Olette ottanut yhteyttä Kuluttajavirastoon Sony PlayStation3 –pelikonsolin ohjelmistopäivityksen aiheuttamista ongelmista. Kiitämme yhteydenotostanne. Kuluttajien ilmoitukset ovat meille erittäin tärkeitä suorittaessamme kuluttajaoikeudellista markkinoinnin ja sopimusehtojen valvontaa.
Nyt käsiteltävänä olleessa tapauksessa pelikonsolin ohjelmistopäivityksen tekeminen oli ollut käytännössä pakollista, sillä mikäli kuluttaja ei ollut tehnyt päivitystä, laitteella ei pystynyt käyttämään tulevia pelejä eikä katsomaan Blue Ray –elokuvia. Myös kuluttajan käytössä olevien ohjelmien ja elokuvien verkkotoiminnallisuudet poistuivat, ellei päivitystä tehty. Päivityksen jälkeen pelikonsoli ei kuitenkaan enää ollut yhteensopiva avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmien (kuten Linux) kanssa.
Olimme yhteydessä sekä pelikonsolin maahantuojaan että valmistajaan ja pyysimme heiltä selvitystä asiasta. Yrityksen mukaan ohjelmistopäivitykseen on ollut perusteltu syy (tietoturvariski ja Sonyn sekä pelitoimittajien immateriaalioikeuksien turvaaminen). Sonyn ja kuluttajan välisessä käyttöoikeuslisenssissä todettiin, että Sonylla on oikeus päivittää pelikonsolin ohjelmistoa tai tarjoamiaan palveluja esimerkiksi varmistaakseen palvelun kunnollisen toiminnan tai estääkseen valtuuttamattomien ohjelmistojen käytön PlayStation3-järjestelmän kanssa.
Emme katsoneet kyseistä sopimusehtoa kohtuuttomaksi, mutta huomautimme yritystä kuluttajansuojalain 5 luvun mukaisesta virhevastuusta ja kuluttajien reklamaatioiden hoitamisesta. Näin ei ollut nyt käsillä olevassa tilanteessa tapahtunut, kun kuluttajat on ohjattu kääntymään suoraan kuluttajaviranomaisen puoleen. Edellytimme yrityksen ohjeistavan käyttäjätukensa ja pelikonsolin maahantuojan ja erityisesti pelikonsolin myyjät siten, että vastaavia tilanteita ei enää pääse syntymään.