Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Elokuun lopulla julkaistava Splinter Cell: Blacklist toimi maanmainiona aasinsiltana tämän kuukauden LTTP-jaksoon. Kuinkas Sam Fisherin seikkailut ovat isännän hommiin päätyneelle FelisLeolle maistuneet, mitkä tekijät määrittävät sarjaa ja onko Tom Clancylla mitään tekemistä minkään kanssa. Muun muassa näihin kysymyksiin märehditään nelikon voimin vastauksia.

Sitä ennen Jaakkimo kertoo seesteisestä elämästään vanhojen hyvien aikojen pelikonsolilla, kun muinainen GameCube sai sisäänsä Animal Crossingin. Onpa Waluigikin löytänyt tälle vuodelle edes yhden hyvän pelin - Japanistapa tietenkin. Lyhyessä uutiskeskustelussa Tuhomursu mehustelee Oculus Riftin valoisaa tulevaisuutta, 3D:n epäonnistumista ja Bethesdan vihaa Wii U:ta kohtaan. Viikon keskustelussa muistellaan Splinter Cell -sarjaa.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla


00:00 Alkuspiikki, MOPP (Animal Crossing, Warhammer Quest, Tales of Xillia, ninjat, Mursun kirjakorneri)
47:12 Uutisrykäisy (Oculus Rift, Xbox Onen unboksaus, Xbox Liven kultaedut, Share-painike, Wii U & Bethesda)
1:05:56 Viikon keskustelussa Splinter Cell -sarja
2:18:40 Palauteosio

Kesto: 2:26:47


[video=youtube;nb87dM7MkxM]http://www.youtube.com/watch?v=nb87dM7MkxM&feature=youtu.be[/video]

Splinter Cell: Blacklistin arvio eli se, mistä ei voinut itse podassa puhua:
http://www.gamereactor.fi/arviot/159514
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Kastikkeessa mainittu fanien tekemän Splinter Cell Extinction -sarjan säveltäjä Jarkko Hietanen.

Soundtrack löytyy mm. Spotifystä.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Kiitos tuosta aikataulusta. Pompin suoraan Oculus Riftiin. Onneksi sitä nyt ei ihan suorilta tuomittu perikatoon, vaan annettiin kuitenkin mahdollisuus. Aitoa innostusta oli ilmassa ja sitä sävellajia toivoisi kuulevan useammin. Testannut virtuaalilaseja Assemblyilla ja usko vahvistui ja polvet notkahti. TUHOMURSUN paluu oli väkevä yllätys.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Lisäsin aloitusviestiin linkin Splinter Cell: Blacklistin arvioon, josta ei voinut podassa puhua.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Blacklistin suhteen kovimmat odotukset kohdistuvat ehdottomasti moninpeliin ja yhteistyötilaan. Convictionissakin co-op antoi huomattavasti paremman kokemuksen, vanhojen Splintereiden vakoojat vs palkkasoturit -hippasista puhumattakaan.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Blacklistin suhteen kovimmat odotukset kohdistuvat ehdottomasti moninpeliin ja yhteistyötilaan. Convictionissakin co-op antoi huomattavasti paremman kokemuksen, vanhojen Splintereiden vakoojat vs palkkasoturit -hippasista puhumattakaan.

Voin kertoa kuuden tunnin kokemuksen perusteella, että moninpeli rokkaa. Toki jotkin myöhemmän vaiheen gadgetit ja muut saattavat tuoda epätasapainoa peliin, mutta niistä ei voi omilla pelitunneilla sanoa mitään. Sekä 2vs2 että 4vs4 Spies vs. Mercs -mätöt olivat kuitenkin suorastaan loistavaa settiä.

