Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kirjoitukset ja jatko-opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakkerton
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nakkerton

Member
ADMIN-EDIT: Siirretty tuolta konsolisodasta tänne EdHunterin pyynnöstä.

ihan offtopic:

Edhunter, ihmettelen suuresti mitä teet kauppiksessa lukion jälkeen? Olen kyllä joskus kuullut tuollaisesta, mutta siis mitä oikeasti se tarkoittaa, kun kauppikseenhan pääsee ihan heti peruskoulunkin jälkeen. Vai tarkoitatko nyt korkeakoulua?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
ihan offtopic:

Edhunter, ihmettelen suuresti mitä teet kauppiksessa lukion jälkeen? Olen kyllä joskus kuullut tuollaisesta, mutta siis mitä oikeasti se tarkoittaa, kun kauppikseenhan pääsee ihan heti peruskoulunkin jälkeen. Vai tarkoitatko nyt korkeakoulua?

Tarkoitan tottakai Helsingin Kauppakorkeakoulua, eli KKK:ta näin tuttavallisesti ;). Sinne on siis _hieman_ hankalampi päästä kuin sinne mitä aluksi luulit tarkoittavani. Joku kaverin kaveri meni kauppaopistoon peruskoulun jälkeen... ehkä se nyt amiksen sentään voittaa.
Kirjoitusten jälkeen alkaa armoton lukeminen, tavoitteena lukea 2-3 kertaa kirjat (5 paksua opusta, joista yksi on täyttä hepreaa alaa tuntemattomille) läpi, vieläpä niin että niistä muistaa jotakin sitten valintakokeessa!. Eli aika monta tuntia päivässä menee... Argh!

Jaahas, sillä etelässä kauppiksetkin tarkoittavat vain korkeakouluja. Ainakin täällä sydänsuomessa kauppis tarkoittaa poikkeusetta kauppaoppilaistosta. Kulttuurieroja ilmeisesti. Outoa että otat noin paljon paineita seuraavasta opiskelupaikasta jo tässä vaiheessa, jos kerran et pääse intin vuoksi sitä vielä edes aloittamaankaan. Itse olen tällä hetkellä kanssasi samassa tilanteessa ja olen kyllä ajatellut ottaa suht rennosti kirjoitusten jälkeen ja murehtia sitä opiskelu paikkaa tosissaan vasta intin jälkeen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan EdHunter
Kirjoitusten jälkeen alkaa armoton lukeminen, tavoitteena lukea 2-3 kertaa kirjat (5 paksua opusta, joista yksi on täyttä hepreaa alaa tuntemattomille) läpi, vieläpä niin että niistä muistaa jotakin sitten valintakokeessa!. Eli aika monta tuntia päivässä menee... Argh!
Itse pääsykokeen läpikäyneenä voisin antaa hiukan vinkkiä. 2-3 kertaa ei ole erityisen paljon. Kyllähän tuollakin ihmisiä sisään pääsee, mutta useammalla lukukerralla muistaa sitä tarvittavaa nippelitietoa aikalailla paremmin.

Erinomaisilla Yo-papereilla ei tietysti tarvitse stressata niin paljon.

Joka tapauksessa eniten pääsykokeisiin lukeminen vaatii hyviä istumalihaksia. :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Jaahas, sillä etelässä kauppiksetkin tarkoittavat vain korkeakouluja. Ainakin täällä sydänsuomessa kauppis tarkoittaa poikkeusetta kauppaoppilaistosta. Kulttuurieroja ilmeisesti. Outoa että otat noin paljon paineita seuraavasta opiskelupaikasta jo tässä vaiheessa, jos kerran et pääse intin vuoksi sitä vielä edes aloittamaankaan. Itse olen tällä hetkellä kanssasi samassa tilanteessa ja olen kyllä ajatellut ottaa suht rennosti kirjoitusten jälkeen ja murehtia sitä opiskelu paikkaa tosissaan vasta intin jälkeen.

off topic jatkuu... :)

No, ainakin täälläpäin lukiota käyvien piireissä se tarkoittaa poikkeuksetta korkeakoulua.
Otan tosissaan hyvän opiskelupaikan saamisen mahdollisimman ajoissa, koska olen kuitenkin päättänyt että KKK on se paikka, mihin aion mennä. Eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka tulee vietettyä intissä 12 kuukautta niin ei ole niin helppo lukea kuin kotona. Kyllähän siellä jos 12 kuukautta on niin luppoaikaa on lopussa aika paljon, tosin yritän 6kk:lla selvitä. Yo-todistuksesta on tulossa sen verran hyvä, että luultavasti painostavat AUKkiin menemään. Saa nähdä.
Intissäkin on mukavampi olla jos on päässyt jo sisään, kun suunnitelmat ovat täysin selvät. Jos taas en pääse KKK:hon tänä kesänä, yritän uudelleen vuoden päästä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Itse pääsykokeen läpikäyneenä voisin antaa hiukan vinkkiä. 2-3 kertaa ei ole erityisen paljon. Kyllähän tuollakin ihmisiä sisään pääsee, mutta useammalla lukukerralla muistaa sitä tarvittavaa nippelitietoa aikalailla paremmin.

