Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kirjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e-a-m
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

e-a-m

New Member
En löytäny kirjoihin liittyvää ketjua joten päätin tehdä vallan uuden.

Eli tähän saa laittaa kysymyksiä,informaatiota ja kaikkea mahdollista mihin tahansa kirjoihin liittyvästä.

Itselläni olisi heti yksi kysymys, koskien Raymond E. Feistin kirjaa nimeltä Käärmesodan taru III Paholaiskuninkaan raivo. Eli kun sain tuon kirjan isosiskoltani joululahjaksi ja hän osti vahingossa juuri tuon kolmos osan, niin voiko siitä aloittaa vai kannattaako aloittaa ensimmäisestä osasta? Kuinka sidottuja kirjat ovat toisiinsa juonen puolesta? :confused:

Vastaus: Kirjat

e-a-m sanoi:
Kuinka sidottuja kirjat ovat toisiinsa juonen puolesta? :confused:

Tuosta kyseisestä tarusta en tiedä hevon hemmettiä kun en ole fantasiakirjallisuuten tutustunut enää "vanhoilla päivilläni" niin tarkasti. Mutta luulisi kuitenkin, että nämä nykyajankin tarut ovat jatkuvajuonisia opuksia, jotka kannattaa aina aloittaa ensimmäisestä. Kyllähän niistä saa kiinni myöhemmistäkin osista ja tuskin mitään ihmeempää menettää jos niitä myöhempiä osia lukee aikaisemmin. PAITSI jos vaikkapa kolmososassa on heti alkumetreillä vaikkapa elossa joku jannu, jota on kahdessa ensimmäisessä osassa veikkailtu kuolleeksi tai jotain muuta vastaavaa ns. ratkaisevaa.

Itse olen alkanut tutustua koko ajan enemmän ja enemmän elokuvakirjallisuuteen ja tällä hetkellä lueskelen silloin tällöin tuota Richard Schickelin kirjoittamaa Eastwood biografiaa.

Joo, jotain tuollaista ajattelin itsekin tuosta sarjan aloittamisesta kolmannesta osasta. Onneksi siskoni ostaa tuon ykköosan pian minulle niin pääsen fantasioinnin kimppuun :D

Itsekkin olen kiinnostunut noista fantasiakirjoista. Olen nyt lukenut vasta Tolkienia, ja pitäis saada jtn uutta lukemista. Ehdotuksia?

Mitäs niitä sarjoja nyt olikaan Dragonlance, D&D..... :confused:

extreme_02 sanoi:
Itsekkin olen kiinnostunut noista fantasiakirjoista. Olen nyt lukenut vasta Tolkienia, ja pitäis saada jtn uutta lukemista. Ehdotuksia?

Minä luin tässä puoliska vuotta sitten R.A. Salvatoren Musta Haltia -trilogian. Tykkäsin kovasti, joten suosittelen lukemaan. Ensimmäinen ja toinen osa olivat parhaita, kolmannessa osassa taso hieman jo laski, mutta ei silti niin paljon, että olisi tehny mieli lopettaa lukeminen.

Tässä on lyhyt kuvaus trilogiasta. Ei pitäisi spoilata enenpää kuin kirjan takakannen lukeminen :):
Kirjat siis kertovat drowien (mitenköhän tuon sanan oikeinkirjoitus menee) synkästä maailmasta. He asuvat maan alla korruptoituneessa ja läpimädässä yhteiskunnassa ja vihaavat kaikkia. Kirjan päähenkilöstä, Drizzt Do'Urdenistakin yritetään kouluttaa yhteiskunnan tapaisesti pahaa ja tunteetonta tappokonetta, mutta jonkun sattuman oikun ja poikkeuksellisen kouluttajan ansiosta hän ei hyväksykään drowien melko säälimätöntä ja tunteetonta elämäntapaa, vaan loppujen lopuksi karkaa. Tapahtumat etenevät ja Drizzt saa huomata, ettei muu maailma olekaan niin vihamielinen ja paha, kuin Drow-lapsille opetetaan. Asia on ehkä pikemminkin toisin päin...

e-a-m sanoi:
En löytäny kirjoihin liittyvää ketjua joten päätin tehdä vallan uuden.

Eli tähän saa laittaa kysymyksiä,informaatiota ja kaikkea mahdollista mihin tahansa kirjoihin liittyvästä.

Itselläni olisi heti yksi kysymys, koskien Raymond E. Feistin kirjaa nimeltä Käärmesodan taru III Paholaiskuninkaan raivo. Eli kun sain tuon kirjan isosiskoltani joululahjaksi ja hän osti vahingossa juuri tuon kolmos osan, niin voiko siitä aloittaa vai kannattaako aloittaa ensimmäisestä osasta? Kuinka sidottuja kirjat ovat toisiinsa juonen puolesta? :confused:

Kannattaa aloittaa ensimmäisestä :) Mielestäni loistava sarja tuo Käärmesota. Itse jäin Feistin koukkuun luettuani Magician kirjan, josta muodostui sitten Riftwar Saga.

