Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa että Xone on murskannut X360:n julkaisuluvut. Titanfall on myynyt ~50% Xonen ostajista USA:ssa tähän mennessä voidaan sanoa että ilman sitä tilanne olisi huonompi.

Ei ole olemassa "peliliikettä" jolla Xone myisi maailmanlaajuisesti paremmin kuin PS4 tämän generaation aikana. Sony voi sulkea vaikka koko 1st partyn ja etumatka luultavasti kasvaisi pelkillä massoja liikuttavilla multiplatformeilla. PS3 myi kymmeniä miljoonia paremmin USA:n ulkopuolla kuin X360 vaikka oli kalliimpi laite. Nyt kaikki X360:n "edut" ovat Sonyn puolella ja numerot näyttävät vielä rumemmilta.

Wii U on jo julkaisijoiden toimesta "lopetettu". 2015 saattaa olla oikeasti viimeinen vuosi kun se on laajasti kauppojen hyllyillä koska missä softa? Nintendo on jo siirtänyt panokset tuleviin laitteisiin imo.

Tässä yksi mielenkiintoinen kuvaaja:

PS4 on edelleen ennätyksiä rikkovassa vauhdissa, mutta Xbox One on jo jäänyt Wiin käppyrän alle. Kannattaa myös verrata XOnen viivan suuntaa toisen ja viidennen kuukauden välillä X360:n ja PS3:n vastaaviin.

PS4 tulee jäämään Wiin taakse seuraavien kuukausien aikana.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sellanen fiilis, ettei uusilla konsoleilla päästä aiempien konsoleiden myynteihin pitkässä juoksussa. Edellisen sukupolven konsoleilla saadaan aikaiseksi ihmeen hyvää grafiikkaa esim. urheilupelien osalta. Liekö miten kauan julkaisevat uusia urheilupelejä vielä edellisessä genille?

Fiilis uusien konsoleiden osalta ei ole yhtä hyvä kuin 2005 vuonna ostaessa xbox360:n joululahjaksi. Pelivalikoima launchissa on niukkaa sekä PS4:lla että One:lla. Hieman ihmetyttää PS4:n myyntimäärät näin alussa pelivalikoima huomioiden, tosin ihmeen korkeathan nuo on One:llakin.

Mitäs pelejä siellä 360 launchissa oli?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Edellisen sukupolven konsoleilla saadaan aikaiseksi ihmeen hyvää grafiikkaa esim. urheilupelien osalta. Liekö miten kauan julkaisevat uusia urheilupelejä vielä edellisessä genille?
Tuskin tulee tilanne tuon suhteen poikkeamaan edellisen vaihdoksen ajoilta. Tuki vanhalle sukupolvellehan riippuu täysin urheilupelisarjasta. Jos esimerkiksi FIFA:sta puhutaan, niin todennäköisesti PS3/X360-versiota nähdään vielä monen monta vuotta. Jopa FIFA 14 julkaistiin vielä PlayStation 2:lle, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Se jäi myös samalla viimeiseksi PlayStation 2:lle julkaistuksi peliksi. Ilmeisesti tuo oli kannattavaa johtuen melkein ilmaisista kehityskustannuksista, ja siitä, että potkupallopeli menee kovasti kaupaksi useissa köyhissä valtioissa, joissa konsolikanta laahannee pahasti perässä. Uuden sukupolven ensimmäisinä vuosina näiden vanhojen konsoleiden versioiden julkaiseminen on tietysti ehdottoman kannattavaa, sillä niiden eteen ei vaivaa tarvitse nähdä, ja edellisen sukupolven konsolikanta on kaikkialla vielä vahvahko. Uudet kannet vain päälle ja peli kauppoihin. NHL-sarjan puolella näin puolestaan toimittiin viime sukupolvenvaihdoksen aikana 07:n, 08:n ja vielä 09:n PlayStation 2 - ja PC-versioiden kanssa, jotka eivät 06:sta eronneet.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)


Eli suomeksi 18 peliä. PS4:lle oli julkaisussa 26 peliä. Mutta numerot eivät kerro mitään, joten tehdään sisältövertailua.

Xbox 360:lla oli mm. tällaisia yllättäviä helmiä:
Call of Duty 2
FIFA 06: Road to FIFA World Cup
Madden NFL 06
NBA 2K6
NBA Live 06
Need for Speed: Most Wanted

PS4:llä päästään suhteellisen lähelle:
Call of Duty: Ghosts
FIFA 14
Madden NFL 25
NBA 2K14
NBA Live 14
Need for Speed: Rivals

Sitten alkaa olla hiukan vaikeampi löytää vastaavuuksia, mutta X360:lle julkaistiin peli nimeltä Every Party (ei mitään hajuakaan, mikä tämä on), PS4:lle Just Dance 2014. Lisenssiryönänä nähtii 360:lla Peter Jackson's King Kong, PS4:llä LEGO: Marvel Super Heroes. Yksinoikeusräiskintää edusti Perfect Dark Zero, Plösöllä Killzone Shadow Fall. K:lla alkavia pelejä oli Kameo (360) ja Knack (PS4).

