Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Heinäkuun pelimyynnit Pohjois-Amerikassa:

Software

Overall

  1. Splatoon 2*
  2. Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy
  3. Grand Theft Auto V
  4. Final Fantasy XII: The Zodiac Age
  5. The Legend of Zelda: Breath of the Wild*
  6. Injustice 2
  7. Mario Kart 8*
  8. Overwatch**
  9. Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege
  10. NBA 2K17

“Nintendo’s Splatoon 2 was the best-selling title of the month,” said Piscatella. “Three of the month’s top seven best-selling games are published by Nintendo. Nintendo was also the best-selling software publisher in July.”

Lähde: https://venturebeat.com/2017/08/17/july-2017-npd-splatoon-2-paints-a-pretty-picture-for-nintendo/

Hyvin menee Switchillä, hieno homma! Toivottavasti jatkuu samaan tahtiin. :)
 
Itsekkin olen switchin ostamisen kannalla. Kun zelda ei vaan kiinnosta, niin tuntuu että kovin vähän laitteella on pelejä. Ilmeisesti moni ostaa myös tulevaisuuden odotusta, kun laitemäärä kasvaa, pelejäkin tulee enemmän.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Itsekkin olen switchin ostamisen kannalla. Kun zelda ei vaan kiinnosta, niin tuntuu että kovin vähän laitteella on pelejä. Ilmeisesti moni ostaa myös tulevaisuuden odotusta, kun laitemäärä kasvaa, pelejäkin tulee enemmän.

Tilastojen pohjalta Mario Kart 8 Deluxe, Zelda ja viimeisimpänä Splatoon 2 riittävät monelle, kuten allekirjoittaneelle. Tulevaisuudesta emme tiedä juuri muutamaa kuukautta pidemmälle, joten spekuloida toki voi mutta noi on ne pelimerkit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanissa Switch myi yli 80000 kappaletta viikossa ilman merkittäviä pelijulkaisuja.

Olemme siis ainakin siitä samaa mieltä, että Switchillä ei ole merkittäviä pelijulkaisuja. :D

Sillä välin Japanista myös muita myyntilukuja. Myöskään PS4:llä ei ollut Japanissa "merkittäviä pelijulkaisuja", mutta jostain syystä PS4 myi viikon aikana noin 42 500 laitetta. Kummallista. Tämä siitä huolimatta että PS4:n myynnit Japanissa ovat jo reilusti yli 5 miljoonan.

Jonkin verran vähemmän kummallista on Japanissa yli 23 miljoonaa myyneen 2DS/3DS-laiteperheen jatkuva myynti, sillä näille 23 miljoonalle laitteelle tuli yksi "merkittävä pelijulkaisu", Level-5:n uusi nimike The Snack World: Trejarers, joka myi noin 98 tuhatta peliä. Tämän pelin avulla 2DS/3DS-laitteet myivät yhteensä noin 46 tuhatta laitetta, mikä herättää kysymyksen: miksi kaikki "merkittävän pelijulkaisun" ostajat eivät ostaneet samalla uutta laitetta? Pitäisikö tästä päätellä, että osa olemassaolevasta 23 miljoonan laitteen omistajakunnasta ostaa uusia pelejä ostamatta uusia laitteita?

Noniin, eiköhän siinä ollut tarpeeksi siitä farssista. Kuten on hyvin tiedossa, Dragon Quest XI julkaistiin muutama viikko sitten Japanissa, ja Level-5:n uuden pelin kanssa DQXI:n PS4- ja käsikonsoliversiot pitävät hallussaan Japanin pelimyynnin kärkisijoja. Yhdessä digitaalisten versioiden kanssa Dragon Quest XI on myynyt Japanissa jo yli 3 miljoonaa peliä. Lisäksi Square Enixin mukaan PS4-version kokonaismyynnit ovat olleet vahvemmat kuin käsikonsoliversion, joten PS4:llä on täytynyt olla huomattavan suuri osa pelin digitaalisista myynneistä.

