Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Killzone 2 - keskustelu pelistä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Okei, Killzone 2 on kaupoissa, ja ihmisillä alkaa vähitellen olla kokemuksia siitä. Tämä ketju on kokemusten jakamiseen.

Ensinnäkin: täällä puhutaan pelistä, ei sen ostamisesta. Jos haluat viikon jäähyn, kerro kaikin mokomin, että ostit pelin. En varoita sen kummemmin.

Toiseksi: pahoittelen, että Sotapäväkirja-blogisarja jäi vähän torsoksi. Toivoin, että olisin päässyt testailemaan moninpeliä ja jakamaan kokemuksia siitä, mutta ilmeisesti serverit aukeavat vasta tänään. Yksinpelistä saa aika rajoitetusti väännettyä juttua, ja se tuli suhteellisen kattavasti käsiteltyä noissa kolmessa kirjoituksessa. Ehkä parin päivän online-pelailun jälkeen voin vielä jotain huomioita jakaa, mutta kuka blogeja ehtii lukea, kun kaikilla on kiire pelata itse.

Pelataan! Keskustellaan!

---
Muistakaa tsekata Paavin KZ2-arvostelu ja KonsoliFINin Killzone 2 Gameranking, jonne voit kirjoittaa oman arvostelusi pelistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Ostin Killzonen!

No niin, itse asiaan. Eilen tuli tosiaan parikolme tuntia hakattua, ja aivan mahtavaa oli! Kontrollit sai säädettyä napeiltaan juuri sopiviks, ja "tahmeaan" liikkumiseen tottui hetkessä. Grafiikat ovat kyllä uskomattoman näköiset, ja äänimaailma upea. Vielä ei mitään isompaa valittamisen aihetta ole tullut eteen, paitsi pelin jatkuva latailu. Tai noh, ei nyt niinkään "jatkuva", mutta aika usein kuitenkin. Onneksi ei kuitenkaan mitenkään kriittisissä paikoissa tätä tapahdu. Pari kertaa on myös joutunut paukuttelemaan sitä viimeistä avaruusnatsia jonkin aikaa, joka kykkii laatikon takana piilossa, ellei sitten ole mahdollisuutta juosta ukon luo ja esitellä hänet aseen perälle.

Nettipeliin en eilen päässyt, valitti jostain 4040 tjsp virhekoodista kun yritti edes lobbyyn päästä. Pitää tänään testailla vielä sitä sitten.

Conclusion: Ehkäpä päräyttävin fps-peli, mitä olen konsoleilla pelannut.

:)
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Yksinpeli kampanja on nyt saatettu loppuun. Troopperilla siihen meni mukavat 6h 58min. Ihan kelpo pituus, sopivan haastava.
Mutta luulenpa että se on se Veteran millä Killzziä kuuluu pelata, sinne siis seuraavaksi.

Voisin vähän purkaa tuntujani kampanjasta.

Päälimmäisenä minulle tuli pelistä mieleen Gears Of War ja sen tuomat tuntemukset. KZ2:ssa on saman tyylistä(menee ainakin hahmojen osalta jo melkein Rip-Offin puolelle) meiningin makua kuin tässä ensimmäisessä, erittäin erinomaisessa Varuste Sodassa. Tarina ei todellakaan vie peliltä jalkoja vaan se on se fiilis mikä minut vei lävitse pelin. Pelissä on äärettömän upea meiningin ja siellä olemisen tunne. Kuten jo aikaisemminkin sanoin, sitä tuntee oikeasti tunkevansa sitä saapikasta tiedätte kyllä minne. Tarinan loppu oli vain hieman hämmentävä, en tiedä menikö minulta jotain ohi mutta ihmetystä pelin lopetus ainakin minussa aiheutti. Ehkä toinen pelikerta selventää asioita... Ja en tiedä mikä saatanallinen kirous videopeleissä nykyään on näiden antiklimaattisten loppujen kanssa. Olisi todella virkistävää nähdä oikeasti kunnon käsikirjoituksella varustettu FPS joka vie aloittamansa tarinan kiitettävästi loppuun. Mutta niinhän se menee, jatko-osat ovat tällä alalla niitä todellisia raha sampoja...