Kevyet arcadet: Tetris: The Grandmaster ACE (360) ja Resogun (PS4). Hiekkalaatikkosekoilua Gun (360) ja Assassin's Creed IV (PS4). Sinkohippa: Quake 4 (X360) vs Battlefield 4 (PS4) tai Blacklight: Retribution (PS4).

No okei, lumilautailua (Amped 3) tai skeittailua (Tony Hawk's American Wasteland) ei PS4:llä nähty. Toisaalta X360:llä ei ollut free-to-play-MMO:ta (DC Universe Online), free-to-play-toimintaa (Warframe) eikä mäiskintäpeliä (Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition).

PS4:n valikoimassa oli myös selkeä jääkiekon (NHL 2k6), golfin (Tiger Woods PGA Tour 06) ja ensimmäisen persoonan kauhuseikkailun (Condemned: Criminal Origins) puute. Lisäksi Need for Speed oli ainoa arcade-kaahailu, kun boksin julkaisussa nähtiin Project Gotham Racing 3 ja Ridge Racer 6.

Vastineeksi saatiin kuitenkin tällainen nivaska pelejä joille ei ollut ihan suoraa vastinetta X360:n tarjonnassa:
Angry Birds Star Wars
Contrast
DiveKick
Flower
PlayRoom
Skylanders Swap Force
Sound Shapes
Super Motherload
Trine 2: The Complete Story

Ja koska kaikki tähän asti kirjoitettu on helppo nollata sanomalla että "Playroom ei ole mikään oikea peli", niin totean jo valmiiksi, että ei olekaan.

En silti ihan suoralta kädeltä lähtisi allekirjoittamaan väitettä, että X360:n julkaisupelivalikoima pyyhki lattiaa nykysukupolvella. (Joku kiinnostuneempi voi tehdä vastaavan vertailun X360/XOne).
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Itse hommasin edellisen xboxin keväällä 2006 ja mukaan tarttui The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ja olihan tuo niin kova peli heti konsolin julkaisun jälkeen, että minä pärjäsin tuolla yhdellä pelillä pitkälle syksyyn. Muutenkin nuo avoimen maailman ropellukset ovat lähinnä omaa sydäntä, niin pelkästään tuon genren pelien puute aiheuttaa lievää laimeutta uuden pleikan pelitarjontaan. Tuokin ongelma korjaantuu ajan kanssa. Witcher 3:sta odotellessa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tosiaan uutta olisi voinut launchissa olla enemmän. Kuten jryi hyvin vertailikin (siistii) launchtitlejä, niin aika samaa lista on täynnä kuin kymmenen vuotta sitten! :)

Tosin onhan siellä PS4:lla Knack (aika pökäle) ja Onella Ryse (ei häävi tämäkään). Muuten lista on vanhojen sarjojen uusia versioita. Noh odotellaan paria uutta nimikettä tulevaksi, kuten Destiny ja Kellokoirat. Halo on ainut peli, joka oikeasti kiinnostaa vanhojen sarjojen uusversioista - ehkä aiheuttaa jopa Onen oston. Olikohan Gears of wareja tulossa uusia?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olikohan Gears of wareja tulossa uusia?

Oli. Microsoft ajoi alas Black Tuskin uuden IP:n, jotta studio voi keskittyä pumppaamaan uusia Gears of Wareja.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tosiaan uutta olisi voinut launchissa olla enemmän. Kuten jryi hyvin vertailikin (siistii) launchtitlejä, niin aika samaa lista on täynnä kuin kymmenen vuotta sitten! :)

Tosin onhan siellä PS4:lla Knack (aika pökäle) ja Onella Ryse (ei häävi tämäkään). Muuten lista on vanhojen sarjojen uusia versioita. Noh odotellaan paria uutta nimikettä tulevaksi, kuten Destiny ja Kellokoirat. Halo on ainut peli, joka oikeasti kiinnostaa vanhojen sarjojen uusversioista - ehkä aiheuttaa jopa Onen oston. Olikohan Gears of wareja tulossa uusia?

