Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jännä miten tuo on mennyt noin. Pelaamisen uumoiltiin kuolevan..etenkin puhtaiden pelikoneiden. Ps3 loppuvaiheissa alkoi jo itsestäkin tuntua siltä. PS4 alku tuntui kuivalta pelien osalta, enkä oikein vieläkään näe mitä niin uskomattoman mullistavaa laitteessa on, että sitä ostetaan noissa määrin.
Ja sanon tämän siitä huolimatta että itse kovana pelaajana pidän todella paljon koneesta.

Itse pidän edelleen hyvin ratkaisevana tekijänä sitä kuinka hyvin Sony hoiti markkinoinnin aikoinaan ennen launchia. Toisin kuin Microsoft, joka epäonnistui siinä täysin. Suuria teknisiä erojahan laitteiden välillä ei loppujen lopuksi ole. Internet on myös hoitanut täysin itsestään Xbonen lyönnin maanrakoon. Nyt online pelaamisen aikakautena, ihmiset haluavat pelata kavereiden ja tuttujensa kanssa. Kun suurinosa on haksahtanut PS4:seen, ei tarvi arvata kahta kertaa kumman konsolin heidän ystävänsä valitsee. Ja kierre jatkuu.


Konsolipelaamisen kuolemasta vouhottaminen tuntui hyvin realistiselta ajatukselta joitain vuosia sitten ja päteehän se esimerkiksi Japaniin, jossa käytännössä mobiilin ulkopuolinen pelaaminen on hyvinkin kuollut. Mobiilipelaaminen on lopulta niin erilaista ja yksiulotteista kuin pc/konsolipelaaminen (yksittäisiä innovatiiveja lukuunottamatta kuten Pokemon GO). Mielestäni se ei voi kovin vakavasti kilpailla tällä hetkellä länsimaissa konsolien ja pc pelaamisen kanssa, ainakaan lähivuosina. Mobiilin alkuhuuma on jo mennyt ohi. Ja kuten mainittu, Japani on oma juttunsa, johon vaikuttaa lähinnä kulttuuriset erot.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Erikoinen yksityiskohta: PlayStation 4 myi loka-joulukuussa 9,7 miljoonaa kappaletta, joka on enemmän kuin SEGA Dreamcast koko elinkaarensa aikana (9,13 miljoonaa).

Erikoinen yksityiskohta: Wii myi vuoden 2009 loka-joulukuussa 11,31 miljoonaa konsolia, joka on enemmän kuin SONY PlayStation 4 oman elinkaarensa vastaavana aikana (9,7 miljoonaa).

Lähde: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2009/091029e.pdf
Lähde: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2010/100128e.pdf

:D
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Erikoinen yksityiskohta: Wii myi vuoden 2009 loka-joulukuussa 11,31 miljoonaa konsolia, joka on enemmän kuin SONY PlayStation 4 oman elinkaarensa vastaavana aikana (9,7 miljoonaa).

Lähde: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2009/091029e.pdf
Lähde: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2010/100128e.pdf

:D

Eli siis Wii myi mainittuna ajankohtana enemmän kuin SEGA Dreamcast koko elinkaarensa aikana!

Ihan oikeasti, mitä väliä jollain Dreamcastin myyntiluvuilla? Jos konsoli ei myy kymmentä miljoonaa kappaletta koko elinaikanaan, niin se on floppi, sillä siisti. Siihen nyt on vähän turha verrata yhtään mitään.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kyllä sillä meille entisille Dreamcastin pelaajille on mittakaavan verran merkitystä. Kertoo siitä miten pohjalla sinänsä edistyksellisen pelilaitteen myynnit sukelsivat. Paljon on ääntä pidetty konsolista, kuitenkaan muistamatta ettei sitä kukaan ostanut.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kyllä sillä meille entisille Dreamcastin pelaajille on mittakaavan verran merkitystä. Kertoo siitä miten pohjalla sinänsä edistyksellisen pelilaitteen myynnit sukelsivat. Paljon on ääntä pidetty konsolista, kuitenkaan muistamatta ettei sitä kukaan ostanut.

