Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelin teko viikossa (siirretty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

saska

New Member
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Kun grafiikoiden pitää olla aina vain parempia ja parempia, niin kehittäjille ei jää aikaa keskittyä näihin tärkempiin puoliin.

Aikaa on aina, mutta rahaa ei välttämättä ole. Väitän nimittäin, että jos on tarpeeksi rahaa, niin täysihintaisen konsolipelin saa tehtyä alusta loppuun viikossa.

Näissä asioissa kaikki on kiinni rahasta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

SAZU sanoi:
Aikaa on aina, mutta rahaa ei välttämättä ole. Väitän nimittäin, että jos on tarpeeksi rahaa, niin täysihintaisen konsolipelin saa tehtyä alusta loppuun viikossa.

Näissä asioissa kaikki on kiinni rahasta.
Bugien korjaaminen vaatii aikaa; ja oikeastaan vaikutusta on myös sillä, miten paljon on "valmista" koodia (onko engine pohjalla, onko se valmiiksi tehokas alustaa varten jne.). Viikossa homma ei onnistu, koska toimia ei ehdittäisi koordinoida sen viikon aikana sille määrälle koodaajia ja graafikoita, jotka viikon aikataulussa tarvittaisiin. Ja senkin jälkeen on vielä se testaus ja bugikorjailut riesana. Suunnittelun pitäisi kuitenkin onnistua täydellisesti nappiin ja kaikkien ohjelmoijien olla todella kokeneita ja taitavia, että saisivat ensiyrittämällä lähes kaiken toimimaan oikein.

Tietty nyt sitten lätkäiset että tarkoitit "yksinkertaista" peliä tyyliin Tetris tai Pong :D Kuukausi olisi kuitenkin paljon realistisempi, mikäli kyse olisi sellaisesta "perustason" pelistä, jossa on 3D-maailma, jossa seikkaillaan.

Kuukaudenkin kehitysajalla pelistä todennäköisesti henkäisi "sieluttomuus". Jollakulla projektissa pitäisi olla vahva visio ja tämän pitäisi kyetä jakamaan tämä toisille, jotta pelistä löytyisi Se Jokin (ja tämmöisen levittäminen ja toisten "neuvominen" vaatii aikaa). Joskus myös vain kokeilemalla erilaisia asioita löytyy lopulta se, joka toimii parhaiten: ensimmäinen idea ja toteutustapa ei välttämättä ole se paras, mutta aiempi toteutus on silti vaadittu, jotta lopputulos olisi se mikä se on.


Tämän tarkoitus ei siis ollut kaataa pointtiasi, vaan lähinnä huomauttaa viikon mahdottomuudesta. Raha ratkaisee, mutta se ratkaisee juuri sen takia, että työntekijät täytyy pitää työn ääressä pitkään; jopa vuosia.


(Olen harrastanut ohjelmointia enemmän tai vähemmän viimeiset 16 vuotta.)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No minun konsolipeleistä vain ja ainoastaan lord of the rings on voitu pykertää viikossa kasaan, sen verran peruskauraa niin peruskauraa ja voi että on peruskauraa koko peli. Lopuissa on oikeasti aherrettu pitkään ja hartaaasti :p

Tosta online pelaamisesta wiillä, monet pelinkehittäjät (mm.ubisoft) on sanonut ettei heillä ole vieläkään mitään yksityiskohtaisia tietoja wiin verkkopelistä. Tältä pohjalta laskin että saattaa aika vähäiseksi call of duty 3:sen verkkopelaaminen jäähä :mad: Ikävä kyllä mikään uusi hyvä fps-peli ei peeceelläni enää pyöri kunnolla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

SAZU sanoi:
Aikaa on aina, mutta rahaa ei välttämättä ole. Väitän nimittäin, että jos on tarpeeksi rahaa, niin täysihintaisen konsolipelin saa tehtyä alusta loppuun viikossa.

Ethän ole oikeasti tosissasi? En tiedä konsoleista, mutta PC-puolelta tiedän että edes valmiilla lisensoidulla enginellä ei tehdä peliä (täysmittaista ja hyvää) viikossa, ei edes parissa kuukaudessa. En usko että konsoleilla ois yhtään sen nopeampaa..