Co-op jäi hivenen vähemmälle, vaikka sitäkin tahkosin sen pari tuntia. Ainakin puhtaasti kaksinpeliin tarkoitetuissa missioneissa oli aika välttämätöntä hoitaa yhtaikaisia tappoja, mikäli mieli mennä hiljaa eteenpäin. Meidän tehokaksikko ei siihen oikein pystynyt... Jonkinlaista tarinaa noihin tehtäviin on laitettu, mutta tietääkseni niissä ei mitään kampanjatyyppistä ratkaisua kuitenkaan ole.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Pojilla kun on tuntuu olevan kovin paljon kritiikkiä pelaamistaan peleistä, niin suosittelisin pelaamaan vaihteeksi jotain oletusarvoisesti paskaa peliä, kuten Ride to Hell: Retribution. Metacriticissä huikeat 13 pinnaa! Ride to Hell: Retribution for PlayStation 3 Reviews - Metacritic

Alkaa ne muut pelit tuntumaan paljon paremmilta ja ilmapiiri olisi positiivisempi. :cool:
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Pojilla kun on tuntuu olevan kovin paljon kritiikkiä pelaamistaan peleistä, niin suosittelisin pelaamaan vaihteeksi jotain oletusarvoisesti paskaa peliä, kuten Ride to Hell: Retribution. Metacriticissä huikeat 13 pinnaa! Ride to Hell: Retribution for PlayStation 3 Reviews - Metacritic

Alkaa ne muut pelit tuntumaan paljon paremmilta ja ilmapiiri olisi positiivisempi. :cool:

Ei auta. Katson "mielelläni" paskoja (ja vielä enemmän keskinkertaisia) leffoja osin samasta syystä kuin mainitset. Joskus jopa nautin niistä. Kritisoin silti (aiheesta) hyviä elokuvia kohtaan. Sama koskee myös peleihin, vaikka paskat pelit ovat pahimmillaan tuskaisia... leffat sentään kestävät sen max. kolme tuntia noin yleisesti ottaen.

Mielestäni kritiikissä ei ole mitään pahaa, mutta se olisi hyvä yrittää tasapainotella sen hyvän kanssa. Kovin usein, tai tunnistan tämän ainakin itselläni, hyvyys kuitataan yhdellä lauseella. Esimerkiksi Dead Space 3:n paremmat osuudet voi kuitata sanomalla yksinkertaisesti, että peli on edelleen samaa AAA-luokan survival horroria kuin kaksi aiempaa osaa. Ne paskuudet siihen päälle, eli peli tosiaan on _TÄYSIN_ samaa AAA-luokan survival horroria, on helppo sitten listata selittämään, miksi peli saa sen arvosanan kuin se sai. Toki suhteessa nämä eivät vastaa toisiaan, mutta olisihan se hivenen tylsää lukea kolme pelisarjan arvostelua peräkkäin, jossa hehkutetaan täysin samoja aiheita. Mielestäni ylikriittisyyttä vieläkin pahempaa on ylihehkuttaminen, aka hype. Se jos mikä saa arvostelun tuntumaan teennäiseltä.

Sanoisin, että podcast-piikittelyt (ja minähän en ole kuunnellut näitä, joten menee tähän "pelaamatta paskaa"-kategoriaan) ovat itse kullakin nyt vähän jäänyt päälle sieltä vuosien takaisesta, kun se oli vielä hauskaa, ja siitä on yksinkertaisesti nostettu kuuntelijoiden toimesta vähän ylisuuri haloo - ja osin syyttä.

Disclaimer: Tämä mielipide, teksti ja mikään muukaan tässä ihmisessä ei ole KonsoliFIN:in virallinen mielipide, teksti tai mikään muukaan, vaan yksityishenkilön julkaisema turhake, josta ei kannata välittää.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Sanoisin, että podcast-piikittelyt (ja minähän en ole kuunnellut näitä, joten menee tähän "pelaamatta paskaa"-kategoriaan) ovat itse kullakin nyt vähän jäänyt päälle sieltä vuosien takaisesta, kun se oli vielä hauskaa, ja siitä on yksinkertaisesti nostettu kuuntelijoiden toimesta vähän ylisuuri haloo - ja osin syyttä.

Juu ymmärrän kyllä; kyseinen heitto itseltäni oli ennemmän kieli poskella heitetty kuin varsinainen valituksen aihe, sillä en odotakaan, että podcast olisi kovin analyyttistä keskustelua. Minusta podcastin jengi on ollut suurimmalta osin varsin rentoa ja sitä on ollut mukava kuunnella, vaikkei ulosanti olekaan rikkaimmasta päästä.

