Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Edelleen, laitemäärään suhteutettuna Mario Kart myy oikein hyvin, väännät sitä nyt ihan miten vain. Ja listasijoitukset laitteella, jota on tyyliin 3miljoonaa maailmalla vs. 60miljoonaa on oikeasti todella hyvin. Etenkin tälläiseen vuodenaikaan ja tässä on menty juuri siinä tahdissa kuin ennakkoon odotettiin. Itseasiassa laitteita on toimitettu enemmän kuin odotettiin.

Kannattaa tosin huomioida että jos olet tuliterän konsolin omistaja jolle saa vain nämä kaksi A-luokan peliä niin aika luontevasti ne molemmat tulee hankittua.

Ehkä ostajissa on paljon sellaisia jota tiesivätkin jo hankkivansa nämä kaksi (+ splatooonin + armsin + tulevan marion) mutta myynti voisi jakaantua eri tavoin jos samaan aikaan switchille olisi saanut nier automatan, persona 5sen, ghost reconin, overwatchin, bioshock collectionin tai vaikkapa uusimman tomb raiderin.

Pienissä toimitusmäärissä on riskinsä, se takaa momentumin, mutta entäs kun laitetta saakin lopulta, ja osalla haluajista onkin mennyt ostohimo ohi. Itse ainakin huomaan usein hamuavani ihan alussa jotain laitetta mutta kun pinnistelen suurimman alkuhimon ohi rupeaa rationaalisuus nostamaan päätään ja alan miettiä onko laitteelle oikeasti tarvetta, ehdinkö edes pelata sillä, saako sille sellaisia pelejä mitä haluan jne.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sieltä tuli NPD:n huhtikuun tilastot Pohjois-Amerikan myynneistä:



Lähde: http://gonintendo.com/stories/280550-npd-april-2017-top-20-software

Gamereactor
Nintendon menestys jatkui myös huhtikuussa rapakon takana
http://www.gamereactor.fi/uutiset/430313/Nintendon+menestys+jatkui+myos+huhtikuussa+rapakon+takana/

Jos lukuihin yhdistetään Nintendo 3DS:n myynti 68 000 kappaletta, myi Nintendo huhtikuussa jenkkien keskuudessa melkein puolet kaikesta konsolikaupasta. Microsoft ja Sony jäivät sitten taistelemaan siitä toisesta puolikkaasta.

Isolla N:llä pyyhkii siis hyvin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Lainaan omaa vanhaa viestiäni
Mielestäni tuo kuvastaa Suomessa juuri markkinoinnin puutetta. Normaalit perheenäidit ei ole edes kuulleet koko konsolista vielä. En itse ainakaan ole nähnyt ainuttakaan mainosta edes.

Peleistä jotain ymmärtävät ostaa yleensä pelikaupoista, gigantista jne, joten niistä ne on myös loppu. He myös ajattelevat että prismat jne on niin kalliita, ettei niistä kannata ostaa.

Suomi on toki yksi kärpäsenkakka, joten ei täällä markkinoida mitään. Sen vuoksi olenkin yllättynyt miten paljon suomalaisia näkyy Mario Kartin servereillä. Eli kyllä Switch Suomessakin on jotain myynyt.

Aika hyvin tuo tuntui ainakin täällä pitävän paikkaansa:

Prisma:
Pelit: hyvin tarjolla, 2-4kpl käytännössä kaikkia fyysisiä pelejä.
Harmaa konsoli: ehkä 8-9kpl
Neon: 3kpl

Paikallinen pelikauppa:
Pelit: ainoastaan 1-2 Switchiä 1kpl, _kaikki_ muut loppu, koska menee sitä mukaa kun tulee.
Harmaa: loppu
Neon: loppu

Paikallinen Gigantti:
Pelit: 1-2 Switchiä reilusti, ehkä 8kpl, yksi Zelda, kaikki muut loppu hyllystä.
Harmaa: loppu
Neon: 1kpl

Eli prismat/citymarketit on hyllyt täynnä, koska niiden kohdeyleisö ei tiedä koko koneesta Suomessa. Ne jotka tietää, ostaa sieltä mikä kuuluu tuohon toimialaan, eli Gigantti, pelikaupat, verkkokaupat jne. Kyllä tuo vain vahvisti käsitystä, että Suomen olematon markkinointi aiheuttaa juuri sen, että vain pelaajat ostaa. Ja ne tuntuu ostavan kuitenkin ihan hyvin, jos hyllyt ammottaa tyhjyyttään.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Eli prismat/citymarketit on hyllyt täynnä, koska niiden kohdeyleisö ei tiedä koko koneesta Suomessa. Ne jotka tietää, ostaa sieltä mikä kuuluu tuohon toimialaan, eli Gigantti, pelikaupat, verkkokaupat jne. Kyllä tuo vain vahvisti käsitystä, että Suomen olematon markkinointi aiheuttaa juuri sen, että vain pelaajat ostaa. Ja ne tuntuu ostavan kuitenkin ihan hyvin, jos hyllyt ammottaa tyhjyyttään.

