Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ferraro

Well-Known Member
Tehdäänpä oma ketjunsa tekoälylle yleisesti. Aihe on varmasti riittävän ajankohtainen, että sille voi pyhittää oman ketjunsa. Avataan ketju tällä musiikkiaiheisella keskustelulla, mutta täällä voi keskustella AI:n hyödyntämisestä, mahdollisuuksista ja uhkista laaja-alaisemminkin.

Olin vastaamassa toisessa ketjussa aloittamaani keskusteluun Suno AI:lla luodusta musiikista, joten avaan ketjun tällä vastauksella. Mahdollisesti nuo pari aiempaa viestiä samasta keskustelusta (linkki) voisi myös siirtää tänne?

Suomeksi lauletut v4 -mallilla tehdyt biisit on kyllä härskisti napanneet muutamilta suomalaisilta tähtiartisteilta lauluäänet. Tunnistettu ainakin Antti Tuisku, Jannika B, Ellinoora, ja (aikaisempi) Pyhimys.
Itse en noista esimerkeistä varmaankaan tunnistaisi kuin Antti Tuiskun (ehkä), mutta tuon linkittämäni tilutusbiisin lauluääni kuulostaa mielestäni aivan siltä kuin koomikko Heikki Vilja olisi vaihtanut alaa laulajaksi. :D

Tekoäly ei saisi mitään aikaiseksi, jos joku ei olisi tehnyt materiaalia aiemmin.
Totta. Toisaalta, sisältäähän suurin osa ihmisen tuottamastakin musiikista joko tietoisia tai tiedostamattomia ideoiden lainauksia ja inspiraation lähteitä. Esimerkiksi suurin osa 90-luvulla pinnalle nousseista power metal -yhtyeistä olisi todennäköisesti jäänyt syntymättä ilman esimerkiksi Helloweenin, Kai Hansenin ja Gamma Rayn vaikutusta. Otin sen esimerkiksi koska se on itselleni tuttu genre. Saman tyylilajin uudetkin levyt ovat vaikutteiltaan edelleen hyvin vahvasti jäljitettävissä samoille alkulähteille 80-90 -lukujen taitteeseen. Eli jostainhan myös ne "orgaanisen" musiikin vaikutteet aina tulevat.

Genreä (kikkelihevi?) vähemmän kuunnelleena (kuitenkin aika paljon kaverien kautta) voin vain todeta että tämä on just sitä itseään. Sanat, laulu ja kaikki. Ihan täydestä menisi ainakin meikäläiselle. Tosin näkemykseni on että tämä genre(?) vähän elääkin sillä että se on "aina sitä samaa", tuttua ja turvallista. :D
Itsellä oli joskus jonkinnäköinen fiksaatio kaikenlaisen power metallin levyhyllyyn haalimiselle, oli kyse sitten oikeasti hyvästä musiikista tai täydestä tusinatavarasta. Olen siis kuunnellut genreä suhteellisen paljon, ja aivan täydestä menisi itsellenikin. Itse asiassa tämä on omaan korvaani niin hyvä biisi, että jos en biisin alkuperää tietäisi, niin etsisin kappaleen esittäjän tiedot ja selvittäisin saako tätä levyä ostettua jostakin. :D

PS. Mistä muuten tulee tuo "kikkelihevi"? Miten poikien sukuelin liittyy asiaan?
Eipä kyllä mitään hajua. :D

Sanoitukset on näissä yksi isoimmista yllätyksistä, että kuinka hyviä "laineja" sieltä löytää.

Tuossakin on sellainen kuin "Graphics so pixel perfect too real to be clear", missä jotenkin niin ytimekkään oivaltavaa ja humoristista tekstiä. Tai jos siis tulkitsin tuon oikein, että "grafiikat niin pikselintarkat, liian todelliset ollakseen tarkkoja/selviä" (eli että on "pikselintarkkaa" mutta koska kyse todella pikseleistä niin täydellinenkin on epätarkka tms.) mutta ehkä se onkin väärä tulkinta ja tuo onkin tylsästi "grafiikat niin pikselintarkat, liian todelliset, tarkentaakseni", mikä taas onkin jo vähän pökkelömäinen lyriikka. Päädyn jälkimmäiseen: ei tekoäly itse voi äkätä tuollaista, eihän?
Sunolla on tällä hetkellä kaksi sanoitusmallia. "Turvallisempia" ja kaavamaisempia riimejä tuottava Classic, ja huomattavasti monimuotoisempaa (ja välillä sekavampaa) tekstiä luova ReMi. Atari-biisin sanat on luotu Classicilla, joten uskoisin suurimman syyn tuolle mainitulle lainille olevan yksinkertaisesti sopivan riimin löytyminen.