Japanilaiset kuitenkin ovat eri mieltä kuin minä ja Har* Switchin merkittävistä pelijulkaisuista, sillä Splatoon 2 jatkaa Japanin listan neljännellä sijalla noin 88 tuhannen pelin myynnillä, ja on myynyt jo yhteensä yli 900 tuhatta kappaletta Japanissa. Kuten tästä näkyy, niin Japanissa Switch on myynyt suunnilleen samalla tahdilla kuin Splatoon 2 julkaisunsa jälkeen. Japanilaiset siis suureksi osaksi ostavat Splatoon 2:ta ja Switchiä rinnakkain. Samalla kuitenkin muut pelit kärsivät: seuraava Switch-peli Japanin listoilla eli Mario Kart 8 myi vain 17 tuhatta peliä, eli noin 20 % Splatoon 2:n myynneistä. Sitä seuraavat pelit eivät yllä edes kymmeneen tuhanteen: Arms sijalla 9 myi noin 7 800 peliä, sijalta 13 löytyvä Breath of the Wild myi 6 600 peliä, ja sijalta 19 löytyvä 1-2 Switch myi noin 3 600 peliä, siis vain vähän enemmän kuin vuonna 2011 julkaistu Mario Kart 7, joka sinnikkäästi jatkaa Japanin top-20:ssa vaikka pelin kokonaismyynnit ovat jo yli 2,8 miljoonaa. Japanin uusista Switch-omistajista valtaosa ostaa laitteen Splatoon 2:ta varten ja jättää muut pelit sikseen.

Jo Wii U:n Splatoon osoittautui Japanissa suhteellisesti paljon suositummaksi kuin muualla maailmassa, ja Wii U:lla Splatoon myi ajan myötä noin 1,5 miljoonaa peliä Japanissa. Realistisesti siis voi odottaa, että myös Switchin Splatoon 2 pääsee vähintään samoihin lukuihin kuin Wii U:n Splatoon, ja todennäköisesti menee myös ohi Wii U -versiosta, koska kyseessä on Switchin ensimmäinen iso yksinoikeuspeli käsikonsoleja suosivassa Japanissa. Jopa PS Vita lähestyy 6 miljoonan myyntejä Japanissa, vaikkakin omaa hiljaista tahtiaan. Wii U:kin saavutti Japanissa 3,3 miljoonan laitteen myynnit, eli Splatoonilla oli Japanissa erittäin suuri attach rate Wii U:n laitekantaan nähden. Switchillä Splatoon 2:n attach rate on tällä hetkellä jopa korkeampi kuin Wii U:lla Splatoonin kohdalla, ja koska Switchillä ei tosiaankaan oikein ole muita merkittäviä pelijulkaisuja, niin tämä tilanne todennäköisesti jatkuu samanlaisena vielä pitkään.

Switchin vetokaksikko onkin käytännössä sama kuin Wii U:lla aikanaan: Mario Kart 8 ja Splatoon. Sama toistuu Ison-Britannian myyntilistoilla: Splatoon 2 ja Mario Kart 8 pitävät tällä hetkellä sijoja 6 ja 7, mutta koko brittien top-40:ssä on vain kaksi Switch-peliä näiden lisäksi, Breath of the Wild sijalla 13 ja 1-2 Switch sijalla 39.

Kuten yltä näkyy, Yhdysvalloissa tilanne on suunnilleen samanlainen. Siellä Breath of the Wild on kestänyt paremmin, mutta Mario Kart 8 on pudonnut sitäkin nopeammin. Splatoon 2:n jälkeen Switchille on tulossa pitkä kuiva kausi, ja ellei Nintendolta tule uusia merkittäviä pelijulkistuksia, niin Switchin ja laitteen rajallisen pelivalikoiman myyntien voi odottaa hiipuvan.