On se silti kummallinen vertailu vaikka sitä millä perustelisi. Dreamcastin kohdalla kannattaa muistaa, että Sega oli todella vaikeassa tilanteessa juuri silloin. Heidän rahansa olivat ihan täysin loppu, ja Dreamcastista olisi käytännössä täytynyt tulla Wiin veroinen yhtäkkinen superhitti, jotta Sega olisi pystynyt jatkamaan. Näin ei kuitenkaan käynyt, ja Segalla ei yksinkertaisesti ollut tarvittavia rahoja tukea Dreamcastia. Ei riitä, että konsoli on kaupoissa, vaan se tarvitsee markkinointibudjettia, monenlaista muuta edustusta, sekä tietenkin sitä pelitukea. Hyvistä peleistä huolimatta Dreamcastilla ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi näkyvyyttä, koska Segalla ei ollut varaa markkinoida ja edustaa laitetta. Jos Segalla olisi ollut yhtään enemmän rahaa, kuten Nintendolla, niin Dreamcast olisi voinut pärjätä todella paljon paremmin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

SEGA ei kuitenkaan tullut mistään pimennosta. Sillä oli jo historiaa ja nimeä pelimaailmassa aina saleja myöten. Faneja riiitti ja yksinoikeuksia.

Mielestäni vertauksen arvoa nostaa juuri tämä tausta. Sony pystyy kolmessa kuukaudessa lyömään konsolimallin elinkaaren myynnit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

SEGA ei kuitenkaan tullut mistään pimennosta. Sillä oli jo historiaa ja nimeä pelimaailmassa aina saleja myöten. Faneja riiitti ja yksinoikeuksia.

Mielestäni vertauksen arvoa nostaa juuri tämä tausta. Sony pystyy kolmessa kuukaudessa lyömään konsolimallin elinkaaren myynnit.

Ja Wii pystyi kolmessa kuukaudessa lyömään Sonyn. :D

Segalla oli tosiaan taustaa, mutta se ei ollut pelkästään hyvää taustaa. Ennen Dreamcastia siellä taustalla oli paljon eritasoisia ja erilaisia mokailuja: Mega-CD. 32X. Sega Saturn. Megadrivella, arcade-halleissa ja laatupeleillä kerätty hyvä maine kärsi siitä kaikesta sohlaamisesta.

Juuri nämä olosuhteet tekivät Segan tilanteesta niin hankalan. Floppien sarja oli syönyt sekä rahat että kuluttajien luottamuksen. Dreamcastilla olisi ollut potentiaalia näyttää, että Sega oli oppinut 90-luvun loppupuolen virheistä, jos Segalla olisi niiden jälkeen ollut enää tarpeeksi resursseja. 5 vuotta Megadriven jälkeen Sega ei ollut enää siinä entisessä kovassa maineessa, ja juuri silloin olisi pitänyt saada Dreamcast pelaajien käsiin ja silmiin, mutta Sega työskenteli käytännössä nollabudjetilla kun verrataan konsolijulkistusten tyypillisiin budjetteihin.

Eli ei, Sega ei tullut pimennosta. Mutta siinä vaiheessa ei niitä vankkumattomia fanejakaan niin paljoa ollut. Monet huonot päätökset niin Japanissa kuin Yhdysvalloissakin olivat ajaneet monet vanhat Sega-pelaajat muualle, ja vaikka Dreamcastilla olisi ollut potentiaalia saada heidät takaisin, laitteen elinkaari jäi sitä varten aivan liian lyhyeksi. Dreamcastin tuotanto kuitenkin katkaistiin jo noin 2 vuotta julkaisun jälkeen. Kannattaa sekin muistaa, kun vertaa "elinkaaria" ja "kokonaismyyntejä". Niin PS4:llä kuin jopa Wii U:llakin on jo ollut enemmän aktiivista elinkaarta kuin Dreamcastilla aikanaan oli.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Fire Emblem Heroes jyllää mobiili top listoilla.
ZhugeEX Twitter
Nintendolla varmaan mietitään että miksei aikaisemmin tajuttu mennä mobiiliin.
C36WAM6XUAE1oLa.jpg:large


C36WbR8XUAAWdl1.jpg:large
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Fire Emblem Heroes jyllää mobiili top listoilla.
ZhugeEX Twitter
Nintendolla varmaan mietitään että miksei aikaisemmin tajuttu mennä mobiiliin.

