Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Odotan innolla perustelua miksi kaikki nämäkin myynnit vain kuvastavat sitä, kuinka huonosti vitsi myy ja kuinka se on tuhoontuomittu. :)
 
Harvinainen tapahtuma Japanissa, PS4 myi viime viikolla enemmän kuin Switch. Famitsun mukaan Ps4 myi n. 41k ja Switch n. 31k. Ps4 ylitti samalla 6M myydyn konsolin rajan, Switchin pyörien noin 3.5M lukemissa. Lomasesongin loppuminen näkyi myynneissä, konsoleiden kokonaismyynnit tipahti 341K --> 98K.

https://www.resetera.com/threads/media-create-sales-week-2-2018-jan-08-jan-14.17025/

Saapa nähdä millaiseen nousuun ps4:n myynnit lähtevät kun Monster Hunter julkaistaan Japanissa.. Ens viikolla taisi julkaisu olla.
 
Analyytikko sanoo Nintendo Switchiä myydyn seitsemän miljoonaa kappaletta loka-joulukuun aikana. Tällöin myytyjen konsoleiden määrä olisi kivunnut jo 14,6 miljoonaan, joka ylittää Wii U:n elinikäiset myynnit (13,56 miljoonaa kpl). Viralliset tiedot saadaan kuukauden vaihteessa, Nintendon julkistaessa osavuosikatsauksensa.

27.3.2017:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Switch menee ohi Wii U:n myyntien jo ensimmäisen vuoden aikana. Ei siihen sen kummempia korulauseita tarvita.

Kymmenessä kuukaudessa ohi neljän vuoden myyntien. Wau!

 
Viimeksi muokattu:
Pistää kyllä mietityttämään, mikä sitä Switchiä oikeasti myy. Siis ihan vakavasti, kun ajattelee, niin eihän laitteen pelitarjonta ole AAA-peleistä tykkäävälle kovinkaan kummoista. Siellä on Mariota, Mario Kartia, Zeldaa, Splatoonia ja vastaavaa "värikylläistä sarjakuvagrafiikkaa" sisältävää tuotosta, jotka eittämättä ovat laatupelejä, mutta määrällisesti tarjontaa ei ole mitenkään hirveästi. Lisäksi ainakin omasta mielestäni nuo ovat aika spesifiin pelimakuun osuvia tuotteita, kauheasti variaatiota ei ole. Vertaan siis esim. pleikkarin tarjontaan ja jos nyt vaikka tasapuolisuuden vuoksi tarkastellaan pleikkarin pelienkin osalta vuotta 2017, mitä silloin tuli ulos, niin onhan Sonyn tarjonta ainakin omasta mielestäni aika paljon monipuolisempaa.

Sonyn puolella on montaa erilaista nettiräiskintää erilaisilla aikakausilla tai vaikka kaukaisessa galaksissa. Pleikkarilla on montaa erilaista autoilua, niin kevyempään rälläykseen kuin myös vakavampaan simulaatioajoon. On erilaisia roolipelejäkin kaukaisessa Andromedan galaksissa, tai vaihtoehtoisessa maailmanlopun jälkeisessä maailmassa. Muinaisessa Egyptissäkin pääsee seikkailemaan. Urheilupelit ovat laajammassa tarjonnassa pleikkarilla ja parempia versiota usein suuremmalla sisällön määrällä. Äkkinäisellä ajatuksella tuntuisi olevan niin, että Sonylla on kaikkea enemmän. Se on sitten tietysti makuasia, onko Sonylla kaikkea paremmin.

Kaipa se kannettavuuden mahdollisuus on sitten niin iso tekijä? Voi bussissa/junassa istuessaan pelata Mariota tai vastaavaa sen puoli tuntia ja jatkaa kotona sitten telkkarista. Tietysti osa myynnistä selittyy ihan puhtaasti Mario-pelien fanikunnalla ja muulla Nintendo-faniudella, mutta onhan tuo 14+ miljoonaa silti käsittämätön määrä. Hyvä juttu Nintendon kannalta ja koko alan kannalta tietenkin, mutta itsellä menee osin yli ymmärryksen.

Kyllähän Nintendo oikein osaa asioita tehdä, kun itsekin olen suuresti tykännyt SNES Ministäni. Tässä huomaa elättelevänsä toiveita jälleen kerran siitä Nintendon oikeasti tehokkaasta kotikonsolista, jolla voisi pelailla Mariota, Zeldaa ja sitten noita AAA-multiplattareita. Eipä vaan taida tässä galaksissa sellaista tapahtua, vaikka kuinka toivoisi...
 