Toki peilaan nyt aika paljon omaan ostokäyttäytymiseeni, mutta jos olisin nyt ostamassa esim. Switchiä, niin ostaisin sen Prismasta (tai muusta S-ryhmän kaupasta). Eli vaikka seuraan aktiivisesti pelialaa, niin en missään nimessä kävelisi giganttiin ja verkkokauppaan, varsinkin jos hinta olisi edes suurinpiirtein sama kuin Prismassa. Miksikö? S-bonukset tuovat rahaa takaisin päin 30 eurosta ylöspäin joka kuukausi. Tottakai näin isossa kertaostoksessa kerryttäisin samoja bonuksia. Jotenkin uskon, että näin tekevät monet muutkin pelejä ja elektroniikkaa ostavat asioista perillä olevat ihmiset. Toki selvästi edullisemman hinnan perässä mennään muihin liikkeisiin, mutta muuten en näe järkeä kun voin napata Switchin mukaan ruokaostoksien lomassa ja saada bonarit kaupan päälle.

Tarkoitan siis tällä sitä, että ehkä niistä Prismoista ja muista marketeista koneita lyötyy vielä myös siksi, ettei ihan koko Suomea ole saatu myytyä tähän Switchmaniaan. Innokkaimmat ovat omat kappaleensa hakeneet ja hyvä niin, mutta taustalla on vielä paljon käyttämätöntä ostovoimaa. Odottavatko muut sitten minun tapaani hinnan alennusta ja lisää potentiaalisia pelejä, vai eikö konsoli muuten vaan kiinnosta? Tiedä häntä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nyt toki noin voi ollakin osalla, ei meidän nelihenkiselle perheelle ole kannattanut prismaan sijoitus, kun muualta saa niin paljon halvemmalla, ettei bonukset paljoa ole lohduttaneet. Julkaisussa täällä prismassa oli 399e, muualta sai 369e ja nyt prisma on halventunut, mutta ero muihin on suht sama edelleen.
Peleissä prisma oli 5-10e kalliimpi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nyt toki noin voi ollakin osalla, ei meidän nelihenkiselle perheelle ole kannattanut prismaan sijoitus, kun muualta saa niin paljon halvemmalla, ettei bonukset paljoa ole lohduttaneet. Julkaisussa täällä prismassa oli 399e, muualta sai 369e ja nyt prisma on halventunut, mutta ero muihin on suht sama edelleen.
Peleissä prisma oli 5-10e kalliimpi.

No siis juuri nyt jos ostaisin niin Prismassa 369e, CDONissa 369,95e, Discshopissa 349e, Verkkokauppa.com 349,90e. Näillä hinnoilla hakisin konsolin edelleen kauppareissun ohessa Prismasta. 20 euron "säästö" menee äkkiä postikuluihin ja/tai matkakuluihin. Ja taas sitten bonuksia yli 350 euron ostos kerryttää jo yksistään muutamalla prosentilla. Ajatellaan esim. että S-ryhmän kuukausiostot ovat 650 euroa ja ostankin sitten vielä Switchin. 1000 euron kuukausiostoilla saan noin 40 euroa takaisin, kun 650 eurolla olisin saanut noin 20 euroa. Säästin siis hinnanerotuksen verran, eikä tarvinnut lähteä erikseen hakemaan Switchiä mistään.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juu kuten sanoin, niin jos saa tarpeeksi isot määrät rahaa syynättyä sinne, niin varmasti saa takaisin. Meidän nelihenkisen perheen menot on niin pienet, että bonus on onneton ja kun samalla saadaan muista kaupoista ne ruoat niin paljon halvemmalla, ettei keskittäminen vain kannata, kun ollaan miinuksella bonuksien jälkeenkin. Ja tällä prisman vieressä on power, Gigantti jne, joten säästän peleissäkin kympin, kun menee viereiseen liikkeeseen, niin aika harvassa varmaan on ne, jotka oikeasti hyötyy bonuksista. Toki niitä on, mutta juuri konsolipelien ostajista, jotka vielä on kuullut koko Switchistä on aika vähissä. Ja juuri siitä mun mielestä toi kertoo, että peliliike/Gigantti myi "ei oota", vaikka viereisen oven takaa hyllyt pursusi samaa tavaraa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juu kuten sanoin, niin jos saa tarpeeksi isot määrät rahaa syynättyä sinne, niin varmasti saa takaisin. Meidän nelihenkisen perheen menot on niin pienet, että bonus on onneton ja kun samalla saadaan muista kaupoista ne ruoat niin paljon halvemmalla, ettei keskittäminen vain kannata, kun ollaan miinuksella bonuksien jälkeenkin. Ja tällä prisman vieressä on power, Gigantti jne, joten säästän peleissäkin kympin, kun menee viereiseen liikkeeseen, niin aika harvassa varmaan on ne, jotka oikeasti hyötyy bonuksista. Toki niitä on, mutta juuri konsolipelien ostajista, jotka vielä on kuullut koko Switchistä on aika vähissä. Ja juuri siitä mun mielestä toi kertoo, että peliliike/Gigantti myi "ei oota", vaikka viereisen oven takaa hyllyt pursusi samaa tavaraa.

