Pelin alun oletin olevan vähän enemmän ISAn pyörittämistä mutta tämäkin osuus hoidettiin enemmän välivideoilla kuin että se näkyisi itse pelaamisen aikana.
Sitten heti muutamat alku ihmettelyt. No miksi nämä lisäjoukot tulivat vasta nyt paikan päälle eivätkä, about 3h pelin aikaa aikaisemmin. Miksi nämä superaseet ilmaantuivat sillä hetkellä kun niitä vähiten tarvittiin. Miksi äänimaailma on kuraa? Miksi se on surkeaa? Alun ensimmäinen "räjähdys" ei päästänyt mitään merkittävän tuntuista ääntä, ajoneuvot lenteli sinne sun tänne ilman minkäänlaista melua. Miten ne Helghastin APC:t vetelee tuhatta ja sataa km/h kun olivat aikaisemmin hirveän kömpelöitä.
Ensimmäinen raidekohtaus oli aivan mielettömän sekava. Ei ole mitään kunnon merkkiä mistä suunnasta vihut tulee jonka vuoksi kuolet useita kertoja koska pelaajan oletetaan tietävän heti kättelyssä mistä ne tulevat, ei olisi tutka yhtään pahitteksi varsinkin kun kyseinen kohtaus menee tyyliin "ellet ammu kohdetta 5 s itse kuolet".
Kontrollit olivat tuskallisen hitaita minkä vuoksi kuolemia tuli sen vuoksi koska et ehtinyt vastata tuleen takaisin ajoissa.
Sitten viidakosta. Mikä ihmeen LED maailma sekin on? Kaikki hehkuu tai pikemminkin on värjätty punaiseksi. Siis en usko että millään planeetalla olisi tällaisia Avatarin tyylisiä ihmekasveja ja varsinkin sellaisessa planeetassa mikä on myrkyllinen ilmastoltaan. Ai niin joo, planeettahan on myrkyllinen ilmastoltaan ja sen vuoksi Helghastitkin käyttävät hengitysmaskeja. Entäs normi ihmiset? Noh, ne näemmä kuuluvat arjalaiseen superrotuun jonka ei tarvitse välittää myrkkyistä. Eikö planeetta olekkaan myrkyllinen mutta maskit sittenkin antavat tujauksen myrkkyä joka estää tavallisia helghasteja ajattelemasta omilla aivoillaan. Olisi ollut uskottavampaa että ihmisillä olisi ollut helghstien hengityssuojaimet käytössä mitkä olisi saatu ryöväämällä tai ottamalla kuolleilta helghasteilta.
Ensimmäinen kohtaus missä esiintyy tuo "kaappaus" sotilas jättää ihmettelemmään. Se vain hölkkää sen yhden äijän perässä joka ei edes viitsi ampua takaisin eikä kaappaaja suorita minkäänlaisia nopeita liikkeitä tai pomppuja joista voisi vaikka ajatella että nyt olisi paha vastus vastassa.
Sitten seuraavaksi huomataan että Rico pystyy helposti kuuntelemaan ja paikantamaan helghastien viestien avulla mistä se tuli mutta eivät sitten viitsineet yrittää ottaa yhteyttä muihin ISA:n joukkoihin. Tässä talvipaikassa nousee esille vahvasti se että ei GG ole ajatellut asioita ollenkaan loppuun asti. Miksi piti lentää niin hitaasti niiden AA tykkien ympärillä? Miksi ei Intruderit voinneet mennä koko ajan matalalla tai tuhota niitä tukipylväitä se sijaan että pelkkä IT tuhottaisiin. Miksi heidän piti laskeutua puolustus tykkien eteen eikä vaikka sivulle tai niiden jäävuorien reunoilla tai jonnekin muualle järkeenvään paikkaan mitä edeltäisi tiedustelu lento tai skannaus.
