Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä mä oon ennenkin sanonut, että nimenomaan nyt houkutellaan kotipelaajia ja mobiilipelaajia ja totutetaan niitä hybrideihin ja DS ajetaan alas NS2:n (tai NS3:n) kohdalla.
Jos NS2 tulis esim kolmen vuoden päästä, niin silloin ei oikein ole enää vaihtoehtoja kuin tuoda parempaa rautaa DS sarjaan, tai siirtyä yhteen laitteeseen.


Samaahan mun mielestä MS tuntuu tekevän. Xbox pelikonsolina ajetaan tulevaisuudessa alas ja sit myydään Xbox tuotemerkillä Windows pohjaista viihde laitetta (pc) olohuoneeseen.

En mä mielestäni ole sanonut, että vuodenvaihteessa DS ajettaisiin alas, tai sitten en tiedä mitä olen tarkoittanut, mutta useammassa viestissä olen puhunut nimenomaan tulevaisuudesta ja siitä miten tämä eka NS on ihmisten totuttelua kun kyse on ensimmäinen hybridi markkinoilla. Ja olen myös puhunut, että tässä vaiheessa halutaan asiakkaat juuri vanhoista Wii asiakkaista, sekä mobiili/kotikonsolirintamalta. Eikä DS sarjan asiakkaat ole ensi aallossa edes tärkeitä, kun nekin tuo Nintendolle rahaa tälläisenäänkin. Niille tehdään smoothimpi siirtymä parin sukupolven sisällä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

3DS:n lokero ainakin siellä Japanissa pienenee koko ajan. Koneita on ihan pirusti, mutta hyvät arvostelut saanut Metroid: Samus Returns ei yltänyt ensimmäisellä viikolla kuin reilun 30000 kappaleen myynteihin. Varmaan totta, että Metroid Japanissa ei muutenkaan ole ollut niin iso juttu pitkään aikaan, mutta ésim. joku Other M myi sentään 50% enemmän Wiin lopputaipaleella.

Pokemon Sun ja Moon Ultrat tulevat vielä myymään ihan hemmetisti kohta, mutta käyrä lienee samalla tapaa laskeva kuin Yokai Watchilla.

"3DS:n lokero pienenee", mutta samalla silti ne perhanan laitteet vaan jatkavat myymistä, ja vieläpä enemmän kuin viime vuonna! Sinänsä tuo pitää paikkansa, koska kirjaimellisesti 3DS-laitteiden myynti Japanissa on laskenut, mutta 2DS ja New 2DS XL ovat kasvattaneet laiteperheen kokonaismyyntejä. Varmasti Sonykin toivoisi tällaista "lokeron pienenemistä" PS Vitalle, mutta sen laitteen myynnit ovat oikeasti laskeneet Japanissakin, PS Vitan viimeisessä linnakkeessa. Sattumoisin PS Vitan myyntien lasku Japanissa osui melko selvästi NS:n julkaisuun, eli ei ole mahdotonta olettaa, että osa tai jopa merkittävä osa japanilaisista PS Vitan potentiaalisista ostajista ostaakin sen sijaan nyt NS:ää.

Metroid: Samus Returnsin ensimmäisen viikon myynnit Japanissa eivät ole mitenkään yllättäviä. Kuten itsekin sanot, Metroid ei ole pitkään aikaan ollut Japanissa erityisen suosittu sarja. Esimerkiksi Metroid Prime 3 myi 34 tuhatta peliä ensimmäisellä viikollaan, ja koko saman vuoden aikana noin 75 tuhatta peliä. Mainitsemasi Metroid: Other M tosiaan aloitti vähän vahvemmin 44 tuhannella pelillä, mutta myynnit hidastuivat nopeammin, ja vuoden lopussa saldo Japanissa oli vain 71 tuhatta peliä, samaa luokkaa siis kuitenkin. Edellinen Metroid-remake Metroid: Zero Mission aloitti 39 tuhannesta pelistä ja päätyi 85 tuhanteen myyntiin, mutta se oli jo yli 10 vuotta sitten GBA-aikoina.

Vaikka siis Metroid-myynnit eivät ole olleet Japanissa erityisen vahvoja, niin ne ovat kuitenkin olleet hyvin samansuuntaisia. Nyt Metroid: Samus Returns aloitti Japanissa noin 31 tuhannesta pelistä, ja jos pelin myynnit noudattelevat samaa kaavaa kuin muiden Metroid-pelien, niin se myös pääsee suunnilleen samoihin loppulukemiin. Korkeita listasijoituksia uudelta Metroidilta ei kannata Japanissa odottaa, mutta sen sijaan on aivan realistista odottaa jatkuvia myyntejä ajan myötä.

Pokemon Ultra Sun ja Ultra Moon tulevat myymään vähemmän kuin alkuperäisversiot jo ihan siksikin, että kyseessä ovat päivitysversiot, ei täysin uusi julkaisu kuten alkuperäinen Pokemon Sun/Moon -kaksikko.

Samalla kuitenkin Japanin top-10:ssä keikkuu yhä Dragon Quest XI:n käsikonsoliversio, joka on myynyt jo yli 1,7 miljoonaa peliä pelkästään fyysisenä. Lokero pienenee! Ja tuo vielä siitä huolimatta että PS4-versiokin on pärjännyt erittäin hyvin, yli 1,3 miljoonaa peliä pelkästään fyysisenä, ja latausversioita vielä muutama sata tuhatta päälle.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tarkoitin lokeron pienenemisellä vain ja ainoastaan sitä, että tietyt pelit tulevat kyllä myymään hyvin, mutta näiden nimikkeiden määrä on laskussa. Jos pelkkä laitekanta ratkaisisi Nintendon ja kolmannen osapuolien suunnitelmat, niin uusia julkistuksia ja megamyyntejä pukkaisi ovista ja ikkunoista. Näin ei tietenkään ole, koska laite pelimyynteineen on ehtoopuolella.

Dragon Quest myis Japanissa varmaan miljoonan, vaikka olisi julkaistu vain alkuperäiselle DS:lle.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nyt kyllä keksit tuon selityksen päästäsi, kun yritys vähätellä 2DS/3DS-markkinoita ja Metroid: Samus Returnsin myyntejä ei mennytkään läpi. :D

Niitä "megamyyntejä" ei todellakaan tule koko aikaa, ja useimmiten ne ovat juuri sitä Dragon Quest/Pokemon-osastoa. Näistä ensimmäinen on tässä nyt parin kuukauden aikana myynyt noin 3,4 miljoonaa 2DS/3DS- ja PS4-versioiden kesken, mutta oho, ei kelpaa koska DS, Dragon Quest, nähtiin että myy edelleen hyvin, ei olekaan NS:lle positiivisia uutisia, hyvät myynnit kiellettävä koska ei ollut NS:llä? Myös Super Mario Maker ylitti miljoonarajan yksistään Japanissa, mutta ei varmaan kelpaa koska Mario, ja koska ei myynyt sitä miljoonaa heti julkaisuviikolla? Ja Monster Hunter XX myi 1,3 miljoonaa, mutta sitäkään ei kelpaa mainita koska Monster Hunter. Missä ovat ne megamyyjät jos nämä kaikki megamyyjät jättää pois laskuista, kysyn vaan!

Jotenkin sinulta on mennyt täysin ohi, että suurin osa peleistä ei ole niitä "megamyyjiä", ja se on täysin normaalia. Jos laitteella löytyy tilaa ja tarjontaa niille esimerkiksi Japanissa 50 - 200 tuhatta peliä myyville "keskiluokan" julkaisuille, niin se on hyvä asia. Jos laite on vain muutaman yksittäisen pelin varassa, niin se tarkoittaa yksipuolista pelivalikoimaa, ja pienempiä kokonaismyyntejä pitkällä aikavälillä. Sieltä ei löydy niitä Metroideja tuplaamaan ensimmäisen viikon myyntinsä kaikessa hiljaisuudessa.