Jos koet näin, niin hyvä homma. Silloin teet ostoksesi muualla ja peilaat nyt muiden ostokäyttäytymistä omaasi. Kuten minäkin tein omaani. En todellakaan jaksa pitkän työpäivän jälkeen lähteä metsästämään jotain halvinta juustoa Lidlistä ja sitten piipahtaa kuitenkin Prismassa ostamassa esim. ne tietyt lihat, joita haluan. Ei ihan oikeasti maksa vaivaa. Haluan mennä yhteen kauppaan ja ostaa kaiken sieltä. Tähän paras valinta on Prisma tai Citymarket. Niistä kun saa kaiken. S-ryhmän bonukset olen kokenut paremmaksi kuin Plussa-pisteet, joten siksi valintani on Prisma.

Tosiaan halusin vain nostaa tässä esiin sen, että varmasti kaltaisiani keskittäjiä on, jotka silti seuraavat pelialaa ja ovat myös hyvinkin tietoisia hinnoista. Omalla vaivannäöllekin kannattaa laittaa jonkinlainen hinta. Kuten myös keskittämisestä ansaituille bonuksille. Kuten edellisessä viestissäni osoitin, pelkän Swithin ostaminen 650 euron ostoksien päälle toi 20 euroa suoraan takaisin tilille. Juuri se erotus, jonka esim. Verkkokaupasta ostaessa hyötyisi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

On niitä, en sitä kiistänytkään, mutta veikkaan, että ne on aika pienessä osassa, eikä näy niissä hyllyn menekeissä juurikaan. En nimittäin oikein keksi mitään muuta järkevää syytä sille, mistä johtuu se, että peliliikkeet myy tyhjää ja Gigantti lähes tyhjää. Yksinkertaisesti näyttää siltä, että asiakkaat löytää kyllä konsolit ja pelit, mutta ei sieltä prismasta/citymarketista.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mun mielestä yleensäki Suomen hyllytilanteen peilaaminen muuhun maailmaan ei anna oikeen minkäänlaista todellista kuvaa siitä kelpaako Switchi pelaajille vai ei. Sen verran pienestä markkina-alueesta, kun nyt puhutaan. Ei mitään mainontaa missään jne toisin, kuin jenkeissä, jossa laitetta mainostettiin superbowlia myöten. Siellä ja jaappanin maalla sitte myydäänki sitä eioota joka paikassa ja Switchit on oikeasti kiven alla. :)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

bonus on onneton

(Nyt mennään jo niin kauas otsikon aiheesta, että oikein anteeksi täytyy pyytää, mutta pienenä vinkkinä kuitenkin: jäsenyyttä ei ole pakko rajoittaa omaan asuinpaikkaan vaan jäseneksi voi liittyä sellaiseen alueelliseen osuusliikkeeseen, jonka bonustaulukot vastaavat paremmin omaa kulutuskäyttäytymistä. Niin bonusten kertymisissä kuin osinkojen maksussakin on selviä eroja ja vuositasolla ero voi olla merkittävä.)

En nimittäin oikein keksi mitään muuta järkevää syytä sille, mistä johtuu se, että peliliikkeet myy tyhjää ja Gigantti lähes tyhjää.

Yksi mahdollinen selitys on tietysti se, että erikoisliikkeet ovat paremmin perillä pelialasta, ovat viime vuosien aikana oppineet varovaisiksi Nintendon myyntiodotusten suhteen ja tilaavat tavaraa vähemmän hyllyyn happanemaan.

