen PR katastrofi vielä päälle, niin ei tuota Xbox myyntijakaumaa tarvitse ihmetellä. 360 aikana MS kaikenlisäksi panosti alkuun kovastikin Aasian (Japanin) markkinoille. Oli japseille suunnattua yksinoikeutta ja vaikka mitä, mutta ei homma lähtenyt siitä huolimatta pyörimään. Tässä sukupolvessa ei sitten edes yritetty. Eurooppa taas on ollut jo parikymmentä vuotta Playstationin temmellyskenttää.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendolle kuuluu vaihteeksi hyvää: 2DS- ja 3DS-käsikonsolien myynti on ponkaissut nousuun. Yhdysvalloissa 2DS- ja 3DS-laitteiden tuoteperhe myi heinäkuussa 80 % enemmän kuin vuonna 2015. Nintendo kiittää muutoksesta Monster Hunter Generationsia, 2DS-mallien jatkuvaa myyntiä, sekä Pokemon GOn uudelleenherättämää kiinnostusta Pokemon-peleihin. Vuonna 2013 ja 2014 julkaistujen Pokemon-pelien myynti kasvoikin huomattavasti Pokemon GOn vanavedessä:

July sales of the Pokémon Omega Ruby and Pokémon Alpha Sapphire games for Nintendo 3DS were over 80 percent higher than July 2015. The games launched in November 2014.

July sales of the Pokémon X and Pokémon Y games for Nintendo 3DS were almost 200 percent higher than a year ago. The games launched in October 2013 and finished No. 16 and No. 22 on July’s best-sellers list, respectively.

Games playable on Nintendo systems claimed five of the top 11 spots on the July best-sellers list. These include Monster Hunter Generations from Capcom at No. 1, Minecraft: Wii U Edition from Microsoft at No. 6, Pokémon Omega Ruby at No. 8, Pokémon Alpha Sapphire at No. 10 and Kirby: Planet Robobot at No. 11.

Kannattaa siis huomata, että vaikka vanhempien Pokemon X/Y -pelien myynti kasvoi prosentuaalisesti enemmän, niin Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire myivät kuitenkin määrällisesti enemmän.

Samalla 2DS-malli ylitti 2 miljoonan myydyn laitteen rajan pelkästään Yhdysvalloissa. 2DS on myynyt Japanin ulkopuolella jo yli 5 miljoonaa laitetta, enemmän kuin New 3DS - ja New 3DS XL -mallit yhteensä. Tätä ennen Nintendo kehui 2DS:n myyntejä viimeksi kesäkuussa.

Lähde: GoNintendo / Nintendo PR

Japanissa 2DS on julkaistu toistaiseksi vain 100 000 laitteen rajoitettuna julkaisuna Pokemon-juhlavuoden kunniaksi, mutta siellä Pokemon GO on siivittänyt myös New 3DS -mallien myyntiä. Tänä vuonna PlayStation 4 oli hyvin pitkään Japanin myydyin pelilaite, mutta viime viikkoina 3DS-tuoteperhe on vallannut ykkössijan takaisin. Kuten Yhdysvalloissa, myös Japanin viimeisimmissä Media Create -listoissa vuonna 2014 julkaistut Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire -päivitysversiot ovat nousseet takaisin top 10 -listalle. Nyt ne olivat sijalla 7, ja lähestyvät hiljalleen 3 miljoonan kokonaismyyntiä Japanissa. Japanin top-10:ssä on muutenkin viime aikoina ollut paljon 3DS-pelejä:

1. [3DS] Yo-kai Watch 3: Sushi / Tempura (Level-5, 07/16/16) – 92,833 (1,058,036)
2. [3DS] Dragon Ball Fusions (Bandai Namco, 08/04/16) – 31,801 (109,310)
3. [PS4] Ratchet & Clank (SIE, 08/09/16) – 27,534 (New)
4. [3DS] Puzzle & Dragons X: Kami no Shou / Ryuu no Shou (GungHo Online Entertainment, 07/28/16) – 19,355 (127,736)
5. [3DS] Kirby: Planet Robobot (Nintendo, 04/29/16) – 15,461 (394,932)
6. [3DS] Etrian Odyssey V: The End of the Long Myth (Atlus, 08/04/16) – 12,522 (105,040)
7. [3DS] Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire (Pokemon, 11/21/14) – 10,258 (2,861,907)
8. [3DS] Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games (Nintendo, 02/18/16) – 9,207 (215,355)
9. [Wii U] Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games (Nintendo, 06/23/16) – 8,751 (74,148)
10. [Wii U] Minecraft: Wii U Edition (Mojang, 06/23/16) – 8,321 (81,624)

PS4 saa toistaiseksi tyytyä kakkossijaan Japanin konsolimyynneissä:

1. New 3DS LL – 24,382 (24,123)
2. PlayStation 4 – 17,433 (16,469)
3. PlayStation Vita – 11,240 (10,005)

Lähde: Gematsu

2DS ja 3DS näyttävät siis nauttivan jonkinlaisesta renessanssista 2DS:n hinnanalennuksen, Pokemon GOn synnyttämän positiivisen kiinnostuksen ja uusien pelien kuten Monster Hunter Generationsin ja Yo-kai Watch 3:n avulla. PS4:n heikentyneeseen kysyntään taas saattaa vaikuttaa PS4:n tuleva Neo-päivitysmalli. PS4:stä kiinnostuneet saattavat hyvinkin nyt odotella vähintään tietoja Neosta, ja lykätä sen vuoksi PS4:n ostoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PS4 myynnit lähtivät räjähtävään nousuun kiitos PS4 Slimin sekä Persona 5:n

Linkki!


Melkein 100k meni rikki viikkomyynnissä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendolta tuli uusi osavuosikatsaus, ja tuskin kenellekään tulee yllätyksenä, että eihän se hyvin mennyt. Nintendon konsolien ja pelien kokonaismyynti romahti n. 33 % viimeisen puolen vuoden aikana verrattuna aikaisempiin vuosiin. Myös valuuttakurssit vaikeuttivat Nintendon tilannetta. Nintendo olisi tehnyt tappiota, mutta he kattoivat tappiot ja pääsivät vielä voiton puolelle myymällä osan omistuksestaan Seattle Marinersiin.

Pelipuolen myyntiromahdus tulee kuitenkin lähinnä Wii U:lta, jonka laitemyynti romahti yli 50 %, ja pelimyynti noin 33 %, 560 tuhanteen konsoliin maailmanlaajuisesti puolen vuoden aikana. Myös amiibo-myynnit romahtivat. Sen sijaan 2DS:n myynti kasvoi huomattavasti, vaikka laite ei ollut yleisesti saatavissa Japanissa ennen syyskuuta. 2DS myi puolen vuoden aikana noin 850 tuhatta laitetta erityisesti länsimaiden voimin, ja nosti "3DS-laiteperheen" kokonaismyyntejä lähes puolella miljoonalla, samalla kun varsinaisten 3DS-mallien kokonaismyynnit laskivat. Ilmeisesti erityisesti 2DS:n ansiosta myös 3DS-pelimyynti pysyi samalla tasolla vuoden takaiseen.

http://gonintendo.com/stories/267425-nintendo-s-fy-2016-q2-earnings-full-details
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Aika huvittavalta tuntuu kun Wii U:ta, ps4 slimmiä ja xbox one S:ää myydään käytännössä samalla hintaa.
Jotenkin vaikea kuvitella että Wii U liikkuisi tuolla hintaa muille kuin nintendon pelien ystävälle ja keräilijöille. Toisaalta miksipä sitä hintaa enää laskea jos loppu valmistuserä saadaan myytyä liki täydellä hintaakin.

Mielenkiintoista nähdä miten PS4 pro myy.

