Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelin teko viikossa (siirretty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

nothing sanoi:
Mutta mitäs tällä nyt loppujen lopuksi on tekoa topicin kanssa?
Hmm, jos perhosen siivenisku aiheuttaa tsunamin, niin ehkäpä tämäkin keskustelu johtaa siihen pisimmän korren vetämiseen? ;)

Heh, tämähän oli loistavaa viihdettä lukea viimeiset puoltoista sivua. Päästiin suuriin ketjureaktioihin.:D

Knight sanoi:
Perustelut on taas luokkaa "viikko ei riitä ku se ei vaan riitä". Minä en keksi syytä, miksi se maaginen viikko ei riittäisi vaikkapa täysverisen mätkintäpelin tekemiseen ihan hyvin. On hyviä pelejä ennenkin viikossa tehty.

Kerrohan nyt ihmeessä, mitä hyviä pelejä on tehty jollekin laitteelle viikossa? Valtaosa ensimmäistä PC-peleistäkin 70-luvulla söi tekijöiltä aikaa yleensä muutaman viikon, mutta silloin pelit olivat graafisesti ja laajuudeltaan vähän eri luokkaa kun nyt ja kaikki alkaen tarinasta grafiikasta ja käyttöliittymästä olivat pelin tekijöiden omassa päässä. Mutta jopa silloin pelien tekeminen ideasta valmiiksi toimivaksi tuotteeksi vei keskimäärin huomattavasti enemmän kuin viikon aikaa.

Kannattaa ajatuksen kanssa lukea vaikka perustietoa tuosta:
Game development

jatakanen sanoi:
Kerrohan nyt ihmeessä, mitä hyviä pelejä on tehty jollekin laitteelle viikossa?

No E.T. tehtiin Atari 2600:lle viikossa. Tosin me kaikki tiedämme kuinka hyvä peli oli kyseessä... :)

Pelin hyvyydellä ei oikeastaan ole mitään väliä, samalla vaivalla oikeastaan tekee huonon pelin kuin hyvänkin. Jos esimerkkejä kaivataan, niin ainakin Experimental Gameplayssa on ihan kivasti katsastamisen arvoista tavaraa. Ja kyllä minä ainakin olen väsäillyt ihan perin pohjin mietittyjä peli-ideoita/-suunnitelmia tunnissa-parissa, että ei senkään puoleen mitään ongelmaa ole ajan kanssa.

Muokkaus

Nuo linkkini takaa löytyvät pelit on sitten tehty yhden hengen tiimeillä, mikä antanee aika hyvin osviittaa siitä, mikä oikeasti on mahdollista, kun viitsii tehdä tosissaan.

Teppo_Holmqvist sanoi:
No E.T. tehtiin Atari 2600:lle viikossa. Tosin me kaikki tiedämme kuinka hyvä peli oli kyseessä... :)
Itseasiasiassa sitäkin kurjaa tekelettä tehtiin kokonaiset viisi viikkoa! :D

They came to me, and I sort of held them up, said, "Yeah, I can do a game in six weeks, if we make the right agreement." But, to me, it was a great challenge. I liked the idea of this huge technical challenge, to try and produce a full game in six weeks. Actually, it was five weeks. It was the end of July, and it had to be ready on September 1. Because to make the Christmas season, it would have to go into production by September 1, and they did not want to miss that Christmas season. So I did what I could. I tried to design a game that could be done in five or six weeks.

http://www.avclub.com/content/node/24900/1/2

Mitäs varten Knaitti on täällä Suomessa enää? Jos tollanen God of War tai Final Fantasy tai Oblivion tai vaikkapa Gran Turismo irtoaa viikossa, niin varmaan mikä tahansa lafka kyllä palkkaa sut.

Janus sanoi:
Mitäs varten Knaitti on täällä Suomessa enää? Jos tollanen God of War tai Final Fantasy tai Oblivion tai vaikkapa Gran Turismo irtoaa viikossa, niin varmaan mikä tahansa lafka kyllä palkkaa sut.
Tulihan sieltä tällainenkin kommentti. Eikä minun tarvinnut kuin vastata suoraan kysymykseen.

Muokkaus

En minä oikeasti ole täällä ketään kiusaamassa, uskokaa pois. Tuntuu, että kirjoitin minä mitä tahansa, joku ottaa tekstistäni itseensä tai pitää sitä automaattisesti kovinkin vihamielisenä - ihan vain siksi, että minä kirjoitin sen.