Ainakin itse pitäisin erikoisena, jos joku kovasti haluaisi ostaa uuden konsolin mutta kieltäytyisi ostamasta sitä sieltä, missä sitä on saatavana.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tarkoitan siis tällä sitä, että ehkä niistä Prismoista ja muista marketeista koneita lyötyy vielä myös siksi, ettei ihan koko Suomea ole saatu myytyä tähän Switchmaniaan. Innokkaimmat ovat omat kappaleensa hakeneet ja hyvä niin, mutta taustalla on vielä paljon käyttämätöntä ostovoimaa. Odottavatko muut sitten minun tapaani hinnan alennusta ja lisää potentiaalisia pelejä, vai eikö konsoli muuten vaan kiinnosta? Tiedä häntä.

Jaan Omenanraadon näkemyksen siitä, ettei nämä supermarketit ole peliaktiivien suosimia ostospaikkoja. Pelejä jatkuvasti ostavana (ja etenkin alemyyntejä metsästävänä) kuvittelen itseni verrattain hintatietoiseksi, ja kierrän nopeasti peli- ja laitehyllyt aina kaupassa käydessäni. K-super ja Prisma ei oikeasti ole hintatasossa kilpailukykyisiä, pelikamppiksia ei ole, poistolaari on ylihinnoiteltu, enkä valehtele yhtään sanoessani että osaston kiertäessäni olen yleensä ainoa asiakas siellä.

Jos sitten menen viereen GameStopiin, siellä on aina vähintään viisi asiakasta pyörimässä.

Voisin kuvitella, että tässä on Kesko ja SOK ottaneet onkeensa Stockmannin ja Anttilan ongelmat. Stockmannin elektroniikka- ja viihdeosasto ei tuonut vuosiin kuin tappioita, joten ketju poisti varastonsa ja myi koko liiketoiminnan Expertille. Anttila puolestaan myi pelialan tuotteita useilla houkuttelevilla kamppiksilla monet vuodet, mutta jälkiviisaana taisi olla pakko, kun rahakirstuissa ei vuosikausiin ollut sen verran rahaa, että olisi voinut uusia tavaraeriä tilata.

Nykytilannehan on se, että Kesko pyhittää K-supermarketeissa ehkä neljä neliömetriä peliosastolle ylipäätään. Prismalla on isompi, mutta ei siellä ole houkuttelevia hintoja erityisesti laitteissa ole näkynyt koskaan. Arvioni mukaan esim. laitteiden hintataso on jatkuvasti sen 30-50e ylempänä pelialaan keskittyneisiin kauppoihin verrattuna. Toki jos S-ryhmään menee niin paljon rahaa, että saat 10% palautukset tämä hintaero ei enää vaikuta.

Katsotaan nyt vaikka Nintendo Switch:

VPD 344 - myy verkossa
Verkkokauppa 349 - myy verkossa
Konsolinet 349 - myy verkossa
Gigantti 349 - myy verkossa
Prisma 369 - vain myymälässä
K-super/city ? - ei listaa elektroniikkaa verkossa

Varastosaldoahan näyttää tänään tehdyllä otannalla olevan mielinmäärin kaikissa kaupoissa, joten Switchille ei vaan ole Suomessa sitä ryntäystä, mitä Nintendon päämarkkina-alueilla on, tai sitten tuli juuri uusi tavaraerä markkinoille. Enkä toki väitä että mun Helsinkiin pohjautuva markkinanäkemys pätisi automaattisesti sellaisenaan maakuntiin, joissa ala on paljon vähemmän kilpailtu. Mutta nähdäkseni jo tuo supermarketien valinta olla lähtemättä verkkomyyntiin kertoo siitä, että ketjusta haetaan laite vain heräteostoksena. Jos se laite halutaan, on katsottava muita toimittajia. Ergo peliharrastaja ei hanki laitteitaan supermarketeista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mun mielestä yleensäki Suomen hyllytilanteen peilaaminen muuhun maailmaan ei anna oikeen minkäänlaista todellista kuvaa siitä kelpaako Switchi pelaajille vai ei. Sen verran pienestä markkina-alueesta, kun nyt puhutaan. Ei mitään mainontaa missään jne toisin, kuin jenkeissä, jossa laitetta mainostettiin superbowlia myöten. Siellä ja jaappanin maalla sitte myydäänki sitä eioota joka paikassa ja Switchit on oikeasti kiven alla. :)

Tätä olen alusta yrittänyt myös sanoa, mutta kun jatkuvasti tulee tämä "hyllyt täynnä Suomessa"-kommentti esiin ja kun eri liikkeitä muista syistä kiersin niin katsoin tilanteen samalla, enkä kyllä voi todellakaan yhtyä tuohon hyllyt täynnä. Saman verran ps4:sta, pro:ta ja esim psvr:ää löytyi samoista liikkeistä ja loppu olivat samoista liikkeistä, joka mun mielestä kuvaa todella hyvin suomalaisten ostokäyttäytymistä pelikonsoleissa. Joko prisma/citymarket ottaa varastoon poikkeuksellisen isoja määriä ja myy niitä pikkuhiljaa, tai sitten niissä ei vain menekki ole kovin isoa ylipäätään. Psvr oli loppu kaikkialta ja tuolla samassa prismassa keskellä käytävää oli silloin tarjolla varmaan 20kpl.