Super Mario Run, Pokemon Shuffle ja Miitomo ovat aikaisemmin osoittaneet, että Nintendon pelit eivät jaksa pysyä mobiilipelien kärkisijoilla. Pokemon Go on poikkeus, mutta samalla se ei olekaan varsinaisesti Nintendon oma peli, vaan Nianticin ja Pokemon Companyn yhteisprojekti.

Esimerkiksi Fire Emblem Fates myi maailmanlaajuisesti yli 2 miljoonaa peliä 2DS:llä ja 3DS:llä (ja mahdollisesti enemmänkin). Tähän päälle pelin laaja DLC-tarjonta (kaksi kokonaista uutta "lisäosaa"/vaihtoehtoista peliä + koko liuta pienempää DLC:tä), joten mobiili-FE:n täytyisi tehdä aika pitkään huipputuloksia, jotta se yltäisi FE Fatesin tuottoihin.

Julkaisuviikon kärkisijoituksista ei siis mobiilimaailmassa voi vielä hirveästi sanoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tammikuun myynnit Pohjois-Amerikassa vei jälleen PlayStation 4.

Katsoin että olipas NPD aikaisessa, mutta se olikin vasta kuukauden itsestäänselvät uutiset, pelilista tulee sitten ensi viikolla.

Vertailun vuoksi, Japanissa mennään samoilla linjoilla. Viime viikon top-konsolit:

PlayStation 4 – 28,870 (30,778)
New 3DS LL – 18,891 (17,600)
PlayStation Vita – 9,626 (10,553)
PlayStation 4 Pro – 9,508 (9,893)
2DS – 5,593 (5,806)

New 3DS – 1,617 (1,301)
Wii U – 778 (710)
PlayStation 3 – 548 (579)
Xbox One – 111 (231)

http://gematsu.com/2017/02/media-create-sales-13017-2517

Japanissa siis PS4 jatkaa ylivoimaisena kärkiykkösenä, mitä jotkut eivät olisi uskoneet pari vuotta sitten. Samalla Wii U, PS3 ja Xbone kamppailevat jämäsijoista alle 1000 konsolin sarjassa. PS3 toki on ikivanha ja Wii U:n valmistus on lopetettu, mutta myöskään pari vuotta vanha New 3DS -perusmalli ei edelleenkään kelpaa japanilaisille erityisen hyvin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mielenkiintoinen taulukko Ubisoftin myynneistä. Valtaosa menee konsoleille ja vain jämät PC:lle.
Vaikka Ps4:lla markkina-asema hyvä onkin, niin on tuo omaan korvaan silti ison kuuloinen ero Sony/MS taistelun osalta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vai yllättävän pieni? Eikös koneita ole liikkunut käytännössä tuplat?
Varmaa tietoa tuosta ei ole, koska viimeisin Microsoftin virallisesti antama lausunto myyntimääristä on "lähestyy kymmenen miljoonan myydyn konsolin lukemaa".

Mutta valistuneet arvailijat heittelevät jotakuinkin tuollaisia veikkauksia, että Xbox Onen myynnit ovat about puolet PS4:n vastaavista.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Katsoin että olipas NPD aikaisessa, mutta se olikin vasta kuukauden itsestäänselvät uutiset, pelilista tulee sitten ensi viikolla.