Nuo linkittämäni Lara Croft -biisien sanoitukset on sen sijaan tehty ReMi-mallilla. Tällä vaihtoehdolla luotuja sanoituksia joutuu yleensä tarkistelemaan ja säätämään itse hiukan Classicia enemmän, mutta biiseistä tulee tällä myös todennäköisemmin monipuolisempia ja -vaiheisempia kuin perinteisellä mallilla tehdyistä. Olen tykännyt leikkiä kummallakin mallilla, vähän kappaleen lähtökohdasta riippuen.

Summauksena: uskomattoman hyviä tuotoksia ja pelottava suunta oikeiden tekijöiden osalta. Mikä on huono suunta myös kuuntelijoille, kun kaikki on entistä enemmän "radiosoittolistaa" eli tasapaksuksikin lytättyä "taustamusaa".
Tästä jotakuinkin samaa mieltä. Toisaalta, kyllähän jo nyt "kaikki" kaupallisesti menestyväksi tarkoitettu musiikki tuotetaan algoritmien ehdoilla. Algoritmit määrittelevät radiosoittolistat sekä striimipalveluissa "ehdotettavat" sisällöt. Merkittävä osa eri radiokanavien soitossa pyörivistä biiseistä noudattaa samaa, tiukasti määriteltyä kaavaa niin sävellysten kuin sanoitustenkin osalta, ja ovat usein lauluääneltäänkin sen verran vahvasti käsitellyn ja epäorgaanisen kuuloisia, että jo nyt tekoälyllä pystyy tekemään "aidomman" kuuloisen tuotoksen jopa kohtalaisen helposti. Ketään yksittäistä artistia mustamaalaamatta, mutta noin yleisesti. Kyynisesti voisi kysyä, tarvitseeko pelkästään algoritmejä varten olemassaolevan ns. tusinatavaran välttämättä edes olla "orgaanisesti" tuotettua?

En siis missään tapauksessa tarkoita, että kaiken musiikin tai sävellys- ja sanoitutustyön voisi korvata tekoälyllä. Haluaisin ajatella, että mikäli radiosoittolistoille tarkoitettujen, jo valmiiksi tiukasti tiettyä formaattia noudattavien tusinabiisien tekemisen toimintoja automatisoitaisiin, vapauttaisi se voimavaroja oikeasti luovaa työtä vaativan musiikin tekemiseen. Tämä lienee toki jossakin määrin naiivi ajatus, sillä voihan hyvin olla että sitä tilausta enemmän luovuutta vaativalle sävellystyölle ei kuitenkaan syntyisi nykyistä enempää. Tästä kirjoituksestani voi varmasti myös päätellä, että en ole ammattimuusikko, tai muusikko ylipäänsä. Jos olisin, olisin varmaankin huolissani toimeentulostani ja mielipiteeni olisi hiukan erilainen.

Ihan pelkästään henkilökohtaisella tasolla ajateltuna Sunon kaltainen tekoäly on vain positiivinen asia. Pidän valtavasti musiikin kuuntelusta, mutta soitto- tai laulutaidottomana omaa musiikkia en ole koskaan edes kuvitellut tekeväni. Joskus vuosia sitten kirjoittelin lyyrikoita "pöytälaatikkoon", mutta biisit niille puuttuivat ja tiesin että tulisivatkin puuttumaan. Sunolla pystyn itse itselleni tekemään hyvän kappaleen melkein mistä tahansa ideasta, mikä tuntuu uskomattoman hienolta mahdolisuudelta.