Kyllä juuri se kannettavuus on se juttu mikä siinä varmasti muillekin kuin mulle myy. Mun pelikirjasto pleikalla ja Switchillä on aivan totaalisen erilaista. Siinä missä en toista peliä pelais pleikalla, en toista peliä haluis pelata reissussa Nintendolla.

Pelattavaa on niin paljon Switchilläkin jo, etten ehdi silläkään (en kyllä muillakaan) pelaamaan läheskään niin paljon kuin haluaisi ja lapset omii konsolin kokoajan toisin kuin muita konsoleita.

En mä pärjäis ilman pleikkaa, mutta en kyllä ilman Switchiäkään. En itse edes näe niitä kilpailevina laitteina. One/ps4 kilpailee keskenään ja Switch kuuluu mun silmissä siihen rinnalle jatkamaan pelaamista sen pelitv:n ulkopuolelle, sen vuoksi myös täysin erityyppiset pelitkin on sillä mielekkäämpiä pelata.

Eiköhän maailmalla isoimmat ostajakunnat ole juuri niitä jotka ostaa kahden ison rinnalle Switchin ja sit 3DS, Vita, mobiili maailmasta löytyy loput asiakkaat.
Ihmettelen suuresti jos tuosta olisi iso siivu pelaajia, jotka tosissaan on pohtineet Ps4:sta tai Boxia ja päätynyt Switchiin. Se jotenkin tuntuu täysin päättömältä ajatukselta, kun aika eri segmentissä painitaan.

Kai tuostakin joku tilastoa on tehnyt, että mistä asiakasvirrat koostuu?
 
Pistää kyllä mietityttämään, mikä sitä Switchiä oikeasti myy. Siis ihan vakavasti, kun ajattelee, niin eihän laitteen pelitarjonta ole AAA-peleistä tykkäävälle kovinkaan kummoista. Siellä on Mariota, Mario Kartia, Zeldaa, Splatoonia ja vastaavaa "värikylläistä sarjakuvagrafiikkaa" sisältävää tuotosta, jotka eittämättä ovat laatupelejä, mutta määrällisesti tarjontaa ei ole mitenkään hirveästi. Lisäksi ainakin omasta mielestäni nuo ovat aika spesifiin pelimakuun osuvia tuotteita, kauheasti variaatiota ei ole. Vertaan siis esim. pleikkarin tarjontaan ja jos nyt vaikka tasapuolisuuden vuoksi tarkastellaan pleikkarin pelienkin osalta vuotta 2017, mitä silloin tuli ulos, niin onhan Sonyn tarjonta ainakin omasta mielestäni aika paljon monipuolisempaa.

Sonyn puolella on montaa erilaista nettiräiskintää erilaisilla aikakausilla tai vaikka kaukaisessa galaksissa. Pleikkarilla on montaa erilaista autoilua, niin kevyempään rälläykseen kuin myös vakavampaan simulaatioajoon. On erilaisia roolipelejäkin kaukaisessa Andromedan galaksissa, tai vaihtoehtoisessa maailmanlopun jälkeisessä maailmassa. Muinaisessa Egyptissäkin pääsee seikkailemaan. Urheilupelit ovat laajammassa tarjonnassa pleikkarilla ja parempia versiota usein suuremmalla sisällön määrällä. Äkkinäisellä ajatuksella tuntuisi olevan niin, että Sonylla on kaikkea enemmän. Se on sitten tietysti makuasia, onko Sonylla kaikkea paremmin.

Kaipa se kannettavuuden mahdollisuus on sitten niin iso tekijä? Voi bussissa/junassa istuessaan pelata Mariota tai vastaavaa sen puoli tuntia ja jatkaa kotona sitten telkkarista. Tietysti osa myynnistä selittyy ihan puhtaasti Mario-pelien fanikunnalla ja muulla Nintendo-faniudella, mutta onhan tuo 14+ miljoonaa silti käsittämätön määrä. Hyvä juttu Nintendon kannalta ja koko alan kannalta tietenkin, mutta itsellä menee osin yli ymmärryksen.

Kyllähän Nintendo oikein osaa asioita tehdä, kun itsekin olen suuresti tykännyt SNES Ministäni. Tässä huomaa elättelevänsä toiveita jälleen kerran siitä Nintendon oikeasti tehokkaasta kotikonsolista, jolla voisi pelailla Mariota, Zeldaa ja sitten noita AAA-multiplattareita. Eipä vaan taida tässä galaksissa sellaista tapahtua, vaikka kuinka toivoisi...