Konseptitaide, käyttöliittymäsuunnittelu, animointi/3d, leveldesign, käsikirjoitus/juoni, projektinhallinta(jonku pitää oikeasti pitää porukka kasassa), koodaus, testaus, optimointi.. Jokainen noista vie aikaa reilusti ja tosin kun luullaan, lisää jengiä palkkaamalla ei tosiaan hommat yleensä nopeudu, päinvastoin. Ja mitä paskemmat suunnitelmat, sitä enemmän koodataan, testataan, koodataan lisää ja sitä enemmän homma venyy ja venyy.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jatakanen sanoi:
Ethän ole oikeasti tosissasi? En tiedä konsoleista, mutta PC-puolelta tiedän että edes valmiilla lisensoidulla enginellä ei tehdä peliä (täysmittaista ja hyvää) viikossa, ei edes parissa kuukaudessa. En usko että konsoleilla ois yhtään sen nopeampaa..

Ensiksi voin sanoa että se oli aika kärjistetty esimerkki. Mutta niinhän se kyllä on, että jos työt on hyvin jaettu osiin, niin pelin tekeminen on mahdollista hyvin nopeassa ajassa.

En tehnytkään esimerkkiä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ihan realistiselta arviolta viikko tuntuu. Ekana päivänä suunnitellaan ja sovitaan asiat, sitten paiskitaan muutama päivä hommia kunnolla ja parina viimeisenä päivänä hiotaan homma lopulliseen kuosiin. On näitä nähty.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Ihan realistiselta arviolta viikko tuntuu. Ekana päivänä suunnitellaan ja sovitaan asiat, sitten paiskitaan muutama päivä hommia kunnolla ja parina viimeisenä päivänä hiotaan homma lopulliseen kuosiin. On näitä nähty.
No, hohhoijaa. Ei tunnu. Jos mitään joutuu peliin oikeasti tekemään, niin tuo viikko ei riitä ollenkaan. On olemassa monia työvaiheita, jotka eivät jakaudu kunnolla, vaikka olisi kaikki maailman ihmiset käytettävissä.

Ja eihän tuo viikko voi alkaa siitä, että kaikki työt on palasteltu sopiviin aikataulutettuihin pikkutehtäviin: missäs ajassa se palastelu sitten on tehty?

Ja miten ihmeessä kukaan ehtii katsoa, että siinä pelissä on jotain järkeä sen yhden viikon aikana?

PS: Tajusin, että se alkuperäinen esimerkki oli kärjistetty ja ei siinä mitään, vrt. "Se hauki oli ainaskin 100 kiloo!" Kyllä kärjistää saa. Oikeasti viikossa ei kuitenkaan kovin paljon tee.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paljon riippuu siitä, paljonko on valmiiksi valmiina ja mikä lasketaan "uudeksi" peliksi. Jos ei tarvitse kuin kentät tehdä uudelleen ja ehkä lisätä mukaan yksi hahmo ja muutama rivi "tarinaa", niin kyllähän sen viikossa saa tehdyksi. Siihen ei tarvitse edes kovin montaa työn parissa ähkivää. Kuitenkin tuossa tilanteessa pitää olla jo jotain valmiiksi valmiina ja saman pohjan käyttäminen useampaan mitäänsanomattomaan peliin ei tuo muuta kuin huonon maineen. Jos yhteen peliin käyttäisi vain sen viikon, niin seuraavaan peliin olisi pakko nähdä enemmän vaivaa.

Noin muuten ei kuitenkaan missään nimessä kannata aliarvioida aikaa, joka ohjelmointiin kuluu: jos "oikeaa" ohjelmointia tulee projektiin yhtään mukaan, niin sitten kesto kasvaa nopeasti.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Siis... mitäs näistä kehitysajoista on sanottu....

6 kuukautta: Uuteen leffaan perustuva lisenssipeli tai budjettipeli (esim. Disney's Meet the Robisons)
12 kuukautta: Normaalilla budjetilla varustettu täyttöpeli, tai vanhaan engineen perustuva korkean profiilin peli. (esim. Splinter Cell, Prince of Persia: Two Thrones)
18 kuukautta: Kunnianhimoinen projekti, jonka pitäisi tuoda voita täyttöpelien tuoman leivän päälle. Voi olla myös eklusiivi joka pohjautuu vanhaan koodiin. (esim. God of War 2, Mercenaries, Metroid Prime 2: Echoes)
24 kuukautta: Killer-apiksi tarkoitettu peli. 99 prosenttia ajasta kyseessä on tietylle laitteelle tarkoitettu eklusiivi. (esim. Final Fantasy XII, Twilight Princess, Halo 2)