Teknisesti kaikkihan jo tietävät mitä KZ2:n on. Mutta ne on ne pienet yksityiskohdat ja etenkin dynaaminen valaistus joka pisti minut haukkomaan henkeä. Jokainen pinta heijastaa valoa niin realistisesti kuin se suinkin mahdollista; NPC:t, Higit, aseet, ajoneuvot - kaikki. Pimeä huone, piilossa ollut Higi avaa tulensa ja huone täyttyy suuliekin valosta, alkaa raju varjojen taistelu elämästä ja kuolemasta. Tälläisiä kohtauksia peli on pullollaan. Jatkuvilta Wow-elämyksiltä ei voi olla välttymättä. Pitää myös mainita että peli on paikoitellen todella, todella pimeä. Jopa Gamma-asetuksen ollessa tapissaan hävitin pimeässä suuntavaistoni useammin kuin kerran. Tämä synkkyys kuuluu peliin ja se luo myös juuri sitä KZ2-fiilistä peliin. Mutta en voi kieltää ajatusta taskulampusta tai siitä että peliä olisi mukava pelata päivisinkin, ilman verhojen sulkemista.

Parasta KZ2:ssa on ehdottomasti se raju, scifi sodan meininki. Jopa Troopperilla tuli paikoitellen näkäräistä kuonoon sellaisella suitsutuksella että oksat pois. Tätä ei pelata kuin perushuttu FPS-peliä. Suoja on ystävä, suoja on pelastaja - ja se toimii!! Suojaus on mielestäni se joka erottaa tämän väännön huttusutuista. Suojautuminen luo pelihahahmoosi todellista massan tuntua jonka ansiosta taistelut saavat todellista LifeOrDeath-meininkiä kun joka burstin jälkeen joutuu kyykistymään koloonsa. Higien tekoälyä pitää myös hehkuttaa, kuoleman korjattua uusinta matsit olivat aina erinlaisia. Dynaamisuus on se mikä pelin taisteluja hallitsee and I Love It! Ja manittakoon se vielä kerran; Higithän ovat sitten tyylikkäimpiä vihollisia videopelien historiassa `nuff said.

Minulle suurimmaksi ongelmaksi pelissä aiheutui peliohjain ja melko omaperäiset näppäimet. Tämä on aivan käyttäjä kohtaista ja puhun nyt vain omasta kokemuksestani joten säästäkää se noidan poltto jollekkin toiselle. Minua ei pelissä häirinnyt mystiset ohjain lagit tai könkkö ohjaus - vaan se että minun käteni ei syystä tai toisesta pidä plekun ohjaimesta ollenkaan. Pitkien sessioiden päätteksi oikea käteni huutaa Ave Mariaa! Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä että Crouch-optio(jote ei yksinpelissä saa edes Togglattua Offiin) joka on L2-namiskassa. Tämä poistaa kokonaan vaihtoehdon luontevaan L1-zoomiin toverin ottaessa suojaa. Nyt pelaan Standardilla jossa zoomi on R3:ssa, togglattuna Hold Offiin. En ole koskaan tykännyt tattiklikkailuista saati niiden runkkaamisesta... Guerilla!! Oi ylväs pelitalo, kuule huutoni!! Päivittäkää Crouch-komento oikeaan tattiin ja yksinpelissä Hold Offiin! Tälläisenään Crouch-optio tuntuu minun käteeni todella luonnottomalta.
Pieni paha!! MP:ssä Crouchin saa onneksi Togglattua poies.

Nyt riittä saarna ja painetaan arvosanaa otsaan!!

+ Massaa masussa!
+ Hahmo ja kenttä Design.
+ Tunnelma ja valaisu.
+ Dynaamiset taistelut.
+ Musiikit.
+ Finaali...

- ... joka lyssähtää viime metreillä typeräksi Wave-väännöksi.
- Crouch, I hate you!!!
- Missä kuuppi?
- Tarina.


Yksinpelinä Killzzi on tyylipuhdas 8!
Moninpeli nostaa arvosanaa varmasti, kunhan serverit aukeavat!
Katsotaan myös mitä Veteran tarjoaa, ensimmäinen Gears:kin heräsi eloon vasta toisella yrittämällä ja vaikeammalla vaikeustasolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Jeppistäjee, servut ovat nyt auki ja mähinät käynnissä :)

nettipeli tuntui heti alkuun mielenkiintoiselta, mapit ovat kooltaan valtavia ja näkymiltään avaria. Joka paikasta tuntuu että voi tulla kutia mistä suunnasta vain :D se ehkä menee mappien tuntemisen puutteen piikkiin, kunhan oppii ne parhaat reitit ja isoimpien kahinoiden yleisimmät paikat niin eiköhän se siitä. Lagia oli hieman huomattavissa, mutta hieman hitaamman temmon takia sitä ei niinkään huomannut kuin parissa kohtaa vihun tullessa nurkan takaa äkkiväkkiä :p

