Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PlayStation 4 -konsolin hiljaisuudesta/äänekkyydestä

Oma julkaisussa ostettu perus-PS4 pitää kyllä aivan julmetun kovaa ääntä varsinkin näin kesähelteillä. Konsoli sijaitsee TV-tason päällä eikä ole siis edes missään ahtaassa tilassa. Puhdistan vehkeen säännöllisen epäsäännöllisesti pölystä. Ei tunnu auttavan.

Vaimo valittaa että ei voi kunnolla nukkua metelin vuoksi (olkkarissa sijaitsevasta mölytoosasta makkariin matkaa kymmenisen metriä ja välissäkin yksi huone).

Lapsetkin kuulevat milloin iskä pelaa Pleikkaa. Kauimmaiseen lastenhuoneeseen onkin matkaa jo melkoisesti, se on kokonaan eri siivessä talon toisessa ääripäässä.

Pahimmillaan meteli tuntuu olevan kun pelaan uusinta CoD:ia. Nytkään ei meinaa omia ajatuksiaan kuulla kun tuuletin huutaa valikossakin perkeleesti.

Puhelimeen ladattavalla desibelimittarilla saatuja maksimituloksia:

Konsolin vierestä: 94-100 dB
Omalta pelipaikalta n. 2 metrin päässä konsolista: 75-77 dB

Tämä melun taso ei todellakaan ole mikään uskon asia. Oma huutaa ja perkeleellisen kovaa. Äänen tasoa voi todellakin verrata pölynimuriin tai vaikkapa hiustenkuivaajaan.

Tuo video, jonka El Jefe @TT-2k aiemmin linkkasi, kuulostaa kyllä erittäin tutulta.
 
Kuulostaa hämmentävän tutulta. Minulla ei julkaisussa ostettu PS4 pitkään viihtynyt taloudessa juurikin kuvatun kaltaisen äänekkyyden johdosta (Resogun) ja laite lähti kiertoon eikä enää takaisin tullut. XBox One S on kyllä käytännössä äänetön PS4 kokemuksen jälkeen.

Katson kyllä hyvin tarkkaan PS5 äännekkyys kokemukset ennen kuin pleikkarin vesille takaisin uskaltaudun. Julkaisussa hankitut PS3 ja PS4 olivat äänien puolesta kyllä ihan omaa luokkaansa. Ehkä olin vain huono-onninen?
 
Ei uusia tahnoja. Vain laitteen aukaisu ytimeen asti ja kunnollinen puhdistus. Lisäksi vanhan levinneen lämpötahnan uudelleenasettelu. Voin sanoa, että ero vanhaan meteliin on valtaisa! Nyt vain olemattoman pientä puhinaa esim. No Man's Skyssa, joka triggeröi laitteen ennen putsausta imuriäänien tasolle. En olisi uskonut!
Onnistunut investointi turva-torx 9 -ruuvariin!
Huhtikuulta lainaus. Pro yhä hiirenhiljainen.
 
Täällä kanssa kauhea suihkumoottori pro, äsken yritin pelata Persona 5 royalia ja ilman kuulokkeita koska kuuma ilma hiostaa liikaa. Yritin pitää ne telkun äänet maltillisen hiljaisena jottei koko kylälle kuulu kun yö on mutta pelin äänet peittyivät sen kamalan suhinan alle niin ettei mitään meinannut kuulla.
 
Mikäli asiassa jotain subjektiivista on, niin enemmänkin niin, että ääntä vähättelevät ovat joko tottuneet kovempiin hurinoihin tai on huonontunut kuulo tai jotain. Yksi vaihtoehto sekin, että on sattunut hiljainen yksilö mutta kun on lukenut ja kuullut näitä juttuja, niin enemmän tuntuu että se on poikkeus, äänekkään konsolin ollessa taas vakio.

Outoa että täällä oletetaan konsolia äänekkääksi sanovien olevan jotenkin herkempiä äänille tai jotain. Sen takia aloitin kirjoituksen lauseella, jonka suhteen en ole täysin tosissani vaan haluan vain "näpäyttää" takaisin. Kai se on pakko uskoa että niitä hiljaisempiakin on olemassa, ei vain ole yhtään omassa lähipiirissä. Netissäkin vaikuttaa että enemmistöllä on huutavia laitteita. Harhaa voi olla kyllä sen vuoksi, että tuskinpa suurinta osaa hiljaisien konsolien omistajista näkyy näissä keskusteluissa.