(Nyt mennään jo niin kauas otsikon aiheesta, että oikein anteeksi täytyy pyytää, mutta pienenä vinkkinä kuitenkin: jäsenyyttä ei ole pakko rajoittaa omaan asuinpaikkaan vaan jäseneksi voi liittyä sellaiseen alueelliseen osuusliikkeeseen, jonka bonustaulukot vastaavat paremmin omaa kulutuskäyttäytymistä. Niin bonusten kertymisissä kuin osinkojen maksussakin on selviä eroja ja vuositasolla ero voi olla merkittävä.)

Yksi mahdollinen selitys on tietysti se, että erikoisliikkeet ovat paremmin perillä pelialasta, ovat viime vuosien aikana oppineet varovaisiksi Nintendon myyntiodotusten suhteen ja tilaavat tavaraa vähemmän hyllyyn happanemaan.

Ainakin itse pitäisin erikoisena, jos joku kovasti haluaisi ostaa uuden konsolin mutta kieltäytyisi ostamasta sitä sieltä, missä sitä on saatavana.

Tätä en tiennytkään, mutta näköjään ollaan jo tuossa parhaassa 900e/5%.

Kuten ylempänä kirjoitinkin, niin ainakin tällä sama tilanne oli muiden julkaisujen yhteydessä ja ihmettelin miksi porukka ei esim psvr:ää hae tuolta, kun hintakin oli 429, eli erittäin edullinen. Samaan aikaan muualla oli jopa parin viikon jono.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jaan Omenanraadon näkemyksen siitä, ettei nämä supermarketit ole peliaktiivien suosimia ostospaikkoja. Pelejä jatkuvasti ostavana (ja etenkin alemyyntejä metsästävänä) kuvittelen itseni verrattain hintatietoiseksi, ja kierrän nopeasti peli- ja laitehyllyt aina kaupassa käydessäni. K-super ja Prisma ei oikeasti ole hintatasossa kilpailukykyisiä, pelikamppiksia ei ole, poistolaari on ylihinnoiteltu, enkä valehtele yhtään sanoessani että osaston kiertäessäni olen yleensä ainoa asiakas siellä.

Jos sitten menen viereen GameStopiin, siellä on aina vähintään viisi asiakasta pyörimässä.

Onpa erilaista ostokäyttäytymistä havaittavissa. Itsekin nimittäin pyörähdän pelihyllyt läpi käytännössä joka kerta, kun käyn Prismassa ja aina on sekä muksuja että vanhempia (perheen isät, teinit jne.) pelihyllyjä selailemassa.

Olen samaa mieltä, että perushinnat ovat muualla halvempia, mutta poistolaareista löytyy välillä pelejä ihan hyvilläkin hinnoilla. Uutuuspelejä en itsekään usein Prismasta osta. Täysi hinta tulee muutenkin maksettua todella harvoin. Tänä vuonna olen maksanut täyden hinnan vain Mass Effect Andromedasta.

Nykytilannehan on se, että Kesko pyhittää K-supermarketeissa ehkä neljä neliömetriä peliosastolle ylipäätään. Prismalla on isompi, mutta ei siellä ole houkuttelevia hintoja erityisesti laitteissa ole näkynyt koskaan. Arvioni mukaan esim. laitteiden hintataso on jatkuvasti sen 30-50e ylempänä pelialaan keskittyneisiin kauppoihin verrattuna. Toki jos S-ryhmään menee niin paljon rahaa, että saat 10% palautukset tämä hintaero ei enää vaikuta.

Katsotaan nyt vaikka Nintendo Switch:

VPD 344 - myy verkossa
Verkkokauppa 349 - myy verkossa
Konsolinet 349 - myy verkossa
Gigantti 349 - myy verkossa
Prisma 369 - vain myymälässä
K-super/city ? - ei listaa elektroniikkaa verkossa

Varastosaldoahan näyttää tänään tehdyllä otannalla olevan mielinmäärin kaikissa kaupoissa, joten Switchille ei vaan ole Suomessa sitä ryntäystä, mitä Nintendon päämarkkina-alueilla on, tai sitten tuli juuri uusi tavaraerä markkinoille. Enkä toki väitä että mun Helsinkiin pohjautuva markkinanäkemys pätisi automaattisesti sellaisenaan maakuntiin, joissa ala on paljon vähemmän kilpailtu. Mutta nähdäkseni jo tuo supermarketien valinta olla lähtemättä verkkomyyntiin kertoo siitä, että ketjusta haetaan laite vain heräteostoksena. Jos se laite halutaan, on katsottava muita toimittajia. Ergo peliharrastaja ei hanki laitteitaan supermarketeista.

