Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)
Myyntipäiviä kohden hitaammat? Korostan nyt edelleen kahta lukua:
906k ja 29 päivää vs. 890k ja 41 päivää. Laske ihan miten haluat, mutta Switch myy enemmän tällä hetkellä Jenkeissä kuin Wii U.
Minä yritin tätä sinulle jo selittää, mutta yritetään nyt sitten uudestaan. Kai nyt huomaat, että otit Wii U:n osalta mukaan kaksi NPD-kuukautta, mutta Switchiltä vain yhden NPD-kuukauden?
Sen vuoksi miten NPD-kuukaudet on jaoteltu, ja miten Switchin ja Wii U:n julkaisut ajoittuvat näille kuukausille, niin näistä ei pysty saamaan suoria vertailukohtia. Erot tasoittuvat ajan myötä kun Switchin julkaisusta kuluu aikaa, ja pystyy vertaamaan kumuloituvaa myyntimäärää, minkä Japanin osalta pystyy tekemään jo nyt tarkempien viikkomyyntien vuoksi.
Miksi se toinen kuukausi on tärkeä? Wii U:lla sen toisen kuukauden aikana myynnit jo hidastuivat, ja kaikella todennäköisyydellä sama on tapahtunut myös Switchille. Japanissa Switchin huhtikuun myynnit ovat olleet alempia kuin maaliskuun myynnit, todennäköisesti myös Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa.
Mitä tapahtuu, kun Switchillä tulee se toinen kuukausi mukaan? Tällä hetkellä tätä ei voi tietää Yhdysvaltojen osalta, koska sieltä tulee huhtikuun NPD-tiedot vasta noin kuukauden päästä.
Kun nyt siis vertailet kahta Wii U -kuukautta yhteen Switch-kuukauteen, niin et vaikuta ollenkaan hahmottavan, että myös Switchin myynnit voivat hidastua toisena kuukautena, ja todennäköisesti ovat niin tehneetkin. Tässä käytännön esimerkki:
Oletetaan, että Switch myy Yhdysvalloissa huhtikuussa noin 300 000 laitetta. Tämä nostaa Switchin saldon kahdelta NPD-kuukaudelta entistä korkeammalle, mutta nyt mukana on myös noin 60 myyntipäivää. Verrataan näitä Wii U:n kahteen myyntikuukauteen, niin tulos on sama kuin maaliskuun osaltakin:
Switchin myyntitahti olisi edelleen hitaampi kuin Wii U:n.
Et siis todellakaan voi sanoa, että Switch myy "tällä hetkellä" enemmän kuin Wii U aikanaan. Sitä tietoa ei ole vielä olemassa. NPD:n kuukausijaottelu tuottaa Nintendolle nyt hyvää PR:ää, mutta tekee todellisen myyntitahdin seuraamisesta vaikeampaa.
Wii U:n myyntien ei pitäisi olla Switchille mikään hirveän vaikea este ylitettäväksi. Jos Switch myy Yhdysvalloissa huhtikuun aikana noin 400 000 laitetta, niin sen tahti myyntipäiviä kohden on jo jonkin verran parempi kuin Wii U:n kahtena ensimmäisenä NPD-kuukautena. Se ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että nämä NPD-kuukaudet ovat vielä silloinkin täysin eri tahdissa Wii U:n ja Switchin osalta.
Ja se tässä on se oleellinen tieto: millä tahdilla nämä laitteet myyvät? Ei se, miten ne myynnit asettuvat NPD:n hankalien kuukausijaotteluiden välille. Jos Switchin myynnit romahtavat julkaisukuukauden jälkeen, silloin pelijulkaisijoille ei ole hirveästi iloa siitä, että sillä oli pitkä julkaisukuukausi jonka aikana se myi laitteita mutta hitaammalla tahdilla kuin Nintendon aikaisemmat laitteet, saati sitten kilpailijat julkaisukuukausinaan. Yhdysvaltojen osalta ei yleensä voi tietää edes sitä myyntien sijoittumista kuukauden varrelle. Julkisesti ei ole yksinkertaisesti tarjolla tietoa, miten Switch möi Yhdysvalloissa julkaisuviikonloppunaan ja miten myynnit kehittyivät siitä maaliskuun aikana.
Pikemminkin julkaisijat saattavat tarkastella juuri noita myyntitahtia ilmaisevia käppyröitä: jos Switch myy NPD:n huhtikuussa 300 000 laitetta, niin lukuna se näyttää nätiltä, mutta samalla se merkitsisi jopa Wii U:ta hitaampaa myyntitahtia. Sen sijaan että Switch käy kiivasta kamppailua Wii U:n haamua vastaan, sen pitää kartuttaa laitekantaa pidemmällä aikavälillä kuin pelkästään julkaisukuukautena.