Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance (2018) - pelti kiinni keskiajalla!

Kuulostaa kyllä sellaiselta peliltä joka napataan alelaarista koska ei uskalla täyteen hintaan lähtee kokeilee pitääkö pelin armottomasta luonteesta vai ei. Pikku bugit tai ps3 tekstuurit ei häiritse mutta en ole varma lämpenenkö pelille noin muuten.
 


Tuossakin mainittiin tuo 6-7h ”tutoriaali”, mulla siihen meni noin 5,5h.


Monelle tulee jäämään tän pelin osalta aivan väärä mielikuva. 6-7h alusta on pohjustusta tarinalle cutscenejen muodossa, jonka ohessa hieman liikutaan ja näennäisesti opetellaan.


Esim miekkailun opin noin 5,5h kohdalla kunnolla ja sitä ennen ollaan kuitenkin jo miekkailtu hyvän aikaa ja otettu turpaan. Ei ihme jos arvostelijat valittaa pelin vaikeudesta.


Eli monet katsoo videoita, luulee pelin olevan pelkkää cutsceneä ja sit sit valittavat monesta asiasta, jotka selviää vasta myöhemmin, että ne oli tarkoituksella noin. Ei totisesti sovi joka pelaajalle, mutta aikaa tää vaatii törkeän paljon.


Ja se on sanottava, että tuon alun tuntikausia kestävä pohjustus ei edes tunnu turhalta..päinvastoin on peli vienyt tarinan ja hahmojen osalta ihan mukanaan!


Ja siis tuosta armottomuudesta vielä. Se ei missään vaiheessa tunnu ”väärältä”. Vaan se tuntuu siltä et näin sen kuuluu ollakin. Pikemminkin tämä peli kääntää ajatuksen muihin peleihin..miksi niissä pistetään pinoon yksin 20 äijää..
 
Rahaa on äärimmäisen niukasti, enkä oikein tiedä miten sitä edes saa.

Samaan tapaan, kuin normielämässä tosi tiukassa tilanteessä. Ryöstömurhilla.
Öisin vaan tunkeudut asuntoihin ja varastat kaiken mitä ei ole pultattu kiinni. Toki täytyy olla hyvä tuossa hommassa, tai päätyy arkkuun/tyrmään.
 
Samaan tapaan, kuin normielämässä tosi tiukassa tilanteessä. Ryöstömurhilla.
Öisin vaan tunkeudut asuntoihin ja varastat kaiken mitä ei ole pultattu kiinni. Toki täytyy olla hyvä tuossa hommassa, tai päätyy arkkuun/tyrmään.
Tiirikoinnissa olen tosi huono. Noppapelistä melkei helpommin saa.

Oli rahaa jotain 60:iä, pelasin noppaa ehkä kympillä ja hävisin. Perus uhkapeluri kun olen, niin kolmella kympillä suutuspäissään yritin uusiksi, hävisin, mutta tajusin tässä vasta säännöt, joten taistelin itselleni lopulliseksi rahaksi noin 80:iä.

Ylpeänä tehtävälle, mutta vahingossa oikaisin vartijan kopin läpi -> pienten taisteluiden jälkeen 10 päiväksi putkaan, kun ei ollut 250:iä rahaa lahjoa vartijaa..
Sen jälkeen kaikki kyläläiset katsoi kieroon.

Viimeisin tallennus yli tunnin päästä.....
Kaikissa muissa peleissä olisin heittänyt ohjaimen seinään ja sanonut haistakaa...mutta tässä. Oli fiilis, että noh, oma moka. Joko kärsin seuraukset, tai otan aikaisemman tallennuksen. Näin sen kuuluukin mennä.

Tuo on hienoa miten tää peli saa ton elämän armottomuuden tuntumaan siltä, ettei se ärsytä, vaan saa pelaamaan varovaisemmin ja harkitsemaan liikkeitään.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten vaikea peli. Samalla yksi parhaimmista pelikokemuksista. Huh huh. Hienoa realismia tekijät tavoitellut. Varsinkin sellaiset pikkutekijät, kuten pelihahmon siisteys. Nerokasta. Jos kohtaat aatelisia rääsyisenä, verissäpäin, niin ei se kohtelu ole ihan parhaimmasta päästä. Mutta, itse aina diggaan leikkiä varasta tällaisissa peleissä. Tässä se on tehty hienosti. Tummat vaatteet suojaavat paremmin näkemiseltä kuin värikkäät. Kaikki tuollainen pieni yksityiskohtien lisääminen on todella hienoa. Jos sitä pelaisi hiukan lisää.
 
