Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Vastaus: PS3 Laserin vaihto pilalla? (tai jokin muu?)

Ostin pleikkarin, jossa oli lukupää rikki. Sitten ostin YLOD pleikkarin, jossa oli ehjä lukupää jonka vaihdoin tähän lukupää rikkinäiseen pleikkariin.

Sininen bluray valo ilmeisesti tällä hetkellä näkyy asemasta. Levy pyörii hetken aikaa, mutta sitten pysähtyy.

Vielä videota vikaan tässä: Untitled on Vimeo

Neuvoja?

Olisko lukupää kuitenkin risa YLOD konsolista otettuna.. Kyllä ne sinistä valoa voi pukata risatkin lukupäät mutta eivät kuitenkaan toimi kuten pitää.
 
Vastaus: PS3 Laserin vaihto pilalla? (tai jokin muu?)

Olisko lukupää kuitenkin risa YLOD konsolista otettuna.. Kyllä ne sinistä valoa voi pukata risatkin lukupäät mutta eivät kuitenkaan toimi kuten pitää.

Voishan sekin olla. Myyjä kuitenkin kovasti vakuutti, että kunnossa on. Kuulemma oli vaihtanut siihen YLOD pleikkariin uuden laserin ja vika oli jossain muualla siinä konsolissa sitten.

Tai niin ainakin myyjä sanoi. Olen myös kokeillut tuon vanhankin laserin kanssa, joka ennen pyöritti ihan DVD levyjä ja PS1 levyjä niin nykyään sekin tekee samaa. Sit kokeilin myös YLOD pleikkarin asemalla ja eri osilla, mutta niilläkin teki samaa.

En usko, että itse olisin mitään rikkonut tuossa laserin siirrossa, mutta eihän sitäkään tiedä.
 
Vastaus: PS3 Laserin vaihto pilalla? (tai jokin muu?)

Voishan sekin olla. Myyjä kuitenkin kovasti vakuutti, että kunnossa on. Kuulemma oli vaihtanut siihen YLOD pleikkariin uuden laserin ja vika oli jossain muualla siinä konsolissa sitten.

Tai niin ainakin myyjä sanoi. Olen myös kokeillut tuon vanhankin laserin kanssa, joka ennen pyöritti ihan DVD levyjä ja PS1 levyjä niin nykyään sekin tekee samaa. Sit kokeilin myös YLOD pleikkarin asemalla ja eri osilla, mutta niilläkin teki samaa.

En usko, että itse olisin mitään rikkonut tuossa laserin siirrossa, mutta eihän sitäkään tiedä.

Tutkiskelin tota ongelmaa lisää hetki sitten. Ilmeisesti bluray laseri menee hetken ajan päästä tonne alkuun takas, joka meinaa sitä että koko asema menee lepotilaan. Ihmettelen miksi se menee tonne alkuun jossain parin sekunnin kuluttua, kun levy on pyörinyt.
 
Vastaus: PS3 Laserin vaihto pilalla? (tai jokin muu?)

Tutkiskelin tota ongelmaa lisää hetki sitten. Ilmeisesti bluray laseri menee hetken ajan päästä tonne alkuun takas, joka meinaa sitä että koko asema menee lepotilaan. Ihmettelen miksi se menee tonne alkuun jossain parin sekunnin kuluttua, kun levy on pyörinyt.

No jaa, itse olen vaihtanut kuuteen 60gb konsoliin uudet lukupäät ja kaksi lukupäätä oli jo valmiiksi rikki ebaystä ostettuna. Sain tosin vaihdettua toimiviin 'postikulujen' hinnalla. Molemmat työnti sinistä valoa, mutta käsittääkseni fokusoinnissa levypintaan joku meni perseelleen (toimivassa fokusaatio on todella terävä piste levypinnassa). Oireet samat kuin sinulla, eli hetken yrittää lukea levyä mutta failaa ja heittää loppupelissä hanskat naulaan.

Konsolin blu-ray aseman emolevy on naitettu konsoliin, eli sen vaihto ei auta mitään jos sitä kokeilit käyttäen toista aseman emolevyä.
Se myös tiedoksi että Sony ei myy uusia lukupäitä kolmansille osapuolille vaan mm ebayssa olevat lukupäät on ns 'refurbished' mallia jossain kiinan nyrkkipajassa. Jos joku puhuu myyvänsä 'factory brand new' lukupäätä niin se valehtelee; ei ole ainakaan Sonyn tehtaasta.