Joka tapauksessa eniten pääsykokeisiin lukeminen vaatii hyviä istumalihaksia. :)

Kirjoitusten jälkeen on n. 11 viikkoa pääsykokeeseen. Siitä maksimissaan 10 viikkoa voi lukea, jos on oikein ahkera (ei joka päivä jaksa välttämättä lukea, ja provinssissakin pitää käydä juuri ennen koetta :)). En tiedä kuinka kauan keskimäärin yhden kirjan lukemiseen kuluu, mutta jos 65-70 päivänä lukee useita tunteja päivässä niin kyllä siitä pitäisi jotain jäädä päähän.

Ja mitä yo-papereihin tulee niin minulle niistä on todennäköisesti jonkin verran hyötyä. Harmi vaan että vieraita kieliä ei arvosteta kovin paljon, niistä tuli ällät. Matikka, reaali ja äidinkieli tavoitteina E.

Ja jos ei tänä vuonna pääse, niin ensi vuonna mahdollisuudet ovat paljon paremmat, kun ymmärtää asioista enemmän jo ennen varsinaisen lukemisen aloittamista. Tähän mennessä en ole liike-elämän asioihin tutustunut oikeastaan ollenkaan.

Kirjastossa tulee varmaan niitä istumalihaksia kulutettua enemmän kuin laki sallii... :)

Lopetahan EdHunter se KKK:sta lässytys! Äitis sanoo et tulee liikaa puhelinlaskua!

Tuo on tottakai hieno homma, mutta nyt kun itselläni painavat kirjoitukset päälle, niiden jälkeen pitää alkaa lukemaan kauppiksen pääsykokeisiin (5 paksua kirjaa), ja sitten pitääkin lähteä inttiin kesällä niin eipä tässä hirveästi ehdi työskennellä. Ja ensimmäinen opiskeluvuosi kauppiksessa (jos sinne heti pääsen) menee opiskelussa ja KY-toiminnassa. Eivät firmat nyt opiskelijaa ota töihinkään jos ei ole edes pääainetta valinnut. Mutta tosiaan parin-kolmen vuoden päästä voi ruveta tekemään opiskelun ohella töitä

Otan osaa. Kauppakorkeaan on tainnut vaatimustaso nousta? Yleensa markkinointiin liittyva kirjallisuus on alyttoman kallista.

Kaveri valmistui erinomaisilla paperilla markkinoinnista ekonomiksi. Useamman vuoden joutui tekemaan erilaisia toita ennenkuin sai vakituisen tyopaikan. Vasta valmistuneen ekonomin on suhteellisen vaikea loytaa toita. Kun ei ole kokemusta... Suhteet auttavat aika paljon. Erinomaisistakaan papereista ei ole hyotya, kun ei ole tyokokemusta alalta. Jos helpommalla haluaa paasta niin kannattaa vaihtaa alaa.

kkk = ? =) aivan... ei kauppakorkea vaan... sellanen klaani jossa jäsenet pitää kivoja valkosia huppuja...

Kirjojen hinnatkin taitavat olla suhteellisia? itse pidin kauppiksen (siis ihan kauppiksen, ei kkk) kirjoja kalliina vaikka keskimäärin tuli rahaa tuhlattua 300 mk per kirja... tosin se hyöty mikä niistä oli... huoh... varmaan 6 kirjasta olen avanut 2... noh... kohta on tä ohi niin toivotaan et saan jollekkin myytyä nä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake

Kesätyöt on aika hyvä tulonlähde, mutta niitäkin voi olla tuskallisen vaikea löytää ilman suhteita.

Varsinkaan, jos ei ole minkaanlaista kokemusta. Suhteet auttavat todella paljon. Nim. positiivista kokemusta on.

Niin, suhteillahan minäkin kesätyöni sain. Hyvä tuuri kävi myös, ensimmäistä kertaa töissä ja heti 50 mk tuntipalkka + ilta,yö ja sunnuntailisät.

Huh... Itse sain aikoinaan ensimmaisessa kesatyopaikassa tehtaalla jotain hieman alle 30 mk/h. Siitakin taitaa olla jotain 12 vuotta.