Mutta jos nyt haluat niitä julkistuksia, niin ole hyvä, tässä muutama ihan viime viikolta:


Lisää löytyy 2DS:lle ja 3DS:lle tulevia pelejä -ketjusta, ja vaikka Gematsusta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nyt kyllä keksit tuon selityksen päästäsi, kun yritys vähätellä 2DS/3DS-markkinoita ja Metroid: Samus Returnsin myyntejä ei mennytkään läpi. :D

Niitä "megamyyntejä" ei todellakaan tule koko aikaa, ja useimmiten ne ovat juuri sitä Dragon Quest/Pokemon-osastoa. Näistä ensimmäinen on tässä nyt parin kuukauden aikana myynyt noin 3,4 miljoonaa 2DS/3DS- ja PS4-versioiden kesken, mutta oho, ei kelpaa koska DS, Dragon Quest, nähtiin että myy edelleen hyvin, ei olekaan NS:lle positiivisia uutisia, hyvät myynnit kiellettävä koska ei ollut NS:llä? Myös Super Mario Maker ylitti miljoonarajan yksistään Japanissa, mutta ei varmaan kelpaa koska Mario, ja koska ei myynyt sitä miljoonaa heti julkaisuviikolla? Ja Monster Hunter XX myi 1,3 miljoonaa, mutta sitäkään ei kelpaa mainita koska Monster Hunter. Missä ovat ne megamyyjät jos nämä kaikki megamyyjät jättää pois laskuista, kysyn vaan!

Jotenkin sinulta on mennyt täysin ohi, että suurin osa peleistä ei ole niitä "megamyyjiä", ja se on täysin normaalia. Jos laitteella löytyy tilaa ja tarjontaa niille esimerkiksi Japanissa 50 - 200 tuhatta peliä myyville "keskiluokan" julkaisuille, niin se on hyvä asia. Jos laite on vain muutaman yksittäisen pelin varassa, niin se tarkoittaa yksipuolista pelivalikoimaa, ja pienempiä kokonaismyyntejä pitkällä aikavälillä. Sieltä ei löydy niitä Metroideja tuplaamaan ensimmäisen viikon myyntinsä kaikessa hiljaisuudessa.

Mutta jos nyt haluat niitä julkistuksia, niin ole hyvä, tässä muutama ihan viime viikolta:



Lisää löytyy 2DS:lle ja 3DS:lle tulevia pelejä -ketjusta, ja vaikka Gematsusta.

No eipä ole häävejä pelejä enään tulossa ds perheelle. :D Taitaa olla Metroid viimenen mikä sille tulee hommattua.

Onneksi "Vitsille" tulee loppuvuonnakin huomattavasti kiinnostavampia pelejä omaan makuun ja hyvät myynnit varmasti vain paranee. ;)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nyt kyllä keksit tuon selityksen päästäsi, kun yritys vähätellä 2DS/3DS-markkinoita ja Metroid: Samus Returnsin myyntejä ei mennytkään läpi. :D

Niitä "megamyyntejä" ei todellakaan tule koko aikaa, ja useimmiten ne ovat juuri sitä Dragon Quest/Pokemon-osastoa. Näistä ensimmäinen on tässä nyt parin kuukauden aikana myynyt noin 3,4 miljoonaa 2DS/3DS- ja PS4-versioiden kesken, mutta oho, ei kelpaa koska DS, Dragon Quest, nähtiin että myy edelleen hyvin, ei olekaan NS:lle positiivisia uutisia, hyvät myynnit kiellettävä koska ei ollut NS:llä? Myös Super Mario Maker ylitti miljoonarajan yksistään Japanissa, mutta ei varmaan kelpaa koska Mario, ja koska ei myynyt sitä miljoonaa heti julkaisuviikolla? Ja Monster Hunter XX myi 1,3 miljoonaa, mutta sitäkään ei kelpaa mainita koska Monster Hunter. Missä ovat ne megamyyjät jos nämä kaikki megamyyjät jättää pois laskuista, kysyn vaan!

Jotenkin sinulta on mennyt täysin ohi, että suurin osa peleistä ei ole niitä "megamyyjiä", ja se on täysin normaalia. Jos laitteella löytyy tilaa ja tarjontaa niille esimerkiksi Japanissa 50 - 200 tuhatta peliä myyville "keskiluokan" julkaisuille, niin se on hyvä asia. Jos laite on vain muutaman yksittäisen pelin varassa, niin se tarkoittaa yksipuolista pelivalikoimaa, ja pienempiä kokonaismyyntejä pitkällä aikavälillä. Sieltä ei löydy niitä Metroideja tuplaamaan ensimmäisen viikon myyntinsä kaikessa hiljaisuudessa.

Mutta jos nyt haluat niitä julkistuksia, niin ole hyvä, tässä muutama ihan viime viikolta:



Lisää löytyy 2DS:lle ja 3DS:lle tulevia pelejä -ketjusta, ja vaikka Gematsusta.
Ei vaikuta ihan AAA:lta.

Mikä se sun vaihtoehtoinen selitys 3DS-perheen verrattain vähille julkistuksille on? Jos pelkästä laitekannasta on kyse, niin luulisi myös länsimaiden isoja studioita kiinnostavan. EA:t, Bethesdat ja Take-Two:t sentään tekevät kokeilujaan Switchillä mutta 3DS ei näy missään.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei vaikuta ihan AAA:lta.

Jos pelkästä laitekannasta on kyse, niin luulisi myös länsimaiden isoja studioita kiinnostavan.

Luettelepas huviksesi kaikki "AAA"-pelit 2DS:llä ja 3DS:llä koko niiden tähänastiselta elinkaarelta.

Sitten luettele kaikki isojen länsimaisten studioiden pelit samalta ajalta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Luettelepas huviksesi kaikki "AAA"-pelit 2DS:llä ja 3DS:llä koko niiden tähänastiselta elinkaarelta.

Sitten luettele kaikki isojen länsimaisten studioiden pelit samalta ajalta.

Miksi pitäisi? Tässä nyt puhutaan tulevien pelien listasta joka nyt ei ainakaan meikäläistä vakuuta, ei sitten yhtään. "Vitsillä" valikoima taas on OMAAN MAKUUN huomattavasti mielenkiintoisempi. Niin tänä vuonna kuin seuraavanakin. ;)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sitten luettele kaikki isojen länsimaisten studioiden pelit samalta ajalta.

Tässä parilta talolta. Mukana vain tuoreimmat iteraatiot. Mystisesti tuki jatko-osillekin lakannut viimeistään 2014 kahta poikkeusta lukuunottamatta. Vuosille 2016 ja 2017 ei mitään, suosionsa huipulle olevalle konsolille!

EA:

FIFA 15: Legacy Edition (2014)
Need for Speed: The Run (2011)
The Sims 3 (2011)

Activision:

The Amazing Spider-Man 2 (2014)
Angry Birds Star Wars (2013)
Battleship (2012)
Bratz: Fashion Boutique (2012)
Cut the Rope: Triple Treat (2014)
DreamWorks Super Star Kartz (2011)
Duck Dynasty (2014)
Fast & Furious: Showdown (2013)
Generator Rex: Agent of Providence (2011)
Ice Age: Continental Drift – Arctic Games (2012)
Lalaloopsy: Carnival of Friends (2012)
The Legend of Korra: A New Era Begins (2014)
Moshi Monsters: Katsuma Unleashed (2013)
NASCAR Unleashed (2011)
The Peanuts Movie: Snoopy's Grand Adventure (2015)
Skylanders SuperChargers Racing (2015)
Spider-Man: Edge of Time (2011)
SpongeBob HeroPants (2015)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Danger of the Ooze (2014)
Transformers: Rise of the Dark Spark (2014)
The Trash Pack (2012)
Wipeout: Create & Crash (2013)
Wreck-It Ralph (2012)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tässä parilta talolta. Mukana vain tuoreimmat iteraatiot. Mystisesti tuki jatko-osillekin lakannut viimeistään 2014 kahta poikkeusta lukuunottamatta.

Noniin, erinomaista. Tai siis, ei oikeastaan erinomaista. Olemme varmaan samaa mieltä, että tuossa listassa ei ole maineeltaan kovan kaliiberin pelejä paria yksittäistä helmeä lukuunottamatta. Lisäksi kuten huomasitkin, näistä peleistä iso osa on julkaistu 3DS:n "huonoina vuosina" 2011 - 2014, jolloin erityisesti laitteen myynti länsimaissa ja pelijulkaisut takeltelivat ennen kuin 2DS alkoi saada jalansijaa.