Markkinointi ei ole mennyt vielä ihan putkeen ja xbox one S:n 4K bluray levyjen tuki on ihan kelpo myyntiargumentti. PSVR voi kans hieman sotkea ps4 pro myyntiä jos ostajat eivät tiedä mihin kaikkeen ps4 pro nyt sitten kannattaisi ostaa. Aikaahan julkaisuun on vielä joten sony ehtii pyöräyttää kunnon mainoskampanjan kyllä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ja vasta viime aikoina on mm. PS Storessa ja Steamissa ollut GTA V:sta kunnon tarjous. Sitä ennen tarjoushinnat ollut aika korkeita, en tiedä onko sillä vaikutusta Rockstarin saamaan rahan määrään vai saako jokatapauksessa saman hinnan onko pelit tarjouksessa vai ei. Lisämyyntejä nämä hyvät alennukset tuskin niin paljon tuo kuin monen muun pelin kohdalla, koska GTA V:sta vain on jo aikaisemmin myyty niin paljon.

Hyvin on kyllä peli myynyt ja myy näköjään edelleen. Onneksi näin, sillä GTA V:sen tasoinen merkkiteos kyllä ansaitsee sen kaiken suosion.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Xboxin mallisto näyttää avaavan lompakoita jenkeissä. Konsolimyyntien ykköspaikka kun heltynyt jo neljättä kuukautta putkeen.

Tämä on ainakin osittain Microsoftin PR-puolitotuuksia. Heinäkuussa nimittäin 2DS ja 3DS nappasivat ykköspaikan, mutta koska Microsoftin mielestä "console" tarkoittaa vain kotikonsolia, niin Microsoftin PR:ssä käsikonsolit on kätevästi jätetty pois "konsoli"-myyntivertailuista. Ainakaan heinäkuun osalta tuo ei siis pidä paikkaansa, elo-, syys- ja lokakuun osalta ei ole tietoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tämä on ainakin osittain Microsoftin PR-puolitotuuksia. Heinäkuussa nimittäin 2DS ja 3DS nappasivat ykköspaikan, mutta koska Microsoftin mielestä "console" tarkoittaa vain kotikonsolia, niin Microsoftin PR:ssä käsikonsolit on kätevästi jätetty pois "konsoli"-myyntivertailuista. Ainakaan heinäkuun osalta tuo ei siis pidä paikkaansa, elo-, syys- ja lokakuun osalta ei ole tietoa.

Tuo nyt ei ole mitenkään Microsoftin juttu, englanninkielisessä pelimediassa console tarkoittaa nimenomaan kotikonsolia ja käsikonsoleihin viitataan sanalla handheld. Tuo on markkinoinnillisestikin järkevä ero, koska käyttötapa on niin erilainen. Kotikonsoli on yleensä perheen yhteinen laite, ja se tarvitsee toimiakseen telkkarin. Käsikonsoli sen sijaan on henkilökohtainen ja itsessään täydellinen vehje.

En minäkään lähtisi vertailemaan lanka- ja matkapuhelinten myyntiä. Ne eivät yksinkertaisesti kilpaile samassa kategoriassa. (Hmm, 20 vuotta myöhässä oleva vertailu, mutta siihen suhteutettuna ihan toimiva.)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

En minäkään lähtisi vertailemaan lanka- ja matkapuhelinten myyntiä. Ne eivät yksinkertaisesti kilpaile samassa kategoriassa. (Hmm, 20 vuotta myöhässä oleva vertailu, mutta siihen suhteutettuna ihan toimiva.)

Sinulla on "ihan toimivasta" vähintään yhtä hyvät kriteerit kuin Microsoftilla. :D

Käsikonsolit ja kotikonsolit ovat aina olleet rinnakkaistuotteita, ja ne on aina listattu samoilla myyntilistoilla, niin pelien ja laitteidenkin puolesta, niin NPD:ssä kuin muuallakin. Tämä on Microsoftilta sitä samaa PR-spinnausta mitä ollaan nähty koko Xbone-ajan, aiemmissa sukupolvissa aina tehtiin selväksi jos kuukauden myydyin laite oli esim. DS, kuten se usein oli.