Tuo uudenlainen, oikeasti toimiva ideahan se varmasti on miksi kone myy. Tuo, että voi pelata samoja pelejä sekä kannettavassa, että kotikonsolimuodossa on vaan aivan mahtava käytännössä. Lisäksi suoraan laatikosta toimiva kaksinpeli ja sekin vaikka reissun päällä on myös yksi noista myyvistä ominaisuuksista varmasti.

Se mikä Sonyn ja MS:n pelivalikoimasta puuttuu on juurikin nuo värikkäät ja sarjakuvagrafiikkaiset pelit. Etenkin laadukkaat sellaiset. Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että indiepelit pelaa paljon mieluummin nykyään Switchillä, kuin PS4:lla Switchin ominaisuuksien vuoksi. Sopivat IMO huomattavasti paremmin tuolle alustalle.

Itselle ei ole kyllä ollenkaan yllätys, että laite porukalle maistuu ja toivottavasti myynnit jatkuvat tästäkin eteenpäin samankaltaisina. Ja ei kiitos Nintendon tehokonsolille. Kyllä kaksi suoraan keskenään kilpailevaa tehokonsolia riittää. Annetaan Nintendon kulkea omia polkuja, tehdä jotain erilaista ja piristää konsolirintamaa. :)
 
Switchin menestykseen tuskin on vain yhtä selvää syytä. Tärkeä tekijä on tuo hybridikonsepti, joka sallii pelaamisen siirtymisen televisiolta kannettavaan muotoon. Tällä konsolin menestykselle oli jo avattu mahdollisuudet, toisin kuin Wii U:ssa jossa asia jätettiin puolitiehen.

Toinen tärkeä tekijä ovat pelit. Näitä et muilta alustoilta löydä. Ovat hauskalla tavalla klassista videopelaamista. Pelaaminen on usein myös eskapismia, se harmaus joka näkyy ikkunasta ei tarvitse välttämättä seurata peleihin asti. Lapsipelaajat rakastuvat hahmoihin nopeasti, miksei myös vähän varttuneemmatkin. En ole koskaan ollut mikään suuri Marion ystävä, silti moni viime vuoden suosikeista kantoi tämän nimeä, pelit vain yksinkertaisesti ovat todella hyviä. Uudelleenpeluuarvoa on loputtomasti, ovat hauskoja mutta samaan aikaan myös vaativia.

Käyttöliittymä on helppo, suoraviivainen samaan tapaan kuin pleikalla, mutta vielä pelkistetymmin. Moninpelaaminen samalta sohvalta on tehty helpoksi ja tätä viljellään monissa peleissä. Lapsille tärkeä asia. Aikuinen saa kännykkäsovelluksen, jolla pelaamista voi valvoa. Turvallinen valinta.
 
Itse ostin Switchin pitkän pohdinnan jälkeen ja se toimii meillä pelikoneena PC:n kanssa. PS4:sta tai Xboxia en omista, enkä meinaa hankkia. Minä olen todella tykästynty tuohon kannettavuuteen. Kaksilapsisen perheen arjessa jää aina sillon tällöin aikaa pelata ja siihen Switch sopii mainiosti. Peli on aina päällä ja vartinkin voi pelata hyvin ja jatkaa siitä mihin tunti sitten jäi. Jatkaminen toimii parissa sekunnissa, eikä tarvitse käynnistellä pelejä ja telkkareita. Sopii siis loistavasti tämmöiseen ad-hoc pelaamiseen :)
Talkkrissa konetta olen pelannut ehkä noin 10% ajasta.
 
Brittien top 10. Sen ulkopuolella Just Dance 2018 harppasi sijalle 15. Nyt parhaiten myynyt versio oli todistettavasti Nintendo Switchillä (Switch-listan 7., Individual format listan 39.).
  1. Call of Duty: WWII
  2. FIFA 18
  3. Grand Theft Auto V
  4. Mario Kart 8 Deluxe
  5. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  6. PlayerUnknown's Battlegrounds
  7. Assassin's Creed Origins
  8. Super Mario Odyssey
  9. Star Wars Battlefront II
  10. Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory
 
Japanin viime viikon myynnit. Pleikkarin ja Switchin kohtaaminen on jo lähellä.