Täydet Japanin myyntilistat Gematsussa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Pitkä kuiva kausi? Kahteen seuraavaan kuukauteen kaksi Mariota, multi plattareista esim Fifa jne.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olemme siis ainakin siitä samaa mieltä, että Switchillä ei ole merkittäviä pelijulkaisuja. :D

Sillä välin Japanista myös muita myyntilukuja. Myöskään PS4:llä ei ollut Japanissa "merkittäviä pelijulkaisuja", mutta jostain syystä PS4 myi viikon aikana noin 42 500 laitetta. Kummallista. Tämä siitä huolimatta että PS4:n myynnit Japanissa ovat jo reilusti yli 5 miljoonan.

Jonkin verran vähemmän kummallista on Japanissa yli 23 miljoonaa myyneen 2DS/3DS-laiteperheen jatkuva myynti, sillä näille 23 miljoonalle laitteelle tuli yksi "merkittävä pelijulkaisu", Level-5:n uusi nimike The Snack World: Trejarers, joka myi noin 98 tuhatta peliä. Tämän pelin avulla 2DS/3DS-laitteet myivät yhteensä noin 46 tuhatta laitetta, mikä herättää kysymyksen: miksi kaikki "merkittävän pelijulkaisun" ostajat eivät ostaneet samalla uutta laitetta? Pitäisikö tästä päätellä, että osa olemassaolevasta 23 miljoonan laitteen omistajakunnasta ostaa uusia pelejä ostamatta uusia laitteita?

Noniin, eiköhän siinä ollut tarpeeksi siitä farssista. Kuten on hyvin tiedossa, Dragon Quest XI julkaistiin muutama viikko sitten Japanissa, ja Level-5:n uuden pelin kanssa DQXI:n PS4- ja käsikonsoliversiot pitävät hallussaan Japanin pelimyynnin kärkisijoja. Yhdessä digitaalisten versioiden kanssa Dragon Quest XI on myynyt Japanissa jo yli 3 miljoonaa peliä. Lisäksi Square Enixin mukaan PS4-version kokonaismyynnit ovat olleet vahvemmat kuin käsikonsoliversion, joten PS4:llä on täytynyt olla huomattavan suuri osa pelin digitaalisista myynneistä.

Japanilaiset kuitenkin ovat eri mieltä kuin minä ja Har* Switchin merkittävistä pelijulkaisuista, sillä Splatoon 2 jatkaa Japanin listan neljännellä sijalla noin 88 tuhannen pelin myynnillä, ja on myynyt jo yhteensä yli 900 tuhatta kappaletta Japanissa. Kuten tästä näkyy, niin Japanissa Switch on myynyt suunnilleen samalla tahdilla kuin Splatoon 2 julkaisunsa jälkeen. Japanilaiset siis suureksi osaksi ostavat Splatoon 2:ta ja Switchiä rinnakkain. Samalla kuitenkin muut pelit kärsivät: seuraava Switch-peli Japanin listoilla eli Mario Kart 8 myi vain 17 tuhatta peliä, eli noin 20 % Splatoon 2:n myynneistä. Sitä seuraavat pelit eivät yllä edes kymmeneen tuhanteen: Arms sijalla 9 myi noin 7 800 peliä, sijalta 13 löytyvä Breath of the Wild myi 6 600 peliä, ja sijalta 19 löytyvä 1-2 Switch myi noin 3 600 peliä, siis vain vähän enemmän kuin vuonna 2011 julkaistu Mario Kart 7, joka sinnikkäästi jatkaa Japanin top-20:ssa vaikka pelin kokonaismyynnit ovat jo yli 2,8 miljoonaa. Japanin uusista Switch-omistajista valtaosa ostaa laitteen Splatoon 2:ta varten ja jättää muut pelit sikseen.

