Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Omenanraato

Well-Known Member
Ajattelin pistää tälläisen ketjun pystyyn. Ajopelejä on suht vähän tarjolla kuitenkin, ja samat "lait" pätee autojen säätöihin oikeasta maailmasta ajopeleihin, joten pistetään kaikki saman ketjun alle.

Eli tässä ketjussa voi laittaa valmiita setuppeja ne jotka osaa autoa säätää, toisaalta mun kaltaiset jotka ei siitä ymmärrä mitään, voi kysellä apua ja viisaammat voi auttaa. Oli peli sitten mikä vain.

Aloitan itse PCarsiin liittyen.
GT3 luokan Ruf ja Barcelona. Etenkin siinä aluksi mutkat 3-4 ja radan viimeinen mutka on ongelmallisia. Periaatteessa auto puskee, mutta se ei suoraan ole se ongelma, vaan kun yritän mutkassa kääntää enemmän, tai painaa hieman lisää kaasua niin etupää alkaa pomppimaan ja sen vuoksi pito katoaa pomppiessa ja puskee suoraan. Selkeästi mutkissa pääsisi kovempaa, mikäli pomppimista ei olisi.

Pomppiminen on erittäin rajua, tuntuu ratissa ja näkee ruudulla erittäin voimakkaana. Auto on toistaiseksi oletussäädöillä, joten mitä lähden tekemään, jotta pomppiminen vähentyisi tai loppuisi? Jäykistänkö jotain?


Toinen kysymys liittyy vaihteiden välityksiin. Mikä Final driven merkitys on (mitä se edes tarkoittaa suomeksi)? Formula Rookiella esimerkiksi huippunopeuden saa samaksi vaikka Final drive olisi ekassa tai toisessa pykälässä ja säätää nelos vaihteen välityksiä. Missä se ero silloin tulee?
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Final drive taitaa olla kaiken järjen mukaan..perän välityssuhde. Tos rookiessa ja muissakin,jos säädät 4.vaihteella huippuja,ni 3. ja 4. väli jää liian suurexi,joten kiiihtyvyys kärsii. Sit pitäs taas säätää muitakin vaihteita jos vain nelosta sääädät. Helpoin tapa on mulle ainaki säätää huiput kohalleen final drive:a käyttäen ja sit jos tahtoo hifistellä,säätelee jokaista vaihetta erikseen toisiinsa nähden ja esim.mutkiin yms. sopivix.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Näin minäkin tuon olen ymmärtänyt, mutta Rookie sarjassa Sakitto radalla puhuivatko ettei final Driveä kannata säätää ennen kuin vaihteiden välitys loppuu. Olen sina säätänyt kaikkia vaihteita kyllä, kisassa säädin Final driven yhden isommalle ja sit säädin vaihteita. Huiput oli ihan hyvän oloiset ja siltin en saavuttanut suoralla imussa ainuttakaan autoa, joka ei ollut koskenut Final driveen. Joten jotain eroa siinä käytännössäkin tuli.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Muilla oli sit ehkä kuiteski vähän paremmin huiput kohdallaan. Tai sit taas joku bugi,joita ei täs pelissä ole ollenkaan.:mad: Noista säädöistä en kyl paljon tajua ja tuntuu ett joillakin säädöillä ei ole mitään vaikutusta,sama mitä tekee. Joskus aivan hatusta tempastut säädöt toimivat hyvin peleissä,mut oikeissa kisoissa ne ei toimis pätkääkään.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Sen taki ketjun perustinkin, että alkais itsekin tajuamaan jotain. Esim just tuo Ruffin pomppiminen. Tiedän että mutkaan pääsee kovempaa ihan selkeästi, mutta auto pomppii.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

En tiiä pitäiskö ajopeleille olla ihan oma osio kokonaan täällä foorumilla. Onhan tää vähän hölmö, että näin spesifejä aiheita on pelikeskustelun puolella.

Vaikka en mielestäni ole kovin hyvä säätämään, niin perusajatus on se, että jos on radalla on paljon nopeita mutkia, niin auton kääntyvyys haetaan aerodynamiikalla, ja jos taas ei ole kovin nopeita mutkia, niin kääntyvyys haetaan alustalla ja jousituksella.