Kesätöitä saa, kun näkee hieman vaivaa ja menee itse paikanpäälle kysymään töitä. Ja tietysti käyttäytyy paikalla hyvin, eikä esim. kysele "onks vittu duunii mist saa kunnoll hilloo? Ku mä tartten pleikkarii vähä geimei, äijä."

Housut kannattaa myös nostaa siten ettei ne roiku eikä kalsarit näy. Homeboyt kun ei ole joka paikassa arvostettuja. Riittää kun näyttää reippaalta, eikä laahusta etc etc. ensivaikutelma on tärkein.

Ps. Meillä ei ole enää kesätyöpaikkoja, joten on turha tulla tänne norkoilemaan saatanan lökäpöksy-nuorisohuligaani-gangsteri-wannabeet!!!!!

:D :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex

Eikos kauppakorkea ole juuri niita paikkoja minne pitaa kayda kalliit valmennuskurssit sisaanpaastaakseen? Muistaakseni todella pieni prosentti paasee sisaan tuonne kaymatta mitaan valmennuskursseja.

Toi valmennuskurssiläppä on kyllä ihan humpuukia! Kyllä sinne pääsee ilman kurssejakin jos vain viitsii lukea. Vaikka kyllähän se kauppis on semmonen koulu että siellä vaikein koe on pääsykoe! ;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan PekkaH
Toi valmennuskurssiläppä on kyllä ihan humpuukia! Kyllä sinne pääsee ilman kurssejakin jos vain viitsii lukea. Vaikka kyllähän se kauppis on semmonen koulu että siellä vaikein koe on pääsykoe! ;)

Jos katsotaan sisaanpaasyprosentteja niin taitaa lahes kaikki olla kayneet valmennuskurssit.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia

Otan osaa. Kauppakorkeaan on tainnut vaatimustaso nousta? Yleensa markkinointiin liittyva kirjallisuus on alyttoman kallista.

Kaveri valmistui erinomaisilla paperilla markkinoinnista ekonomiksi. Useamman vuoden joutui tekemaan erilaisia toita ennenkuin sai vakituisen tyopaikan. Vasta valmistuneen ekonomin on suhteellisen vaikea loytaa toita. Kun ei ole kokemusta... Suhteet auttavat aika paljon. Erinomaisistakaan papereista ei ole hyotya, kun ei ole tyokokemusta alalta. Jos helpommalla haluaa paasta niin kannattaa vaihtaa alaa.

En halua liittyä esim. TKK:n nörttijengiin, siellä ei suuremmin ole minua kiinnostavia linjoja (paitsi TT). Olen valmis tekemään töitä sekä koulussa että työelämässä saadakseni hyvän vakituisen työpaikan, en halua päästä mahdollisimman helpolla. Ja jos palkkaa katsotaan niin HKKK:sta valmistuneet eivät ole sieltä aivan köyhimmästä päästä.
Työpaikan saaminen on kiinni sekä onnesta, suhteista että omasta innokkuudesta ja taidoista. Ja kyllä sitä kokemusta jo opiskeluaikana kertyy, kun viitsii käydä opiskelun ohessa töissä. Näin ainakin useat HKKK:n opiskelijat ovat sanoneet.

Lopetahan EdHunter se KKK:sta lässytys! Äitis sanoo et tulee liikaa puhelinlaskua!

Kukahan se siellä netissä koko ajan roikkuu.. katsoppa peiliin ja itke!

Jos katsotaan sisaanpaasyprosentteja niin taitaa lahes kaikki olla kayneet valmennuskurssit.

Katsos kaikilla ei ole varaa käydä mitään >1000 valmennuskursseja. Äläkä sano että halvempiakin on, koska tuota halvemmista ei ole käytännössä hyötyä. Kerro tarkka prosentti jos tiedät, mutta minä asiaan hieman tutustuneena en sanoisi että "lähes kaikki".
Kyllä sinne ilmankin pääsee jos muisti pelaa. Ja jos ei ensimmäisenä, niin toisena vuonna valmiudet ovat paremmat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Kesätöitä saa, kun näkee hieman vaivaa ja menee itse paikanpäälle kysymään töitä. Ja tietysti käyttäytyy paikalla hyvin, eikä esim. kysele "onks vittu duunii mist saa kunnoll hilloo? Ku mä tartten pleikkarii vähä geimei, äijä."

Housut kannattaa myös nostaa siten ettei ne roiku eikä kalsarit näy. Homeboyt kun ei ole joka paikassa arvostettuja. Riittää kun näyttää reippaalta, eikä laahusta etc etc. ensivaikutelma on tärkein.