Nyt kun tuli kuitenkin puheeksi, niin mainitaan taannoinnen E3 podcasti, jossa kieltämättä olisi voinut olla vähän jotain muutakin annettavaa kuin "ei kiinnosta" ja "pelaamatta paskaa". Sinällänsä ymmärrän, että on parempi sanoa vaan suoraan mitä ajattelee, mutta olisi sitä voinut joissain peleissä edes vähän skarpata. Kyseinen podcast oli odotusarvoltaan ja matskultaan paljon rikkaampi kuin muut kastikkeet, ja siksi ehkä petyin ulosantiin mitä keskustelijat antoivat itsestään. Toivottavasti Gamescom-kastike olisi tämän suhteen aavistuksen 'neutraalimpi'.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Animal Crossing on kyllä erikoinen "peli". Ei siinä mitenkään älyttömästi sitä sisältöäkään ole, mutta jokin sen oman kylän hoitamisessa viehättää kun itsekin tuli joskus vuosia sitten Gamecubella varmaan toista vuotta tarkistettua käytännössä joka päivä kuulumiset ja hissukseen täytettyä fossiili-, hyönteis- ja kalakokoelmaa. Täysin reaaliaikakellon mukaan eläminen on melko kiehtova konsepti, eikä sitä kovin monissa peleissä ole hyödynnetty. Animal Crossingin karuhko ulkoasu selittyy isoilta osin sillä, että kyseessä on alunperin vain Japanissa julkaistu Nintendo 64 -peli, joka portattiin lähes sellaisenaan Gamecubelle. Ulkoasua ei ole kovin paljon muokattu edes uudempiin versioihin, pelkistetty designhan on monissa peleissä se Nintendon omin tyyli.

Cuben Animal Crossinghan oli myös Nintendon varhaisempia toisen näytön kokeiluja, ajalta kauan ennen Wii U:ta. Liittämällä konsoliin Gameboy Advancen linkkikaapelilla saa käyttöönsä pienen lisäsaaren, jossa on mm. mökki, yksi asukas ja kokonaan uutena hedelmänä kookospähkinät. Myös kaverin kanssa treidaaminen toimi muistikorteilla, vaikka Animal Crossingin kaltainen peli jos joku kaipaisi hyviä online-ominaisuuksia. Uudemmissa Animal Crossingeissa onkin jonkinlaisia nettiominaisuuksia, mutta niitä ei ole tullut käytännössä testattua.

Warhammer Quest oli muuten ihan oikea lautapeli 1990-luvun hämärästä, ja iOS-peli lienee toteutus siitä. Itse en sitä koskaan pelannut, mutta Mursun kuvauksen perusteella se vaikuttaa hengenheimolaiselta Warhammer-kynäpaperille, joka erosi perinteisemmästä D&D-koulukunnasta melkoisesti, ja jossa oli todella brutaali taistelusysteemi.

Carmackin poistuminen idiltä kokonaan olisi ollutkin iso paukku, sillä id ei ole oikeastaan mitään ilman Carmackia. Firman vahvuus on ollut oikeastaan Doomien jälkeen aina enemmän teknologiassa kuin peleissä, eikä vähiten Carmackin osaamisen ansiosta. Toisaalta nyt Carmackin mukanaolo tuo huomattavasti uskottavuutta Oculus Riftille.