Postasit siis käytännössä samat hinnat kuin minä ihan muutama viesti sitten. Edellisissä viesteissäni jo avasin miksi noilla hinnoilla se konsoli kannattaa edelleen napata Prismasta ruokaostoksien kylkiäisinä kyytiin. Uskon edelleen että esim. työ- ja perhe-elämä ohjaavat ostokäyttäytymistä ainakin jossain määrin. Se että työpäivän jälkeen poiketaan Prismaan ja siitä kotiin ilman lisäpysähdyksiä, on iso plussa. Verkkomyynti ei ole tässä relevanttia, kun silloinhan joudut maksamaan postikuluja, jolloin hinta nousee ja ruokakauppaan menisit joka tapauksessa. Ergo, peliharrastaja (kuten minä) hankkii laitteensa supermarketeista.

Viimeisimmät ostamani konsolit olen itseasiassa ostanut muualta kuin S-ryhmän kaupoista, mutta tähän on syynsä.
Wii U - Anttilan konkurssimyynti. Mario Kart bundle -30%
PS4 - julkaisussa Citymarketista. Viereisestä Prismasta oli ehtinyt loppua.
Xbox One - ennen Suomen virallista julkaisua Gigantin maahantuoma malli.

Näissä tapauksissa siis hinta ja saatavuus ohjasivat ostokäyttäytymistä, mutta olisin esim. PS4:n ja Xbox Onen mielelläni ostanut Prismasta, jos se olisi ollut mahdollista.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Onpa erilaista ostokäyttäytymistä havaittavissa. Itsekin nimittäin pyörähdän pelihyllyt läpi käytännössä joka kerta, kun käyn Prismassa ja aina on sekä muksuja että vanhempia (perheen isät, teinit jne.) pelihyllyjä selailemassa.

Olen samaa mieltä, että perushinnat ovat muualla halvempia, mutta poistolaareista löytyy välillä pelejä ihan hyvilläkin hinnoilla. Uutuuspelejä en itsekään usein Prismasta osta. Täysi hinta tulee muutenkin maksettua todella harvoin. Tänä vuonna olen maksanut täyden hinnan vain Mass Effect Andromedasta.

Tässä tosiaan merkitsee se, että Suomen markkinoissa ja kuluttajatottumuksissa on suuria alueellisia eroja. Pääkaupunkiseudulla on paljon enemmän erikoistuneita kauppoja kilpailemassa, jotka taas vievät suosiota pois päivittäistavaraketjuilta. Samaan aikaan pääkaupunkiseudun markkina-alueella on 1,5 miljoonaa kuluttajaa plus kaikki verkko-ostoksia tekevät, koska ihan arvauksena joku 80-90% pelituotteiden verkkomyynnin volyymistä tulee pääkaupunkiseudun kaupoista. Mm. Gigantti ja Verkkokauppa on rekisteröity Helsinkiin. Eli pääkaupunkiseudun pelimarkkinat kattaa helposti puolet koko maan myynneistä.

Edellisissä viesteissäni jo avasin miksi noilla hinnoilla se konsoli kannattaa edelleen napata Prismasta ruokaostoksien kylkiäisinä kyytiin. Uskon edelleen että esim. työ- ja perhe-elämä ohjaavat ostokäyttäytymistä ainakin jossain määrin. Se että työpäivän jälkeen poiketaan Prismaan ja siitä kotiin ilman lisäpysähdyksiä, on iso plussa. Verkkomyynti ei ole tässä relevanttia, kun silloinhan joudut maksamaan postikuluja, jolloin hinta nousee ja ruokakauppaan menisit joka tapauksessa. Ergo, peliharrastaja (kuten minä) hankkii laitteensa supermarketeista.