Muistan muuten muutama vuosi sitten Horizon Forbidden Westiä pelatessani törmänneeni pelin sisäiseen datapointtiin, jossa mainittiin jotakin "luonnollisen" musiikin uudesta noususta AI-musiikin rinnalle. Pohdin silloin, että kauankohan meidän maailmassamme kestää että AI-musiikki alkaa tosissaan haastaa alan perinteiset metodit. Melko tarkalleen kolme vuotta tämän jälkeen huomasin, että tulevaisuus onkin jo täällä.
 
Totta. Toisaalta, sisältäähän suurin osa ihmisen tuottamastakin musiikista joko tietoisia tai tiedostamattomia ideoiden lainauksia ja inspiraation lähteitä. Esimerkiksi suurin osa 90-luvulla pinnalle nousseista power metal -yhtyeistä olisi todennäköisesti jäänyt syntymättä ilman esimerkiksi Helloweenin, Kai Hansenin ja Gamma Rayn vaikutusta. Otin sen esimerkiksi koska se on itselleni tuttu genre. Saman tyylilajin uudetkin levyt ovat vaikutteiltaan edelleen hyvin vahvasti jäljitettävissä samoille alkulähteille 80-90 -lukujen taitteeseen. Eli jostainhan myös ne "orgaanisen" musiikin vaikutteet aina tulevat.
Tämä on totta ja sen tiedostin kirjoittaessanikin. Mielestäni on kuitenkin merkittävä ero vaikutteilla ja suoralla materiaalin "miksauksella", sillä tekoälyhän käytännössä vain sekoittelee olemassa olevaa materiaalia. Ihmistekijällä voi olla vaikka miten runsaasti vaikutteita mutta silti siinä on edes pieni mahdollisuus että tyyppi tuo hommaan jotain omaakin. Lauluääni on varmasti helpoin esimerkki, sillä sellaistahan ei tekoälyllä voi tietysti omaa olla, toisin kuin ihmisellä.

Näin ollen siis jokainen Pena lähikapakassa laulamassa Aikuista naista omalla viskiäänellään luo enemmän uutta kuin tekoäly, joka voi korkeintaan varastaa Penan ja kavereiden äänen omaa käyttöönsä.

Mutta tietysti tässä on mukana myös ihmisen osuus, mistä nuo biisisi ovat loistava esimerkki. Sinä keksit sen, mitä yhdistää tai luoda, joten onhan tässä siis mukana vahvasti ihmisenkin taiteellinen osuus. Kenties jopa se tärkein, "kapellimestarin", rooli.

Enemmän tuo varmasti häiritsee kuitenkin sen kannalta, mitä ikäviä vaikutuksia sillä on perinteisille tekijöille. Japanissahan tekoälyn konsertitkin on olleet kai jo pitkään arkea, joten milloin aletaan meilläkin saamaan osa festareiden esiintyjistä korvattua tekoälyesiintyjillä? Minulle ainakin raja menee livessä, sillä en ole innostunut koskaan niistä jo kuolleiden laulajien esiintymisistäkään, joissa on joku tekoäly- ja/tai videoversio esiintyjästä. Ei ole liveä se. Edes playback ei ole liveä.

Minusta siis oikean artistin raja menee siinä, voiko tyyppi esiintyä livenä. Tässäkin tosin on jonkinlaisena poikkeuksena konemusiikki: minkä verran siinä voi käyttää tekoälyä että pysyisi "oikeana" artistina? Mielenkiintoisia kysymyksiä.

Itsellä oli joskus jonkinnäköinen fiksaatio kaikenlaisen power metallin levyhyllyyn haalimiselle, oli kyse sitten oikeasti hyvästä musiikista tai täydestä tusinatavarasta. Olen siis kuunnellut genreä suhteellisen paljon, ja aivan täydestä menisi itsellenikin. Itse asiassa tämä on omaan korvaani niin hyvä biisi, että jos en biisin alkuperää tietäisi, niin etsisin kappaleen esittäjän tiedot ja selvittäisin saako tätä levyä ostettua jostakin. :D
On minullekin genre tuttu mutta ihmeemmin en ole siihen keskittynyt. Tuo kyseinen teos oli kuitenkin tosi perusvarma genren edustaja, jopa siinä määrin että hyvin voisi itsekin laittaa omille kuuntelulistoille.