Suuri osa 2DS:n ja 3DS:n parhaista pelijulkaisuista sijoittuu muutamalle viime vuodelle, ja 2DS/3DS-laiteperheen elinkaaren kahden "puolikkaan" julkaisut eroavat selvästi toisistaan. Osaksi tätä auttoi tuo aiemmin mainittu Nintendon luopuminen Wii U:sta, kun resursseja selvästi alettiin siirtää käsikonsolipuolelle. Samalla Wii U:lta portattiin niitä yksittäisiä onnistumisia 2DS/3DS-puolelle parannettuina versioina, kuten Super Mario Maker. Tämä muutos ei kuitenkaan selvästikään ole lähtöisin "AAA"-peleistä tai tuon listan kaltaisista peleistä. 2DS:n ja 3DS:n nykytilannetta kannattaa katsoa sen valossa, millaisia pelejä julkaistaan erityisesti nyt laiteperheen elinkaaren toisella puoliskolla.

Siinä missä moni noista länsimaisten studioiden lisenssipainotteisista sarjoista on loppunut, niin sitä tärkeämpää on huomioida, millaiset sarjat ovat jatkuneet. Tietenkin siellä on mukana niitä Nintendon isoja sarjoja. Pokemon Sun ja Pokemon Moon ovat päässeet noin 8 kuukaudessa lähes 16 miljoonaan eli melkein samoihin myyntilukuihin, joihin sillä ensimmäisellä puoliskolla vuonna 2013 julkaistuilla Pokemon X/Y:llä kesti yli 3 ja puoli vuotta. Myös lähes 16 miljoonaa myynyt Mario Kart 7 jatkaa yhä myyntiään, kuten viimeaikaisilta listoiltakin on nähty. Myyntimallinsa vuoksi listojen ulkopuolella olevat Streetpass Mii Plaza -pelit ovat myös olleet ilmeisen suosittuja, ja alkuperäisten pelien jälkeen niitä on jo julkaistu kolmessa erässä lisää, viimeisimmät vuosi sitten syksyllä 2016.

2DS:n ja 3DS:n third party -puolella Dragon Questit, Yo-kai Watchit ja Monster Hunterit ovat olleet suurimpia hittejä, erityisesti Japaniin painottuen, mutta huomio kannattaa kiinnittää myös niihin pienempiin sarjoihin jotka yhä jatkavat 2DS/3DS-laitteilla. Myös niistä pienemmistä peleistä kertyy sitä 40 miljoonan pelin saldoa tälle talousvuodelle. Esimerkiksi Ace Attorneyn edellinen pääjulkaisu oli vasta viime vuonna, tänä vuonna tuli Japaniin keskittyvä spinoff-julkaisu Dai Gyakuten Saiban 2 ja marraskuussa tulee myös päivitysversio Ace Attorney: Apollo Justicesta. Etrian Odyssey -sarja on ollut myös vakionimi 2DS:n ja 3DS:n tarjonnassa, juuri nytkin Etrian Odyssey V lähestyy julkaisuaan täällä ja Etrian Mystery Dungeon 2 on yhä Japanin top-listalla. Seuraavaa Etrian Odyssey -peliä ei ole teknisesti ottaen edes julkistettu, vaan sen olemassaolosta vasta vihjaillaan. Vain hieman edempänä on Persona-spinoff Persona Q2, joka julkistettiin elokuussa. Samoin Yo-kai Watch -sarjan seuraava julkaisu julkistettiin vasta elokuussa. Tässä siis koko ajan kertyy lisää noita julkistuksia, jo nyt pitkälle vuoden 2018 puolelle, joten jos luulet julkistusten vähenevän, niin se todennäköisemmin johtuu siitä että et ole seurannut niitä.

Tuota tai mitään muuta 2DS/3DS-listaa seuraamalla kenellekään ei varmasti ole mikään salaisuus, että suuri osa pelivalikoimasta on japanilaisia RPG:itä, kuten myös hiljattaisista ja tulevista julkaisuista on saanut huomata: RPG Maker Fes, Culdcept Revolt, Alliance Alive ja monet muut RPG-julkaisut eivät suoraan jatka mitään 2DS:llä ja 3DS:llä aiemmin ilmestynyttä sarjaa, vaan tarjoavat jatkoa koko laiteperheen RPG-kannalle uusilla ideoilla. Viime aikojen näkyvin esimerkki tästä oli Miitopia, joka on jossain määrin johdannainen erittäin suositusta Tomodachi Life -pelistä (maailmanlaajuiset myynnit lähes 6 miljoonaa). Tällaiset esimerkit näyttävät että 2DS ja 3DS eivät tarjoa pelkästään vanhojen sarjojen jatkoa vaan täysin uusia nimikkeitä.

Viime vuosina 2DS:n ja 3DS:n peleissä on otettu mukaan myös uudenlaisia liiketoimintamalleja, kuten F2P-pelit. Esimerkiksi Pokemon Shuffle (alkuvuosi 2015), Pokemon Picross (loppuvuosi 2015) ja Team Kirby Clash Deluxe (alkuvuosi 2017) ovat tarjonneet pelaajille uudenlaisia vaihtoehtoja, vaikka F2P-mallit eivät kaikkia miellytäkään. eShop-arvioiden perusteella näillä peleillä on paljon pelaajia, ja nämä luovat uudenlaista pelaajakantaa, jotka eivät näy myyntiluvuissa, mutta näkyvät kuitenkin ostettujen ja pelattavana olevien laitteiden määrässä.

Picross-pelit ovat myös yksi esimerkki pitkäaikaisesta 2DS/3DS-sarjasta. Ilmeisesti laitteiden stylus-ohjaus on toiminut Picross-peleissä erityisen hyvin, sillä näitä on tarjolla lukemattomia, mm. Picross e, e2, e3, e4, e5, e6, e7, Zelda: Twilight Princess Picross, Picross 3D, sekä uusimpana julkistuksena vielä toistaiseksi Japanin herkuksi jäänyt Final Fantasy Pictlogica.

Monien digijulkaisujen lisäksi ei sovi unohtaa Virtuaalikonsolia ja muita retrojulkaisuja kuten Megaman Legacy Collection ja Sega Classics, jota on saatavilla sekä fyysisenä julkaisuna että yksittäisinä latausjulkaisuina. Näiden vetovoimasta tuli juuri tänään tuoreita ja erikoisia uutisia:

In a slightly bizarre chain of events, Pokémon Gold and Silver are back in the UK chart some 16 years after their initial Game Boy Color launch.

Nintendo printed cardboard boxes with download codes stashed inside and is selling them in bricks and mortar shops. Hence their inclusion in the chart.

Individually, Gold and Silver did not break into the top 10 (Gold charted in 18th, Silver in 21st), but combined sales of the pair would have done so.

Näiden ikivanhojen Game Boy Color -pelien Virtuaalikonsoli-versiot siis myivät niin hyvin, että pelkästään niiden erillisjulkaisu olisi päässyt Brittien top-10:een jos pelin kaksi eri versiota laskettaisiin yhdessä. Tämän lisäksi tulevat tietenkin kaikki suoraan eShopista ostetut latausversiot, joita ei lasketa mukaan myyntilukuihin.

http://www.eurogamer.net/articles/2...emon-gold-and-silver-are-back-in-the-uk-chart

Tämän kaiken pitäisi olla selvää asiaa. 2DS:lle ja 3DS:lle tulevia pelejä -ketjussa näkee, että uusia julkistuksia on viime aikoina tullut jopa enemmän kuin aikaisemmin. Ne eivät edelleenkään ole sitä "AAA:ta" ja "isoja länsimaisia studioita", mutta tässä vaiheessa 2DS/3DS-laiteperheen elinkaarta pitäisi olla täysin selvää, että se on se näiden viime vuosien aikana julkaistujen pelien jatkumo, joka on saattanut laiteperheen kokonaismyynnit jo lähes 70 miljoonaan.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Noniin, erinomaista. Tai siis, ei oikeastaan erinomaista. Olemme varmaan samaa mieltä, että tuossa listassa ei ole maineeltaan kovan kaliiberin pelejä paria yksittäistä helmeä lukuunottamatta. Lisäksi kuten huomasitkin, näistä peleistä iso osa on julkaistu 3DS:n "huonoina vuosina" 2011 - 2014, jolloin erityisesti laitteen myynti länsimaissa ja pelijulkaisut takeltelivat ennen kuin 2DS alkoi saada jalansijaa.