On kuitenkin linkitetty useampi video, jossa äänekäs konsoli. Siitä voi jokainen sanoa onko omasta mielestä häiritsevä vai ei.

Minun mielessäni se PS4:n äänekkyys on ihan yleinen asia, joka tunnutaan tiedostavan hyvin laajalti.

Niin, ja puhun oikeastaan enemmän Pro:sta, sillä perusmallin myin jo ajat sitten pois. En muista millainen se oli ääniltään mutta kaveripiirissä on kolme normi PS4:sta ja puhuvat tosiaan että "huutelee" kovasti laitteet tietyissä peleissä. Ja perus One:t löytyy samaisilta tyypeiltä myös ja niistä kommenttia että ne on hiljaisempi. Minulla ei ole sitäkään enää kun päivitin X:ään, joka varmasti on näistä se äänettömin.
 
Lisäyksenä vielä viestiini tuossa ylempänä, että etukansi on pois minun koneesta. Ts. tuuletin imee nyt vapaasti ilmaa.. Ja pölyä. Koneen ympäristö on pidettävä nyt hieman siistimpänä.
 
Minulla oleva PS4 Pro piti aivan kauheaa ääntä. Oli siis sellainen suihkuturbiini laite ja se möykkä alkoin noin minuutin päästä kun minkä tahansa pelin käynnisti. Avasin sen tämän videon avustuksella: LINKKI ja huomasin että se oli huolimattomasti koottu. Kaksi lämpötyynyä ei ollut oikeilla paikoilla. Korjasin ne ja lisäksi vaihdoin lämpötahnat prossun päältä, niin laite hiljeni samalle tasolle kuin meidän perus PS4. Pölyä ei ollut nimeksikään sisällä.

Nyt se on pysynyt hiljaisena lämpimilläkin keleillä. Meillä tosin on ilmalämpöpumppu pitämässä asuntoa viileänä, mutta aikaisemmin ei edes se auttanut.

Suosittelen vilkaisemaan, jos takuu on mennyt umpeen ja ruuvari pysyy kädessä. Itse en ollut koskaan prossun tahnoja vaihtanut tai tehnyt muuta sellaista. Laitteita olen joskus purkanut.
 
Olen varmaan jo joskus tännekin maininnut, mutta minun PS4S on ihan hiljainen. Ei tule kiinnitettyä sen tuulettimeen huomiota juuri koskaan. Pitäisi varmaan myydä keräilyharvinaisuutena jollekin, joka pelaa enemmän pleikkarilla, kun näitä juttuja lukee.
 
Eebolta mielenkiintoinen viesti. Mallejahan on useampia, mutta kokoamispaikallakin on väliä. Kuulostaa kieltämättä hurjalta jos toosa mölyää jo lähempänä sataa kuin viittäkymmentä desibeliä. Toivottavasti mahdollisimman moni on valittanut näistä myös virallisia kanavia pitkin, siitä muutos lähtee.
 
Olen varmaan jo joskus tännekin maininnut, mutta minun PS4S on ihan hiljainen. Ei tule kiinnitettyä sen tuulettimeen huomiota juuri koskaan. Pitäisi varmaan myydä keräilyharvinaisuutena jollekin, joka pelaa enemmän pleikkarilla, kun näitä juttuja lukee.
Mahtaako slim malleissa olla ääni ongelmaa niinkuin ps4 ja pro mallissa ?
 
Mahtaako slim malleissa olla ääni ongelmaa niinkuin ps4 ja pro mallissa ?
Mitään faktaa tai tilastoa ei ole näkemyksen tueksi, mutta tällainen mielikuva on, että Slim-mallin omistajat eivät ole pahemmin konsolinsa tuuletinmelusta valitelleet. Joten ehkäpä ne keskimäärin pysyvät paremmin hiljaisina kuin alkuperäisen korimallin PS4:t tai PS4 Prot (pl. ehkä CUH-7200-sarjaa olevat, joiden pitäisi olla hiljaisempia myös).
 
Itellä on muutama hyvä peli mitä ei voi pelata ollenkaan Pron mölytason takia. Uudempaa mallia.
Vaimo tulee valittaa eri huoneesta tiiviin oven takaa, kun ei meinaa salkkareita saada kateltua. Tämä tarina on tosi.

Nää ketkä väittää Prota äänettömiksi, joko valehtelee tai pelaavat näitä kevyitä pelejä.
 