Warzone tuntuu aluksi hieman sekavalta, kun ei meinaa pysyä kärryillä että mitähän tässä piti nyt tehdä ja ollaanko nyt puolustamassa vai hyökkäämässä.. mutta tämänkin varmasti oppii tunnistamaan hudin oikeasta ylänurkasta löytyvistä lirpukoista..

kaikin puolin mainiota mättöä, mitä tähän mennessä olen nähnyt niin voisin jopa sanoa että tähän mennessä ps3:n paras peli
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Jeppistäjee, servut ovat nyt auki ja mähinät käynnissä :)

Oho! Tulipa ykskaks kuumeinen olo jotenkin, mitenköhän voin olla työpäivän loppuun. Joudun varmaan lähtemään vähän aikasemmin kotiin. :cool:
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Viiden jälkeen pääsen itsekin tätä maistelemaan ja kyllä on kova odotuskuume päällä. Edellyttää tietysti että postimies on paketin tuonut. Jos ei niin Lahden postilaitos goes gaboom!! :D ( Toivottavasti kukaan ei nyt mene sitä räjäyttämään sillä liian ironista olisi jos kotiin mennessä olisikin poliisit ovella vastassa ja eikun putkaan. Noooouuuuu...... :p )
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Mutta en voi kieltää ajatusta taskulampusta
Haulikon zoom-toiminto pistää taskulampun päälle.

Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä että Crouch-optio(jote ei yksinpelissä saa edes Togglattua Offiin) joka on L2-namiskassa. Tämä poistaa kokonaan vaihtoehdon luontevaan L1-zoomiin toverin ottaessa suojaa. Nyt pelaan Standardilla jossa zoomi on R3:ssa, togglattuna Hold Offiin. En ole koskaan tykännyt tattiklikkailuista saati niiden runkkaamisesta... Guerilla!! Oi ylväs pelitalo, kuule huutoni!! Päivittäkää Crouch-komento oikeaan tattiin ja yksinpelissä Hold Offiin! Tälläisenään Crouch-optio tuntuu minun käteeni todella luonnottomalta.
Pieni paha!! MP:ssä Crouchin saa onneksi Togglattua poies.
Olen siinä uskossa, että tuo yksinpelin togglettomuus johtuu siitä, että siinä sillä on toimintona suojaan liimautuminenkin, ts. suojissa kyykkiminen on ehkä vähän dynaamisempaa, kun sitä painetaan juuri niin kauan kuin haluaa suojautua.
Kiinnostaa vähän, millaisilla näppäinasetuksilla pelaat Gears of Waria?
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Semmoinen kysymys, että oliko pelissä aseissa tarpeeksi vaihtelevuutta, tuliko siis tunne että jokainen pyssy on omanlaisensa? :)
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Moninpeli pitäisi olla käsittääkseni nyt toiminnassa. Itse pääsen tosin pelaamaan vasta parin tunnin kuluttua. Vaikka yksinpeliä tuleekin varmasti aluksi pelattua enemmän, niin kyllähän se moninpelikin täytyy jo tänään korkata :)
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Oho! Tulipa ykskaks kuumeinen olo jotenkin, mitenköhän voin olla työpäivän loppuun. Joudun varmaan lähtemään vähän aikasemmin kotiin. :cool:

PRKL sama ois mutta uusinta koe vielä illan päälle. noh jos pääsis sitten illalla ja ei olis sellanen jumalaton ruuhka

Yksin pelin aloitin suoraan veteranilla ja pakko sanoo että haastava on meni kauan oppia tämä suojan käyttö kun on tottunut smoothiin menoon gearssissa. Noh luultavasti se koe menee perseelleen ja pääsen pelaamaan ehkä pian :p
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

pakko pitää vähän taukoa tähän väliin...... ei kuitenkaan omasta tahdosta, vaan kun servulista ei jostain syystä toimi 90% ajasta.. tai hakee serverit kyllä, mutta sitten ei pysty liikuttamaan kursoria ylös tai alas eikä valitsemaan peliä. muuten kaikki toiminnot toimii.

on kokeiltu ottaa kaikki muut ohjaimet pois, usbi piuhalla ja ilman... jos joku osais neuvoo? :(

edittiä:

kokeilin laittaa logitechin ohjaimen kiinni jos sillä toimisi, ei.. pelin uudelleen käynnistys, ei...