On muuten vaikea peli. Samalla yksi parhaimmista pelikokemuksista. Huh huh. Hienoa realismia tekijät tavoitellut. Varsinkin sellaiset pikkutekijät, kuten pelihahmon siisteys. Nerokasta. Jos kohtaat aatelisia rääsyisenä, verissäpäin, niin ei se kohtelu ole ihan parhaimmasta päästä. Mutta, itse aina diggaan leikkiä varasta tällaisissa peleissä. Tässä se on tehty hienosti. Tummat vaatteet suojaavat paremmin näkemiseltä kuin värikkäät. Kaikki tuollainen pieni yksityiskohtien lisääminen on todella hienoa. Jos sitä pelaisi hiukan lisää.
Helvatan helvata kun kuulostaa hyvältä. Tässä on saanut jo pari pvää lueskella puoli-erektiossa näitä juttuja. Itse joudun odottamaan vielä pari viikkoa seuraavaa tiliä ja pelin hankkimista.:mad:
 
Tänään pitäisi itsekin käydä tämän kimppuun. Kommenttien ja videoiden perusteella odotukset korkealla kyllä. Alustana Xbox One X, joka taitaa tarjota parhaan näköisen konsoliversion?
 
Tänään pitäisi itsekin käydä tämän kimppuun. Kommenttien ja videoiden perusteella odotukset korkealla kyllä. Alustana Xbox One X, joka taitaa tarjota parhaan näköisen konsoliversion?
Näyttää kyllä hyvältä Xbox One X:llä(tukee myös X:ää erikseen)..Voin suositella :) Itse pähkäilin PS4 pro ja X version välillä..Tyytyväinen, että valitsin boxi version..Tosin eiköhän pro versio kanssa toimi hyvin ja näytä hyvältä myös..
 
Viimeksi muokattu:
Pienenä yllätyksenä puhekieltä englanniksi vaihtaessa se täytyykin ladata päivityksen muodossa erikseen, oletuksena siis pelissä oltaisiin puhuttu saksaa.
 
On kyllä mielenkiintoinen peli. Tosiaankin yli 5h meni pelkkään tutoriaaliin. Hiukan on opeteltavaa kun kaikkea pystyy tekemään ja monella tavalla. Tottunut sellaiseen simppeliin pelaamiseen ja tavallaan "luonnollisia" asioita ei tule edes ajatelleeksi kun monia asioita ei ole pystynyt ikinä missään pelaamassani peleissä tekemään. Pitää vähän asennoitua eri tavalla tähän ja unohtaa ne kankeat putkijuoksut mitä on ennen pelannut.
 
Jos joku miettii miten toi miekkailu toimii, niin yritin tehdä videon siitä, joskaan se ei ollutkaan niin helppoa puhua kesken kolmen miehen hyökkäyksen..


Edit:
Pitääkö se pelin kello paikkaansa. Väittää et oon pelannut 24h peliä. Tai ensi oli et 23,9 ja äsken vaihtui 1day arvoksi.

Koska siinä on erikseen se pelin sisäinen aika. Oon kyllä pelannut ihan hulluna, mut peli ilmestyi eilen ja nyt jo 24h takana? :D

AB7607AD-93F4-484F-84E9-E46714F32EA5.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku miettii miten toi miekkailu toimii, niin yritin tehdä videon siitä, joskaan se ei ollutkaan niin helppoa puhua kesken kolmen miehen hyökkäyksen..


Edit:
Pitääkö se pelin kello paikkaansa. Väittää et oon pelannut 24h peliä. Tai ensi oli et 23,9 ja äsken vaihtui 1day arvoksi.

Koska siinä on erikseen se pelin sisäinen aika. Oon kyllä pelannut ihan hulluna, mut peli ilmestyi eilen ja nyt jo 24h takana? :D

Näytä liitetiedosto 222


Mene load gameen ja katso viimeisen tallennuksen alta se aika. Siinä ainakin omassa on ihan realistinen peliaika. Mutta kyllä tuo varmaan myös paikkaansa pitää, paljon oot kerennyt hakkaamaan :D
 
Siis onhan tämä hemmetin koukuttava peli! Ja tähän jotenkin pystyy eläytymään aivan eri tavalla kuin mihinkään aikaisempaan pelaamaani roolipeliin. Pienenä esimerkkinä: Olin menossa tapaamaan aatelisrouvaa. Olin juuri matkannut pitkän matkan, jalan. Molemmat jalat olivat kipeät, vaatteet kurassa ja pari villisikaa kävi päälle, niin myös veressä. Nälkäkin kurni vatsassa. Mikäs siinä kuin ensin kylpylään ottamaan täysi hoito, ei tietenkään täydellä hinnalla. Vaatteet pestiin, haavat hoidettiin ja ruoat tarjottiin. Tuli jotenkin hemmetin hieno fiilis astella puhtoisena linnan porteista sisään. Tällaiset yksityiskohdat lisäävät peliin niin paljon!
 