  1. Switch – 43,027 (37,500)
  2. PlayStation 4 – 37,572 (32,890)
  3. PlayStation 4 Pro – 14,935 (10,918)
  4. New 2DS LL – 7,302 (9,929)
  5. PlayStation Vita – 4,256 (4,388)
  6. New 3DS LL – 3,563 (5,270)
  7. Xbox One X – 1,285 (6)
  8. 2DS – 1,250 (1,656)
  9. Xbox One – 103 (107)

  1. [NSW] Mario + Rabbids Kingdom Battle – 66,692 (New)
  2. [PS4] Gintama Rumble – 38,443 (New)
  3. [NSW] Splatoon 2 – 28,691 (1,946,033)
  4. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 26,365 (1,264,800)
  5. [PSV] Gintama Rumble – 23,417 (New)
  6. [PS4] Dissidia Final Fantasy NT – 20,433 (126,100)
  7. [NSW] Super Mario Odyssey – 18,972 (1,555,312)
  8. [3DS] Pokemon Ultra Sun / Ultra Moon – 16,790 (1,515,299)
  9. [3DS] Mario Party: The Top 100 – 11,454 (135,773)
  10. [NSW] The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 9,502 (824,728)
Lähde: http://nintendotoday.com/japanese-sales-switch-still-the-best-selling-console-ps4-catching-up/
 
Japanin viime viikon myynnit. Pleikkarin ja Switchin kohtaaminen on jo lähellä.

  1. Switch – 43,027 (37,500)
  2. PlayStation 4 – 37,572 (32,890)
  3. PlayStation 4 Pro – 14,935 (10,918)
  4. New 2DS LL – 7,302 (9,929)
  5. PlayStation Vita – 4,256 (4,388)
  6. New 3DS LL – 3,563 (5,270)
  7. Xbox One X – 1,285 (6)
  8. 2DS – 1,250 (1,656)
  9. Xbox One – 103 (107)
  1. [NSW] Mario + Rabbids Kingdom Battle – 66,692 (New)
  2. [PS4] Gintama Rumble – 38,443 (New)
  3. [NSW] Splatoon 2 – 28,691 (1,946,033)
  4. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 26,365 (1,264,800)
  5. [PSV] Gintama Rumble – 23,417 (New)
  6. [PS4] Dissidia Final Fantasy NT – 20,433 (126,100)
  7. [NSW] Super Mario Odyssey – 18,972 (1,555,312)
  8. [3DS] Pokemon Ultra Sun / Ultra Moon – 16,790 (1,515,299)
  9. [3DS] Mario Party: The Top 100 – 11,454 (135,773)
  10. [NSW] The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 9,502 (824,728)
Lähde: http://nintendotoday.com/japanese-sales-switch-still-the-best-selling-console-ps4-catching-up/

Monster Hunter hype alkaa jo näkymään kun nelosen myynnit nousee vaan. Saapa nähdä millaiset myynnit ensi viikolla ovat.
 
Pleikkarin ja Switchin kohtaaminen on jo lähellä.
Saa tosiaan nähdä hurahtaako PS4 Switchin ohi hetkellisesti, n.40K on eroa tällä hetkellä Switchin hyväksi tämän vuoden myynneissä.
Switchillä ilmeisesti (taas) jotain saatavuusongelmaa Japanissa tällä hetkellä ja PS4:lle tulossa kova peli japanilaiseen makuun, joten luultavasti 40K ei tule riittämään.
 
Pistää kyllä mietityttämään, mikä sitä Switchiä oikeasti myy.

1. Ps4 ja xboxone konsolit ovat jo vuosia vanhat (päivityksiä huomioimatta)
2. Uuden konsolin ostoon on rahaa
3. Switch on markkinoiden tehokkain käsikonsoli
4. Tehokkaimman käsikonsolin päälle saa Nintendon hyvät pelit

Tuossapa tuo oma looginen ajattelu kiteytettynä. Omistan ps4 pron ja psvr:n mutta xbox onen yksinoikeuspelit on jo pitkälle nähty xbox 360:lla. Skippasin WiiU:n joten Switchillä on selkeästi kiinnostavammat yksinoikeuspelit minulle vrt. Xbox one.

Varmaan vaikutti sekin että pidin vitasta todella paljon, ja switch näyttäisi korjanneen vitan kolme puutetta: epäergonominen ohjaus, kalliit muistikortit ja tv-kytkennän kömpelyys (vita-tv ei tue kaikkia pelejä).
 
Ylös Bottom