Täytyy vissiin seuraavaksi alkaa tuota Feistiä lukemaan.
Itse luen juuri Robert Jordanin Ajan pyörä kirjasarjaa. Viidennentoista osan sain tossa just luettua, vielä on muutama lukematta.
Jos hyvää fantasiakirjallisuutta etsii, niin suosittelen..

extreme_02 sanoi:

Lue vaikka David Eddingsin Belgarionin taru, ja sen jatko Mallorean taru. Itse pidin kyseisistä kirjoista erittäin paljon. Ja jos aikaa jää, niin voit aiheeseen liittyen lukea Belgarath velhon tarun sekä Polgara velhottaren tarun... :rolleyes:

gefilus A sanoi:
Lue vaikka David Eddingsin Belgarionin taru, ja sen jatko Mallorean taru. Itse pidin kyseisistä kirjoista erittäin paljon. Ja jos aikaa jää, niin voit aiheeseen liittyen lukea Belgarath velhon tarun sekä Polgara velhottaren tarun... :rolleyes:

Listasta puuttu Eddingsin Eleniumin taru ;) hieman lyhyempi muistaakseni kuin nuo aikaisemmat tarut, mutta mielenkiintoinen ja mukaansatempaava joka tapauksessa.

Musta haltija -trilogia ja ne muut Salvatoren kynäilemät sepustukset perustuvat Forgotten Realms sarjaan ja esimerkiksi juuri Weis & Hickman -parivaljakon kirjoittamat kirjat, joista suurin osa kertoopi Majeren-veljesten seikkailuista perustuu Dragolance-saagaan. Molemmat semmoista perussettiä, mutta erittäin kannattavaa luettavaa.

juhuri sanoi:
Kannattaa aloittaa ensimmäisestä :) Mielestäni loistava sarja tuo Käärmesota. Itse jäin Feistin koukkuun luettuani Magician kirjan, josta muodostui sitten Riftwar Saga.

Okei. Saankin varmaan piakkoin tuon ensimmäisen osan. Sitten pääsen taas irtautumaan ankeasta, todellisesta maailmasta
:D

Pitääkin alkaa katselemaan tarkemmin nuita kirjoja, etenkin tuo Salvatore alkoi kiinnostaa. Onneksi paikallisesta divarista löytyy ihan mukavasti noita fantasiakirjoja.

Mistä te muut hommaatte muuten kirjanne? Onko netissä jtn järkevää kirjakauppaa? Vai...?

Ja David Eddingskin pitää laittaa korvan taakse :rolleyes:.

extreme_02 sanoi:
Mistä te muut hommaatte muuten kirjanne? Onko netissä jtn järkevää kirjakauppaa? Vai...?
Englannin kielisiä pokkareita olen tilannut lukuisia kertoja www.amazon.co.uk ja www.play.com kaupoista. Hinnat ovat vähän halvempia ja valikoima suurempi kuin kotimaisissa kaupoissa, varsinkin Amazonissa on suuri valikoima. Tärkein syy netistä tilaamiseen on se, että pokkarit saa heti kun ne ilmestyy.

Fantasiakirjaehdotukseni, eli ainakin näistä kirjoista olen oikeasti pitänyt:

-Raymond E. Feist: koko tuotanto. Selvästi parasta häneltä on Riftwar saaga ja The Empire trilogia. Lukeminen aloitetaan Magician kirjasta.
-Steven Erikson: Tale of The Malazan Book of The Fallen -sarja. Lukemisjärjestyksellä ei ole kaikkien kirjojen osalta suurta merkitystä.
-Robin Hobb: Koko tuotanto. Lukeminen kannattaa aloittaa Assassin´s Aprentice kirjasta.
-George R.R. Martin: A Song of Ice and Fire sarja. Lukeminen kannattaa aloittaa A Game of Thrones kirjasta.
-George Herbert: Dyyni trilogia.
-Star Wars kirjat A Truce at Bakura kirjasta lähtien. Itse en pidä uudemmasta The New Jedi Order jatkosarjasta.
-Robert Jordan: The Wheel of Time sarja. Lukeminen kannattaa aloittaa The Eye of The World kirjasta.
-Margaret Weis - Tracy Hickman: The Death Gate Cycle sarja. Lukeminen kannattaa alottaa Dragon Wing kirjasta. Dragonlance sarja. Lukeminen kannatta aloittaa muistaakseni Kroniat trilogiasta, sattoi olla niinkin, että eka kannatti lukea Legendat.

extreme_02 sanoi:

Pääsääntöisesti Vaasan Suomalaisesta kirjakaupasta. Muutenkin Suomalaisissa on aivan sairaan hyvä enkkupokkarien tarjonta, eikä tarvitse todellakaan kauaa odotella, että sieltä tulisi se uusin opus vaikkapa Grishamilta. Kyllä niitä nopsaan tulee.