Suuri osa 2DS:n ja 3DS:n parhaista pelijulkaisuista sijoittuu muutamalle viime vuodelle, ja 2DS/3DS-laiteperheen elinkaaren kahden "puolikkaan" julkaisut eroavat selvästi toisistaan. Osaksi tätä auttoi tuo aiemmin mainittu Nintendon luopuminen Wii U:sta, kun resursseja selvästi alettiin siirtää käsikonsolipuolelle. Samalla Wii U:lta portattiin niitä yksittäisiä onnistumisia 2DS/3DS-puolelle parannettuina versioina, kuten Super Mario Maker. Tämä muutos ei kuitenkaan selvästikään ole lähtöisin "AAA"-peleistä tai tuon listan kaltaisista peleistä. 2DS:n ja 3DS:n nykytilannetta kannattaa katsoa sen valossa, millaisia pelejä julkaistaan erityisesti nyt laiteperheen elinkaaren toisella puoliskolla.

Siinä missä moni noista länsimaisten studioiden lisenssipainotteisista sarjoista on loppunut, niin sitä tärkeämpää on huomioida, millaiset sarjat ovat jatkuneet. Tietenkin siellä on mukana niitä Nintendon isoja sarjoja. Pokemon Sun ja Pokemon Moon ovat päässeet noin 8 kuukaudessa lähes 16 miljoonaan eli melkein samoihin myyntilukuihin, joihin sillä ensimmäisellä puoliskolla vuonna 2013 julkaistuilla Pokemon X/Y:llä kesti yli 3 ja puoli vuotta. Myös lähes 16 miljoonaa myynyt Mario Kart 7 jatkaa yhä myyntiään, kuten viimeaikaisilta listoiltakin on nähty. Myyntimallinsa vuoksi listojen ulkopuolella olevat Streetpass Mii Plaza -pelit ovat myös olleet ilmeisen suosittuja, ja alkuperäisten pelien jälkeen niitä on jo julkaistu kolmessa erässä lisää, viimeisimmät vuosi sitten syksyllä 2016.

2DS:n ja 3DS:n third party -puolella Dragon Questit, Yo-kai Watchit ja Monster Hunterit ovat olleet suurimpia hittejä, erityisesti Japaniin painottuen, mutta huomio kannattaa kiinnittää myös niihin pienempiin sarjoihin jotka yhä jatkavat 2DS/3DS-laitteilla. Myös niistä pienemmistä peleistä kertyy sitä 40 miljoonan pelin saldoa tälle talousvuodelle. Esimerkiksi Ace Attorneyn edellinen pääjulkaisu oli vasta viime vuonna, tänä vuonna tuli Japaniin keskittyvä spinoff-julkaisu Dai Gyakuten Saiban 2 ja marraskuussa tulee myös päivitysversio Ace Attorney: Apollo Justicesta. Etrian Odyssey -sarja on ollut myös vakionimi 2DS:n ja 3DS:n tarjonnassa, juuri nytkin Etrian Odyssey V lähestyy julkaisuaan täällä ja Etrian Mystery Dungeon 2 on yhä Japanin top-listalla. Seuraavaa Etrian Odyssey -peliä ei ole teknisesti ottaen edes julkistettu, vaan sen olemassaolosta vasta vihjaillaan. Vain hieman edempänä on Persona-spinoff Persona Q2, joka julkistettiin elokuussa. Samoin Yo-kai Watch -sarjan seuraava julkaisu julkistettiin vasta elokuussa. Tässä siis koko ajan kertyy lisää noita julkistuksia, jo nyt pitkälle vuoden 2018 puolelle, joten jos luulet julkistusten vähenevän, niin se todennäköisemmin johtuu siitä että et ole seurannut niitä.

Tuota tai mitään muuta 2DS/3DS-listaa seuraamalla kenellekään ei varmasti ole mikään salaisuus, että suuri osa pelivalikoimasta on japanilaisia RPG:itä, kuten myös hiljattaisista ja tulevista julkaisuista on saanut huomata: RPG Maker Fes, Culdcept Revolt, Alliance Alive ja monet muut RPG-julkaisut eivät suoraan jatka mitään 2DS:llä ja 3DS:llä aiemmin ilmestynyttä sarjaa, vaan tarjoavat jatkoa koko laiteperheen RPG-kannalle uusilla ideoilla. Viime aikojen näkyvin esimerkki tästä oli Miitopia, joka on jossain määrin johdannainen erittäin suositusta Tomodachi Life -pelistä (maailmanlaajuiset myynnit lähes 6 miljoonaa). Tällaiset esimerkit näyttävät että 2DS ja 3DS eivät tarjoa pelkästään vanhojen sarjojen jatkoa vaan täysin uusia nimikkeitä.

Viime vuosina 2DS:n ja 3DS:n peleissä on otettu mukaan myös uudenlaisia liiketoimintamalleja, kuten F2P-pelit. Esimerkiksi Pokemon Shuffle (alkuvuosi 2015), Pokemon Picross (loppuvuosi 2015) ja Team Kirby Clash Deluxe (alkuvuosi 2017) ovat tarjonneet pelaajille uudenlaisia vaihtoehtoja, vaikka F2P-mallit eivät kaikkia miellytäkään. eShop-arvioiden perusteella näillä peleillä on paljon pelaajia, ja nämä luovat uudenlaista pelaajakantaa, jotka eivät näy myyntiluvuissa, mutta näkyvät kuitenkin ostettujen ja pelattavana olevien laitteiden määrässä.

Picross-pelit ovat myös yksi esimerkki pitkäaikaisesta 2DS/3DS-sarjasta. Ilmeisesti laitteiden stylus-ohjaus on toiminut Picross-peleissä erityisen hyvin, sillä näitä on tarjolla lukemattomia, mm. Picross e, e2, e3, e4, e5, e6, e7, Zelda: Twilight Princess Picross, Picross 3D, sekä uusimpana julkistuksena vielä toistaiseksi Japanin herkuksi jäänyt Final Fantasy Pictlogica.

Monien digijulkaisujen lisäksi ei sovi unohtaa Virtuaalikonsolia ja muita retrojulkaisuja kuten Megaman Legacy Collection ja Sega Classics, jota on saatavilla sekä fyysisenä julkaisuna että yksittäisinä latausjulkaisuina. Näiden vetovoimasta tuli juuri tänään tuoreita ja erikoisia uutisia:



Näiden ikivanhojen Game Boy Color -pelien Virtuaalikonsoli-versiot siis myivät niin hyvin, että pelkästään niiden erillisjulkaisu olisi päässyt Brittien top-10:een jos pelin kaksi eri versiota laskettaisiin yhdessä. Tämän lisäksi tulevat tietenkin kaikki suoraan eShopista ostetut latausversiot, joita ei lasketa mukaan myyntilukuihin.

http://www.eurogamer.net/articles/2...emon-gold-and-silver-are-back-in-the-uk-chart

Tämän kaiken pitäisi olla selvää asiaa. 2DS:lle ja 3DS:lle tulevia pelejä -ketjussa näkee, että uusia julkistuksia on viime aikoina tullut jopa enemmän kuin aikaisemmin. Ne eivät edelleenkään ole sitä "AAA:ta" ja "isoja länsimaisia studioita", mutta tässä vaiheessa 2DS/3DS-laiteperheen elinkaarta pitäisi olla täysin selvää, että se on se näiden viime vuosien aikana julkaistujen pelien jatkumo, joka on saattanut laiteperheen kokonaismyynnit jo lähes 70 miljoonaan.