Siis nämä arviot tietenkin koskevat vain perinteisiä konsoleita. Taskulaitteiden peleissä kehitysajat ovat paljon pienempiä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Perustelut on taas luokkaa "viikko ei riitä ku se ei vaan riitä". Minä en keksi syytä, miksi se maaginen viikko ei riittäisi vaikkapa täysverisen mätkintäpelin tekemiseen ihan hyvin. On hyviä pelejä ennenkin viikossa tehty. Isolla konsolilla skaala on isompi, mutta eihän se mitään muuta, kun tekijöitäkin on avstaavasti enemmän.

pijokela, niin kuin sanoin, vaikkapa ensimmäisenä päivänä sovitaan mitä ja miten tehdään. Sitten tehdään. Aika riittää kahvinkin juontiin.

Muokkaus

Vaikka pelin tekoon voi käyttää vuosikausiakin aikaa, ei tämä tarkoita sitä, etteikö homma voisi onnistua lyhyemmässäkin ajassa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Perustelut on taas luokkaa "viikko ei riitä ku se ei vaan riitä". Minä en keksi syytä, miksi se maaginen viikko ei riittäisi vaikkapa täysverisen mätkintäpelin tekemiseen ihan hyvin.
No, minun perusteluni siihen, miksi viikko ei riitä on, että ohjelmistoprojektissa suuri osa ajasta menee ongelmiin ja säätämiseen ja yhteisymmärryksen saavuttamiseen. Nämä tehtävät eivät hajaudu vaan ne vievät nimenomaan kalenteriaikaa.

Tästä minusta on hyvänä esimerkkinä Intian ohjelmistokehityksen ongelmat: aikaa kuluu paljon enemmän kuin luulisi. Touhu on silti kannattavaa, koska jampat on melkein ilmaisia, mutta lisätyypit eivät auta aikataulua niin paljon kuin toivotaan.

Suositeltavaa luettavaa on esim. The Mythical Man Month.

Toisaalta, jos on olemassa jokin valmis tiimi, joka on juuri tehnyt Street Fighter XXII:n ja nyt pitäisi laittaa Street Fighter XXIII pulkkaan, niin ehkä. Ainakin he tekevät sen todella nopeasti. Mutta oma kokemukseni on, että aina softaprojekteissa tehdään jotain uutta, kuka sen muuten ostaisi?

Ehkä me puhumme erilaisista peleistä? On ihan totta, että kaveri, joka on kerran koodannut tetriksen osaa tehdä sen uudelleen noin 2 tunnissa. Ja se peli myy nytkin DS:llä ihan sikana. Sikäli olet ihan oikeassa.

Edit: Ei se yksi päivä riitä sen pelin sisällöstä sopimiseen ellei sitten osteta jotain valmista peliä ja kopioida siitä kaikkea. Kaikilla ihmisillä on kuitenkin erilainen käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä ja sitten se kokonaisuus ei toimi ollenkaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Minä en pysty edes käsittämään kuinka joillakin ihmisillä on niin helkutin yksinkertainen ja naiivi kuva IT-projektien vetämisestä ja organisoinnista. Se ei todellakaan ole niin helppoa kuin miltä näyttää, ja jo pelkästään yksinkertaisten suunnitelmien kirjoittaminen voi viedä viikkoja aikaa. Puhumattakaan testaamisesta, laadunvalvonnasta, jne.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hehe, jopas taas pojjaat laukoo viisaita. Vai että viikossa saisi konsolipelin kasaan?

Ensinnäkin, mistä ajan laskenta aloitetaan?

Siitä kun joku saa idean, kirjoittaa siitä pitchauksen, saa hyvällä tuurilla mahdollisuuden esitellä
ideansa mahdolliselle julkaisijalle, kirjoittaa muutamia satoja sivuja design-dokkareita, hyväksytään,
ja muutamasta kuukaudesta vuoteen hierotaan sopimuksia ja lakipykäliä?