Vertailun vuoksi, Japanissa mennään samoilla linjoilla. Viime viikon top-konsolit:



http://gematsu.com/2017/02/media-create-sales-13017-2517

Japanissa siis PS4 jatkaa ylivoimaisena kärkiykkösenä, mitä jotkut eivät olisi uskoneet pari vuotta sitten. Samalla Wii U, PS3 ja Xbone kamppailevat jämäsijoista alle 1000 konsolin sarjassa. PS3 toki on ikivanha ja Wii U:n valmistus on lopetettu, mutta myöskään pari vuotta vanha New 3DS -perusmalli ei edelleenkään kelpaa japanilaisille erityisen hyvin.
New 3DS:n perusmallin myyntiä selittänee se, että vaihtokuorien lisäksi sillä ei ole oikein mitään annettavaa isoveljeensä verrattuna. Laatutietoiset ostavat LL/XL:n, budjettimaillia etsivät ja 3D-rajoitteiset sitten 2DS:n. Tuoteperheellä sinänsä edelleen kovat myynnit lähes 6 vuotta vanhoiksi laitteiksi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

New 3DS:n perusmallin myyntiä selittänee se, että vaihtokuorien lisäksi sillä ei ole oikein mitään annettavaa isoveljeensä verrattuna. Laatutietoiset ostavat LL/XL:n, budjettimaillia etsivät ja 3D-rajoitteiset sitten 2DS:n. Tuoteperheellä sinänsä edelleen kovat myynnit lähes 6 vuotta vanhoiksi laitteiksi.

New 3DS:llä pitäisi olla edullisemman hinnan lisäksi annettavana kompaktius. Taitettuna se menee pienempään tilaan kuin 2DS tai isoveljensä, mutta ilmeisesti japanilaisillakin valinta on pikemmin XL:n isot ruudut tai sitten 2DS:n kätevyys ja miellyttävä pelituntuma, yhdistettynä siihen edulliseen hintaan.

2DS on periaatteessa jo 6 vuotta vanhaa rautaa, toisin kuin tuoreemmat New 3DS:t, ja 3D-ominaisuuden saa pois päältä 3DS-laitteissakin, joten 2DS:n jatkuvaan kysyntään täytyy olla syvemmät syyt. Japani on alusta asti hyväksynyt 3DS-designin paremmin kuin länsimaat, mutta selvästi 2DS oli sielläkin kaivattu vaihtoehto. Merkittävä osa japanilaisista käsikonsolipelaajista valitsee mieluummin 2DS:n form factorin vähän pienemmillä tehoilla ja vähemmillä näppäimillä kuin New 3DS:n. Tämä on vielä sitä hiljaista kautta, verrattuna joulukauteen jolloin 2DS:n viikkomyynnit liikkuivat 30 - 40 tuhannen tuntumassa.

2DS:n ja 3DS-mallien jatkuvat myynnit Japanissakaan eivät kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Siihen tarvittiin uutta panostusta Nintendolta, 2DS:n mukaantulo, ja uusia pelejä kuten Super Mario Maker ja Pokemon Sun/Moon, jotta "3DS-laiteperheen" laskusuuntaiset myynnit kohentuivat uudelleen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vai yllättävän pieni? Eikös koneita ole liikkunut käytännössä tuplat?

Jep, Xbox Onen pelien attach rate on parempi kuin PS4:n, mitä en koe suurena yllätyksenä. Kaikki perheenäidit ynnä muut vastaavat ostavat pleikkarin, kun eivät välttämättä muusta tiedä. Tällöin pelejä ei ostella ihan samaan tahtiin kuin niin sanotut pitkän linjan pelaajat ostelevat Xboxille. Toki näitä paljon pelaavia löytyy myös pleikkarin puolelta, mutta satunnaiset käyttäjät tasoittavat tilannetta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jep, Xbox Onen pelien attach rate on parempi kuin PS4:n,

Tästäkään ei voi kukaan sanoa mitään varmaa. Se tiedetään, että PS4:n attach rate on parempi kuin PS2:lla oli konsolien määrän ollessa about sama. PS4:llä luku on 7,51. PS2:lla tuossa vaiheessa AR oli 6,2 ja Wiillä 7,1. (https://www.ticgn.com/playstation-4-software-attach-rate-highest-console-history/) Jos siis vertaillaan sellaisiin lukuihin, jotka tiedetään varmasti, PS4 on kärjessä.

Ja kun vielä ottaa huomioon että PS4:llä on lukumääräisesti enemmän nimikkeitä kuin Xbox Onella, ja sen yksinoikeudet ovat laadukkaampia, en täysin epäröimättä uskoisi Xbox Onen voittavan attach rate -taistelua.
 
Ylös Bottom