Itellä on muutama hyvä peli mitä ei voi pelata ollenkaan Pron mölytason takia. Uudempaa mallia.
Vaimo tulee valittaa eri huoneesta tiiviin oven takaa, kun ei meinaa salkkareita saada kateltua. Tämä tarina on tosi.

Nää ketkä väittää Prota äänettömiksi, joko valehtelee tai pelaavat näitä kevyitä pelejä.
Pelit vaikuttaa, mutta kyllä niitä hiljaisiakin yksilöitä on liikkeellä.

En ymmärrä minkä takia osan ihmisistä pitää väittää, että ei olisi hiljaisia tai joko äännekkäitä malleja ollenkaan olemassa. Se on selvää, että vaihtelua on olemassa. Ja äännekkäitä malleja on todella paljon liikkeellä.

Giant Bombin Brad Shoemaker osti PS4 Pro RDR2 Bundlen pelkän äänen laitteen takia, kun vanha Pro piti kauheata meteliä God of Warissa. Uusi malli oli huomattavasti hiljaisempi, joten kyllä niitäkin on olemassa.
 
Itsellä pro malli pitää myös aivan järkyttävää ääntä. kolme vuotta ollut ja alusta asti kovaääninen. Ja putsattua tulee usein että se ei ole mistään pölystä kiinni. Myös perusmalli ennen prota oli samanlainen. Toivon mukaan PS5 nämä suihkumoottori äänet olisi saatu kuriin
 
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä, onko digitaalinen vai fyysinen peli hiljaisempi pelatessa? Olen kuullut huhuja digitaalisen, eli storesta ostetun pelin olevan hiljaisempi kuin sama peli fyysisenä levyllä. Onko näissä huhuissa mitään perää vai onko ihan sama?
 
Totta sikäli, että digitaalisen kohdalla ei sitä pelilevyä tarvitse koskaan pyöräyttää. Muuten pelit on pelattu kovalevyltä jo tämän sukupolven, riippumatta onko digi- vai fyysinen versio.
 
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä, onko digitaalinen vai fyysinen peli hiljaisempi pelatessa? Olen kuullut huhuja digitaalisen, eli storesta ostetun pelin olevan hiljaisempi kuin sama peli fyysisenä levyllä. Onko näissä huhuissa mitään perää vai onko ihan sama?
Hyvin minimaalinen merkitys, jos ollenkaan. Peli asennetaan joka tapauksessa kovalevylle ja se levy on vaan käytännössä käyttöoikeuden varmistus. Enemmän äänekkyys tuntuu olevan pelistä kiinni. Toiset pelit ottavat konsolista irti vähän enemmän, toiset vähemmän.
 
Nousi meteli viikko sitten huimasti, muutaman kuukauden se toimi tällä kertaa jopa aika siedettävästi, aluksi jopa tosi hyvin. Lämpötahna ei ollut enää tasaisesti joka kohdassa ja lämmöt nousee. Ja nyt olen tuota availlut, vaihdellut tahnoja ja millään en saa tahnoja tasaiseksi jäämään oli sitten pisara tai ohut kerros levitettynä.

Lämmöt nousee ja laitetta ei pysty käyttämään. Paras kerta oli se, kun oli tasaisesti levitetty ohut kerros lämpötahnaa joka kohtaan, lämmöt nousi ja avattaessa huomasi siinä olevan ihan peilipuhtaita kohtia missä ei ollut mitään jälkeäkään tahnasta.

En sitten tiedä miten sellainen mahdollista. Ja muutenkin, kun on monta kertaa tehnyt tahnanvaihdon onnistuneesti ja nyt ei sitä muka saa millään jäämään siihen hyvin paikalleen. Mystistä... Nyt taitaa tulevat konsolit olla aika korkealla ostoslistalla.
 
Oli näköjään käyttämäni Noctuan lämpötahna mennyt jo tuubissa piloille. Siitä johtui lämpötahnan omituinen käyttäytyminen.

Hommasin Arcticin MX-4 ja nyt taas laite pelittää. Ei kyllä niin hiljaisesti mitä parhaimillaan, mutta ihan ok ja ainakin toimii.
 
Aloin nyt lopulta pelaamaan God of Waria PS4 Slimillä ja odotin kuulevani edes jonkinlaista ääntä konsolista, mutta en oikeasti kuule yhtään tuulettimen huminaa peliäänten takaa. Kävin erikseen konsolin vieressä kuuntelemassa, mutta ei sieltä vain kuulu mitään.
 
Ylös Bottom