Ei yllätä, että moni on ollut hieman varautunut Oculus Riftin resoluution suhteen. Sen kehitysversiot ovat olleet resoluutiolla 1280x800, mistä luonnollisesti tulee vain 640x800 kummallekin silmälle, mutta lopullisen kuluttajaversion pitäisi olla täysi 1920x1080, eli 960x1080 per silmä. 1080p-Oculusta on demottu ainakin tämän vuoden E3:lla. Ehkä en olisi kovin huolissani vasta prototyyppiasteella olevan teknologian hinnasta, minkään hinta ei putoa niin nopeasti kuin viihde-elektroniikan. Eiköhän Oculusin saa muutamassa vuodessa ainakin alle kahdensadan.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Nyt kun tuli kuitenkin puheeksi, niin mainitaan taannoinnen E3 podcasti, jossa kieltämättä olisi voinut olla vähän jotain muutakin annettavaa kuin "ei kiinnosta" ja "pelaamatta paskaa"

Puhutko nyt pre-E3 vai after? Molemmissahan tuo itse olin, ja seuraavaksi kootut selitykset: Henkilökohtaisesti Pre-E3 oli itsestänikin ihan perseestä. Sanoin sen jo heti podcastin nauhoittamisen jälkeen muille osallistujille. Se oli vain sekavaa älämölöä eri aiheista ilman kunnollista punaista lankaa. Tähän ois pitänyt skarpata enemmän. Oma agendahan oli: no luetaan tää meidän aikataululista läpi. Joka onkin tosi mielenkiintoista kuunneltavaa. :)

After E3:sta en kyllä muista edes mitään, mikä jo osaltaan kertoo syyn sen mahdolliseen paskuuteen -> Oltiin Luigin kanssa vedetty viikko yli 12h päivää nälkäkuoleman partaalla ja kun samanpituisen lennon ja bussimatkojen jälkeen pääsee vihdoin Jyväskylään, niin pitäisi istua vielä podcast nauhoittamassa -> kiinnostiko niin eini. Plus meidän piti vielä hoitaa koko helahoito käsikirjoituksesta lähtien. Siihen nähden mitä olisimme voineet mahdollisesti tarjota ja siihen, miten paljon asia olisi varmasti kuuntelijoita kiinnostanut, niin tähän olisi ehdottomasti pitänyt paneutua paremmin, olet oikeassa. Mutta mielestäni After vedettiin kyllä ihan ok ja ainakin niihin itseään mielenkiintoisiin peleihin tuli paneuduttua ja koitettua kertoa kaikki mahdollinen, mitä vain muisti. Ainakin toivottavasti. :)

Enihuu, kiitoksia aiheellisesta palautteesta.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Kuuntelin tämän jakson viikon keskustelun keskiviikkona hyvänä alustuksena torstain Splinter-julkaisuun. Oli kyllä mielenkiintoinen ja siinä käytiin hyvin läpi historia ja mistä pelisarjassa on oikein kysymys. Ihmettelinkin mistä se omaan korvaan vähän vanhahtavalta kuulostava Tom Clancy´s- etuliite oikein juontaa juurensa.

Mielenkiintoisin kohta itselle oli se, kun (en nyt muista nimiä) vertailtiin eri pelityylejä hiippailupeleissä. Yksi kertoi, kuinka haluaa päästä kentästä ja mielellään koko pelistä tappamatta ketään. Toinen kertoi menevänsä tilanteisiin taktikoiden, mutta jos "paska osuu tuulettimeen" jossain tilanteessa, niin sitten mukaudutaan siihen ja yritetään selvitä tilanteesta tarvittaessa laulattaen kylmästi asetta. Oma pelityylini on tämä jälkimmäinen. Tällaisten pelien viehätys syntyykin minulle juuri siitä, kun ekana yrittää taktikoida, sitten homma kusee ja mennään selkäytimellä tavoitteena selviäminen kentän läpi ilman kuolemista ja uudelleen lataamista, säilyttäen eläytyminen ja immersio.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 121: Pelimaailman Jack Bauer

Mielenkiintoisin kohta itselle oli se, kun (en nyt muista nimiä) vertailtiin eri pelityylejä hiippailupeleissä. Yksi kertoi, kuinka haluaa päästä kentästä ja mielellään koko pelistä tappamatta ketään.

Tähän liittyen nyt on pakko leveillä juuri pokatuilla achievementeilla:
1) "Completed the single player campaign without killing anyone as Sam Fisher" 50G
2) "Completed every single player mission on Perfectionist difficulty" 100G
3) "Completed a single player mission undetected" 10G
 
Ylös Bottom