Siis sun täytyy maksaa vähintään 900 euroa kuussa SOK:lle että saat sieltä takaisin 5%. Tai jos on tuplabonukset 10%. Vasta siinä vaiheessa hinta on kilpailukykyinen enkä mä näe tuhannen euron kuukausittaista "panttia" mitenkään tyypilliseksi tilanteeksi peliharrastajien keskuudessa. Tai pääkaupunkiseutu, se pantti on kaikissa osuuskunnissa 1500 euroa. Meidän Gigantit, GameStopit jne. on samoissa kauppakeskuksissa niiden Prismojen ja Citymarketien vieressä, joten sijaintikaan ei tuo mitään kilpailullista etua. Postimyyntihän ei ole mitenkään olennainen asia koska pääkaupunkiseutu, ja vaikkapa Gigantti kyllä siirtää tilatun tuotteen ilmaiseksi haluamaasi myymälään. Jos mennään verkkomyynnissä ulkomaille niin vaikkapa Coolshop ei laskuta posteja ollenkaan, ja CDON sekä Discshop pitää jatkuvasti ei-posteja -kamppiksia.

Jäljelle ei siis jää kuin a) hyvätuloinen b) suurperhe c) maakunnassa, joka sinne Prismaan menisi. Mielestäni hyvin marginaalinen ryhmä kokonaismarkkinoita ajatellen :) Etkä sä nyt vakavissasi voi mitenkään väittää, että ruokaostoksien yhteydessä napattu konsoli olisi jotain muuta kuin heräteostos.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vaikka tämä alkaakin olla jo aika kaukana otsakkeesta, niin tuosta ostokäyttäytymisestä: muistan että itsekin aiemmin yliopistoaikoina, kun rahasta oli enemmän tiukkaa, koitin viivyttää ostoja siihen että Prismassa sattui jäsenetupäivät, jolloin sai -15% ja vielä bonukset siihen päälle. Esim. Switchin tapauksessa voisi heti saada hinnasta pois ~50€, plus palautuksia bonusten muodossa. Tosin Prisma muutti jossain vaiheessa tuota alennusprosenttia siten että eri tuoteryhmillä se on eri, (5-15%). En tiedä missä alennusprosentissa konsolit ja pelit nykyään on olleet, mutta olenkin jo ajat sitten tehnyt päätöksen että koitan tukea paikallisia kivijalkoja ja keskitän isommat ostokset niihin. Toki sitten diginä ja alennusmyynneistä tulee napattua myös aina kun sattuu joku houkutteleva tarjous kohdalle.

On mukavampi tukea paikallista omistajayrittäjää, vaikka ehkä joutuukin maksamaan sen 5-10€ enemmän kuin halvinta hintaa metsästämällä. Tämä pätee myös muihin kuin peliostoksiin itselläni tätä nykyä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kyllä tässä tapauksessa Mahew tulkitsee tilastoja vähän oman maun mukaan ja inttää inttämistään, vaikka hänelle todistetaan jatkuvasti päinvastaista lukuisin lähtein.

Oletkohan ihan varmasti seurannut tätä ketjua ja erityisesti minun viestejäni lähteineen huolellisesti? Switch-puolustajien argumentit ovat tätä tasoa:

Xbone ja PS4 -kehittäjänä olisin ainakin huolissani, jos päämarkkina-alueiden kärkisijoja pitää floppisvitsin pelit.

Puhumattakaan Omenanraadon Prismoista ja perheenäideistä.

Jos mielestäsi "tulkinnoissani" on jotain pielessä, niin ei muuta kuin tutkimaan lukuja. Katsasta PS4:n, Wiin, DS:n, 3DS:n ja Wii U:n toimitusmäärät ja julkaisumyynnit, ja kaikki antamani linkit, vertaile myyntilistoja, ja ota huomioon NPD-tarkkailujaksojen kuukausipätkäisyt. Sitten vain vapaasti tekemään tulkintoja: ovatko esimerkiksi third partyt hirveän innoissaan toisena kuukautenaan 280 tuhatta laitetta Yhdysvalloissa myyneestä laitteesta? Ja mieti sitten, onko Switch-faneilla oikeasti ollut aihetta hihkua jättimenestyksistä ja "suunnattomasta suosiosta".
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Voisiko tuon bonuskeskustelun käydä jossain muualla kuin tässä ketjussa? Ketjun aihe kiinnostaa, Ass Market vs. Kesko taas ei.
 
Voidaanko täällä edes saavuttaa yksimielisyyttä siitä milloin Switch olisi menestynyt? Itse ajattelen niin että jos switch myy sellaiset 30-40 miljoonaa, niin ainakin nintendolla on syytä olla tyytyväinen. Jos menee yli 3DS myyntien, ts. 70 miljoonaa, voidaan minusta puhua jo jättimenestyksstä.
 