http://killzone.com/kz/_ns:YVByb3h5...uUm9jbVZoWkM1cFpEMDFNalEwT0E9PT09/forums.psml

Edit: RATKAISU!!

paina kolmiota ennen serverlistaa, jolloin liityt suoraan ekaan peliin, tai laitat filttereitä sen verran ettei tule liikaa hakutuloksia.. :) takas taisteluun --->

virallisella forumilla muillakin on samaa ongelmaa :/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Haulikon zoom-toiminto pistää taskulampun päälle.
Tiesin tämän. Aseet vaihtuvat vain niin vinhaan että taskulamppu olisi ollut ihan kätevä pitää koko ajan mukana.
Mutta eipä tuo haittane. Pimeys luo peliin vain tunnelmaa.
Olen siinä uskossa, että tuo yksinpelin togglettomuus johtuu siitä, että siinä sillä on toimintona suojaan liimautuminenkin, ts. suojissa kyykkiminen on ehkä vähän dynaamisempaa, kun sitä painetaan juuri niin kauan kuin haluaa suojautua.
Kiinnostaa vähän, millaisilla näppäinasetuksilla pelaat Gears of Waria?
Gears menee ihan Defaulteilla. Mutta eikös tässä liimauduttu suojaan yhtä nappia painamalla?

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi että tälläisenään tuo suojautuminen on huomattavsti dynaamisempaa kuin esim. juuri Gearsissa.
Peliin se luo juuri sitä teeman mukaista realismia.

Minulle dilemma on vain siinä että Alternate 2 on se asetus millä itse tahtoisin peliä pelata. Tuo L1-zoomi tuntuu sormista vain luonnollisemmalta.
Mutta suojasta rautatähtäimen läpi tähtääminen on lähes mahdotonta näillä asetuksilla. Siksi pelailen Standard 1:llä koska R3:sta klikkaamalla tähtäyksen saa suojasta kivuttomasti raudalle. Tattiklikkailu taas on melko haastavaa tiukoissa paikoissa. Tähän mielestäni auttaisi juuri moninpelin tyylinen optio kyykistykseen, Hold On tai Off.
Mutta menetettäisiinkö tässä sitten pelin dynamiikkaa? Tiedä häntä, hyvinkin mahdollista.

Mutta tämän kanssa oppii elämään, narinani ei ole läheskään niin vakavaa kuin ehkä annan ymmärtää.

- - -

Mutta jo vain!! Ensimmäiset roundit moninpeliä ovat nyt takana ja voi voi, tässä on kyllä tämän pelin helmi-ominaisuus! Minulla ensimmäiset koettelemukset jopa täysin Lagi-vapaita.
Moninpeli on juuri sopivan taktista ja hidastempoista vääntöä makuuni. Tämä tuntuu CoD:ilta, mutta rauhoittavilla.
Mielestäni parasta tässä on juuri tämä kiistelty ohjaus. Ubereinkin härö elitisti joutuu oikeasti ottamaan aikansa ja tähtämään eikä juokse ympäriinsä sinko toisten pyllyssä.
Rankit nousevat mukavan hitaasti, tässä riittää pelattavaa!! Nyt vain suomijäppejä ja servuja peleihin!
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Moninpeli pitäisi olla käsittääkseni nyt toiminnassa. Itse pääsen tosin pelaamaan vasta parin tunnin kuluttua. Vaikka yksinpeliä tuleekin varmasti aluksi pelattua enemmän, niin kyllähän se moninpelikin täytyy jo tänään korkata :)

Joo onhan se, mutta ei kyllä jostain syystä anna selata serverilistaa mihinkään suuntaan vaan ainoa mitä voi tehdä serverilistan ollessa näkyvissä on painaa ympyrää jolloin peli peruttaa pelihaku kohtaan ja ainoa tapa päästä peliin on painaa kolmiosta pikapeliä.
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

pakko pitää vähän taukoa tähän väliin...... ei kuitenkaan omasta tahdosta, vaan kun servulista ei jostain syystä toimi 90% ajasta.. tai hakee serverit kyllä, mutta sitten ei pysty liikuttamaan kursoria ylös tai alas eikä valitsemaan peliä. muuten kaikki toiminnot toimii.

on kokeiltu ottaa kaikki muut ohjaimet pois, usbi piuhalla ja ilman... jos joku osais neuvoo? :(

edittiä:

kokeilin laittaa logitechin ohjaimen kiinni jos sillä toimisi, ei.. pelin uudelleen käynnistys, ei...

http://killzone.com/kz/_ns:YVByb3h5...uUm9jbVZoWkM1cFpEMDFNalEwT0E9PT09/forums.psml

virallisella forumilla muillakin on samaa ongelmaa :/

itellä sama ongelma. kiva kuulla että en ole ainoa...