Vai kenties siitä että kaikki edellä mainittu on tehty, peli on suunniteltu valmiiksi siihen pisteeseen
että tuonto voidaan aloittaa. Tässä vaiheessa muutama kuukausi menee pelkästään tuottajien ja
art-directorien kädenvääntöön visuaalisista tyylisuunnista. Tänä aikana koodaajilla alkaa olla
hatara kuva siitä mitä ollaan tekemässä, ja pääkoodarit voivat alkaa hahmottelemaan runkoa,
joko valmiille alustalle tai engine-tiimin tuotosten päälle.

Tähän väliin tulee, pelistä riippuen, mallinnusta, koodausta, animaatiota, äänisuunnittelua,
säveltämistä, lukuisia testi-buildejä, korjaamista, hiomista ja aivan saatanasti testaamista.

1-5 vuotta idean syntymisen jälkeen lähtee ehkä valmiiksi todettu peli painoon.

Kun tehdään suurta produktiota isolla organisaatiolla niin se yksi viikko menee jo neukkarin
varaamiseen ja kahvien keittoon. Ja julkaisija ei anna täpäkkää ellei ole sitä perustellusti
riittävän isoa kollektiivia taustalla. Yksittäiset rottapojat eivät enää pysty tekemään julkaisukelpoista
tuotosta nykykonsoleille.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Rahalla saa kyllä työvoimaa, mutta suuremmalla tiimillä tarvitaan todella paljon enemmän aikaa ja resursseja kommunikaatioon ja koordinointiin. Mitä pienempiin osiin työtehtävät jaetaan sitä työläämpää ja monimutkaisempaa tulee tuloksena olevien koodin- ja grafiikanpalojen yhteensovittamisesta, vaikka ne yksittäiset osat ehkä nopeasti valmistuisivatkin. Tällöin myös vakavammat bugit ja toimintaongelmat siirtyvät näiden palikoiden saumakohtiin ja rajapintoihin, ja varmasti hyvin pitkälle tulevat dokumentaation ja kommunikoinnin ongelmista johtuvista väärinymmärryksistä.

Onko tarkoitus suunnitella ja dokumentoida näiden eri palikoiden toiminta ja keskinäinen kommunikaatio ensimmäisenä päivänä samalla kun joku tekee kenttäsuunnittelun? Jos jotain on tehty aiemmin niin sehän ei enää mahdukaan siihen viikkoon.

Viikossa saattoi saada aikaan pelin 80-luvulla, jolloin pelit ja laitteet olivat pienempiä ja yksinkertaisempia. Nykyään voisin uskoa kuukauden olevan mahdollinen täysiveriselle kaupallisen tason pelille, kunhan tehdään yksinkertaisempaa mieluiten 2D-peliä yksinkertaisemmalle laitteelle (erityisesti GBA, ehkä myös DS) alle kymmenen hengen tiimillä.

T. nimim. software engineer 22 vuoden ohjelmointiharrastuskokemuksella
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kovat ja pitkät keskustelut saitte pienestä asiasta jolla ei ole mitään väliä :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Kovat ja pitkät keskustelut saitte pienestä asiasta jolla ei ole mitään väliä :p
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin oikeasti, onko millään tälle foorumille kirjoitetulla mitään väliä?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No sanotaan sitten omakin kanta asiaan, jossa puolet heittää läppää vaikka "tosissaan" jauhavatkin; suuren budjetin peliä ei tehdä viikossa :D

EDIT: Ja tarkoitin lähinnä että tähän triidin aiheeseen ei ole hirveästi merkitystä sillä, saadaanko peli valmiiksi viikossa vai ei. Eikös Max Payne tehty viikossa? :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin oikeasti, onko millään tälle foorumille kirjoitetulla mitään väliä?
Offtopic: Noin niinku universaalisti millään, mitä tällä pallolla tapahtuu ei ole väliä. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Offtopic: Noin niinku universaalisti millään, mitä tällä pallolla tapahtuu ei ole väliä. ;)
Super-OT: Niin, tai oikeastaan tämänkin pallon tapahtumat ovat luonnollista jatkumoa isolle pamaukselle, tai sitä edeltäneille tapahtumille.
Jopa tämä viesti on osa suurta ketjureaktiota joka lähti käyntiin meille tuntemattomasta syystä. Siksi myös tämä viesti on tavallaan tärkeä :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mutta mitäs tällä nyt loppujen lopuksi on tekoa topicin kanssa?
 
Ylös Bottom