Eipä kyllä mitään hajua. :D
Näistä termeistä ei aina myöskään tiedä että onko nämä vain jotain oman kaveripiirin keksintöjä vai laajemminkin levinneitä sanontoja. :D Piti ensin googlata että löytääkö google termillä mitään, ettei tänne kirjoittele jotain "kikkelihevistä" ja kaikki on että WTF.

Sunolla on tällä hetkellä kaksi sanoitusmallia. "Turvallisempia" ja kaavamaisempia riimejä tuottava Classic, ja huomattavasti monimuotoisempaa (ja välillä sekavampaa) tekstiä luova ReMi. Atari-biisin sanat on luotu Classicilla, joten uskoisin suurimman syyn tuolle mainitulle lainille olevan yksinkertaisesti sopivan riimin löytyminen.

Nuo linkittämäni Lara Croft -biisien sanoitukset on sen sijaan tehty ReMi-mallilla. Tällä vaihtoehdolla luotuja sanoituksia joutuu yleensä tarkistelemaan ja säätämään itse hiukan Classicia enemmän, mutta biiseistä tulee tällä myös todennäköisemmin monipuolisempia ja -vaiheisempia kuin perinteisellä mallilla tehdyistä. Olen tykännyt leikkiä kummallakin mallilla, vähän kappaleen lähtökohdasta riippuen.
Joo, Lara-biisissä yllätyin kun laulu menikin ihan eri urille eikä ollut niin kaavamaista mitä odotin. Toisaalta sekin oli sellainen laulumelodia että vastaavaa on tullut vastaan paljonkin muualla. Lähteet on siis taas olemassa eikä se yllättävyydestä huolimatta ollut lopulta yllättävää kuin sen kannalta, kuinka monipuolista matskua tekoäly pystyy tekemään.

Tästä jotakuinkin samaa mieltä. Toisaalta, kyllähän jo nyt "kaikki" kaupallisesti menestyväksi tarkoitettu musiikki tuotetaan algoritmien ehdoilla. Algoritmit määrittelevät radiosoittolistat sekä striimipalveluissa "ehdotettavat" sisällöt. Merkittävä osa eri radiokanavien soitossa pyörivistä biiseistä noudattaa samaa, tiukasti määriteltyä kaavaa niin sävellysten kuin sanoitustenkin osalta, ja ovat usein lauluääneltäänkin sen verran vahvasti käsitellyn ja epäorgaanisen kuuloisia, että jo nyt tekoälyllä pystyy tekemään "aidomman" kuuloisen tuotoksen jopa kohtalaisen helposti. Ketään yksittäistä artistia mustamaalaamatta, mutta noin yleisesti. Kyynisesti voisi kysyä, tarvitseeko pelkästään algoritmejä varten olemassaolevan ns. tusinatavaran välttämättä edes olla "orgaanisesti" tuotettua?
Hyvää pohdintaa, joka kuitenkin pohjautuu kyyniselle ajatukselle että radiokama olisi tuotettu nimenomaan radioon tietyllä kaavalla. Itse näkisin ja toivoisin silti vielä että ennemminkin artistit tekevät kappaleita, joista osa vain sopii paremmin radioon ja soitetaan siellä sitten puhki. Luultavasti nämä molemmat näkemykset pitää paikkansa: on täsmätuotettua, on hitiksi tähdättyä kamaa ja on kamaa, jota tehdään "radiosoittoon" lähinnä sen kautta että biiseissä nyt vain on tietty kaava olemassa, siinä missä vaikka teatterin draaman kaaressa.

Pelkkänä taustamusiikkina siis varmasti ihan ok. Näkisin ja varsinkin toivoisin että perinteisille tekijöillekin olisi silti tilaa eikä AI söisi alaa liikaa. Pessimistinä en odota silti kauheasti mitään hyvää vaikka AI-kama miten hyvältä kuulostaisikin.

