Vastaus: Keskustelua PlayStation 4 -konsolin hiljaisuudesta/äänekkyydestä
Katkeran miehen ulinaa - THE END
kirjoittanut:
DPK, Kilpikonna
Hankin PS4-konsolin 9/2014. Jo alussa oli selvää että konsolin tuuletin pitää poikkeuksellisen kovaa meteliä. CoD:AW levy-versio oli äänekäs, FIFA 15 digi-versio rääkkäsi konsolia ja ääni oli jopa kovempi, mutta mitä vielä. Uutuuspeli Project CARS digi-versio veti pohjat. Pelitilassa eli kun ajan autolla (
https://www.youtube.com/watch?v=mDrsHMkrjcc&spfreload=10) PS4-konsoli käy jatkuvasti ylikierroksilla, ääni on uliseva. Tuuletin ongelma tuottaa kovaa ääntä, paljon lämpöä, virrankulutus on koko ajan maksimissa ja konsolin kestävyys pitkässä juoksussa epäilyttää.
......no ei hätää ajattelin. Juurihan PS4-konsolin hankin Verkkokauppa.com -liikkeestä. Otin siis yhteyden PS-huoltoon (Suomi) jonne lähetin konsolin. PS-huolto lähetti konsolin Ranskaan korjattavaksi. Konsoli tuli takaisin, mutta mitään konkreettista muutosta ei ollut tapahtunut.
Tässä vaiheessa puhuttiin siis vasta CoD:AW-levy-versiosta. Kun tutustuin FIFA 15 ja Project CARS digi-versio-peleihin, jopa suuremmat ongelmat alkoivat. Tuuletinääni oli niin kova mitä se nyt ikinä pystyy olemaan. Joten yritin äänieristää konsolin, mutta siten että ilma kiertää ja konsolilla on riittävästi tilaa. Tässä mainitakseni, minulla on rakas peliharrastus, joka alkoi 8-bittisestä Nintendosta. Minulla on ollut Nintendoja, Xboxseja, Pleikkoja, käsikonsoleita, iPad, PC, MAC jne. olen ns. aina pelannut.
.........no ei hätää ajattelin toisen kerran. Tällä kertaa ajattelin kokeilla Verkkokauppa.com-huoltoa ja vein PS4-konsolin sinne huoltoon. Kerroin huoltokirjausta tehdessä että konsoli on ollut jo kerran huollossa, ongelma ei ole poistunut. Toivoin että asialle voitaisiin tehdä jotain. Seuraavana päivänä sain viestin: Aiheeton takuuhuoltokäynti. Kysyin sähköpostilla että mitä konsolille tehtiin? Kuulemma testattiin 16 tuntia eikä ääni ole epänormaali.
PS-suomen-huolto ehdotti puhdistamista ja tätä ihme tahnaa. Foorumeilla kerrottiin että voin alkaa poraamaan reikää konsolini pohjaan ja rakentaa tuulettimen. Oli desibelimittareita ja muita erilaisia keinoja, kuten hulvaton idea laittaa äänet niin kovalle että saan häädön kämpästäni. Tuhota konsolini niin että takuu ei varmasti ole voimassa kun olen onnitunut askartelemaan PS4-konsolista rubiikinkuution.
.......no ei hätää ajattelin kolmannen kerran. Olin yhteydessä kuluttajasuoja viranomaisiin ihan vain tiedustellakseni heidän kantaa asiaan. Pyyhi pölyt, imuroi, hanki Kallen mätitahnaa jne. jne. ilman toisen henkilön mittaustulosta -> todistetta että on edes joku ongelma ei asialle voida tehdä mitään. Riitauttaminen vie ainakin 6 kuukautta. Reklamaation voi tehdä 3. huoltokerran jälkeen, mutta jos 2. huoltokerralla sanotaankin että tämä kerta oli aiheeton niin en koskaan pääse sinne kolmos pesälle.
......no niin ei suurempaa hätää ajattelin taas kerran. Alan säästämään rahaa uuteen konsoliin ja toivon että vaihdossa saan paremman PS4-konsolin, jonka tuuletin ei kuulu tähän "
Jet Engine PS4" -sarjaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Verkkokauppa-com-huolto:
"Aiheeton takuuhuoltokäynti"
Testaajamme piti 16h ajan Project CARS simulaattoria päällä, eikä tuuletin pitänyt epänormaalia ääntä / kierrosnopeutta.
Pidättekö konsolianne avoimessa tilassa, vaiko jonkinlaisessa lokerossa?
PS-suomen-huolto:
Konsolisi tuulettimen kova ääni saattaa johtua pölystä tai ilmanvaihdon ongelmasta.
Tarkistathan, että konsolisi ei ole pölyinen ja se on aseteltu paikkaan, jossa tuulettimella on tarpeeksi tilaa ilmanvaihtoon.
Mikäli konsolilla on tarpeeksi tilaa eikä se ole ulkoisesti pölyinen, voit yrittää puhdistaa sitä sisältä.
Mikäli tämä ei auta ja konsolinne pitää edelleen häiritsevän kovaa ääntä, saattaa sillä olla huollon paikka.
Meillä ei täällä PlayStationin teknisessä tuessa ole valitettavasti tietoa, miten yksittäiset myyjät ostopaikassa konsoleita testaavat ja heillä on myös usein erillinen huolto. Emme siksi pysty ottaa kantaa miksi myyjä otti konsolisi huoltoon sitä kautta. Toivottavasti asia selviää, mutta jos lisäongelmia ilmenee autamme mielellämme.
Kuluttajasuoja viranomaiset:
Lähtökohtaisesti kolmea korjauskertaa on pidetty teknisten laitteiden osalta kohtuulisena, ongelmanahan tässä on se, kun huolto toteaa, ettei laitteesta löydy poikkeavaa.
linkeistä puhuttiin jostain tahnasta, onko sen laittamista kokeiltu??
Käsittely on maksuton molemmille osapuolille. Käsittelyajat tosin ovat pitkät, yli 6 kk.
Jos saat ulkopuolisen puolueettoman tahon asiantuntijalausunnon siitä, että koneen ei kuuluisi tuollaista ääntä pitää, niin toki kuluttajaneuvontakin voi sitten sovitella asiaa.
Lain mukaan tuote on virheellinen jos:
tavara ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu.
tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.
tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa.
tavara ei ole pakattu asianmukaisella tavalla sen säilyttämiseksi tai suojaamiseksi.
tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä.
tavara ei täytä turvallisuusvaatimuksia.
Tämän takia pitäisi saada tuo puolueeton lausunto siitä, että kone käy ylikierroksilla, pelkkä väite ei riitä, vaan siitä pitäisi saada mustaa valkoisella.
Loppu yhteenveto:
Minulla on ainoastaan oma mielipiteeni ja omat korvani todisteena että meteli on aivan liian kova ja häiritsee merkittävästi pelaamista, mutta en pysty tätä todistamaan eikä minulla ole jaksamista taistella vahvempia vastaan. t. masentunut tapaus.