Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)
Toki tällaisilta foorumeilta ja muualta vielä löytyy teitä sinnittelijöitä, mutta näkemäni ja myyntilukujen perusteella arvelen, että merkittävä osa Vitan omistajista omistaa myös 2DS:n tai 3DS:n. Samalla 2DS/3DS-laitekannan 66 miljoonan laitteen turvin voi sanoa, että sama ei päde toisin päin. Lisäksi kesällä julkaistava
New 2DS XL tarjoaa Vita-omistajillekin erinomaisen tilaisuuden päästä viimein nauttimaan siitä Vitaa laajemmasta yksinoikeuspelivalikoimasta.
Yksi Vitan merkittävä ongelma oli, että sen pelivalikoimassa oli hyvin paljon päällekkäisyyttä kotikonsolien kanssa. 2DS:n ja 3DS:n suurimpia vahvuuksia on ehdottomasti ollut erittäin laaja yksinoikeuspelien valikoima, minkä myös
Nintendon uusimmat tiedot toimitusmääristä näyttävät.
Tuon listan 10 pelistä 8 on täysiä yksinoikeuspelejä, joita ei 2DS:n ja 3DS:n lisäksi saa millekään muulle Nintendon laitteelle, ei edes Wii U:lle: Pokemon X/Y, Pokemon Sun/Moon, Mario Kart 7, New Super Mario Bros. 2, Super Mario 3D Land, Animal Crossing New Leaf, Tomodachi Life ja Luigi's Mansion: Dark Moon. Lista jatkuu samanlaisena top 10:n ulkopuolena, yksinoikeuspelit ovat selvä vahvuus Nintendolle, ja juurikin sellaiset yksinoikeuspelit joita ei saa edes heidän muilla alustoillaan.
Sama jatkuu 2DS:n ja 3DS:n
tulevien pelien kanssa. Tuossa on lukuisia sellaisia pelejä jotka eivät yksinkertaisesti ole tulossa millekään muulle alustalle, kuten Fire Emblem Echoes, Brain Age, Yo-kai Watch 2, Monster Hunter Stories ja Miitopia. Sitten on näitä "multiplattareita" kuten Dragon Quest XI, joissa käsikonsoliversio on kuitenkin huomattavasti erilainen kuin kotikonsoliversio, ja tämä saattaakin tuottaa päällekkäistä myyntiä eri versioiden kesken. Square Enix on varautunut tähän jopa pelimekaniikan tasolla
Spell of Restoration -ominaisuudella, joka on suunniteltu suoraan niille pelaajille, jotka haluavat pelata sekä PS4-versiota että käsikonsoliversiota.
Tästä päästään myös siihen, miksi Switchillä on vaikeuksia houkutella 2DS/3DS-pelaajia: tuota valtavaa yksinoikeuspelien valikoimaa ei yksinkertaisesti saa Switchille, ei jo julkaistuja pelejä eikä tulevia pelejä paria multiplattaria lukuunottamatta. Switchin pelivalikoima muistuttaa huomattavasti enemmän Wii U:ta kuin Nintendon käsikonsolilinjaa. Näiden pelien pelaamiseen tarvitsee joka tapauksessa sen 2DS/3DS-laitteen, ja sen vuoksi Switchin hankinta 2DS:n tai 3DS:n rinnalle on paljon vaikeampi perustella. Japanin myyntilastot tukevat tätä tulkintaa: aikanaan 3DS korvasi siellä DSi-mallit nopeasti taaksepäinyhteensopivuuden ansiosta. Switchin kanssa ei ole käynyt näin, vaan 2DS/3DS-myynnit jatkuvat yhä samalla vauhdilla, ikään kuin Switchiä ei olisi edes julkaistu. Ainakaan se ei ole näyttänyt vaikuttavan 2DS/3DS-laitteiden ja -pelien myyntiin. Sen sijaan että Switch olisi luonut yhtenäisen jatkumon, se tarjoaa enemmän Wii U -henkisen käsikonsolivaihtoehdon, joka ei ainakaan toistaiseksi pysty tarjoamaan 2DS/3DS-mallien laajaa pelivalikoimaa.