En siis missään tapauksessa tarkoita, että kaiken musiikin tai sävellys- ja sanoitutustyön voisi korvata tekoälyllä. Haluaisin ajatella, että mikäli radiosoittolistoille tarkoitettujen, jo valmiiksi tiukasti tiettyä formaattia noudattavien tusinabiisien tekemisen toimintoja automatisoitaisiin, vapauttaisi se voimavaroja oikeasti luovaa työtä vaativan musiikin tekemiseen. Tämä lienee toki jossakin määrin naiivi ajatus, sillä voihan hyvin olla että sitä tilausta enemmän luovuutta vaativalle sävellystyölle ei kuitenkaan syntyisi nykyistä enempää. Tästä kirjoituksestani voi varmasti myös päätellä, että en ole ammattimuusikko, tai muusikko ylipäänsä. Jos olisin, olisin varmaankin huolissani toimeentulostani ja mielipiteeni olisi hiukan erilainen.
Pelkäänpä, että siinä vaiheessa kun/jos "good enough" riittää, niin ei enää enemmästä tai muusta makseta. Jäljelle ehkä jää jonkinlaiset connoisseurit, jotka vielä jaksavat vääntää siitä huolimatta että massat eivät heidän taiteestaan välitä (ja sekin pitkälti siksi, että isot tekijät eivät anna sille tilaa ja näkyvyyttä).

Itsekään en ole muusikko mutta luovaa työtä tekevänä koen pystyväni samaistumaan pelkoon siitä, että a) omat työt vähenee/loppuu ja b) ala itsessään nahistuu jollekin "good enough"-tasolle, jolla jo esimerkiksi monet AAA-pelit ovat: kädenlämpöistä, ketään ja mitään haastamatonta höttöä, joka menee helposti alas.

Ihan pelkästään henkilökohtaisella tasolla ajateltuna Sunon kaltainen tekoäly on vain positiivinen asia. Pidän valtavasti musiikin kuuntelusta, mutta soitto- tai laulutaidottomana omaa musiikkia en ole koskaan edes kuvitellut tekeväni. Joskus vuosia sitten kirjoittelin lyyrikoita "pöytälaatikkoon", mutta biisit niille puuttuivat ja tiesin että tulisivatkin puuttumaan. Sunolla pystyn itse itselleni tekemään hyvän kappaleen melkein mistä tahansa ideasta, mikä tuntuu uskomattoman hienolta mahdolisuudelta.
Tälle kyllä minultakin peukku ylös, erityisesti kun itseltäkin löytyisi halua tehdä vaikka ja mitä luovaa mutta osaaminen tai kyvyt ei ole sillä tasolla, mitä haluaisi saada tehtyä. Toisaalta homma tuntuu itselleni silti enemmän lelulta: hyppää ja se hyppää, mutta koska se en ole minä joka hyppää, niin en saa tyydytystä, jota saa kun oikeasti itse tekee. Ei ehkä täysin sama asia mutta noin minä sen koen.

Toisaalta kun tämä konsepti kehittyy, kuten varmasti tekee, niin ehkä jatkossa homma on vähemmän matkimista ja kone oikeasti osaa luoda vaikka käyttäjän hymisemästä melodiasta halutulla soittimella soitetut melodian, joka menee vielä oikeassa tahdissa jne.

Siinä kohtaa täytyy sanoa etten enää osaa sanoa kuka lopulta on tekijä. Laulun suhteen homma ei taida voida koskaan olla täysin vastaavaa, sillä eihän tekoälyllä voi olla omaa ääntä? Toisaalta jos oman äänensä saisi tekoälylle (kuten siis saakin), niin missä menee raja että kyse on originaalista teoksesta? Jos ei itse osaa laulaa, mutta antaa äänensä tekoälylle, joka sitä osaa mestarillisesti käyttää, niin kuka lopulta on artisti? Se, joka tuottaa äänen, vai se joka määrää, miten ääntä käytetään?

Hommahan menee jo vammaisurheilun jne. puolelle: tekoraajan avulla juokseman saavutustahan pidetään täysin juoksijan omana vaikka apuna on apuväline. Jos siis jalan tai muun liikkuvuuden puutteen korvaaminen on täysin ok, niin eikö kurkunpään (ja muiden lauluelinten) rajoitusten kiertäminen tekoälyllä olisi ihan vastaavasti ok asia? Mutta toisaalta jos kyse on taidon korvaamisesta, niin onko asia enää sama? Onko se sama kuin doping?