Niillä jatko-osan jatko-osilla vaan kuitenkin myydään niitä konsoleita, massat siirtyy helpommin uuteen sukupolveen kun tarjonnasta löytyy tutut ja turvalliset codit ja fifat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

PC on ohittanut tuotossa nyt konsolimarkkinat, jos DFC Intelligenceä on uskominen:

http://www.pcr-online.biz/news/read/pc-games-have-surpassed-console-games-globally/033849

On a global basis PC games have surpassed console games but the new console systems means consoles should show an increase.

Among core gamers there is a heavy overlap with most console gamers also playing on a PC. The big difference is that consoles are now the luxury item and PCs are the necessity. Just a few years ago the reverse was true. This means PCs have the broader audience.

MOBAt League of Legends ja DOTA 2 luonnollisesti johtaa tätä kasvua, mutta muittenkin pelien myynti on kasvussa. Tuskin lienee yllättävää että PC:n muut vahvat genret on MMO, strategia sekä FPS.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Minä en kyllä pelaa pc:llä ja tuskin valtaosa wiinkään ostajakunnasta, aika monen kaverin muksuilla on tuo wii ja ihan mutuna uskon että tämä on pääasiassa se käyttäjäkuntakin. En siis itse pelaa wiilläkään :) Riittää pleikkarit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hyvästä track-recordista tunnettu IDC (</sarcasm>) on julkaisemassa lähipäivinä arvionsa nykysukupolven myyntiprospekteista vuoden 2016 loppuun. Nämä nykyajan nostradamukset ennakoivat rohkeasti PS4:n pitävän johtonsa ja myyntilukujen nousevan jonnekin päälle 50 miljoonaan maailmanlaajuisesti. Pohjois-Amerikassa tosin Xbox One kaappaa kärkitilan, kun pudottavat Kinectin kelkasta ja pudottavat hintaa. Wii U:n hinta putoaa, mutta myyntilukuihin tällä ei ole kummoista vaikutusta.

Itse en kyllä pysty näkemään sellaista kikkaa, jolla Microsoft onnistuisi vetämään niin ison vaihteen silmään, että pääsisi Sonysta ohi. Jos siihen ei auttanut vuoden hypetetyin peli bundlattuna alennettuun hintaan myytyyn konsoliin ja vuoden kovin markkinointikampanja, niin en tiedä mikä ihmetemppu tuohon vaaditaan. Mutta Amerikan markkinat ovat toisaalta aika ihmeelliset. Maailmanlaajuisesti kisa ei ole edes tiukka, ja IDC:n arvio voi olla jopa alakanttiin.

http://www.gamesindustry.biz/articl...all-consoles-with-51-million-sold-by-2016-idc
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Pohjois-Amerikassa tosin Xbox One kaappaa kärkitilan, kun pudottavat Kinectin kelkasta ja pudottavat hintaa. Wii U:n hinta putoaa, mutta myyntilukuihin tällä ei ole kummoista vaikutusta.

Nykyisen tiedon valossa on kyllä vaikea uskoa Onen nousevan kärkeen edes kotimarkkinoilla pelkällä Kinectin droppaamisella. Sony todennäköisesti voi tarvittaessa vastata mahdolliseen hinnan alennukseen helpostikin, kun heillä myynti on lähtenyt hyvään lentoon ja konsoli taitaa olla voitollinen koko ajan. Sony konserni tosin tekee vielä rankkaa tappiota, mutta uskoisin sielläkin markkinaosuuden varmistamiseksi tehtävän kaikki mahdolliset temput.

Vaikka Onen hinta tippuisikin Kinectin hautaamisen myötä samalle tasolle PS4:n kanssa, olisi PS4 edelleen se tehokkaampi vaihtoehto. Microsoftin pitäisi myös nostaa strategiassaan pelit ja pelaajat eturiviin nykyisen viihde/TV-hömpän sijaan. Se ei selvästikään ole ollut voittava kortti edes USA:ssa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony todennäköisesti voi tarvittaessa vastata mahdolliseen hinnan alennukseen helpostikin, kun heillä myynti on lähtenyt hyvään lentoon ja konsoli taitaa olla voitollinen koko ajan.
Konsolin itsensä valmistuskulut ovat hiukan korkeammat kuin sen myyntihinta, mutta yhden pelin tai PS+ -tilauksen myyminen kääntää tilanteen voitolliseksi. Tämä on kyllä Sonyn itsensä ilmoituksen mukaan, ja koska esim. R&D-investointien käsittelystä kirjanpidossa ei ole tarkempaa tietoa, voi olla että koko PS4-bisnes on pahasti miinuksella vielä vuosikausia. (Siis aivan varmasti on miinuksella vielä tämän vuoden, mutta kuinka pitkälle tulevaisuuteen, sitä on vaikeampi arvioida.)