Jo Wii U:n Splatoon osoittautui Japanissa suhteellisesti paljon suositummaksi kuin muualla maailmassa, ja Wii U:lla Splatoon myi ajan myötä noin 1,5 miljoonaa peliä Japanissa. Realistisesti siis voi odottaa, että myös Switchin Splatoon 2 pääsee vähintään samoihin lukuihin kuin Wii U:n Splatoon, ja todennäköisesti menee myös ohi Wii U -versiosta, koska kyseessä on Switchin ensimmäinen iso yksinoikeuspeli käsikonsoleja suosivassa Japanissa. Jopa PS Vita lähestyy 6 miljoonan myyntejä Japanissa, vaikkakin omaa hiljaista tahtiaan. Wii U:kin saavutti Japanissa 3,3 miljoonan laitteen myynnit, eli Splatoonilla oli Japanissa erittäin suuri attach rate Wii U:n laitekantaan nähden. Switchillä Splatoon 2:n attach rate on tällä hetkellä jopa korkeampi kuin Wii U:lla Splatoonin kohdalla, ja koska Switchillä ei tosiaankaan oikein ole muita merkittäviä pelijulkaisuja, niin tämä tilanne todennäköisesti jatkuu samanlaisena vielä pitkään.

Switchin vetokaksikko onkin käytännössä sama kuin Wii U:lla aikanaan: Mario Kart 8 ja Splatoon. Sama toistuu Ison-Britannian myyntilistoilla: Splatoon 2 ja Mario Kart 8 pitävät tällä hetkellä sijoja 6 ja 7, mutta koko brittien top-40:ssä on vain kaksi Switch-peliä näiden lisäksi, Breath of the Wild sijalla 13 ja 1-2 Switch sijalla 39.

Kuten yltä näkyy, Yhdysvalloissa tilanne on suunnilleen samanlainen. Siellä Breath of the Wild on kestänyt paremmin, mutta Mario Kart 8 on pudonnut sitäkin nopeammin. Splatoon 2:n jälkeen Switchille on tulossa pitkä kuiva kausi, ja ellei Nintendolta tule uusia merkittäviä pelijulkistuksia, niin Switchin ja laitteen rajallisen pelivalikoiman myyntien voi odottaa hiipuvan.

Täydet Japanin myyntilistat Gematsussa.

Ja taas tämä sama meno jatkuu, kun joku sanoo jotain positiivistä Switchin myynneistä. Ja minkä ihmeen takia pitää ilmaista oma mielipide halventamalla muiden näkemys asiasta?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juu en mää muuta yrittänyt sanoa, kuin että hyvin möi Switch ihan ilman suurta pelijulkaisua samalla viikolla. Saatavuus ei vieläkään paras mahdollinen, mutta parempaan suuntaan. Splatoon 2 on merkittävä julkaisu.

Tää on vähän hauskaa, että Mahe kyllä käyttää myyntejä ja sijoituksia miten nyt sattuu agendaan sopivaan. Joku 3000 myyvä julkaisu listan häntäpäässä on merkittävä silloin, kun Pleikalla kun listataan top 20-listan edustuksia. Sit taas kokonaismyynneissä 600000 paremmalla puolella huiteleva MK8DX on heikko esitys myydessän 17000 kappaletta kuukausia julkaisum jälkeen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Joku 3000 myyvä julkaisu listan häntäpäässä on merkittävä silloin, kun Pleikalla kun listataan top 20-listan edustuksia. Sit taas kokonaismyynneissä 600000 paremmalla puolella huiteleva MK8DX on heikko esitys myydessän 17000 kappaletta kuukausia julkaisum jälkeen.

PS4:llä, 2DS/3DS-laitteilla ja Switchillä on ihan eri tilanteet. Edellämainituilla tulee jatkuvasti uusia pelejä, kuten Japanin listoista viime viikoilla ja ihan kaikista muistakin listoista jatkuvasti näkee. Näillä laitteilla on myös hyvin laaja olemassaoleva pelivalikoima ja huomattavasti Switchiä suuremmat laitekannat, joten vanhemmillekin peleille riittää enemmän ostajia ja myynnit jakautuvat laajemman pelitarjonnan kesken. Switchillä taas myyvät ne samat yksittäiset Nintendo-pelit, mutta rajallinen ostajakunta nopeasti unohtaa muut pelit, ja niinpä Switch-listat ovat hyvin yksipuolisia.