Se myös että itselläni puolirisa lukupää joka konsolissa kiinni ollessaan vielä luki dvd cd levyjä, ei vaihtoyrityksen jälkeen edes lukenut enää niitäkään; eli 'no panic'; konsoli on Ok, mutta lukupää mäsä imo.
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Hajosipa sitten lukupää kun ei lue levyjä. Nyt viisaammat valaiskaa, eli minulla on kaksi 40gb fättiä. Toinen muuten rikki, mutta siinä on toimiva blu-ray asema. Voinko siis vaihtaa siitä toimivan lukupään hajonneeseen ps3:seen? Eikös se niin ole, että koko blu-ray asemaa ei voi vaihtaa....
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Hajosipa sitten lukupää kun ei lue levyjä. Nyt viisaammat valaiskaa, eli minulla on kaksi 40gb fättiä. Toinen muuten rikki, mutta siinä on toimiva blu-ray asema. Voinko siis vaihtaa siitä toimivan lukupään hajonneeseen ps3:seen? Eikös se niin ole, että koko blu-ray asemaa ei voi vaihtaa....

Itsellä samanlainen 40gigane läski lojunut tossa jo vuoden. Harkitsen tässä kanssa pitäisiköhän yrittää korjata kun siinä ei sikäli menetä mitään vaikka hajois lopullisesti koko roska kun tossa on ehjä slimi käytössä. Koneessa tuo tyypillinen vika, että dvd/cd lukee muttei blu-ray. Saattaa lähteä toimimaan välillä hetkeks ja menee sitten jumiin mutta useimmiten ei edes lue. Tässä ihan pätevän oloinen video tuosta PS3 not reading PS3 and Blu-rays fix (Disassembly Included) - YouTube . Vai löytyisikö Lappeenrannan seudulta joku joka voisi korjata tuon kohtuu hintaan jos ostan itse osan?
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Hajosipa sitten lukupää kun ei lue levyjä. Nyt viisaammat valaiskaa, eli minulla on kaksi 40gb fättiä. Toinen muuten rikki, mutta siinä on toimiva blu-ray asema. Voinko siis vaihtaa siitä toimivan lukupään hajonneeseen ps3:seen? Eikös se niin ole, että koko blu-ray asemaa ei voi vaihtaa....


Voit vaihtaa lukupään konsolista toiseen jos ovat samaa tyyppiä.
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Nyt olisi itsekin avattava ensimmäinen PS3. Malli on 60gb CECHC04. Nähtävästi kone on ensin purettava, että saan selville laserin mallin. Vai löytyykö tuo tieto jostain luotettavasti laitteen tietojen avulla? Kun avaan laitteen, lukeeko lukupäässä sen malli jossain vai onko sitä verrattava ebaysta löytyviin kuviin?
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Nyt olisi itsekin avattava ensimmäinen PS3. Malli on 60gb CECHC04. Nähtävästi kone on ensin purettava, että saan selville laserin mallin. Vai löytyykö tuo tieto jostain luotettavasti laitteen tietojen avulla? Kun avaan laitteen, lukeeko lukupäässä sen malli jossain vai onko sitä verrattava ebaysta löytyviin kuviin?

Eiköhän se 99% varmuudella ole KES-400A -malli mutta koska joudut jokatapauksessa purkamaan uuden asentamiseksi niin vilkaise netistä että on samanlainen.
Sitten kannattaa olla erittäin varovainen liittimen kanssa kun/jos irroittaa aseman lattakaapelia emolevyltä. Kuumuus hapertaa tuon niin heikoksi että melkein hajoaa ajatuksesta. Optio B on irroittaa kaapeli asemasta jossa on kestävämpi liitin.

Kun konetta availet, niin samalla itse vaihtaisin tahnat prosessoreille jos osaamista riittää. Alkuperäiset on taatusti jo aika heikossa hapessa ja vaihtamalla pienentää YLOD-mahdollisuutta.
Purkamiselle/kasaamiselle alkutekijöihin löytyy netistä ohjeita (katsoo että on 60gb mallin ohjeet)
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Eiköhän se 99% varmuudella ole KES-400A -malli mutta koska joudut jokatapauksessa purkamaan uuden asentamiseksi niin vilkaise netistä että on samanlainen.
Sitten kannattaa olla erittäin varovainen liittimen kanssa kun/jos irroittaa aseman lattakaapelia emolevyltä. Kuumuus hapertaa tuon niin heikoksi että melkein hajoaa ajatuksesta. Optio B on irroittaa kaapeli asemasta jossa on kestävämpi liitin.