Ja pointtina on, että kun Microsoft sanoo että "kuukauden myydyin konsoli", niin siitä ei voi tietää että oliko kyseessä kuukauden myydyin laite vai ei. Kotikonsoli kyllä, mutta ei silti välttämättä se NPD:n ykkönen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanissa tapahtuu kummia. Tässä viime viikon Japanin pelimyynnin top-30:

1. [FAM] Donkey Kong – 261,381
1. [FAM] Pac-Man – 261,381
1. [FAM] Excitebike – 261,381
1. [FAM] Balloon Fight – 261,381
1. [FAM] Mario Bros. – 261,381
1. [FAM] Ice Climber – 261,381
1. [FAM] Galaga – 261,381
1. [FAM] Yie Ar Kung-Fu – 261,381
1. [FAM] Super Mario Bros. – 261,381
1. [FAM] The Legend of Zelda – 261,381
1. [FAM] Atlantis no Nazo – 261,381
1. [FAM] Gradius – 261,381
1. [FAM] Makai Village – 261,381
1. [FAM] Solomon's Key – 261,381
1. [FAM] Metroid – 261,381
1. [FAM] Castlevania – 261,381
1. [FAM] Adventure of Link – 261,381
1. [FAM] Bumping Sumo – 261,381
1. [FAM] Super Mario Bros. 3 – 261,381
1. [FAM] Ninja Gaiden – 261,381
1. [FAM] Mega Man 2 – 261,381
1. [FAM] River City Ransom – 261,381
1. [FAM] Double Dragon Ⅱ The Revenge – 261,381
1. [FAM] Super C – 261,381
1. [FAM] Final Fantasy Ⅲ – 261,381
1. [FAM] Dr. Mario – 261,381
1. [FAM] Downtown Nekketsu March Soreyuke – 261,381
1. [FAM] Mario Open Golf – 261,381
1. [FAM] Super Mario USA – 261,381
1. [FAM] Kirby's Adventure – 261,381

:D

No kysehän on tietenkin NES Minin japanilaisen vastineen eli Famicom Minin julkaisusta. Nintendon retrolaite myi tuon neljäsmiljoona kappaletta pelkästään julkaisuviikollaan, ja lisämenekkiä on varmasti luvassa. Se on sitten eri asia, jatkaako Media Create Famicom Minin myyntien julkaisemista muiden konsolimyyntien ohella, mutta ainakin voidaan epäilemättä sanoa, että NES/Famicom-ajan 8-bittiset pelit ovat yhä kultaa, ja vanhojen klassikkojen turvin Nintendolla on pitkästä aikaa oikea hitti käsissään.

Voisi jopa veikata, että Nintendo tahallaan julkaisi Famicom Minin kilpailemaan Sonyn PS4 Prota vastaan. PS4 Pro myi julkaisuviikollaan 65 000 konsolia, ja PS4:n amatöörimallit vielä noin 27 000 konsolia lisää, eli "PS4-laiteperhe" pääsi yhteensä yli 90 tuhannen konsolin myynteihin viime viikolla. Erikoista onkin, että julkaisupiikistä huolimatta Pro ei kutistanut vanhojen PS4-mallien menekkiä oleellisesti. Aika näyttää, siirtyvätkö japanilaiset vähitellen PS4 Prohon, vai jääkö PS4 Slim Japanissa vakiomalliksi.

PS4 valtasi myös 7 paikkaa pelimyynnin top-10:stä (ellei Famicom Miniä lasketa ;)). Nintendon laitteilla on erittäin hiljaista uusien pelijulkaisujen suhteen, mutta 2DS:n avittama 3DS-tuoteperhe myy kuitenkin tällä hetkellä paremmin kuin pelkkien New 3DS -mallien aikaan.