:eek:
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

ainoa tapa päästä peliin on painaa kolmiosta pikapeliä.
Tuo varmaan tulee muuttumaan, kun peli alkaa levitä. Nyt on kuitenkin arkipäivä, peli on ollut myynnissä (maasta riippuen) 2 - 4 tuntia, vähänkään customimpiin peleihin ei yksinkertaisesti löydy porukkaa. Paitsi KFP:stä, jonka jäseniä tuntuu vaivaavan jokin ihme epidemia, kun pojilla on työpäivänä aikaa pelata Killzonea.
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Tuo varmaan tulee muuttumaan, kun peli alkaa levitä. Nyt on kuitenkin arkipäivä, peli on ollut myynnissä (maasta riippuen) 2 - 4 tuntia, vähänkään customimpiin peleihin ei yksinkertaisesti löydy porukkaa. Paitsi KFP:stä, jonka jäseniä tuntuu vaivaavan jokin ihme epidemia, kun pojilla on työpäivänä aikaa pelata Killzonea.

Tässä virallinen vastaus PS:n Killzone forumilta

-----------------------------------------------------------------------
Hi folks,

we've found a wee probem on the join game list where you are unable to scroll through the lists if they are too large. We're on it and in the mean time do the following:

1. Use Quick-join. or
2. Narrow your searches. (My region only, by map, by game size)
3. Use Join Friend.


I'll let you know when its fixed.

Seb
------------------------------------------------------------------------

Linkki asiaan
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Semmoinen kysymys, että oliko pelissä aseissa tarpeeksi vaihtelevuutta, tuliko siis tunne että jokainen pyssy on omanlaisensa? :)
Kyllä. Eroja tulee tehossa, lippaan koossa, latausajassa ja tarkkuudessa (kantama).
Käytännössä tarkoittaa, mitä pienempi lipas sen tehokkaampi ja tarkempi ase on.

Meinas ruokis vähän venähtää kun posti oli tuonut pelin. Tunnin kerkesin pelaamaan ja kerran sain pelin jopa jumiin :)eek:). Vaikka kuinka seisoi merkin päällä ei tehtävä edennyt. Hetken ajan kikkailtuani, pudotin naatin jalkojen juureen. Toisella yrittämällä homma sitten eteni tuosta kohdasta.
Moninpelissä kerkesin piipahtaa ja sainpa muutaman tiputettua. Tuli huomattua että sabotöörin valeasu on hyvinkin hämäävä. Kekluu tuli muutaman kerran kylkeen kun ensin katsoin että kaveri on varmistamassa selustaa. :D
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Tunti onlinea takana. Hienon näköstä mäiskettä harmi vaan kun tähtäys on toteutettu päin persittä. Liikuta vähän ei tapahdu mitään, liikuta vähän enemmän ja tähtäin heiluu kun heinämies. Yhtä tyhjän kanssa tähtäillä kauemmas, etenkin jos se vihu liikkuu edes vähän. Ohjaus on oikeastaan yhtä huonosti toteutettu kun Far Cry 2:ssa. Lonkalta kannattaa melkein ampua jos tahtoopi osua liikkuvaan maaliin, oli se vastapuoli sitten lähellä tai kaukana. :rolleyes:
 
Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä

Tunti onlinea takana. Hienon näköstä mäiskettä harmi vaan kun tähtäys on toteutettu päin persittä. Liikuta vähän ei tapahdu mitään, liikuta vähän enemmän ja tähtäin heiluu kun heinämies. Yhtä tyhjän kanssa tähtäillä kauemmas, etenkin jos se vihu liikkuu edes vähän. Ohjaus on oikeastaan yhtä huonosti toteutettu kun Far Cry 2:ssa. Lonkalta kannattaa melkein ampua jos tahtoopi osua liikkuvaan maaliin, oli se vastapuoli sitten lähellä tai kaukana. :rolleyes:

Objection!
Kz2:sen ja FC2:sen vertailu kuulostaa kamalalta :eek:
Itse pidän tuosta tähtäimestä, sillä siinä on jotain mielestäni realistista ja kohtuu hyvin olen onnistunut melko kaukaakin headshotteja iskemään vihollisiin tuolla aseella jossa on vihreä tähtäin (kun nimenkin muistaisi)...
 
Ylös Bottom