Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan
Holvi auki vs. normaali suojaus -väittely saisi päätöksen, jos saataisiin esim. ulkopuolisen turva-asiantuntijan kommentti siitä oliko asiat niin hyvin kuin vain pystyy edellyttämään.
Vaikea nähdä, että Sony päästäisi ketään tutkimaan tietoturva-asioitaan. Siis niin, että siitä jotenkin raportoitaisi julkisesti. Heillähän nimenomaan oli/on joku ulkopuolinen firma mukana tutkimassa murtoa. Mutta tietenkin täysin luottamuksellisesti ja Sonyn palkkaamana ulkopuolisena tahona.
Sekin kysymys tulisi esiin, että kuka olisi se ulkopuolinen taho joka puolueettoman "tutkimuksen" tekisi ja joka keksisi raamit sille mikä on "hyvä ja riittävä" tietoturva? Vastuu moisen määrittelystä olisi kohtuu suuri.. Nythän monet uskovat sokeasti juuri tiettyjä hakkereita, jotka täysin omien (semi-hämärien) tarkoitusperiensä johdosta levittävät Sonysta negatiivisia kommentteja ja huhuja.
Muutenkin tästä hässäkästä tulee mieleen se, miten me haemme usein mahdollisimman mustavalkoisia vastauksia ja ratkaisuja. On hyvä ja paha, on syytön ja syyllinen, on oikea ja väärä.. Elämä on helpompaa näin.
Tässä tapauksessa pääsyyllisiä ovat tietenkin, vain ja ainostaan ne rikolliset hakkerit, jotka tekivät rikoksen. He tekivät tietomurron - plain and simple. Ja niin vakavan, että linnatuomio olisi kohtuu todennäköinen (jos jäävät kiinni).
Mutta toki Sonyllakin on joku vastuu asiasta ja vähintään tiettyjä moraalisia velvollisuuksia asiakkaitaan kohtaan. Heidän täytyy tukkia aukot ja käytännössä rakentaa tietoturva uudestaan monilta osin. Kaikki pitää jatkossa toimia ja tämän jälkeen luottamusta aletaan rakentamaan uudestaan. Tietty kompensaatio (peli tms) varmasti kuuluu sekin asiaan. Sonyn suurin velvollisuus ja vastuu on nyt täysin selvittää mitä tapahtui, missä ja miksi. Kaikki kivet on käännettävä, vaikka se tarkoittaisi kk katkoa onlineen. On tehtävä ja korjattava asioita niin, ettei sama pääse tapahtumaan uudelleen.
Sony on tässä uhri, mutta uhri jolla on tässä tapauksessa myös vastuuta tulevasta. Sillä kun on asiakkaita joiden täytyy firmaan luottaa..
EDIT: Pointti myös se, ettei se hysteerinen pirujen maalailu ja Sonyn "vihaaminen"/syyllistäminen (jopa fanaattisuus) auta tässä ketään. Sillä "vihalla" ei saada tietoturvaa parempaan kuntoon, eikä se "viha" ylipäänsä hyödytä ketään. Ja totuus on se, ettei sitä tiettyä hysteeristä mesoamista jaksa enää kukaan kuunnellakaan/lukeakaan. Vähiten itse Sony.