Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua SHMUP-peleistä

Rottamopo

KonsoliFIN Alumni
Shoot 'em up -genre on varmasti monelle tuttu asia. Nämä arcade pelaamisen ruumiillistumat kuuluvat pelaajan perus sivistykseen ja varsinkin Japanissa näitä on tehtailtu iät ja ajat. Kyseessä on siis sivuttain tai ylhäältä alas vierivien ja staattisella pelialueella varustettujen pelien uskomattomat väistelyhelvetit, joissa vihollisia tuhotaan uskomattomin aseistuksin. Tässä ketjussa keskustellaan siis shmupeista.

Olen itse varsin kiintynyt Gradiukseen ja R-type Final -peleihin, mutta koska en enää omista ps2:sta, en voi niitä enää pelata. Nyt olen katsastellut nykykonsolien pelitarjontaa shmuppien osalta ja kaipaisin hyviä vinkkejä laatu shmupeista.

Huomasin psn-storeen ilmestyneen jotain japanin porttauksia, joista Sonic Wings lähti heti mukaan. Pelihän on nykymittapuulla huono, mutta arcade retroilija saa siitä kyllä jotain irti. Pienenä pähkinänä huitelin sen läpi crediiteillä, ja kyllä se koukuttaa kokeilemaan uudelleen. Väistelyn osalta meno on jotain käsittämätöntä, ellei jopa mahdotonta, mutta parhaimmillaan varsin palkitsevaa. Yhtä iltaa enempää tämä peli ei kuitenkaan minua viihdytä, sillä kovinkaan monipuolisesta teoksesta ei ole kyse. Propsit vielä täysin yli hilseen menevästä lopparista.

Storesta löytyy myös Söldner X-2: Himmelssturmer. 1080p ja 60fps kuullostaa paratiisilta, mutta peli ei tunnu lainkaa siltä, miltä shmupin pitäisi tuntua. Tietty tarkkuus funktio puuttuu liin suuren pelialueen vuoksi ja vaikeustasoloikka ensimmäisen ja toisen kentän välillä on jotain hirvittävää. Ase-upgradetuskaan ei ole selkeää palautetta antavaa, puhumattakaan ihmeellisen "ase ketjutuksen" tylsyydestä. Pelissä ei myöskään ole juuri teknistä älyttömyyttä ja tämän aikakauden peliksi se on kauniista grafiikastaan huolimatta varsin vaisu. Yritän antaa pelille vielä mahdollisuuden, sillä jokainen R-type fani tietää, että yhdessä viikossa et opi mitään. Juonesta nyt ei tartte välittää, mutta kun sellainen nyt kerta on tehty, niin miksi sen on hiilikopio R-typestä?

Olen vähän pettynyt, kun tämä genre tuntuu lähes kuolleelta, joitain kakstatti-räimeitä lukuun ottamatta. Mutta jos tiedätte jotain järjetöntä epilepsia hubaa, niin kertokaa ihmeessä. Eli kokemuksia pöytään. Ja mielenkiintoista olisi tietää näin muutenkin, että löytyykö täältä muita wanhan koulukunnan shmupittajia.
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Jostain kumman syystä noita on siunaantunut Xboxille hämmentävän paljon, varsinkin Japanin puolella. Tosin ne on usein niitä sellaisia, joissa animutytöt kuvittelee olevansa taisteluhävittäjiä ja amppuu naamastaan ruudun täydeltä laaseria. Itte en ihan hirveesti niistä välitä.

Itseltäni löytyy vain Ikaruga ja se R-Type. Molemmat oikeastaan vain siksi, että joskus nuoruudessa pelilehtiä selatessa molemmat kiinnostivat visuaalisuutensa puolesta, ja lehtikuvat ovat palaneet aivoihini. Nyt sitten ties kuinka monen vuoden jälkeen niitä pääsee oikeasti pelaamaan. Ja ihan kivojahan nuo ovat.

Yksi mikä tekisi vielä mieli hankkia on se Mushihushi-mikälie. Siis se jota monet ovat sanoneet maailman vaikeimmaksi SHMUPiksi. Oikeastaan vaan sen takia, että saisi antaa ohjaimen kaverin käteen ja toivottaa onnea.
Noita sais importattua japanista, ja pitäisi toimia sekä jenkki, että eurokonsoleilla.