Muistan muuten muutama vuosi sitten Horizon Forbidden Westiä pelatessani törmänneeni pelin sisäiseen datapointtiin, jossa mainittiin jotakin "luonnollisen" musiikin uudesta noususta AI-musiikin rinnalle. Pohdin silloin, että kauankohan meidän maailmassamme kestää että AI-musiikki alkaa tosissaan haastaa alan perinteiset metodit. Melko tarkalleen kolme vuotta tämän jälkeen huomasin, että tulevaisuus onkin jo täällä.
Noinhan se saattaa mennä. AI hyppää ensin valtaan ja sitten porukka ehkä herää siihen, että perinteisissä artisteissa on jotain, mitä tekoäly ei voi tarjota.
 
Minua kiinnosti joskus 30 vuotta sitten ohjelmoida sellainen ohjelma, joka luo annetuilla säännöillä loputtomasti musiikkia. Siitä ei koskaan tullut kovin hyvää, mutta minusta oli hauska kokeilla ja kuunnella kaikkia niitä virityksiä. Sitten etenin siitä niin, että sain syötettyä johonkin musiikinteko-ohjelmaan koodia, jonka se soitti musiikkina. Se oli kanssa aika hauskan kuuloista. Periaatteessa musiikin tekeminen ohjelmoimalla ja satunnaislukugeneraattorin avulla on ihan mielenkiintoista. Joissakin musiikin lajeissa on hyvin tarkat säännöt ja silloin voi tehdä samanlaista musiikkia, kun koodaa vain ne säännöt ja laittaa satunnaisgeneraattorin rullaamaan. Aika nopeasti kuitenkin kyllästyin noihin musiikkikokeiluihin. Keksin vain yksinkertaisia sääntöjä, kuten koodasin ohjelmaan kaikki nuottien pituudet ja äänenkorkeudet.

Nykyinen tekoäly toimii vähän samalla periaatteella, mutta se tavallaan "opettelee" toistamaan ja varioimaan sitä, mitä sille on syötetty. Minusta tekoälyllä tehty musiikki voi olla ihan ok, mutta en koe erityistä intohimoa konemusiikkiin muutenkaan ja tykkään aika paljon "virheistä" ja "epätäydellisyydestä". Musiikkia on tuotettu ihmisvoimin niin paljon, ettei sitä ole oikeastaan tarvetta tuottaa koneellisesti. Laskentatehon voisi käyttää johonkin, missä tietokone on selkeästi parempi vaihtoehto.

Lauluhan on ihmiselle samalla tasolla puheen kanssa. Ensimmäisiä asioita, jotka kehittyivät erottamaan ihmisen muista eläimistä. Jos haluat, että tekoäly laulaa sinulle, se on samalla tasolla kuin jos haluat, että tekoäly puhuu sinulle. Haluat siis mielummin puhua tekoälylle kuin ihmiselle. Minulla oikeastaan on tuo tilanne jo sisältöjen suhteen, että pidän tekoälyä joissakin tilanteissa parempana keskustelijana kuin ihmistä. Tilanteet ovat kuitenkin rajoittuneita niihin, joissa oikeat ihmiset ovat erityisen huonoja. Voisiko olla jotain sellaista musiikillista, joka tuo lisäarvoa ja jossa oikeat ihmiset ovat huonoja? Jään odottelemaan, josko sellaista löytyisi. Ehkä voisi olla terapeuttista, jos tekoäly laulaisi minulle jostain sellaisesta tilanteesta, joka on minulle henkilökohtainen ja ainutlaatuinen? Ennenhän hallitsijoiden hoveissa oli hovimuusikoita, jotka lauloivat herrojensa teoista. Tekoäly voisi olla taviksen hovimuusikko. Minulla on kuitenkin pään sisäinen musiikki, joka ajaa ehkä saman asian. Pystyn kuvittelemaan mielessäni musiikkia, mutta jos yritän saada sen ulos, siitä tulee ihan kauheaa mölinää.

Ehkä kuitenkin pitäisin tekoälyä lähinnä työkaluna, jos alkaisin itse joskus tekemään musiikkia. Sehän olisi nykyvehkeillä aika paljon helpompaa.
 