Japanin pelimyynnin top-10:

1. [PSV] Fate/Extella: The Umbral Star (Marvelous, 11/10/16) – 73,019 (New)
2. [PS4] Fate/Extella: The Umbral Star (Marvelous, 11/10/16) – 67,356 (New)
3. [3DS] PriPara Mezameyo! Megami no Dress Design (Takara Tomy, 11/10/16) – 28,865 (New)
4. [PS4] The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition (Bethesda Softworks, 11/10/16) – 27,330 (New)
5. [PS4] Call of Duty: Infinite Warfare (Activision, 11/04/16) – 26,070 (131,834)
6. [PS4] Fate/Extella: The Umbral Star Velber Box (Marvelous, 11/10/16) – 18,439 (New)
7. [3DS] Beyblade Burst (FuRyu, 11/10/16) – 16,516 (New)
8. [PS4] Dragon Ball Xenoverse 2 (Bandai Namco, 11/02/16) – 14,367 (80,402)
9. [PS4] Battlefield 1 (EA, 10/21/16) – 12,950 (195,369)
10. [PS4] Titanfall 2 (EA, 10/28/16) – 7,069 (42,126)

Japanin konsolimyynnin top-5:

1. Nintendo Classic Famicom – 261,381 (N/A)
2. PlayStation 4 – 92,344 (32,041)
3. New 3DS LL – 20,345 (19,798)
4. PlayStation Vita – 10,410 (9,816)
5. 2DS – 7,972 (7,122)

Täydet Media Create -listat ja lisää yksityiskohtia Gematsussa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Astronaut Claire (ts. Aquamarine) twiittaili lokakuun NPD lukuja. Tuntuva ero Xboxin hyväksi.

Xbox One: 329K
PlayStation 4: 235K



E: Jos enemmän haluaa tarkastella edellisen kuukauden softamyyntejä, niin kannattaa suunnata Astronautin twitter sivulle. Isomman profiilin peleistä ylisuoriutujiin lukeutuu BF1, Mafia III ja Skyrim:

Battlefield 1: 1292K (sis. Xbox bundle)
+50% kasvu vrt. BF4 julkaisukuukauden myynteihin (836K)

Mafia III: 503K
+122% kasvu vrt. Mafia II debyyttiin (227K)

Skyrim Special Edition (Remastered): ~400K
Huomionarvoista on se, että peli ehti olla myynnissä vain 2-3 päivää

Alisuoriutujia ovat TF2, Gears 4 ja RotTR:

Titanfall 2: 182K
-79% lasku vrt. edelliseen osaan (865K)

Gears of War 4: ~505K (sis. bundlet)
-19% lasku vrt. Judgementtiin (~620K)
-75% lasku vrt. GeoW 3 (>2milj.)

Rise of the Tomb Raider: ~120K (PS4)



EE: RIP Titanfall 3

Given abundant evidence of sales weakness & decline in many territories worldwide (cf. NPD & GfK data), EA will not produce a Titanfall 3.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

2DS:lle ja 3DS:lle julkaistu Pokemon Sun/Moon on otettu maailmalla hyvin vastaan. Isossa-Britanniassa se rikkoi myyntiennätyksiä, ja oli kappalemäärissä mitattuna Nintendon isoin julkaisu Briteissä:

Pokémon Sun and Moon are Nintendo's biggest ever launch in the UK.

Launch numbers were double those of fellow 3DS games Omega Ruby and Alpha Sapphire back in 2014, UK numbers company Chart-Track reported, although those were remakes of earlier games.

Sun and Moon were third and fourth in this week's individual UK games chart, beaten by resurgent juggernauts FIFA 17 and Call of Duty: Infinite Warfare, each of their numbers boosted by Black Friday price cuts.

But, as we reported previously, Sun and Moon combined sales would have taken the top spot with ease.

Pokemon Sun/Moon myi siis kaksi kertaa niin paljon kuin Omega Ruby ja Alpha Sapphire julkaisussaan vuonna 2014.

Japanissa Pokemon Sun ja Moon myivät yli 1,7 miljoonaa peliä julkaisuviikollaan, ja nostivat 2DS:n ja 3DS:n yhteenlasketut myynnit yli 100 000 konsoliin.

Uudella Pokemon-pelillä on varmasti ollut kova kysyntä osaksi Pokemon Gon ansiosta, ja myyntien voi povata jatkuvan vahvoina julkaisun jälkeenkin, kuten myös 2DS- ja 3DS-laitteiden myynnin.
 
Ylös Bottom