Edit: Oli muuten lapsosena NESillä Gradius, jota kutsuin jostain syystä Gladiukseksi. Melko rasistista toimintaa niin nuorelta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Uusimmassa Pelit-lehdessä arvosteltiin Radiant Silvergun, joka sai 87 (?) ja Pelit Suosittelee merkin. Heräsi kiinnostus, vaikka ko. teos kuuleman mukaan onkin sadistisen vaikea. Mutta sehän kuuluu osana tähän genreen. :)

Edit; pelihän siis löytyy ladattavista peleistä tuolta xlootan-puolelta, psn-tietoutta aiheesta minulla ei ole.

Edit2; Zanis Dust on vääntänyt pelistä arvostelunkin, jostakin syystä mennyt silmieni ohi ihan kokonaan. http://www.konsolifin.net/xbox/arvostelut/609/

Pelihän on hinnaltaan sen 1200ms-pojoa, eli omalle kohdalleni tuo kyllä voisi taipua kynnykseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Jostain kumman syystä noita on siunaantunut Xboxille hämmentävän paljon, varsinkin Japanin puolella. Tosin ne on usein niitä sellaisia, joissa animutytöt kuvittelee olevansa taisteluhävittäjiä ja amppuu naamastaan ruudun täydeltä laaseria. Itte en ihan hirveesti niistä välitä.
Selailin itsekkin boxin tarjontaa, ja näyttää vievän tässä kisassa pidemmän korren.

Yksi mikä tekisi vielä mieli hankkia on se Mushihushi-mikälie. Siis se jota monet ovat sanoneet maailman vaikeimmaksi SHMUPiksi.
Mutta löysin myös psn:stä tuo Gundemonium collection, jossa on ainakin se Hitogata Happa. Vähän samaa settiä kuin tuo Muskihushi-mikälie. Meno ei kuitenkaan ole ihan yhtä helvetillistä, vaan näyttää välillä jopa vielä helvetillisemmältä. Boss fight alkaa siinä 3:40 kohdalla ja kestää filkan loppuun. Aivan järkyttävää settiä.

Uusimmassa Pelit-lehdessä arvosteltiin Radiant Silvergun, joka sai 87 (?) ja Pelit Suosittelee merkin. Heräsi kiinnostus, vaikka ko. teos kuuleman mukaan onkin sadistisen vaikea. Mutta sehän kuuluu osana tähän genreen. :)
Tämäkin herättää mielenkiintoa.

Tuota Söldner X-2:HImmelsturmeriakin oli kehuttu, mutta se oli kyllä varsin lattea kokemus.
Onneksi kuitenkin ostin sen tuplapaketin, missä oli Final Prototype mukana, ja se on oikeasti rautaa. Koko nivaska tais olla jotain 14 euroa, joten menettelee. Final Prototype on reilusti helpompi, ja hyvässä lykyssä sen pelaa jo melkein ekalla kertaa kuolematta läpi. Jujuna onkin se, että ekaksi treenaa vähäsen helpolla, sitten pistää vaikeuden tappiin ja jos vielä pärjää, niin sitten Himmelsturmeria kehiin. Siltikin, näistä Söldnereistä puuttuu se luotihelvetti. Joissakin kohdissa Final Prototype tarjoilee juurikin sitä, mutta fiilis jää vaisuksi liian pitkän energiapalkin ja väistelyn helppouden vuoksi. Aluksella hittovie pääsee raoista, jotka ovat x10 ohuempia kuin itse alus. Niin ja FP:n ase-chainingissa on sitä jotain toimivaa, joka Himmelsturmerissa on pistetty ihan päin persiitä. Renkaiden keruu tuo oman haasteen, koska usein niitä hakiessa joutuu hylkäämään sen optimi hyökkäyskuvion.

Täytyy nyt pohtia tuon Gundemoniumin ja Radiant Silvergunin välillä. Gundemoniun houkuttelisi ehkä enemmän, mutta pelkään, että siinä tulee liian kovaa turpaan, eikä sitä enää osaa ajatella kyllin arcademaisesti.
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Yksi mikä tekisi vielä mieli hankkia on se Mushihushi-mikälie. Siis se jota monet ovat sanoneet maailman vaikeimmaksi SHMUPiksi.
Tiedän, että varmaan tulee vihat niskaan, mutta tuon katsottua jäin vain mietityttämään tuo videon otsikko. Kyllähän tuo varmasti vaikea, mutta kuitekin tuntuu "Continuea" olevan melkosesti tuossa, joka taas helpottaa asiaa.