Jos mielestäsi "tulkinnoissani" on jotain pielessä, niin ei muuta kuin tutkimaan lukuja. Katsasta PS4:n, Wiin, DS:n, 3DS:n ja Wii U:n toimitusmäärät ja julkaisumyynnit, ja kaikki antamani linkit, vertaile myyntilistoja, ja ota huomioon NPD-tarkkailujaksojen kuukausipätkäisyt. Sitten vain vapaasti tekemään tulkintoja: ovatko esimerkiksi third partyt hirveän innoissaan toisena kuukautenaan 280 tuhatta laitetta Yhdysvalloissa myyneestä laitteesta? Ja mieti sitten, onko Switch-faneilla oikeasti ollut aihetta hihkua jättimenestyksistä ja "suunnattomasta suosiosta".

Mieti nyt oikeasti hieman mitä puhut. Switchiä toimitetaan maailmalla sitä tahtia kun pystytään ja kaikki menee. Myynnit riippuu tällä hetkellä siitä miten pystytään valmistamaan. Myyty kokoajan enemmän kuin Nintendo odotti. Pitäisikö jollain muulla loppupeleissä edes olla väliä? Jos firma odottaa tuotteensa myyvän x kappaletta ja se myy niin paljon ennemmän, että joudutaan miettimään rahteja uusiksi, silloin jo ollaan onnistuttu todella hyvin. Olkoonkin tavoitteet olleet maltilliset, se oli se mihin valmistaja pyrki ja yli mentiin että heilahti.

Lisäksi jätät täysin sivuuttamatta esimerkiksi Mario Kart tilastoissasi sen, että Wii U oli ollut kaksi vuotta markkinoilla ja konsoleita oli liikkeellä 6.17miljoonaa (maaliskuu 2014) Wikipedian mukaan. Wii oli ollut myös kaksi vuotta ja laitekanta yli 24miljoonaa. Olennaisempaa tuossa juurikin tuo aika. Markkinointi, koneen tietoisuus ihmisten mielissä ja siihen päälle vasta sitten kolminkertainen laitekanta. Tähän verrattuna Switch versio myi oikeasti todella loistavasti.

Esim. Jenkeissä konsoleita oli liikkeellä vajaa 1,2miljoonaa ja kahdessa päivässä myytiin 550 tuhatta, eli vajaa 50% osti pelin. Sun silmissä se on huonosti, koska Switchillä on vähän pelejä. Mutta mun mielestä on kyllä aika älyttömän kova saavutus myydä ajopeli lähes 50% laitekannasta kahdessa päivässä. (Luvut linkissä)
http://m.ign.com/articles/2017/05/1...the-us-in-april-mario-kart-8-deluxe-no-1-game

Sen jälkeen pohdit vain miksi myynnit laski. Eikä tarvitse kovin paljon miettiä syytä. 50% on niin kova osuus, että tuskin paljoa enempää ajopeli edes kiinnostaa, tuskin he ostaisivat sitä vaikka Switchille ei tulisi yhtään peliä. (Ja huhti-toukokuussa tuli Lego Cityä, vähän koripalloa, tasohyppelyä ja Minecraft)
Miksi ei sitten uusia konsoleita ja Mario Karttia mennyt kuin siimaa sen jälkeen? Koska ne on loppu. Ja kun eriä tulee, menee sekä Zeldaa, että Kartia tasatahtia. Eli myynti on todella hyvää jokatapauksessa kun konsolit on loppu kokoajan..

Vähän sama kun alkaisit nyt vertaamaan paljonko joku peli myi PS4:lla ja paljonko Switchillä. Kummallekohan alustalle myytiin enemmän, kun laitekanta on +60miljoonaa vs +3miljoonaa ja markkinointi koneisto on pyörinyt 4v vs 6kk.


Mielenkiintoinen huomio kyllä näiden konsoleiden välisistä myynneistä löyty Lego City Undercoverin kohdalla, vaikka puhutaankin pienistä määristä.

Noin 24k PS4:lle:
http://www.vgchartz.com/game/153124/lego-city-undercover/Global/

Noin 13k Onelle
http://www.vgchartz.com/game/153122/lego-city-undercover/Global/

Noin 31,5k Switchille
http://www.vgchartz.com/game/153125/lego-city-undercover/Global/

Edit: ja "pitäisikö 3rd partyn kiinnostaa". Miksi niitä kiinnosti PS4 ja One? Miksi niitä kiinnosti PS3 ja 360? Yhtälailla ne oli alussa pienissä käyttäjämäärissä. Missä vaiheessa esim PS4:n pelikirjasto oikeasti lähti räjähtämään? Oma tuntuma on, että eka vuosi oli aika köyhää, toisena vuotena oli ok ja kolmannen vuoden jälkeen alkoi tykitys ja nyt tämän vuoden alussa pistetty kunnolla haisemaan.
 
Ylös Bottom