Siis onhan tämä hemmetin koukuttava peli! Ja tähän jotenkin pystyy eläytymään aivan eri tavalla kuin mihinkään aikaisempaan pelaamaani roolipeliin. Pienenä esimerkkinä: Olin menossa tapaamaan aatelisrouvaa. Olin juuri matkannut pitkän matkan, jalan. Molemmat jalat olivat kipeät, vaatteet kurassa ja pari villisikaa kävi päälle, niin myös veressä. Nälkäkin kurni vatsassa. Mikäs siinä kuin ensin kylpylään ottamaan täysi hoito, ei tietenkään täydellä hinnalla. Vaatteet pestiin, haavat hoidettiin ja ruoat tarjottiin. Tuli jotenkin hemmetin hieno fiilis astella puhtoisena linnan porteista sisään. Tällaiset yksityiskohdat lisäävät peliin niin paljon!
Kaipa se on juuri nuo "pienet" asiat ja niiden määrä joka antaa tälle pelille tarkoituksen ja sisällön. Kun mistään yliluonnollisesta hömpänpömpästä ei ole tietoakaan. Onhan tällaista peliä tullut jo tovi venailtua.

Toivon vaan että pelissä unen, ruoan/veden ja yms tarve ei ole aivan The Long Dark tasoa, missä sai olla joka sekunti huolissaan pelihahmon voinnista.
 
Viimeksi muokattu:
Toivon vaan että pelissä unen, ruoan/veden ja yms tarve ei ole aivan The Long Dark tasoa, missä sai olla joka sekunti huolissaan pelihahmon voinnista.

Periaatteessa päivät valvot, yön nukut. Parin tunnin päikkäreillä jaksat yölläkin pitkälle. Eli kuten oikeastikin.

Vettä ei tarvitse juoda, kunhan syö, siinäkin pärjää kun aamulla ottaa kattilasta soppaa ja jonkun haaverin jälkeen popsii vähän leipää tai kuivalihaa. Ei tarvi kauheasti murehtia, mutta ”se on siellä”.


Edit: mihin jengi myy tavarat? Mul ei jaksa hevonen, eikä äijä kantaa mitään enää, ois pari varmaa kalliin tavaran paikkaa tiedossa, mutta ei pysty kantamaan.

Varastetun tavaran kauppias on köyhä kuin mikä. Kaupunkien normi kauppiaat ei paljon rikkaampia ole, eikä niillä ole varaa ostella mun kamoja..
 
Viimeksi muokattu:
Kaipais nyt vähä selvitystä että miten tää taistelu oikee toimii, vai onko kyseessä bugi? Teen homecoming tehtävää ja yhessä kohtaa tien varrella on rosvo. Kaveri käy mun päälle heti ja yritän puolustaa itteäni miekalla. Vaikka miten lyön niin iskut ei mee perille vaan selkeästi sujahtaa kaverin läpi. Hän sitte taas viipaloi mut hetkessä. Aika 5/7 täl hetkel

Siinä alun harjoittelutaistelussa ei ollu mitää ongelmaa. Voin tietty aina kiertää mutta onko muutki taistelut bugannu sitte
 
Kaipais nyt vähä selvitystä että miten tää taistelu oikee toimii, vai onko kyseessä bugi? Teen homecoming tehtävää ja yhessä kohtaa tien varrella on rosvo. Kaveri käy mun päälle heti ja yritän puolustaa itteäni miekalla. Vaikka miten lyön niin iskut ei mee perille vaan selkeästi sujahtaa kaverin läpi. Hän sitte taas viipaloi mut hetkessä. Aika 5/7 täl hetkel

Siinä alun harjoittelutaistelussa ei ollu mitää ongelmaa. Voin tietty aina kiertää mutta onko muutki taistelut bugannu sitte
Se ei oo tossa vaiheessa oppinut vielä taistelua käytännössä laisinkaan. Toki jos ihan puhtaasti läpi menee ni varmaan bugi, mutta kyllä tuossa vaiheessa vielä karkuun juoksu/antautuminen on oikein hyvä vaihtoehto.
Vielä sen jälkeenkin kun äijä oppii myöhemmässä vaiheessa taistelemaan, niin varusteet on niin huonoja ettei pärjää.
Mulla nyt 38h takana ja vasta nyt alkaa uskaltaa banditeja vastaan taistella, mutta tiellä kaksintaistelua haluavat skippaan suosiolla ja menen karkuun, tai puhun ne ympäri ettei tarvitse taistella, vaikka palkinto on hyvä. Niiden suojat kestää mitä vaan.
 
Ylös Bottom