Ps. Meillä ei ole enää kesätyöpaikkoja, joten on turha tulla tänne norkoilemaan saatanan lökäpöksy-nuorisohuligaani-gangsteri-wannabeet!!!!!

:D :D

Aika hyvin heitetty!:D

Työpaikan saaminen on kiinni sekä onnesta, suhteista että omasta innokkuudesta ja taidoista. Ja kyllä sitä kokemusta jo opiskeluaikana kertyy, kun viitsii käydä opiskelun ohessa töissä. Näin ainakin useat HKKK:n opiskelijat ovat sanoneet.

Ei muuten valttamatta kerry. On suhteellisen vaikea saada alan toita ilman kokemusta. Satun tietamaan asioista aika paljon, koska kaveri valmistui markkinoinnista Tampereen yliopistossa erinomaisilla papereilla. Ei auttanut innokkuus, oma aloitteisuus tai hyvat paperit. Yksinkertaisesti, kun ei ollut riittavasti tyokokemusta niin alan toitakaan ei saanut. Sijaisuuksia kauppaoppilaitoksessa sai. Vaikeaa oli saada vakituista paikkaa. 15 tmk kuussa on varmaan aika yleinen palkka alalla Helsinsingin seudulla. Tampereella se on hieman vahemman, koska ei ole ns. asuntolisaa. Nyt asiat on kaverillani paremmin, kun on saanut vakinaisen opettajan viran kauppaoppilaitoksesta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan PekkaH

No humpuukia eli ei, sellaiselle olen menossa. Ajatus oli vanhempien, mutta kyllä se nyt vaikuttaa hyvältä idealta. Minä ainakin kaipaan opetusta, kun asia on suht uutta. Eräskin pääsykoekirja on tarkoitettu kauppakorkean syventäville kursseille ja sisältää "jonkin verran" minulle tuiki tuntemattomia käsitteitä. Onneksi itseopiskelu materiaaliin kuulu sanasto ja kirjatiivistelmät. Ei se hintakaan aivan järkyttävä ole - alle 1Ke. Tohon hintana tulee vielä takuu, että jos en tänä vuonna pääse sisään, niin saan käydä saman kurssin ensi vuonna tai sitä seuraavana uudestaan. Viime vuonna takuuvalmennuksen kursseilta n. puolet oli päässyt ensimmäisellä yrittämällä sisään, jos oikein muistan.

Työpaikan saannin vaikeutta hieman ihmettelen kun esim. HKKK:lla on rekrytointimessut joka syksy ja koulun sivuilla on myös listattu osa-aika ja kesätöitä. Esittelytilaisuuksissakin mainostettu työllistymisprosentti on muistaakseni ollut yli 90 ainakin LTKK:lla ja HKKK:lla. "Töitä saa, jos niitä hakee", sanoivat.

P.S Niin siis onhan tuo 5,5Kmk iso raha, mutta ajokortistakin joutuu maksamaan vajaan kymppitonnin. On tästä varmaan enemmän hyötyä tulevaisuutta ajatellen. ;)

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia

Ei muuten valttamatta kerry. On suhteellisen vaikea saada alan toita ilman kokemusta. Satun tietamaan asioista aika paljon, koska kaveri valmistui markkinoinnista Tampereen yliopistossa erinomaisilla papereilla. Ei auttanut innokkuus, oma aloitteisuus tai hyvat paperit. Yksinkertaisesti, kun ei ollut riittavasti tyokokemusta niin alan toitakaan ei saanut. Sijaisuuksia kauppaoppilaitoksessa sai. Vaikeaa oli saada vakituista paikkaa. 15 tmk kuussa on varmaan aika yleinen palkka alalla Helsinsingin seudulla. Tampereella se on hieman vahemman, koska ei ole ns. asuntolisaa. Nyt asiat on kaverillani paremmin, kun on saanut vakinaisen opettajan viran kauppaoppilaitoksesta.

Tampereella on ilmeisesti erilainen tilanne kuin Helsingissä, koska niinkuin TeKe tuossa toteaa, täällä päin työllistymisprosentti on suuri. Ja jo opiskeluaikana voi saada "oman alan" töitä harjoittelumielessä, ja samasta firmasta, missä tekee kesä- tai harjoittelutöitä opiskelun aikana, voi saada valmistumisen jälkeen vakituisen paikan. Ulkomailla vietetystä vaihtovuodesta on myös hyötyä työtä hakiessa. Itse pyrin käymään vuoden verran jossain muussa maassa, kun englanti on kuitenkin perustalta hyvä.

Ylös Bottom