Knight sanoi:
Tulihan sieltä tällainenkin kommentti. Eikä minun tarvinnut kuin vastata suoraan kysymykseen.

Ei, kun tosissani kysyin. Guruille on aina käyttöä. Itse olen ollut parin kymmenen pelin teossa mukana, ja ne tuppaavat olemaan aika pitkällisiä prosesseja.

Knight sanoi:
Ja kyllä minä ainakin olen väsäillyt ihan perin pohjin mietittyjä peli-ideoita/-suunnitelmia tunnissa-parissa, että ei senkään puoleen mitään ongelmaa ole ajan kanssa.
Tekaiseppa joskus jostain perin pohjin miettimästäsi peli-ideasta ihan oikea design-dokkari.
Sen dokumentaation pohjalta kaikilla devi-tiimin jäsenillä pitäisi olla yhteneväinen käsitys
siitä mitä ollaan tekemässä. Samalla dokumentilla idea myös onnistuneen pitchauksen jälkeen
myydään julkaisijalle, ja useimmiten dokumenttia joudutaan hiomaan piiiitkääään yhdessä tuottajien
ja tiimin kanssa.

Mutta kaikki aikataulutukseen liittyvä on oikeasti asia jonka oppii vain kantapään kautta.

Knight sanoi:
Pelin hyvyydellä ei oikeastaan ole mitään väliä, samalla vaivalla oikeastaan tekee huonon pelin kuin hyvänkin. Jos esimerkkejä kaivataan, niin ainakin Experimental Gameplayssa on ihan kivasti katsastamisen arvoista tavaraa. Ja kyllä minä ainakin olen väsäillyt ihan perin pohjin mietittyjä peli-ideoita/-suunnitelmia tunnissa-parissa, että ei senkään puoleen mitään ongelmaa ole ajan kanssa.

Muokkaus

Nuo linkkini takaa löytyvät pelit on sitten tehty yhden hengen tiimeillä, mikä antanee aika hyvin osviittaa siitä, mikä oikeasti on mahdollista, kun viitsii tehdä tosissaan.

Sinulla on kyllä mielenkiintoinen näkökulma asioista. :D
Mutta lisäänpä sen verran, että ne sinun tekemät peli-ideat/suunnitelmat ovat ehkä sinun mielestäsi perin pohjin mietittyjä, mutta kuinka monen muun mielestä ne ovat perin pohjin mietittyjä ja hyvin toteutettuja. :)
Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta epäilen vahvasti, että markkinoilla et kauaa ideoitasi/suunnitelmiasi myisi...

Paolo sanoi:
Tekaiseppa joskus jostain perin pohjin miettimästäsi peli-ideasta ihan oikea design-dokkari.
Sen dokumentaation pohjalta kaikilla devi-tiimin jäsenillä pitäisi olla yhteneväinen käsitys
siitä mitä ollaan tekemässä. Samalla dokumentilla idea myös onnistuneen pitchauksen jälkeen
myydään julkaisijalle, ja useimmiten dokumenttia joudutaan hiomaan piiiitkääään yhdessä tuottajien ja tiimin kanssa.
Toisaalta pelin voi tehdä myös aika hyvinkin niin, että tiimin vetäjä käskee, ei kysele. Aika monesti kunnolla kontrolloidulla ympäristöllä saadaan nopeammin ja tehokkaammin hommat hoidettua kuin tilanteessa, jossa jokaisella on mahdollisuus tuoda esille omat ideansa ja kehittää osaltaan peliä haluamaansa suuntaan. Olen nähnyt kummankin tavan toimivan ja kummankin olevan toimimatta.

Mitä tulee pelisuunnitelmiini, olen kyllä vähän dokumentoinut ideoitani, mutta toistaiseksi mitään valmista ei ole monenlaisista syistä syntynyt, vaikka paraikaakin säädetään. En väitäkään, että mitään ihmeellisiä suunnitelmia olisin tehnyt, lähinnä vain mietiskellyt ja iskenyt paperille konsepteja kokeilevimmista pelimekanismeista ja muista. Olen jonkin verran säätänyt eri peliprojekteissa - en tietenkään kaupallisissa - mutta kumminkin. Taitaa olla ihan sama mitä sanon, kuulostan varmaan joka tapauksessa itsekeskeiseltä paskiaiselta tai mistän mitään tietämättömältä liikoja luulevalta.