PS4:n kustannusten kannalta on positiivista se, että sen APU on niin yksinkertainen ja GDDR5:n valmistusmäärien kasvaessa muistin hinta putoaa, että Sonylla on hyvin pian mahdollisuuksia myyntihinnan pudottamiseen. Xboxin APU taas on älyttömän kompleksinen (muistattehan ne henkselien paukuttelut viidestä miljardista transistorista: kuulostaa vaikuttavalta mutta on pirullinen valmistaa), ja DDR3:n valmistusmäärät ovat pienenemässä mikä tekee vaikeaksi hinnan pitämisen edes nykyisellä tasolla.

Ja jos Kinect pudotetaan paketista pois, niin millä Xbox sitten erottuu kilpailijoista?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendon osavuosikatsaus paljastaa Wii U:n kokonaismyynniksi 6,17 miljoonaa konsolia, joista edellisellä kvartaalilla myytiin vain 310 000 kappaletta. Tuo veti koko Nintendon tulosta reippaasti (n. 164 miljoonaa euroa) miinuksen puolelle.

Nintendo made an annual operating loss for the third consecutive year in 2013, ending up ¥46.4 billion in the red as Wii U sales failed to pick up following the holiday season. The Kyoto company's net loss was ¥23.2 billion. Total Wii U sales now stand at 6.17 million consoles worldwide, meaning that Nintendo sold just 310,000 in the quarter ended March 31st — a 20 percent drop on its performance a year ago.

3DS:n eri malleja myytiin samalla aikajaksolla 590 000 kipaletta, ja kaikkinensa tuota tämän hetken ykköskäsikonsolia on myyty jo 43,3M.

The 3DS handheld family sold 590,000 units in Nintendo's fourth quarter for a life-to-date total of 43.3 million, 2.2 million of which are of the lower-priced 2DS variant.

Seuraavan tilivuoden suunnitelmana on palata tekemään voittoa ja myydä 3,6 miljoonaa Wii U:ta ja 12 miljoonaa 3DS-yksikköä.

Nintendo expects to return to the black in its 2014 fiscal year, forecasting an operating profit of ¥40 billion ($394 million) with 3.6m Wii U and 12m 3DS consoles sold.

Lähde: The Verge
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Virallisia NPD:n tilastoja huhtikuun myynneistä Amerikan Yhdysvalloista; PS4 ykkönen ja eniten myyty next-gen peli oli inFamous: Second Son, peitoten siis myös Xbox Onen Titanfallin. Laitemyynneissä mentiin Microsoftin ilmoituksen mukaan 115.000 kpl myynneissä, kun vrt. Xbox 360 vastaavana ajankohtana 2006 huhtikuussa oli 295.000 kpl. Tässä nähdään myös todellinen syy Kinectin hylkäämiseen.

The April NPD report confirmed that PlayStation 4 was the top selling next generation console and remains the cumulative leader. in addition, inFAMOUS: Second Son was the top selling next gen software title in April.

Lähde: http://www.gamesindustry.biz/articl...rive-us-game-sales-up-17-percent-in-april-npd
Lähde: http://www.examiner.com/article/xbo...res-illustrate-necessity-of-going-kinect-less
Lähde: http://www.gameondaily.com/a-paltry...n-april-the-true-reason-for-the-dis-kinect-2/
Lähde: http://www.dualshockers.com/2014/05...famous-second-son-best-selling-next-gen-game/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Laitemyynneissä mentiin Microsoftin ilmoituksen mukaan 115.000 kpl myynneissä, kun vrt. Xbox 360 vastaavana ajankohtana 2006 huhtikuussa oli 295.000 kpl.

PS4:n myytimääräksi epäillään 199k:ta, joten jos boksin Yhdysvaltain myyntien osuus maailmanlaajuisesta on pysynyt samana kuin tässä sukupolvessa tähän asti (eli n. 60%), PS4 myi huhtikuussa pelkästään Amerikassa enemmän kuin Xbox One koko maailmassa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Meanwhile Japanissa PS4:n myynnit alkavat pyöriä hyvin "Wii U-mäisissä" luvuissa muutama kuukausi julkaisun jälkeen. Hyvä, että laitteella menee hyvin muualla. Mielenkiintoista nähdä, miten kuunvaihteen Mario Kart 8-julkaisu vaikuttaa lukuihin.


PlayStation 4 – 8,480 (11,486)
Wii U – 7,613 (8,079)

http://gematsu.com/2014/05/media-create-sales-5514-51114
 
Ylös Bottom