Toki tietämättä yhtään enempää pelistä ja mahdollisista jatkomahdollisuuksista. Voihan olla, että tässä on saatu continuet kerätty ja tyyppi on pelannut täydellisesti koko pelin tähän mennessä. Älytöntähän tuo näyttää, enkä sano etteikö olisi vaikea. Varmasti ihan pirun vaikea. Kuhan tuli vain mieleen.

Meneekö muuten vanhat pelit, kuten Raptor ja Tyrian tähän kategoriaan?
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Zeroseos: Juu Raptor menee tähän kategoriaan ja on muuten yksi parhaista. Kelpaa jopa eurooppalaisille. Ja euroshootterihan se on.

Mutta tuosta helppous ja continue asiasta... Homman nimi on se, että kun otat continuen, jatkat peliä siitä mihin jäit, mutta pisteet menevät nollaan. Ja tämä on juuri sitä arcade touhua parhaimmillaan, sillä jokainen continue ostettiin aikanaan ehdalla rahalla.

Vaikeus onkin siinä, että näitä pelejä ei tahdo kukaan päästä läpi ilman continueta.

Ja muistaakseni myös tuossa Hitogata happassa on joku shield reflector juttu, millä pystyi antamaan osan lämästä takaisin. Eli ihan pelkästä väistelytaidosta ei ole kyse.
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Ei pidä unohtaa boxin Deathsmilesia, jonka arvostelukin löytyy täältä.

Aikoinaan Sega Mega Drivella vaikutuksen tehneestä Truxtonista pitäisi saada hd-päivitys tai edes virtual console -versio, niin olisin tyytyväinen.
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Itse olen nauttinut boksilla seuraavista nimikkeistä:

Deathsmiles (PAL)
Mushihime-sama Futari Ver 1.5 (regionfree)
Espgaluda 2 (regionfree)
Ikaruga (XBLA)
Trouble Witches NEO! (XBLA)
Triggerheart Excelica (XBLA)


Radiant Silvergun odottaa alea ja ostoslistalla on muitakin pelejä kuten Akai Katana Shin, mahdollisesti Deathsmiles II sekä ehdottomasti äskettäin euroopassa julkaistu Dodonpachi. Muchi Muchi Pork! & PinkSweets kiinnostaisi myös kovasti, mutta ~100punnan hinta menee kipurajan ylitse :(
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Livestä löytyy myös semmoinen peli kuin Guwange, jota kannattaa kokeilla.

Toivottavasti Liveen julkastaisi enemmän noita pelejä joita ei ole kotikonsoleilla ilmestynyt, suurimman osan kun omistan jo vanhemmille laitteille, niin ei ole oikein nuo Liven shmupit innostanut. Progear on yksi peli jota itse ainakin odotan paljon, mutta saapi nähdä julkaistaanko sitä nykykonsoleille ollenkaan.
 
Vastaus: Keskustelua SHMUP-peleistä

Nyt on saatu savut pihalle Radiant Silvergunista.

Ei jessus niin on shmuppia parhaimmillaan. Nyt vasta tajuan, miten kauas maalitaulusta tuo Söldnerin ensimmäinen julkaisu on mennyt. Siinä mättää lähes kaikki. Radiantissa alkaa olemaan jo syvyyttä enemmän kuin toivoisi ja juuri kun luulee pelaavansa hyvin, tajuaa vaikeustason olevan helpoimmalla. Sitten kun hallitsee jo vähän toiseksi helpointa, ja käy katsomassa todellisten osaajien speedruneja, tipahtaa leuka lattiaan. Pelin Gain ominaisuus on vedetty jopa kenttäsuunnittelua/vihollisaaltoja myöten äärimmilleen. Ihan sikahyvä shmuppi tuo Radiant Silvergun.

Tuo Söldnerin prototype on jo ihan pelattava, mutta ei silti mikään koukuttava enää. Kuitenkin se loi nälän nähdä jotain shmuppeja, jotka on tehty nykypäiväisille konetehoille. Luulisi, että tänäpäivänä voitaisiin tehdä aivan käsittämättömiä shmuppeja, mutta käsittämätöntä tässä on lähinnä se, ettei niitä taida juuri olla. Taitaa pitää suunnata shmuppi trippi taas nostalgian puolelle ja etsiä koneitakyykyttävien visuaalien sijasta psykedeelisiä ja psykedeelisen vaikeita loppupomoja. Ja tässä ketjussa näyttäisikin olevan tuotu esille monia hyviä vaihtoehtoja.

Kuitenkin arvon shmuppikerholaiset, pidetään hoksottimet avoinna, jos vaikka tuutista tipahtaisi tämän päivän shmuppeja.
 
Ylös Bottom