Eikä edelleenkään yhtään peliä, joka kiinnostaisi edes etäisesti. Huomaan, että JRPG on lähellä sinun sydäntäsi. Mutta kyllä ne vaihtoehdot hyville peleille on vähissä, jos nämä ei kiinnosta. Ostaisin Switchin jo ihan pelkästään nyt julkaistujen pelien ansiosta enemmin jos en kumpaakaan konetta omistaisi. ;)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vaikka omistankin 3DS:n, että New 3DS XL:n, niin kyllä 3DS:n peleissä toistuu aika sama kaava jopa niissä peleissä mitkä ei ole jrpg. Tekstiä on jopa lasten peleissä niin paljon, ettei niitä jaksa kukaan lukea ja pelaaminen monessa pelissä vain ruudun tuijottelua ja loppupeleissä itseni kiinnostavien pelien määrä DS+3DS tarjonnasta jää noin +10 peliin, siinä missä Switchille on jo 25 peliä laitteessa nyt ja tulossa vähintään toinen mokoma.

Ymmärrän kyllä miksi Japanissa myy 3DS, mutta isolle massalle länsimaissa Switchin pelitarjonta on jo nyt lähempänä pelitottumuksia.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tässä puhuttiin 2DS/3DS-pelien myynneistä sekä julkaistuista ja tulevista peleistä. NS-miehillä on kuitenkin kova kiire rynnätä kertomaan, että NS:llä on ainakin 10 kertaa enemmän pelejä kuin 2DS:llä ja 3DS:llä juuri heille, vaikka NS:n pelivalikoima onkin vain murto-osa siitä mitä se on 2DS:llä ja 3DS:llä. Ei sillä väliä paljonko niitä pelejä oikeasti on, yksi peli NS:lle vastaa vähintään 100 peliä muille laitteille! :eek:

pelaaminen monessa pelissä vain ruudun tuijottelua

Olet tainnut valita väärän harrastuksen. :D

Tekstiä on jopa lasten peleissä niin paljon, ettei niitä jaksa kukaan lukea

Ihan tuosta aiemmasta postauksestani pelejä, joissa on vähän tai hyvin vähän välttämätöntä tekstiä ainakaan peruspelaamiseen:

Streetpass Mii Plaza -pelit (Nämä toki vaihtelevat jonkin verran pelien laajan skaalan vuoksi)
Pokemon Shuffle
Team Kirby Clash Deluxe
Picross e, e2, e3, e4, e5, e6, e7, Zelda: Twilight Princess Picross
Megaman Legacy Collection
Sega Classics

2DS:lle ja 3DS:lle on toki paljon niitä pelejä jotka vaativat englannin hallintaa, mutta myös paljon niitä joissa pärjää vähemmällä kielitaidolla. Esimerkiksi uutukainen Metroid: Samus Returns sisältää hyvin vähän sellaista tekstiä, jota oikeasti tarvitsisi lukea että pääsee pelissä eteenpäin.

Samoin Picross-pelit ovat yleensä niin pitkälle kielestä riippumattomia, että Virtuaalikonsolissa on jopa julkaistu täysin japaninkielinen Mario's Super Picross, joka on siitä huolimatta täysin pelattavissa ilman minkäänlaista kielen hallintaa.

Eli elleivät NS:n kaikki pelit ole Toki Tori 2 -tasoa tekstin vähyydessä, niin tässäkään NS-puolustelussa ei ollut taaskaan päätä eikä häntää. :rolleyes:
 
Siis eihän esim pokemonissa mitään lukea tarvitse, tai vaikkapa Emman maatilassa, tai Peppi pitkätossussa...mutta kun et pääse niistä eteenpäin ennen kuin olet naputtanut ruudulla 10min..siinä vaiheessa muksut on heittäneet koneen jo nurkkaan.

Mulla on lähes kaikki suomenkieliset pelit, joita tällä hetkellä mitenkään järkevästi voi löytää ja jokaisessa sama ongelma, ei jaksa muksut pelata, ku on liirum laarum tekstiä niin paljon. Vaikka itse pelit on ihan eri tyyppisiä ja eri genreitä.

Sit taas mulle itselle koko pelivalikoimasta löytyy ne parit 2d mariot, Yoshi island, ja parit Zeldat.
Periaatteessa voin pistää noista vaikka kaikki rinnakkain ja niiden rinnalle NS:n puolelta yksistään Zeldan, Mario Kartin, Splatoonin tms ja sen jälkeen tuntuu siltä, että tarjolla on yksi AAA peli ja loput ”kannettavia pelejä”. Se ero vain on niin iso, vaikka esim 3DS Zeldat on täysiä pelejä, mutta ne ei tunnu missään välissä tälläiselle kotikonsoli ihmiselle sellaiselta. Eli tavallaan. Kyllä mulle ainakin yksi Nintendon NS nimike vastaa kymmentä 3DS peliä. Sit jotkut picrossin kaltaiset ”pikkupelit” on sellaisi joita löytyy Switchille jo lukuisia, mutta ne on juuri niitä pelejä joita mobiili laitteet on pullollaan.

Mutta kun ei se ole se pointti. Vaan se, että vaikka konsolilla olisi 10 000 peliä, ei se määrä niistä tee jotenkin mullistettavasti parempia. 3DS:n ongelma on juuri sen vahvuus. Kosketusnäyttö+kaksi näyttöä. Todella monet pelit on väännetty hyödyntämään kahta näyttöä, eikä se ole omalla kohdallani toiminut kuin niissä, missä alaruudussa on vain kartta. Toisaalta pelien kontrollit on todella usein joko niin, että käytä kosketusnäytöllä huonoja kontrolleja, tai pelaa napeilla, mutta silti osa toiminnoista vaatii kynän, tai sormella resistiivisen näytön tökkimistä, joka taas on todella karseaa.

Tässä juuri näkyy parhaiten se, että 3DS:lle on äärimmäisen vaikea tehdä kovin käyttäjäystävällisesti pelejä, kun tekniikka on 15v takaa. Tämä myös näkyy juuri siinä, että hämmästyttävän monessa pelissä asiat tehdään todella kankeaan japanilaiseen tyyliin, etkä voi skipta mitään, korkeintaan nopeuttaa tekstin kulkua. Ja ruutua vain näpytellään.

Ne pelit taas missä mennään esim vain tasohyppelyä, niin laitteen ergonomia ei oikein taivu ristiohjaimen käyttöön ja liukulevy on vain välttävä ratkaisu mihinkään, hyvää siitä ei vain ole teknisesti mahdollista saada.

Mutta ne on minun näkemyksiä laitteesta. Sillä on mun pelihyllyssä paikkansa ja tiettyjä pelejä sillä pelailen reissussa.
Mutta se, että 3DS:ää pitäisi mitenkään kärkikonsolina, tai isona tekijänä tulevaisuuden kannalta vuonna 2017, ei kyllä usko muut kuin sinä. Etenkin kun käytännössä kaikki pelit Nintendon omien sarjojen ulkopuolella on sellaisia, että ne, tai vastaavan saa parempina mobiilille, yleensä myös muille konsoleille.

Nintendon omat pelisarjatkin näyttää siirtyvän Switchille, kun kerran jo pokemonkin tulee, mitä en edes itse uskonut vielä tapahtuvan. Samoin on jo julkaisut Zelda, Mario, Yoshi ja Kirby. Pikmin tullee aikanaan myös.

Jos oikeasti mietitään tän hetken tilannetta, niin 3DS myy koska:
Porukka jotka tykkää ja pelaa DS tuoteperheen laitteella, päivittä niitä uudempiin. Esim uuteen 2DS:ään, tai eri kuorilla oleviin 3DS:iin.

Lisäksi niitä ostetaan ihmeen paljon (tämä nyt siis sellainen mitä olen muutaman vuoden aikana seurannut tuttuja/sukulaisia/fb ryhmiä) ”sokkona” lapsille ensimmäiseksi konsoliksi. Ihan vain koska esim vanhaa 2DS:ää sai niin älyttömän halvalla.

Sit on niitä, jotka ei vain ole saanut maailmalla Switchiä ja ostelee turhautuneena edes jonkun, tai muuten vain väliajaksi.

