Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiikeri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)

Pibe sanoi:
No enpä nyt tiedä. Oletkos esim. käyttänyt GT3:a koneessa lähiaikoina...?
On nimittäin aivan uskomattoman naurettava väitös mitä moni paasaa, että eroa GT3:sta neljään ei olisi paljoa... Itsekin luulin alkuun niin, mutta kun nelosen jälkeen heittää kolmosen sisään, lähinnä nauraa näille mielipiteille :p

Kyllä GT3 on edelleen helvetin tiukan näköinen. GT4:sessa kaikenmaailman rumat textuurit ja pökkelotaustat on vaan osattu paljon paremmin peitellä. Ei GT4 oikeasti tehnyt minkäänlaista vaikutusta graafisesti verrattuna 2001-vuoden GT3 pommiin. Se oli jotain ihmeellistä...

...mutta ei mitään verrattuna Vapauden poikiin :D


Kannattaa muuten muistaa, että tapaukset GoW ja SotC ovat mahdollisia koska PS2 on niin suosittu kuin se on. Pääseekö PS3 yhtä pitkälle saati yhtä suosituksi ?
 
Vastaus: Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)

Tottakai GT3 on vieläkin tiukan näköinen. Ei silti lähelläkään nelosta.
MGS2 oli silloin aikoinaan myös jotain käsittämätöntä, mutta nykyään kun sitä katsoo, ei se nyt hirveän lähellä kolmostakaan ole :p
 
Vastaus: Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)

Pibe sanoi:
Tottakai GT3 on vieläkin tiukan näköinen. Ei silti lähelläkään nelosta.
MGS2 oli silloin aikoinaan myös jotain käsittämätöntä, mutta nykyään kun sitä katsoo, ei se nyt hirveän lähellä kolmostakaan ole :p

SoL on Snake Eateria jopa hienompi joissakin kohden peliä kuten vaikkapa tankkerissa ja Arsenalissa. Tämä ei johdu paremmasta tekniikasta, vaan helvetin sulavasta ruudunpäivityksestä joka kolmosessa menetettiin. Snake Eater on myös aika raskaasti texturoitu, mikä aina välillä on hienoa ja välillä vähemmän hienoa. Kokonaisuutena Snake Eater on hienompi, mutta mitään olennaista kehitystä ei kummassakaan sarjassa tapahtunut PS2:sen aikana. Graafisesti siis.

Jos jonkun sarjan sisäistä vertailua haluaa harrastaa niin Tekken on oiva kapine. Settingit on aina joka osassa samat ja hahmot myös. T5 on jo jotain uutta sentään kun neloseen vertaillaan ;)
 
Vastaus: Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)

Pibe sanoi:
Eikös PS3:ssa ole kaksi erillistä 256-muistia ja XO:ssa yksi 512-muisti? Jos on, niin mitä haittaa tästä on niin paljon, että XO pieksee PS3:n 10-0 muisteissa.
Keiu tähän jo vastasikin, mutta lisäisin vielä sellaisen tuohon että PS3:n muistijako on hieman (mutta ei ihan) kuin PC, jossa on 256 megaa päämuistia ja 256 megaa grafiikkakortin muistia, kun taas Xbox 360:ssä on se yksi yhteinen 512 megaa. PC:t ovat kuitenkin aina kärsineet hitaista väylistään, ja juuri siksi on harrastettu isoja muisteja monessa paikassa tätä kompensoimaan, joten ihan suoraan ei voi konsoleihin verrata. PS3:ssakin muistien välinen väylä on yli tuplasti nopeampi kuin tällä hetkellä nopeimpien PC:n grafiikkakorttien käyttämä PCI-e 16x, ja esim. prosessorin pääsy päämuistiin on tästäkin vielä yli tuplasti nopeampi.

PS3:ssa grafiikkapiirillä on siis nopea pääsy myös toiseen 256 megaan, ja prosessorilla nopea kirjoituspääsy grafiikkapiirin muistiin, mutta grafiikkamuistista luku on prosessorilla käyttökelvottoman hidasta (tästä Inquirer uutisoi taannoin väärinymmärrettyä FUDia). Sitä varten on kuitenkin muita siirtotapoja. Koko 512 megaa on siis käytettävissä kyllä kaikkeen, mutta ei aivan täysin vapaasti, eli lähinnä grafiikkamuistista prosessorin käyttöön siirtäminen vaatii pienen kiertotien käyttöä ja tavaran siirtelyä edestakaisin. Kehittäjät pitävät tietysti enemmän 360:n vapaammasta ratkaisusta.
 
Vastaus: Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)

Totta kai se haku on nopeampaa suoraan päämuistista kuin mutkan kautta graffamuistista kun tulee ylim. syklejä, nanosekunti sieltä, toinen täältä..
Onkohan PS3:n main memory channel sitten yhtään erilainen (=lue nopeampi) teknisesti vrt. 360:n "yhteen" muistiavaruuteen? Tai vastaavasti graffa muistiosio jo hitaampi?

Varsinkin 1080 resolla pelatessa kyllä varmaan joka ikinen tavu minkä muistiavaruudesta löytyy joudutaan käyttämään mm. varmasti jokaikisen pixelin bump-mappaukseen yms., eli muistia kyllä tarvitaan noilla resoilla, ja paljon. Siksi voivatkin tasaisesti rullaava 1080/60fps:llä nätit ja raskaat, 1st person shooterit, tai jotku autopelit olla kiven alla, nyt ja tulevaisuudessa.

Mutta toivotaan että koodaajat oppivat nopeasti ja 1.5 vuoden päästä tuleva GT5 saataisiin silmiemme eteen täydellä 1080 resolla ja 100%:sen tasaisella 60fps rullauksella, joka tilanteessa.
 
Ylös Bottom