Kun konetta availet, niin samalla itse vaihtaisin tahnat prosessoreille jos osaamista riittää. Alkuperäiset on taatusti jo aika heikossa hapessa ja vaihtamalla pienentää YLOD-mahdollisuutta.
Purkamiselle/kasaamiselle alkutekijöihin löytyy netistä ohjeita (katsoo että on 60gb mallin ohjeet)


Hyvä idea tuo tahnojen vaihto. Minulla sattuu sitä olemaan iso tuubillinen jemmassa. Katoin netistä ohjeen eikä pitäisi olla ylivoimaista. Purin jo koneen sairasloman ratoksi ja levyaseman rungossa lukee KEM-400AAA eli silloin ymmärtääkseni laseri on tuo KES-400A. Ja onneksi otin kaapelin irti aseman päästä. Nyt piäs alkaa etsiskellä sopiva myyjä ebaysta osalle. Jos jollain on ylimääräinen kaapissa niin saa tarjota.

Ai niin. Kokeilin ensin tuota asemaa kansi avattuna ja levy ei lähde edes pyörimään. Kai vika silti voi olla laserissa. Jännitysmomenttia kasvattaa se, että tuo kone on kaverin ja hän on ottanut sen romukasasta ja laitteen historia on tuntematon. Huomasin kuitenkin vehjettä purkaessani, että levyasema on avattu ennenkin. Mm. yksi ruuvi puuttui kokonaan ja peltien nurkat on taipuneet. Mutta koska kyseessä on tämä versio, jossa käsittääkseni toimii myös PS2 pelit, koneen pelastaminen olisi mielekästä.


Jihuu! Laseri tuli englannista nextekconsolerepairista ja pleikkari tuli sillä kuntoon. Vaihtelin samalla nuo piitahnat prossuille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Yritin tuossa vaihtaa lukupään ps3 60g. Luki vanhalla lukupäällä vielä dvd-levyjä ja sit vaihdoin sinne uuden jonka tilasin kiinasta kun laitoin koneen päälle niin sieltä kuuluu vain pientä naputusta lukupäästä ei lähde pyörittään levyä. Aattelin sit että on uus jo valmiiksi rikki ja koitin laittaa vanhan takas mut sekin tekee samaa käynnistettäessä. Missähän mahtaa olla vika?? Pitääkö se lukupää jotenkin säätää kohdelle vaihdon jälkeen vai pitäiskö se olla heti oikeasssa kohdassa? Onko kellään ollu samaa vikaa vaihdon kanssa. Kiitoksia etu käteen.:D
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Itselläni PS3 80GB malli (CECHL04), jossa lukupää vetää aivan viimeisiään. Tunnistaa vielä ajoittain levyjä, mutta pelaaminen on mahdotonta. Purin koneen tänään ja putsasin "linssin"... Ei auttanut. Tilasin hongkongista tämän setin ja raportoin kunhan se joskus saapuu. Saattaapi pari viikkoa vierähtää matkallla.

Brand New PS3 Laser Lens KES-410A 4 KEM-410ACA 410CCA with Deck | eBay

Muutaman euron halvemmalla olisi saanut pelkän laseryksikön, mutta ajattelin, että mun tuurilla sitten hajoaa toi moottori tuosta vanhasta. :D

EDIT1: Tilauspäivä oli 25.02. Paketti on saapunut suomeen 05.03. Ja noudettavaksi 06.03, eli tulliin ei joutunut.

EDIT2: Eipä paska toiminut. DVD:t löytyi, mutta PS3 pelit eivät.

EDIT3: Kyllä ne aasialaiset sentään jotain yrittää. Vastasivat nopeasti ja lupasivat lähettää uuden. Jospa se toimisi.

EDIT4: Aasialaiset ovat sähläysten ja lukuisten (no ainakin kuuden) meilin jälkeen vihdoin saaneet uuden tuotteen postitettua 26.03. Odottelu jatkuu.

EDIT5: Heh, ilmeisesti kovan pommituksen jälkeen olenkin saamassa kaksi kappaletta ko. lukupäitä. Oletan näin, koska tänään 28.03 tuli lukupää, jonka tracking code ei ollut sama kun tuon 26.03 lähetetyn (eikä se noin nopeasti olisi edes voinut tulla). No jokatapauksessa, lukupää lyöty pleikkariin ja TOIMII.
Tiedä sitten kuinka kauan, mutta ilmeisesti minulla on jo varaosa olemassa. :D

EDIT6: 03.04 On sitten saapunut tuo oletettu kolmas osa. :D No laitetaan talteen pahan päivän varalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Joo eli luin koko tän viestiketjun läpi ja sama tuttu ongelma mulla ku monella muullakin. PlayStationi ei lähde lukeen mitään levyjä mitä sinne laittaa. Pyörii se levyn kuva ylä kulmassa mutta mitään ei tapahdu. Vissiin just tää lukupää rikki vai mitä sanotte? 2 vuotta ja risat vanhanmallinen kone toiminut täydellisesti, mutta yht äkkiä lakkasi toimimasta. Ite kyllä pystyn vaihtaman tämän lukupään, mutta ongelma on se sen tilaus. Mistä minun kannattaisi tilata tämä ja miten tämä maksaminen käy? Pleikkarini on 40gb CECHJ04. Tai näin kyljessä lukee? Apu olisi tarpee. Kiitos.