Japanissa Splatoon 2 on julkaisuviikkonsa jälkeen myynyt noin 270 tuhatta peliä. Splatoon 2:n jälkeen itse Switch on myynyt Japanissa noin 240 tuhatta laitetta. Samana aikana Mario Kart 8, Switchin parhaiten myynyt peli Splatoon 2:n jälkeen, on myynyt vain noin 45 tuhatta peliä. Voihan sitä huudella Mario Kart 8:n kokonaismyynneistä huhtikuusta alkaen jos yrittää hämärtää tilannetta, mutta tosiasia on, että edes Nintendon omista peleistä parhaiten myyvä ei ole kelvannut kovinkaan monelle Switchin uudelle omistajalle Splatoon 2:n julkaisun jälkeen. Heinäkuun puolivälin jälkeen myytyjä 240 tuhatta Switchiä kohti Mario Kart 8:aa on myyty alle 20 % samana aikana. Ja kuten aiemmin mainittua, muut pelit kuten Breath of the Wild ovat kelvanneet vielä huonommin Splatoon 2:n aikaansaamasta myyntipiristyksestä huolimatta.

Tästä pitäisi olla jo täysin selvää, että Japanin uudet Switchit on myyty erityisesti Splatoon 2:ta varten, ja että juuri Splatoon 2 on ollut se myynnin veturi. Jos tässä tilanteessa yrittää väittää että Switch myi "ilman suurta pelijulkaisua", niin silloin selvästi mitä tahansa voidaan heittää junan alle Switchin pönkittämiseksi, jopa laitteen ylivoimaisesti myydyin pelijulkaisu Japanissa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hetkonen. Switch myy todella hyviä määriä kokoajan, siitäkin huolimatta että laitepula on kokoajan todella hyvä.

Sit ihmettelet miten muut pelit myy huonosti jos Splatoon on tarjolla. Etkö ole vieläkään ymmärtänyt yhtään Nintendon ajatusmallia Switchin kanssa, jota on toitotettu koko vuosi.

Läpi vuoden tasaiseen tahtiin uusia isoja julkaisuja. Mitäpä luulet, että mitä porukka ostaa uuden ison julkaisun aikana? Splatoonin ilmestymisen jälkeen Mariota, Zeldaa, vai Splatoonia? Veikkaan kaikkien muiden tietävän vastauksen. Niinhän sen kuuluu ollakin.

Julkaisussa porukka osti Zeldan ja konsolin. Huhtikuussa Mario Kartin ja konsolin. Nyt Splatoonin ja konsolin.
Seuraavaksi tulee se sun ilmoittama pitkä kuiva kausi...Mario & rabbits ja konsoli, sit Mario Odyssey ja konsoli. Välissä jokunen Fifa/Skyrim+konsoli myös.

Sit ku niitä on tovin pelailtu, aletaan pikkuhiljaa ostelemaan niitä zeldoja, Mario karteja jne siihen rinnalle. Ne myynnit taas jakaantuu todella laajalle alueelle.

Kun pleikka ottaa isoja harppauksia myynneissä, on sille ilmestynyt joku iso yksinoikeuspeli. Kun boxi myy, sama homma.
En oikein ymmärrä tuota uskomattomaan kovaa tarvetta vääntää Switchin menestys jotenkin negatiiviseksi ihan jatkuvasti ja yrittää kääntää Sonyn touhut perus tasosta maagiseksi.