Jos vetopidon kanssa on ongelmia, niin alustaa ja jousituksia aliohjaavammaksi. Jos on paljon suoria kiihdytyksiä, eikä tarvitse kääntäessä kiihdyttää, niin LSA suureksi. Jos vetopidon kanssa ei ole ongelmia, niin LSA kannattaa laittaa niin suureksi sekä alustan ja jousituksen säädöt niin yliohjaavaksi kuin uskaltaa.

Itse en ole koskaan säätäny bumpeja ja reboundeja. Niihin pitäisi joskus tutustua, mutta kiinnostaa enemmän oman ajamisen höylääminen kuin koskeminen tuntemattomaan.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Noita mitä simo sanoi,ett jos vetopidon kans ongelmia..ni alustaa ja jousituksia aliohjaavammaksi..täs se mun ongelma,tajua mitä/miten säädän aliohjaavammax? No joo..jousitusta tietenki säädetään,mut kuiteski. Eikä mul tahdo kärsivällisyys riittää säädön jälkeen ajaa tarpeex,vaan eka mutkan jälkeen pitäs olla jo paljon nopeampi ku ennen säätäjen muuttamista. Pitäs vaan olla kärsivällisempi.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Pcarsin kanssa varsinkaan ei jaksa kauaa vain kokeilla et mikä tekee mitäkin, kun joutuu vetää kylmillä renkailla ensin. Täytyis hiukan ymmärtää et mitä lähden esim pomppimis ongelmassa yrittämään. Nyt siellä on 200 vaihtoehtoa mistä ei tiedä mitä ne tekee :D
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Pcarsin kanssa varsinkaan ei jaksa kauaa vain kokeilla et mikä tekee mitäkin, kun joutuu vetää kylmillä renkailla ensin. ...

California Highway(?) ja ilmeisesti muutkin pisteestä A pisteeseen B -radathan ovat sellaisia, että pääsee suoraan lämpösillä renkailla starttaamaan. Tuolla radalla olen itsekin säätöjä ruuvannut. Lisäksi on mukavasti erilaisia mutkia heti alussa ainakin siinä Full -versiossa. Lopuksi olen sitten valinnut jonkun mieleisen random -radan missä kurvailen ja kokeilen miltä auto tuntuu. Olkoonkin, että samat säädöt eivät välttämättä toimi joka paikassa.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Hieman selityksiä noihin säätöihin:
[video=youtube;d0voTx7AuZQ]https://www.youtube.com/watch?v=d0voTx7AuZQ[/video]

[video=youtube;5JyKQyAVCfI]https://www.youtube.com/watch?v=5JyKQyAVCfI[/video]

[video=youtube;PW9tI9iDa1c]https://www.youtube.com/watch?v=PW9tI9iDa1c[/video]
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Tolla sivulla oon ennenkin käynyt, mutta mobiili laitteilla näkyy vain puolet sivusta, et täytyis koneella ensin tulostaa noi. :(
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

On muuten ihan sairaan hankala ajettava kaudessa tuo escort mk1. Aliohjaa kokoajan eikä tunnu riittävän vauhti tulla mutkista ulos kunnolla.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

On muuten ihan sairaan hankala ajettava kaudessa tuo escort mk1. Aliohjaa kokoajan eikä tunnu riittävän vauhti tulla mutkista ulos kunnolla.

En ole rallikuski, mutta oma eka auto oli ja on mk1 eskortti. Kevyt perä ja takaveto, mikäli haluaa välttää aliohjautumisen niin vauhtia pois tai sit käännät kaasulla. Jos tuntuu, että puskee, niin pienempi pykälä silmään ja talla pohjaan. Sen verran olen Project Carsissa tuota escorttia kokeillut, että uskallan väittää, että varmasti kääntyy. Youtubesta voi kaivella rallipätkiä missä kurvaillaan mk1 ja mk2 escorteilla, niistä näkee vähän miten tuollaista vanhusta viedään asfaltilla. Ajotyyli on harvemmin mikään nopean näköinen verrattuna johonkin nykyaikaiseen (takavetoiseenkin, etu- tai nelivedosta puhumattakaan) autoon, mutta mieluummin perä sivulla kuin keula penkalla (mikäli aliohjautuu liikaa). Ja mikäs sen hauskempaa kuin viedä takavetoista autoa hallitussa sladissa läpi mutkan :D Itsellä ne oli hallitsemattomia ja päättyivät useimmiten penkkaan, mutta mukava oli pelailla siitä huolimatta.