Linkkejä voi antaa jos tiedätte millanen tossa on se lukupää ja mistä tilata se.

Edit1: Onkohan tässä luotettava sivu ja oikea laite tähän ongelmaani? Miten tämä maksaminen käy kun tuolta tilaa? http://www.logictoyz.com/sony-ps3/s...aystation3-blu-ray-laser-lens-kes-410aca.html

Lisään vie et myös suomalainen yritys game house myy noin 80 € sitä laser settiä et kumpi kannattais ;O
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Tilasin itse yhteen Kerran tuolta Logiktoyzilta, tuli paketti perille noin kuukaudessa kun useampaan kertaan pommitti sähköpostilla. Varmaan ebaystä olisi saanut helpommin. Nyt edessä on uudestaan veljen koneeseen laserin vaihto, onko kenelläkään suosituksia mistä kannattaisi tilata?
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Tilasin itse yhteen Kerran tuolta Logiktoyzilta, tuli paketti perille noin kuukaudessa kun useampaan kertaan pommitti sähköpostilla. Varmaan ebaystä olisi saanut helpommin. Nyt edessä on uudestaan veljen koneeseen laserin vaihto, onko kenelläkään suosituksia mistä kannattaisi tilata?

Lue tuosta 2 viestiä ylempää omat kokemukseni. Kyllä tuo ebay toimii ihan hyvin. Itselläni tosin kävi huono tuuri kun ensimmäinen ei toiminutkaan. Ja itseasiassa se oli vain hyvä juttu, koska nyt minulla on vielä yksi varaosa olemassa. :)
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Juu, pistinkin samasta paikasta kem-400aaa:n tulemaan, paypalin kautta maksu ja nyt jännätään milloin paketti löytää perille ja onko laser toimiva.

Edit:

Tilattu 8.4.2012
Saapui 23.4.2012

Parit testipelit otettu ja hienosti pelaa. Jos joku tarvitsee Jyväskylän / Keski-suomen alueella apua laserin vaihdossa niin voin jeesiä pientä korvausta vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Täällä sama juttu, lukupää levisi 60 fatistä. Ostin sunnuntaina uuden britti ebaysta ja tänään oli jo paketti postissa. :) Nopeaa toimintaa sanoisin, vielä kun ottaa huomioon että eilen oli pyhä.

Asennus meni muuten hyvin mutta tein tyhmän kämmin ja siihen tarttisi nyt apua. :mad:

Eli oli jäänyt levy sisään kun rupesin purkamaan ja otin sen siinä vaiheessa pois kun levy-asema oli auki. No löin koneen nippuun ja johdot kiinni, niin tottakai pleikka luulee vielä et on levy sisällä. Siinä on sellaset stopparit jotka estää "toisen" levyn laittamisen sisään.

Kysymys kuuluu että voinko jotenkin ohittaa noi stopparit/huijata pleikkaria, vai pitääkö mun purkaa toi romu uudestaan kokonaan??? :confused:
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Olis tossa tommonen cech-2004B 250gb slim ps3 ja uutta lukupäätä vailla.
Onko kes-450aaa oikea lukupää siihen?
ja tarkoittaako kem-450aaa, että mukana on myös se kelkka?
 
Vastaus: Kokemuksia PS3:n Blu-ray-lukupään vaihdosta omatoimisesti

Mulla on se vanha 2007 60gb grillimalli. Parisen vuotta sitten vaihdoin siihen itse lukupään,kun ei enään tukenut blu-raytä. DVD:n se havaitsi. Silloin tilasin Mod-piiri.comilta osan siihen. Eipä siinä muuta hankalaa ole,kuin se,että saa sen rattaan siihen oikein laitettua paikalleen,joka ohjaa sitä levykkeen lukua. Siitä se raksutus kuuluu. Kun jollain oli ongelmia sen kanssa. Eli se muovilärpäke + muovi ratas siinä soittimessa.

Voin vaihtaa jollekin grillimalliin,jos vaan omistat uuden osan siihen. Yyveellä voi,vaikka kokeilla onnea taikka s-postiin Rstuning@suomi24.fi toimin 016-alueella.

-Mico Kaupinelzky
 
Ylös Bottom