Switch on ollut todella onnistunut julkaisu pitkään pitkään aikaan Nintendolta ja sen isoin ongelma on ollut valmistusmäärät, ei myynnit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

GameStop: Switch on ollut Nintendon menestynein konsolijulkaisu. ZhugeEx Twitter
GameStop: Yxbox tavaran myynti laahaa Pleikkarin perässä, mutta tämä saattaa johtua siitä että porukka odottaa Yxbox X:ää. Gamestop myy loppuun Switch erät muutamassa päivässä. ZhugeEx Twitter
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kun Switchin julkaisusta tulee ensi viikolla kuluneeksi kuusi kuukautta voi jo arvailla, että tämä jatkuva laitepula on osa Nintendon uutta markkinointistrategiaa. Laitteessahan ei sinällään ole mitään erikoisvalmisteisia komponentteja, joista olisi pulaa (vertaa esim. PS3). Samaan aikaan NES Classic ja uusien tietojen mukaan myös SNES Classic (Forbes) julkaistaan niin pienissä erissä, että varausrumbaa voisi kuvailla sanalla hysteria.

Sinällään - jos tämä on Nintendon taktiikka - se toimii oivallisesti. Käytännössä pelin ja uuden konsolierän samanaikainen julkaisu varmistaa sen, ettei firma myy pelkästään peliä vaan tyypillisesti konsolin samalla. Myös kysyntä pysyy korkeana, koska ylimääräisiä laitteita ei yksinkertaisesti ole. Classic-konsolierien pienuus takaa sen, että Nintendo voi käytännössä SNES (tai N64) Classicin jälkeen jatkaa suoraan uudella NES Classic-erällä ja kaikki menee päivässä.

Nintendohan ei ole yrityksenä - tai edes pörssiyhtiönä - kilpailijoidensa joukossa mikään järin suuri. Sillä ei ole samanlaisia monialaisia kasvupaineita kuin vaikkapa 125 tuhannen työntekijän Sonylla. Nintendo tarvitsee vain yhden killer appin ja voi ratsastaa sillä tähän tyyliin vuosikymmenen. Pokemon Go:n ja Switchin kaltaisten tuotteiden myötä tuntuu olevan pullat hyvin uunissa firmalla, jolle jotkut povasi jopa softataloksi siirtymistä Wii U:n heikon suosion jälkeen.

Tämä taktiikka kyllä jättää aukkoja esim. Sonyn iskeä, JOS sieltä todellakin on uusi handheld tulossa. Siitä tulisikin varsin mielenkiintoista.
 
Eikös siitä uutisoitu, että joku komponenteista (muisti tms?) ollut sellainen, että Apple, tai Samsung oli varannut niin ison kapasiteetin valmistuksesta, ettei tehtaat kyenneet Nintendon määriin, kun Nintendo ei ollut uskonut myyvänsä noin hyvin ja kapasiteettia ei enää voitu lisätä matkapuhelinfirmojen soppareiden takia.
(Edit) tälläinen ainakin löytyi)
https://www.google.fi/amp/www.usgam...g-off-against-apple-for-switch-hardware-parts

”Nintendo on nyt arvokkaampi yhtiö kuin teknologiajätti Sony.”
https://yle.fi/uutiset/3-9035391

Eli kyllä Nintendo on todella iso firma, mutta se on totta, että toimialat on niin suppeat, ettei paine ole läheskään samanlainen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Varmasti, mutta on se aina ollut samassa suuruusluokassa kuitenkin. Pointti oli siis se, ettei Nintendo mikään pieni firma ole ja rahaa piisaa.