Ehkä voisi olla terapeuttista, jos tekoäly laulaisi minulle jostain sellaisesta tilanteesta, joka on minulle henkilökohtainen ja ainutlaatuinen? Ennenhän hallitsijoiden hoveissa oli hovimuusikoita, jotka lauloivat herrojensa teoista. Tekoäly voisi olla taviksen hovimuusikko.
Hyvää tekstiä noin muutenkin mutta tässä oli hieno oivallus. Tuskin kukaan ihminen, saati kunnollisempi artisti olisi valmis Pentti Peruspulliaiselle tekemään arkeen soundtrackia mutta tekoälyllehän tuo on oikein hyvä käyttökohde. Tuosta puuttuisi enää se, että se tietäisi käyttäjän arjesta niin paljon että pystyisi tarjoamaan musiikin automaattisesti ilman käyttäjän syötteitä, eli kuten se hovimuusikko, jonka on varmasti pitänyt pitää silmät ja korvat auki siitä, mitä kunkun elämässä tapahtuu.

Ehkä kuitenkin pitäisin tekoälyä lähinnä työkaluna, jos alkaisin itse joskus tekemään musiikkia. Sehän olisi nykyvehkeillä aika paljon helpompaa.
Sehän se nimenomaan onkin mutta itse jäin pohtimaan sitä rajaa että missä musiikki on omaa ja missä muiden tekosista suodatettua. Tosin tuossa ylempänä tuli jo paljon tekstiä siitä että vaikutteitahan ihmisetkin imee jatkuvasti, joten onko sitä rajaa edes olemassa ja jos on, niin liekö aika mahdotonta sanoa rajan paikkaa. Ellei sitten ole suoria melodioita ja riffejä otettu suosituista yhtyeistä, mikä toisaalta on sekin jo ihmistenkin tekemään hommaa, joten miksi sitäkään sen kautta tekoälyltä kieltämään.

En tiedä, joku siinä vain silti minua häiritsee vaikka sillä selvästi saa tuloksia, hyötyä ja hupia aikaiseksi.
 
Ehkä kuitenkin pitäisin tekoälyä lähinnä työkaluna, jos alkaisin itse joskus tekemään musiikkia. Sehän olisi nykyvehkeillä aika paljon helpompaa.

Mä olen tässä viime päivinä leikkinyt Riffusion tekoälyllä, joka on samankaltainen kuin Suno, mutta ilmainen. Olen käyttänyt sitä ns. brainstormaamiseen, heittelin sisään kummallisia genreyhdistelmiä, ja soundi toiveita, ja hain sitä kautta inspiraatiota soitteluun ja biisintekoon. Työkaluna tekoäly omalla pienellä kokemuksella (ja harrastelijatason osaamisella) on musiikin teossa hyvä apuri, mutta huono ja pelottava isäntä.
 
Nyt tuli kyllä luotua Sunolla niin kova biisi, etten ole aiemmin tällaista AI:lta kuullut. Näköjään omat näkemyksensä nykymaailman tilasta ja tulevaisuudesta pystyy välittämään tekoälylle niin hyvin, että tätä kuunnellessa melkein tuntuu kuin tekoäly oikeasti huutaisi ahdistustaan täysillä ulos.

Sanat lähtökohtaisesti Sunon kirjoittamat, itse muokkailin muutamaa riviä sekä poistin pari turhaa toistoa. Tunnelman sain genrevalinnoilla ja tyylikuvauksilla täsmälleen sellaiseksi kuin sen halusin. Ihan uskomaton tekele.

Jaetaan toinenkin tämän yön tuotoksista. Kerroin Sunolle viimeöisen uneni ja käskin tehdä sanat. Ei hirveästi mieltä nostattava biisi, mutta kylläpä tuntuu hyvältä saada se näin "ulos". :oops:

Ja jotta tunnelma ei menisi aivan pelkäksi synkistelyksi, niin laitetaan tähän loppuun tunnelmannostatukseksi jo aiemmin tehty biisi, jossa Lara Croft kertoo Winstonin lukitsemisesta kylmiöön. :D
 
Nyt tuli kyllä luotua Sunolla niin kova biisi, etten ole aiemmin tällaista AI:lta kuullut. Näköjään omat näkemyksensä nykymaailman tilasta ja tulevaisuudesta pystyy välittämään tekoälylle niin hyvin, että tätä kuunnellessa melkein tuntuu kuin tekoäly oikeasti huutaisi ahdistustaan täysillä ulos.