Tämän tapahtuman loppun taas totean että miksi helghastit lähettivät 2 sotilasta varmistamaan paikan eivätkä muutaamaa kymmentä ellei sataa? Ja ovatko H:t unohtaneet turvakamerat joidenka avulla voisi valvoa useita paikkoja yhtä aikaa.
Seuraava kenttä oli kyllä aika tyhmästi toteutettu koska se poikkesi niin paljon siitä alusta että oikein itketti. Syö pikkaisen sitä pelikokemusta ja tarinankerrontaa jos tehdään tällaisia muutoksia.
Kukaan ei ihmettele miksi toisella on ISA:n ase kädessä ja sitten yksi joka ihmetteli että keitäs nuo on jätettiin kokonaan lopusta pois.
Olisin kentän loppunäytössä ajatellut Narvillen sanovan jotain ovelaa Ricon alaisista kuten esim. "Huomaan karismaattisen puolesi vaikutuksen heistä" tai "Milloin sinä olet hankkinut lapsia?". Tässä tilanteessa olisivat kyllä voineet antaa Narvillelle sen moraalibuustin sen sijaan että sitä pitkitettaisiin loppuun asti vain pelaajaa ärsyttäen ylimääräisillä välivideoilla. Narvillehan kuitenkin näkee Ricon 6kk sitten tehdyt teot tekoina mitkä tapahtuivat eilen eikä ota huomioon kuinka hän oli saanut kasaan tehokkaan iskujoukon (joka menetti paljon porukkaa ääliömäisestä hyökkäyksestä).
Tämä lumikiituri kohtaukseen siirtyminen oli tehty erittäin huonosti sillä tilanne hoidetaan sanomalla että tarvitaan jokin kulkuneuvo mutta nappaavat pelaajalle näyttämättä jonkin ihan ihmeellisen kulkuneuvon minkä näkee vain kyseisen kohtauksen lopussa. Ei sinänsä iso juttu mutta siirtyminen ärsytti paljon koska sitä ei näytetty tai selitetty. Tämäkin kohtaus sisältää niitä "tapa 5s sisällä tai kuolet" tilanteita.
Seuraava kenttä eteni ihan hyvin paria juttua lukuun ottamatta. Mistä ISA tietää että siellä on jokin hissijuttu ja mikä sen liikkuvan hökötyksen idea oli?
Tästä paikasta olisi voitu selittää paljon paremmin kuin mitä pelaajalle annettiin. ( Ei jaksa enää kirjoittaa
).
Sitten tämä avaruus osuus. Mistä tämä avaruusasema oikein tuli? Mikä sen idea oli? Miksi painottomuus koskee kuolleita eikä eläviä?
Miksi punaiset valo muuttuvat sinisiksi?
Taas tylsä raidekohtaus. Mistäs tuo poimuajo oli tullut, eihän sekään ollut aikaisemmissa osissa tai koko universumissa vaan matkat hoidettiin nukuttamalla porukka matkan ajaksi.
Miksi koko planeetta joutui sen säteiletetyn petrusiitin alaiseksi vaikka yhdessä paikkaa posahti. Miksi loppu oli noin huono, se vain päättyi ilman kunnon lopetusta. Jos vertaa esim. StarCraft 2 tyylisen episodi lopetukseen niin se ei ollut lähellekään samanlainen kunnon lopetus. Jopa KZ2 lopetus oli parempi vaikka sekin jäi selvään cliffhangeriin.
Muuta mitä lupailtiin.
Parempi näkökulma Helghstien puolelta: Ei tullut, Helghstit olivat jotain juntteja natsiasenteella, ihan kaikki.
Kuinka Helghstit ajautuvat sisällissodan partaalle: Lopun pieni kahakka ei ole mielestäni sisällissotaa vaan parin älykääpiön vallasta taistelu.
Jetpacki turhake, samoin ne lentävät vastustajat.
Heavyt liian helppoja.
Näkymättömät seinät.
Liikaa osumaa ottavat vihut.
Tehoton haulikko.
Eli lopputulos on se että pelin yksinpeli on aika kuraa ja huonosti tehty.