Kuten täälläkin mainittiin, niin pelien myynnit DS puolella on laskussa ja se on ihan loogista ja odotettavaakin noin vanhalle alustalle. Myynnit ja pelimääräthän on ihan huikeita saavutuksia ja kyseessä on yksi kaikkien aikojen tuoteperheistä. Sitä ei käy kenenkään kiistäminen..ei vaikka ei juuri itselle kyseisen konsolin pelit oikein uppoakaan (tämä on nyt jo neljäs yritys tuoteperheeseen. Alkanut aikanaan DS:stä ja aina olen 2kk sisällä myynyt laitteet pois, kun ei tule pelattua. Nyt ostan säännöllisesti lisää pelejä ja yritän tekohengittää konsolin omistamista, mutta kyllä pelimäräät rajoittuu niihin hetkiin reissussa, kun muksut ovat omineet Switchin).

Mutta se, että joka väliin hehkuttaa 3DS:ää ja siitä sitä ja tätä, niin se on siinä mielessä turhaa, että myynnit laskee, pelimäärät vähenee, pelimyynnit vähenee. Samalla, kun kehittäjät ja Nintendo itse lyö pökköä pesään NS:n kanssa.
Tässähän ollaan nyt siitä hassussa tilanteessa, että PS3 -> PS4 vaihdoksessa ei ole mitään ihmeellistä, että 1-2v aikana PS3 ajettiin rinnalta alas.

Mutta nyt ollaankin tilanteessa, että vaikkapa pelinkehittäjät ottavat vaihdoksen Wii U lisäksi 3DS puolelta, mutta myös Vita ja jopa mobiilin puolelta.
Nintendo itsekin siirtyy yhden konsolin sijasta kahden konsolin suunnalta yhteen, mutta kun nyt siirtyminen tapahtuu vieläpä kahden eri segmentin laitteiden suunnalta, niin tilanne on aika historiallinen.

Mutta esim PS4:n ensimmäisen vuoden aikana kukaan ei kehunut miten massiivinen määrä pelejä on PS3:lla, kun Ps4 pölyttyi pelien vähyyden vuoksi hyllyssä. Saati repinyt siihen rinnalle Vitan pelit.

Sukupolven lopussa voidaan katsoa DS tuoteperheen yhden laitteen myynnit (esim pelkkä 2DS/3DS) ja verrata niitä Switchiin vastaavana myyntiaikana. Sit tästä katsoa pelimyyntejä ja verrata maailman osto ja ylipäätään peli-käyttäytymistä (kannettavat konsolit, mobiili, pc, konsolit jne) näinä aikoina ja suhteuttaa ne keskenään. Ja sit pohtia onko tulos huono, ok, hyvä vai loistava. Ja sit jos NS:stä saadaan 15v tuoteperhe, niin katsotaan sitten ne DS+3DS jne myynnit vs NS tuoteperhe ja tehdään sama vertailu.

Tässä hetkessä juuri nyt on sillä merkitystä:
Miten Switch myy konsolina -> on myynyt sen mitä saadaan tehtailta ulos, ja enemmän menisi. Eli hyvin on myynyt.

Miten pelit myy -> ne pelit mitkä on odotettu myyvän (Nintendon omat pelit) on myös myyneet hyvin. Lisänä vain se, että indie pelit myyvät juuri Switchillä parhaimmillaan yhtä paljon, kuin muilla alustoilla yhteensä. Eli pelit myyvät todella hyvin.

Miten paljon pelejä on tulossa -> no niitä tulee ja on tullut kokoajan sitä tahtia, ettei kaikkea ole pystynyt ostamaan. Mutta juuri Nintendo lyö kovalla kädellä omia nimikkeitään pöytään ja jopa niiltä osin mitkä syö juuri 3DS:n loputkin myynnit. Mutta sen lisäksi tässä on olennaista se, että sieltä on isoja pelitaloja pitkästä aikaa mukana kannettavien markkinoilla isosti. Fifaa, ubilta useampikin, skyrimiä jne. Kun taas 3DS puolella ovat jyllänneet huomattavasti pienemmät pelitalot ja useat niistä tekivät pelejä vain kannettaville/mobiili alustoille. Toki sielläkin isoilta taloilta on tekeleitä, muttei mitään näkyvästi isossa kuvassa.


Eli sen vuoksi en oikein ymmärrä vertailua jossain pelien määrässä. Toisella voit pelata pelejä 10v takaa useammalta eri laitteelta saman tuoteperheen sisältä ja toinen on ollut omana alustanaan/tuoteperheenään puoli vuotta markkinoilla. Vieläpä täysin uudessa segmentissä. Siihen nähdenhän ollaan todella hyvässä tilanteessa vaikkapa pelien osalta, jos vertaa ps4:n alkuaikoja.
Lisäksi kun juuri 3DS pelit on jo lähtökohtaisesti käytännön teknisten juttujen vuoksi huomattavan eri tyyppisiä, jolloin vertailu on jopa aika epäreilua 3DS:ää kohtaan. Ennemmin juuri pitäisi verrata siihen Xbox onen ja ps4:n ja Wii u ekaan vuoteen, vaikka sekään ei ole reilu vertailu, kun ne kaksi oli puhtaita jatkajia tutussa segmentissä valmiine asiakkaineen. Mutta reilumpaa tuota kotikonsoliin on verrata, kun pelit on saman tyyppisiä.
Itseasiassa 3DS vertailukohta on juuri mobiilipelit. Esim Farming Simulator. Switchillä sama versio kuin Ps4:lla ilman modeja.
3DS:llä peli on sama kuin iPhonella. iPhonella 8e on liikaa jo siitä, hirvittää et joku maksaa 30e 3DS:lle siitä. Sama pätee moneen muuhun peliin.

En myöskään ymmärrä sitä, että kun Switch myy hyvin, vedät sen kortin esiin, että ”tää myy vain kun tuli joku Nintendon peli samaan aikaan”...totta kai se myy silloin, kun se on alusta asti ollut idea ihan julkisessa markkinoinnissakin. Pelejä tiputetaan tasaisesti, jotta voit ostaa konsolin juuri silloin kun tulee sulle se the peli.
Mutta samalla revit 3DS myynnit esille aina silloin kun on tullut uutta konsolia, uutta pokemonia tms. isoa, tai sitten uusilla Mario/NES kuorilla tarjolle.

Tuossahan juuri 3DS laskeneet myynnit näkyy. Jos se pelikirjasto on 2017 niin mullistava, niin konsolin voi ostaa koska vain ja myynnit vain kasvaa kasvamistaan. Mutta kun ei kasva..miksi? Koska 3DS on niin tolkuttoman vanha konsoli. Sillä on iso ja hyvä pelikirjasto siitä pitävälle. Nii on Wiillä, NES:llä ja SNESsilläkin. Ei ne kuitenkaan ole 2017 vuoden tasolla. Ne oli omana aikanaan loistavia.

On itseasiassa ihan käsittämätöntä miten pitkään Nintendo pystyi ja pystyy edelleen tekohengittämään erittäin vanhaa konsolia. Jo muutama vuosi sitten ihmettelin mihin se kehitys pysähtyi, mutta se kehitys olikin lopulta Switch.

3DS tulee vääjäämättä hiipumaan tuossa rinnalla ja siihen vertailu on yksinkertaisesti turhaa, vaikka pitäisi sitä kaikkien aikojen koksolina.

Se vertailu tehdään PS4, One, Switch, Pc ja mobiilipelaamisen kesken.
3DS ei ole Switchin kilpailija. Se on portti Switchiin tulevaisuudessa ja isona käyttäjäkuntana äärimmäisen tärkeä tulonlähde siinä rinnalla, jota ei todellakaan täysin ajeta alas niin kauan kun kassa kilisee. Mitä paremmin 3DS myy nyt, sitä parempi se on Switchille tulevaisuudessa. Eikä se tilanne muutu edes Switchin saatavuuden parantuessa. Nintendolle on erittöin toivottavaa, että myös 3DS myy niin kauan kuin myy. Vaikka sinne NS3:een asti. Sillä aikaa yritetään markkinoida kone muille ostajille ja siinä on mennyt ennakoitua paremmin ja ennakoitua paremmin saatu kolmannet osapuolet mukaan ja ennakoitua paremmin kolmannen osapuolen pelit ovat myös myyneet. (Ennakoitua=minun fiiliksiä mitä odotin, mutta samaa näyttäisi sanovan ihan uutisoinnit maaliskuulta tähän päivään saakka)
Vasta kun tekohengitystä ei enää ole järkevä antaa, lyödään 3DS pelaajille täysi markkinointi Switchiin siirtymiseksi.

