Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä
Mitä tuossa aikaisemmin pohdinkin niin taitaa nuo kontrolleista valittavat olla näitä jotka pelaavat senssit kaakossa. Kun taas pelaajat jotka ovat mieltyneempiä jäykempään senssiin taas päin vastoin omaksuvat kontrollit kotoisiksi yllättävänkin nopeasti.
poikkeuksia toki löytyy varmasti.
Vähän samanlainen kutina, lisäksi suurimmalta osalta tuntuu unohtuvan että monessa muussa pelissä tähtäin siirtyy automaattisesti vihun silmämunan päälle 5 metrin päästä. (näin hieman liioteltuna) Killzonessa taas näin ei ole vaan tähtäimen kohdistaminen lähtee ohjaimen ja sohvan väliltä -> Tämähän on siis "pelivaihe" jota ei toisessa pelissä ole lainkaan. Tottakai se voi tuntua hankalalta, jos sitä ei ole tottunut tekemään ennen itse? Valitettavasti melkein kaikissa nyky konsoli-FPS tähtäämisen tekee kone pelaajan puolesta, riittää kun sofotaa sinnepäin ja sitten vaan armoton liipasimen rämpytys perään...aina osuu! Osalle kova juttu ja tuntuu varmaan ihanalta olla todella tarkka, minulle se taas on "spoileri" Mä haluan ainakin kyllä todellakin tähdätä itse...harmi vaan, että se on aina vaan harvemmassa pelissä mahdollista...Killzonessakin on kuitenkin lähitaisteluliima, eli ei tämäkään sen suhteen mikään täydellinen ole.
Autoaimittomus skopella oli tosiaan ensimmäisiä ilahduksen aiheita pelissä, mutta kyllä tosiaan täälläkin kontrollit aiheutti "alkushokin" samaan tyyliin kuin mm. Nylund kuvaili. Nyttemmin ne tuntuu jo ihan ok! Pidän myös siitä, että osuminen vaatii taitoa eikä kyse ole pelkästään siitä kumpi sattuu näkemään toisen ensin.
Enemmän mua riipii toi alimitotettu field of vision, siis näkökenttä. Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö, että tosta kontrollista itkee 50% mutta liian ahdas FOVi menee ihan sukkana läpi konsolipuolella suurimmalle osalle.
Monen PC-pelaajan silmäthän itkisi verta tuon tason näkökentällä. Se btw. entisestään huonontaa sitä ohjaustuntumaa kun ei näe kunnolla ja tiedä missä vihu on vaikka se seisoo vieressä...olo kun ravihevosella ja äijä vaan pyörii ja suuntavaistot heittää häränpyllyä.
Varsinkin aluksi oudoissa mapeissa tulee paikoin hieman ahdistava fiilis kun ei tiedä miten päin tässä ollaan? Siis ilman muuta mua ainakin häiritsee ahdistava FOV enemmän kuin tuo haastava kontrolli, sen jälkeen kun oppii tunteen mapit paremmin niin FOVin aiheuttama frustaatio varmasti pienenee.
Ettei tämä viesti olisi jälleen pelkkää kontrollilässynlässyä, niin sisällytän tähän viestiin päivitetyn plus/miinus listani. Nämä koskee pelkästään moninpeliä, yksinpeliin en ole vielä kerennyt koskeen.
+ Peliin joinimisen helpous
+ DTS äänet
+ Mappisuunnittelu
+ Pelimuodot
+ Aseet tuntuu ihan jees
+ Pidemmältä matkalta tappoja ei tule tuurilla ja helposti vaan jokaisen eteen saa vääntää (ei liimatähtäintä skopella)
+ Mahtavan näköset puitteet
+ Sitten joskus kun osaa pelata ja on riittävästi natsoja, niin niillä ammuslaatikoilla ja turreteilla pystyy varmaan taktikoimaan paljon?
+ Pari yksityiskohtaa kontrolleissa: Mahdollista valita COD nappulat, äijä liikkuu kätevästi aitojen yms. esteiden yli mapeissa. Juoksun saa toggle moodiin (ei tarvi pitää tattia pohjassa -> ei jännetupitulehdusta käteen)
+ Serverilistat + salasanasuojaus
+ Mahdolllisuus käyttää botteja matseissa kun odottelee lisää peliseuraa
- Kontrollit
- Outoa lägiä välillä havaittavissa (molemmat kuolee, tappoteksti tulee sekunnin päästä)
- Ei pelimuotoa ilman spawneja (kai?)
- Liimatähtäin läheltä, tosin kontrolli huomioon ottaen en osaa sanoa että onko pelkkä miinus?
- Serverien kaatuilu (oletettavissa tämä on alkuhärdellin jälkeen historiaa...toivon niin)