Tässä yksi esimerkki, parempiakin varmasti löytyy:

[video=youtube;4XvkcBIfSWo]https://www.youtube.com/watch?v=4XvkcBIfSWo&feature=youtu.be&t=2m[/video]

Toinenkin, voi olla osin samasta rallista, näytti ainakin mutkat samoilta osittain kuin tuossa ylemmässä:

[video=youtube;VAMZEA51APw]https://www.youtube.com/watch?v=VAMZEA51APw&feature=youtu.be&t=1m54s[/video]

Sopivasti säätämällä voi vähän saada tilannetta toki korjattua, mutta en jaksa uskoa, että auton perusluonne siitä kuitenkaan merkittävästi muuttuu. Kaikissa peleissä mitä olen pelannut ja missä on ollut mk1 tai mk2 Escortti, niin ne ovat olleet juuri sellaisia "talla pohjassa" ajettavia mutkissa että saa kääntymään. Varsinkin lumella ja soralla täytyy mutkissa se etenemissuunta hakea kaasupolkimella ja jos homma on hallussa niin vaikka pientä vastaheittoakin voi harrastaa. Itse en sitä osaa. Vielä.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

En ole rallikuski, mutta oma eka auto oli ja on mk1 eskortti. Kevyt perä ja takaveto, mikäli haluaa välttää aliohjautumisen niin vauhtia pois tai sit käännät kaasulla. Jos tuntuu, että puskee, niin pienempi pykälä silmään ja talla pohjaan. Sen verran olen Project Carsissa tuota escorttia kokeillut, että uskallan väittää, että varmasti kääntyy. Youtubesta voi kaivella rallipätkiä missä kurvaillaan mk1 ja mk2 escorteilla, niistä näkee vähän miten tuollaista vanhusta viedään asfaltilla. Ajotyyli on harvemmin mikään nopean näköinen verrattuna johonkin nykyaikaiseen (takavetoiseenkin, etu- tai nelivedosta puhumattakaan) autoon, mutta mieluummin perä sivulla kuin keula penkalla (mikäli aliohjautuu liikaa). Ja mikäs sen hauskempaa kuin viedä takavetoista autoa hallitussa sladissa läpi mutkan :D Itsellä ne oli hallitsemattomia ja päättyivät useimmiten penkkaan, mutta mukava oli pelailla siitä huolimatta.

Tässä yksi esimerkki, parempiakin varmasti löytyy:

[video=youtube;4XvkcBIfSWo]https://www.youtube.com/watch?v=4XvkcBIfSWo&feature=youtu.be&t=2m[/video]

Toinenkin, voi olla osin samasta rallista, näytti ainakin mutkat samoilta osittain kuin tuossa ylemmässä:

[video=youtube;VAMZEA51APw]https://www.youtube.com/watch?v=VAMZEA51APw&feature=youtu.be&t=1m54s[/video]

Sopivasti säätämällä voi vähän saada tilannetta toki korjattua, mutta en jaksa uskoa, että auton perusluonne siitä kuitenkaan merkittävästi muuttuu. Kaikissa peleissä mitä olen pelannut ja missä on ollut mk1 tai mk2 Escortti, niin ne ovat olleet juuri sellaisia "talla pohjassa" ajettavia mutkissa että saa kääntymään. Varsinkin lumella ja soralla täytyy mutkissa se etenemissuunta hakea kaasupolkimella ja jos homma on hallussa niin vaikka pientä vastaheittoakin voi harrastaa. Itse en sitä osaa. Vielä.
Kiitos vinkeistä. Juuri kaasulla olen sen huomannut kaikista parhaiten tulevan läpi. Pitää varmasti vain hinkata tarpeeksi jotta tuohon tottuu.
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Onko kukaan löytänyt urassa RUF ctr 3 hyvää setuppia road americaan?
 
Vastaus: Konsoliajopelien autojen säätäminen, apu/vinkit/valmiit setupit

Tuossa olisi setuppeja:
http://forums.codemasters.com/discussion/9781/setups-for-the-f1-2015-cars

Valmiina on Mercedeksen ja Ferrarin säädöt. Parhaillaan kyseinen käyttäjä tekee parhaillaan Red Bulliin säätöjä. Ilmeisesti saadaan kaikkiin autoihin omat säädöt. Toivottavasti saadaan vielä märälle kelille sopivat setupit. Taitaa olla niin, että pitää tallentaa Best Of -säädöt, koska tuonne peliin mahtuu vain 50 säätöä talteen.
 
Ylös Bottom