Sanat lähtökohtaisesti Sunon kirjoittamat, itse muokkailin muutamaa riviä sekä poistin pari turhaa toistoa. Tunnelman sain genrevalinnoilla ja tyylikuvauksilla täsmälleen sellaiseksi kuin sen halusin. Ihan uskomaton tekele.
Päällimmäisenä tämä sai mieleen ajatuksen, että tuossa kun noita kahden kategorian asioita listatataan, niin toisen kategorian asioita tavoitellaan toisen kategorian avulla. Ihmiset keksivät asioita, joita kaikki haluavat ja kun niitä ei riitä kaikille, niin on keksitty asioita, joilla niitä toisia asioita toisilta saadaan itselle.

Noin muuten tuossa kappaleessa vähän latisti se, että se oli lopulta tosiaan asioiden listaamista ja kaikenlaiset sanomat tai toteamukset aiheesta jäi pois. Tuota voi toki pitää hyvänäkin asiana, jolloin se nimenomaan herättää ajattelemaan ja luomaan itse ne ajatukset ja lauseet noiden perusteella, kuten itsellä siis syntyikin.
 
Spämmään näitä Sunolla tehtyjä biisejä vielä muutaman. Viime päivinä on tullut tehtyä paljon kappaleita luomalleni uudelle Personalle eli "artistille", Doomsday Divasille. Kuten nimestäkin voi osittain päätellä, kyseessä on naislaulettua power/heavy/sinfonista metallia maailmanlopun teemalla. Samankaltaista musiikkia kuuntelen usein oikeidenkin artistien kyseessä ollen.


Sanoituksiltaan abstrakti kappale, joka kertoo kontrastista karun todellisuuden ja vaaleanpunaisen mielikuvitusmaailman välillä. Suno selvästi sovelsi sanoitusten sisältämää vastakkainasettelua hienosti sävellyksessä, joka on kolmen minuutin kappaleeksi harvinaisen moniosainen.



Kappale hiukan samalla teemalla kuin edellinenkin. Pyysin tekemään sanoituksen siitä kulmasta, että esittäjä haluaa uskoa kaiken näkemänsä olevan vain unta.



Vaikka en muuttanut tyylilajin ja tunnelman kuvausta tähän kappaleeseen edellisistä, niin tulee kyllä sellainen fiilis että Suno soveltaa sanoitusten sävyä suoraan myös kappaleen tunnelmaan ainakin osassa tapauksista. Kappaleen ja etenkin laulujen toivoton tunnelma sopii täydellisesti yhteen sanoitusten kanssa. Muistaakseni otti kuitenkin aika monta yritystä ja kehotteiden muutosta että sain sävellyksen itseäni miellyttävään muotoon. Lopulta palasin takaisin alkuperäisiin prompteihin ja sain version johon olen tyytyväinen.



Tähän kappaleeseen minulla oli sellainen idea, että halusin tehdä maailmanlopun teemalla niin kauniin laulun kuin mahdollista. Kyllä tämäkin vain Sunolta lähti todella mallikkaasti.



Laitetaan vielä tämä kappale, ihan vain koska sen sanoitukset ovat niin erikoisella tavalla tehdyt. Etsin käsiini itse vuosia sitten kirjoittamani lyriikat, jotka eivät kuitenkaan aiheeltaan sopineet samaan teemaan. Syötin ikään kuin kokeeksi sanoitukset Sunolle, ja käskin muunnella niitä niin että kappale kertoo maailmanlopusta. Suno onnistui tässä hämmentävän hyvin, vaikka itse korjailinkin vielä muutamaa riviä sen jälkeen. Uudet sanat ovat mielestäni täysin uskottavan näköiset, mutta mukana on sen verran vanhaakin että pystyn näkemään alkuperäisen tekstin Sunon muokkausten alta. Hämmentävän laadukasta jälkeä tälläkin tavalla.
 
Ylös Bottom