Lisäksi enkkupokkarit ja vastaavat ovat 3-5 kertaa halvempia kuin suomennetut opukset.

Mutta jos suomenpuolelta kiinnostaa nettitarjontaa selailla niin www.suomalainen.com ja/tai www.bookplus.fi ovat place's to be. Muita en sitten tiedäkkään... kaipa Akateemisellakin jotain on?

www.antikka.net/ näyttää aika mielenkiintoiselta nettidivarilta. Tai oikeastaan se on palvelu, jolla hoituu kirjojen etsiminen ja tilaaminen useiden eri divarien valikoimista. Kukaan testannut tätä?

SirEatAlot sanoi:
Fantasiakirjaehdotukseni, eli ainakin näistä kirjoista olen oikeasti pitänyt:

-Raymond E. Feist: koko tuotanto. Selvästi parasta häneltä on Riftwar saaga ja The Empire trilogia. Lukeminen aloitetaan Magician kirjasta.
-Steven Erikson: Tale of The Malazan Book of The Fallen -sarja. Lukemisjärjestyksellä ei ole kaikkien kirjojen osalta suurta merkitystä.
-Robin Hobb: Koko tuotanto. Lukeminen kannattaa aloittaa Assassin´s Aprentice kirjasta.
-George R.R. Martin: A Song of Ice and Fire sarja. Lukeminen kannattaa aloittaa A Game of Thrones kirjasta.
-Star Wars kirjat A Truce at Bakura kirjasta lähtien. Itse en pidä uudemmasta The New Jedi Order jatkosarjasta.
-Robert Jordan: The Wheel of Time sarja. Lukeminen kannattaa aloittaa The Eye of The World kirjasta.
-Margaret Weis - Tracy Hickman: The Death Gate Cycle sarja. Lukeminen kannattaa alottaa Dragon Wing kirjasta. Dragonlance sarja. Lukeminen kannatta aloittaa muistaakseni Kroniat trilogiasta, sattoi olla niinkin, että eka kannatti lukea Legendat.

Kiitoksia! Tästä onkin hyvä alkaa kattelemaan, mitä divareista löytyy.

Bookplus.fi oli myös omassakin mielessä. Pitää alkaa tutustumaan noihin verkkokauppoihin. Kiitoksia linkeistäkin. :)

SirEatAlot sanoi:
Frank Herbert.

Orson Scott Cardin Alvin Maker -sarja on aika mukavaa luettavaa, samoin kuin Piers Anthonyn seitsenosainen Incarnations of Immortality.

Robert Jordanin Wheel of Time on hyvä apu jos kärsii kroonisesti unettomuudesta.

David Eddingsiä ei kannata lukea suomenkielisenä.

Tänään ostin tämmösen: Tad Williamsin Velhon oppipoika; Taru kolmesta miekasta 1.

Vaikutti ihan mielenkiintoiselta, kuten hintakin. Onkos kukaa lukenu tätä ? Pitää itse mennä koht lukemaan :cool:.

Itseä ei muut kirjat kiinnosta kuin R.A. Salvatoren Forgotten Realms kirjat, eli aivan jokainen kirja liittyen Drizztiin on luettu kerran tai useamman kerran.

Lloope sanoi:
Minä luin tässä puoliska vuotta sitten R.A. Salvatoren Musta Haltia -trilogian. Tykkäsin kovasti, joten suosittelen lukemaan. Ensimmäinen ja toinen osa olivat parhaita, kolmannessa osassa taso hieman jo laski, mutta ei silti niin paljon, että olisi tehny mieli lopettaa lukeminen.

Taso senkun nousee kun luet ne loputkin 11 kirjaa :) Hyviä pohdiskeluja, liittyen ihan tosielämäänkin.

jryi sanoi:
David Eddingsiä ei kannata lukea suomenkielisenä.
Eddingsiä ei kannata lukea ollenkaan.

Sarine sanoi:
Eddingsiä ei kannata lukea ollenkaan.
Itsekään en pidä kyseisen/kyseisten kirjailijan tekeleitä hyvinä, mutta olen aikoinani lukenut Belgarionin ja Malloreanin tarut ja muistan nauttineeni ensin mainituista. En usko, että Eddingsillä olisi itselleni enää mitään annettavaa, mutta uskon, että jollekin vähän kevyemmästä fantasiakirjallisuudesta pitävälle Eddingsin kirjat voisivat maistua. En kuitenkaan suosittelisi kyseisiä kirjoja ostamaan vaan mieluummin lainaamaan vaikka kaverilta ;)