Kevät ja kesä on tunnetusti ihmisille huonoa peliaikaa. Ei siksi, etteikö olisi pelejä, vaan kun ei niitä viitsi pelata. Ja usein tavalliset kuluttajat ostaa konsolinsa juuri black fridaystä, joulun alennuksista, tai tammikuun alennuksista. Ja mieluusti siten, ettei olla ensimmäisessä aallossa, eli yleensä noin vuosi julkaisusta (yleensä julkaisut syksyllä/Q4), joten kyllä Switchin koetinkivi on juuri black fridaystä sinne helmikuun puolelle. Ja en usko ongelmana olevan ostajajoukon määrä, vaan konsolien määrä. Jos niitä saadaan oikeasti isosti markkinoille kunnon Mario Bundleilla, niin veikkaan siitä seuraavan nousukiidon olevan erittäin hyvää. Mutta jos tämä missataan laitteiden saatavuuden osalta, niin se voi aiheuttaa sen, ettei kolmas osapuoli ole enää kiinnostunut ja ne kun menetetään, ei Nintendon omilla ja indie peleillä isossa massassa pärjätä. Nintendo ei itse tätä vain tajua. He luottavat omaan nimeensä ja ilmeisesti olisivat tyytyväisiä siihenkin, ettei Nintendo olisi joskus saatavilla kuin Japanissa. Siellä on se kulttuuri niin outoa, ettei ymmärrä sitä logiikkaa, mutta ei meidän tarvitsekaan.

Summa summarum. Jos 3DS myy hyvin, niin hyvä. Kerro se jatkossakin, koska se on kiinnostavaa ja hyvää infoa. Älä silti jaksa kerta toisensa jälkeen vetää sitä 3DS:n ansaitsemaa kunniaa roskiin, jotta pääset purkamaan omia patoutumiasi Nintendon nyky suuntaa ja konsolia kohtaan. Perusta vaikka oma ketju taistelutantereelle, jossa voit käydä erikseen haukkumassa Ns:ää.

Jos taas NS myy oikeasti ihan sysihuonosti..siis johonkin yleiseen näkemykseen, eikä vain sinun mietteisiin perustuen. Niin kerro toki siitä, mutta jätä siinä ne Nintendo patoumat ja 15v vanhan tuoteperheen ylistys pois.
DS kun on oikeasti yksi pelihistorian tärkeimmistä tuoteperheistä ja ansaitsee hehkutuksensa, mutta ei ole järkeä sitä kerta toisensa jälkeen käyttää tukemaan omaa näkemystä juuri niiltä osin kuin se sattuu sinulle sopimaan. Se kun nyt vain olisi bisnesmaailmassa nimittäin ihme, että mikään firma toisi täysin uuden laitteen täysin uuteen segmenttiin ja saisi niitä myytyä alkuunkaan saman verran, kuin jokin vakiintunut tuoteperhe.
Oikeastaan ainut mieleen tuleva asia on iPad. Se tuli uuteen segmenttiin ja mullisti kuluttajien tottumukset ja myi paljon. Eikä silti samoja määriä kuin niiden ylä/alapuolella olevat puhelimet/tietokoneet. Sitä edellinen oli oikeastaan iPod.
IPhone, Wii jne. Ovat mullistaneet oman segmenttinsä ja saaneet täysin uudenlaiset ihmiset liikkeelle, mutta ne ei ole missään määrin verrattavissa ipadin, ipodin, tai Switchin tyyppisiä uutukaisia täysin uusiin segmentteihin. Ja kun mietitään sitä miten maailma on tässä muuttunut, niin mitä pidemmälle aika on tuolta iPodin ajoilta tullut, sitä pienemmät on myyntimäärät. Enää ei yksittäiset firmat jyllää millään alalla samalla tavalla, puhutaan sitten konsolileista, puhelimista, tai sähköautosta. Heti on 20 muuta valmistajaa kärkkymässä apajilla, eikä mikään enää mullista mitään samalla tavalla. Pelikonsolipuoli on näennäisesti parin tekijän leikkikenttä, mutta todellisuudessahan niitä ostajia syö se, että ihmiset ostaa tuhannen euron IPhoneja joilla pelaamisen lisäksi tekee muuta. Myös tv:t on täynnä älyä ja pelejä. Chromecast ja appletv, jopa dna hub digiboxi tukee peliohjaimia nykyisin, joten kuluttajien rahat eivät mene samalla tavalla kuin iPodin aikoihin. Eikä edes samalla tavalla, kuin 3DS:n alkutaipaleella.

Ihmiset käyttää rahansa ja vapaa-aikansa vuonna 2017 enemmän netissä ja netflixin kaltaisissa paikoissa, jolloin _minun_ ajatuksen mukaan mitkään 100miljoonan myynnit Switchin kaltaisella uuden segmentin ekalla tuotteella on ihan utopiaa. Joo voivat puhua Nintendon edustajat mitä haluaa ja analyytikot arvioida ihan mitä vain, mutta tässä aikakaudessa ne on utopiaa. Jos täysiverinen kotikonsoli o myynyt tuossa ajassaan sen 60 miljoonaa, niin kyllä 30-40miljoonaa koko elinkaaren aikana on todella kova suoritus.

Olkoonkin pieni lukema sen Wiin ja 3DS:n lukemien rinnalla, mutta nykyajan tarjolla rahankäytön mahdollisuuksien aikana Wii/3DS ei olisi myynyt näin hyvin. Eikä iPhone olisi tässä vaiheessa saanut tuollaista brändiä rakennettua, vaikka laite olisi uudistanut alaa.

Mutta jos NS2 ja NS3 tukee samoja kortteja ja siitä rakennetaan vastaava brändi, kuin DS, niin sikäli on vain taivas rajana, kun suhteuttaa muuttuneet tekijät. En nimittäin usko, että mikään vastaava brändi myy tulevaisuudessa pelialalla rautaa kuten DS/Wii. PS4 lienee viimeisimpiä todella isosti myyviä yksittäisiä rautoja, paitsi jos MS muuttaa Xboxin ”olohuone-pc” brändiksi ja Sony jätetään yksin kotikonsolimarkkinoille.

Mutta juu, nää on täysiä spekulaatioita ja niitä voidaan katsoa 10v päästä. Jatketaan nyt kuukausittaisia myyntejä ja haukutaan jokainen konsoli kun aihetta on ja kehutaan ne konsolit jotka sen ansaitsee ja jätetään ne vertailut johonkin vanhaan taakse ja keskitytään tähän hetkeen, eli nykykonsoleihin ja niiden alkutaipaleiden vertailuihin. Ja vertaillessa otetaan huomioon esimerkiksi se, että jos toinen myy ”ei oo”:ta, niin silloin ei ole ostohalukkuudesta kiinni et myydäänkö 50-100k, vai 2 miljoonaa kuussa. Se että sen aiheuttaa rautaratkaisu, jonka vuoksi Apple ja Samsung vie tehtaiden kapasiteetit on sitten ihan eri keskustelu, joka kuuluu esim Switchin omaan ketjuun. Mutta silloin on aika käydä optikolla jos väittää että laite olisi ollut floppi, tai myynyt huonosti, kun sen suuntaista kommenttia löytyy netistä oikeastaan enimmäkseen yhdestä paikasta. Pieneltä suomalaiselta foorumilta ja siellä yhdeltä käyttäjältä, joka kääntää tilaston kuin tilaston juuri sellaiseksi, että saa sen oman näkemyksensä kannalta oikeaksi ja pomppaa esiin juuri silloin kun oman halun mukainen tuote myy syyn x vuoksi ja silloin kun vihattu laite hiljenee ennen uutta myyntiryntäystä.
Tässä alkaa kohta itsekin jo uskomaan, että yksi ihminen elää niin syvällä jotain salaliittoa, että koko muu maailma ei tiedä siitä salaliitosta mitään.