Wii ja ds viimeistään varmistivat sen että firma voi tehdä yhden täysin epäonnistuneen konsolin välissä(ja puhun myynneistä en itse konsolista ja sen peleistä) on kyllä hienoa edelleen nähdä että switch menestyy vaikka henkilökohtaisesti konsoli ei voisi vähempää kiinnostaa tällä hetkellä koska pitäisi saada edelleen se ei Nintendomainen yksinoikeus.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Varmasti, mutta on se aina ollut samassa suuruusluokassa kuitenkin. Pointti oli siis se, ettei Nintendo mikään pieni firma ole ja rahaa piisaa.
Taitaa kurssi olla nyt korkeammalla kuin Go:n julkaisun aikaan. Viime vuosina kurssivaihtelut ovat olleet muutenkin Nintendolla suuria, joten sitä on hieman vaikeaa vertailla "isompiin" yhtiöihin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

”Nintendo on nyt arvokkaampi yhtiö kuin teknologiajätti Sony.”
https://yle.fi/uutiset/3-9035391

Eli kyllä Nintendo on todella iso firma, mutta se on totta, että toimialat on niin suppeat, ettei paine ole läheskään samanlainen.

Siis me ei nyt liikuta samassa skaalassa millään tasolla. Sonylla on karkeasti 1,2 miljardia osaketta jaossa ja 500 tuhatta osakkeenomistajaa. Microsoftilla on jaossa 7,7 miljardia osaketta, en tähän hätään löytänyt osakkeenomistajien määrää, mutta se on "paljon". Nintendolla on jaossa 141 miljoonaa osaketta ja osakkeenomistajia 65 tuhatta. Yrityksenä taas vertaillaan 5000 työntekijän firmaa kahteen kilpailijaan, joiden molempien työvoiman määrä on yli 20-kertainen. Tämän yli vertaileminen meneekin vaikeaksi, koska Sony toimii niin monella teollisuuden alalla elokuvista rahoituspalveluihin. Nintendolla ja Microsoftilla on tasan software- ja laitetuotantoa.

Tuo Nintendon arvon yli kaksinkertaistuminen Pokemon Go:n (jonka todellinen tuotto firmalle oli ~115 miljoonaa dollaria vuonna 2016) siis kertoo pörssiyrityksen koosta, mutta aivan eri mielessä kuin sinä päättelet. Jos Sony tai MS julkaisisi vastaavan supersuositun mobiilipelin, niiden pörssiarvo ampaisisi ylös hulppeat pari prosenttia. Se johtuu siitä, että nämä yhtiöt ovat niin suuria.
 
Suhteutappa juuri kertomasi yhteen. Nintendo on todella arvokas firma, jolla on myös käteisvarantoa vaikka toiseen floppi konsoliin ja siitä ylitse pääsemiseen. Ja kuten juuri kerroit, murto-osalla työntekijöitä/osakkeita.

Eli suhteessa sillä menee moninverroin paremmin, kuin joku aika sitten aika syvällä rämpineellä Sonyllä esimerkiksi.

Ja kun otetaan huomioon se, että pokemon Go:n tilanteesta Switchin jälkeen ollaan aika huimasti noustu kokoajan ylöspäin, niin Nintendo on erittäinkin tuottoisa firma ja suhteutettuna erittäinkin iso tekijä, tuottoisa sellainen, toisin kuin kilpailijat.

Edit: ja kun tosiaan tuota käteisvarantoa riittää pariinkin floppi konsoliin ja tällä hetkellä on kaksi menestyvää tuoteperhettä markkinoilla.
”Buried in reams of financial data is the revelation that Nintendo have 812.8 billion Yen (£6.7/$10.5 billion) in the bank – enough for it to take a 20 billion Yen loss (£163/$257 million) every year until 2052. Then there’s almost 469 billion Yen (£3.8/$6.0 billion) held in premises, equipment and investments. When that runs out – we’re in the year 2075 by this point – they’ve got some of the most valuable intellectual property in gaming to sell off before the company goes out of business.”
http://nintendotoday.com/nintendo-not-doomed/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei yhtiön kassavaroilla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kookas se on :)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei yhtiön kassavaroilla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kookas se on :)

Kun puhutaan peli bisneksestä, Nintendo ei ole mitenkään pieni firma. Kilpailijoilla sattuu sen peli bisneksen ympärillä olemaan vaan kaikkea muuta aika hitosti.
 
Ylös Bottom