PS. Selität aina minusta NS miehenä, mutta kyllä edelleen olen PS4 mies ja siinä rinnalla yleisesti Nintendon mies. 2x 3DS, Wii U ja NS löytyy ja näille pelejä sitten NES, SNES, N64, Wii, Gameboy ja DS alustoilta. Eli kyllä aikalailla nimenomaan Nintendon ystävä olen. Tai no Nintendon pelisarjojen ja Nintendon innovaatioiden ystävä. Eli Wii, Wii U ohjaustavat, 3DS ylipäätään kannettavien suunnannäyttäjänä kaikkine ongelmineenkin. Itse konsoleinahan Nintendot on ihan hirveimmästä päästä, koska softapuoli käyttiksissä on jotain ihan kamalaa. Siis käyttömukavuus, sulava toiminta jne. Tässä onkin ehkä se isoin syy miksi NS:stä pidän. Sen kun on ensimmäinen Nintendo konsoli, jonka käyttis on hyvä. Itseasiassa tän hetken konsolileista nopein, yksinkertaisin ja selkein.

Mutta jos nyt jossain muussa ketjussa menet mollaamaan vaikkapa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan myyntejä jenkkien valloituksessa, tai sen jonkun pohjanmaalaisen ginin myyntiä, tai Teslaa, tai ihan mitä vain muuta asiaa mikä on mullistanut oman alansa näkökulman tavassa tehdä laite. Ja jos niiden yhteydessä selität asiat siltä kantilta, että Lapin kulta on sun unelmien juoma Koskenkorvan kanssa ja väännät niistä tilastot siihen näkökulmaan, että sun näkemys saadaan parempaan valoon. Niin voin sanoa sen, että kyllä mä niistä viesteistä provosoituisin ihan yhtälailla, vaikka mulla ei ole noihin mitään tunnesidettä. Ja on mulla nyt 3DS:stä ihan samat tunnesiteet Nintendoon ja sen pelisarjoihin kuin NS:lläkin ja sydän sykkii Ps4:lle.
Se miksi puolustan niin kärkkäästi NS:ää on juuri se miten käännät asiat vain tietyssä tilanteessa, tiettynä sun kannalta sopivana hetkenä NS:n vastaiseksi. Käyttämällä siihen jotain sellaista mistä nyt itse satut pitämään.
Kun tulee tilanne, missä konsoli saatavuuteen nähden myy ihan oikeasti huonosti kuukaudesta toiseen, eikä pelejä ole luvassa ja kurssit kääntyy miinukselle ja analyytikotkin miettii jo et mitä tässä tapahtuu, niin kerro siitä omassa viestissä. Ei sillon tarvi puolustella, sillon se myy huonosti, muutenkin kuin sun kuplassa.
Kerro lisäksi 3DS hienoista saavutuksista omassa viesteissä, koska se on hieno asia ja ansaitsee kaikki kehut ja myynnit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mahen tekstiseinään kommentti.

Huolestuttuvaa 3DS-perheen kannalta onkin oikeastaan se, että länsistudioita ei kiinnosta tuoda edes halvalla tuotettavia käppäportteja. Nekin varmaan lukeneet Nintendon ennusteita laskevista pelimyynneistä: 6 miljoonaa uutta 3DS:ää! 15 miljoona vähemmän myytyä peliä! Tai ei se ole huolestuttavaa kuin Mahen teesien kannalta. Laite on ehtoopuolella.

Tästä voi palata siihen lokeron pienentymiseen. Se on totta.

e. Nintendo itse siis odottaa myyvänsä lähes 70 miljoonalle myydylle 3DS-laitteelle 40 miljoonaa peliä. Se ei ole paljon se.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tässä puhuttiin 2DS/3DS-pelien myynneistä sekä julkaistuista ja tulevista peleistä. NS-miehillä on kuitenkin kova kiire rynnätä kertomaan, että NS:llä on ainakin 10 kertaa enemmän pelejä kuin 2DS:llä ja 3DS:llä juuri heille, vaikka NS:n pelivalikoima onkin vain murto-osa siitä mitä se on 2DS:llä ja 3DS:llä. Ei sillä väliä paljonko niitä pelejä oikeasti on, yksi peli NS:lle vastaa vähintään 100 peliä muille laitteille! :eek:

Kyllä Mahe, nyt olet asian ytimessä! Esimerkiksi Splatoon 2 vastaa omissa kirjoissa VÄHINTÄÄN kymmentä peliä tuoltakin tulevien 2ds/3ds pelien listalta MINUN mielestäni :D. Kovin on hankala näköjään ymmärtää, että tuo sinun hehkuttamasi mahtava ds pelikattaus ei IHAN kaikkien mielestä ole niin kovinkaan kiinnostava ja mahtava. Jopa Wonderboy Switchillä vastaa vähintään 10 tulevaa ds peliä omasta mielestäni. ;)

Mites kun hehkutat noita DS myyntejä Jaappanin maalla, mitenkäs vaikka Jenkeissä? Montako ds peliä siellä oli listoilla esimerkiksi viime kuussa? Entäpä montako NS peliä? Minusta ei ole yllätys, että Japanissa maistuu JRPG, joita DS on täynnä. ;)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanin pelimyynti viikolla 38 (18-24.9):

  1. [NSW] Pokkén Tournament DX (Nintendo, 09/22/17) – 53,395 (New)
  2. [NSW] Splatoon 2 (Nintendo, 07/21/17) – 21,897 (1,160,859)
  3. [PS4] Pro Evolution Soccer 2018 (Konami, 09/14/17) – 16,854 (81,196)
  4. [PS4] NBA 2K18 (Take-Two Interactive, 09/21/17) – 14,487 (New)
  5. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe (Nintendo, 04,28,17) – 11,457 (706,642)
  6. [PS4] Destiny 2 (SIE, 09/06/17) – 11,036 (81,317)
  7. [NSW] Dragon Quest X: All In One Package (Square Enix, 09/21/17) – 9,482 (New)
  8. [PS4] Marvel vs. Capcom: Infinite (Capcom, 09/21/17) – 8,273 (New)
  9. [PS4] Everybody’s Golf (SIE, 08/31/17) – 7,738 (144,432)
  10. [3DS] Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (Square Enix, 07/29/17) – 7,482 (1,727,913)


Konsolimyynnit:

  1. Switch – 43,426 (44,052)
  2. PlayStation 4 – 18,396 (19,322)
  3. New 3DS LL – 8,726 (10,650)
  4. New 2DS LL – 8,508 (8,761)
  5. PlayStation 4 Pro – 5,418 (5,338)
  6. PlayStation Vita – 3,707 (3,847)
  7. 2DS – 1,659 (1,726)
  8. New 3DS – 379 (428)
  9. PlayStation 3 – 87 (99)
  10. Xbox One – 76 (57)

Lähde: http://purenintendo.com/japans-sales-charts-sep-18-24-2017-pokken-tournament-dx-debuts-top/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hetkonen, tuossa on oltava virhe. Eikö se ollut niin, että kun joku uusi peli ilmestyy NS:lle (nyt esimerkiksi pokemon), niin silloin ei ihmisille kelpaa mikään muu peli, eikä muita pelejä osteta juuri ollenkaan. Joten tilastossa täytyy olla virhe ja Splatoonissa, Mario Kartissa ja Dragon Quest X:ssä on oltava pilkkuvirhe. [emoji848]
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

En tiennyt että koris on noin suosittu laji Japanissa. Vai olisiko naapurimaa Kiinan järjestämillä vuoden 2019 koriksen MM-kisoilla näin kauaskantoisia vaikutuksia?

Muutenhan lista näyttää aika perussetiltä, ja näin syksyä kohden sitä tulevat hallitsemaan uudet julkaisut, niin kuin nytkin (neljä uutta nimikettä).
 
Ylös Bottom