Muokkaus

Ja kyllä mä oikeestaan itsekeskeinen paskiainen taidan ollakin kun uskoisin olevani kyllä ihan pätevä tiiminvetäjä. Ja ihan hyvää tavaraa on tullutkin välillä saatua aikaan, peliprojekteissa vain noilla koodaajilla tahtoo olla motivaatio siellä nollan tuntumassa alkuinnostuksen jälkeen - eikä ihme, vammaista heidän työnsä onkin.

Knight, en usko, että kukaan sinua pitää itsekeskeisenä paskiaisena tai mistään mitään tietämättömältä liikoja luulevana persoonana. En minä ainakaan.
Se vain, että nykyaikana ottaen huomioon sen työn ja ideoimisen, mitä käytetään hyviin peleihin tai peleihin yleensä, on vaikea uskoa, että kaikin osapuolin toimivaa peliä voisi tehdä viikossa. :)

Knight sanoi:
Toisaalta pelin voi tehdä myös aika hyvinkin niin, että tiimin vetäjä käskee, ei kysele. Aika monesti kunnolla kontrolloidulla ympäristöllä saadaan nopeammin ja tehokkaammin hommat hoidettua kuin tilanteessa, jossa jokaisella on mahdollisuus tuoda esille omat ideansa ja kehittää osaltaan peliä haluamaansa suuntaan.

Tuo desing-dokkari on nimenomaan se raamattu, joka käskee. Oikeassa peliproduktiossa
on niin monta liikkuvaa osaa, että yksittäinen henkilö ei vain voi ottaa 100% suunnitteluvastuuta
kaikista osa-alueista. (konsepti, grafiikka, koodi (client & serveri), käyttöliittymä, ääni, testaus jne.)
Sitä varten on pääkoodarit, AD:t ynnä muut osa-aluevastaavat. Kun tämä raamattu on valmis, ja
kaikki sen hyväksyneet, niin jokaisen yksittäisen tiiminjäsenen on löydettävä vastaus jokaiseen
kysymykseensä tuosta opuksesta. Huonolla dokumentaatiolla suunnittelija kaivaa kuoppaansa,
ja eipä taida edes saada julkaisijalta vihreää valoa.

Kaikkitietävät tiimivetäjät kyllä tiedetään... :rolleyes:

Knight sanoi:
...noilla koodaajilla tahtoo olla motivaatio siellä nollan tuntumassa alkuinnostuksen jälkeen - eikä ihme, vammaista heidän työnsä onkin.
Design-dokkarin, ja tietenkin myös tiiminvetäjän, tärkein tehtävä suunnittelun jälkeen on pitää tekijänsä inspiroituina.

Kukaan epämotivoitunut tekijä ei istu 24h/vuorokausi kahvin voimalla tekemässä viimeisten viikkojen crunch-timeä.
Jos muu ei auta, niin raha ja kolmen kuukauden kesäloma pitävät kiinnostusta yllä. ;)

Pedros sanoi:
Se vain, että nykyaikana ottaen huomioon sen työn ja ideoimisen, mitä käytetään hyviin peleihin tai peleihin yleensä, on vaikea uskoa, että kaikin osapuolin toimivaa peliä voisi tehdä viikossa. :)
Yksi keino "korjata" tilanne olisi miettiä, kuinka yskinkertaisia monet toimivat pelit oikeastaan pohjimmiltaan ovatkaan. Älkää nyt käsittäkö väärin, totta kai pelisuunnittelussa täytyy ottaa huomioon miljoona asiaa, mutta hyvä peli on oikeastaan aika helppo tehdä.

Otan esimerkiksi mätkintäpelin, koska sellaisen perusrakenne on erittäin yksinkertainen. Mätkintäpelin väsäämisessähän ei oikeastaan tarvitse huolehtia tasosuunnittelusta hirveästi, riittää, että pelissä on kasa hiukan erinäköisiä ja sopivankokoisia areenoita. Monissa hyvissä mätkintäpelissä itse tasot ovat vain tavallisia alustoja ilman mitään erikoista krääsää, joka vaikuttaisi pelaamiseen mitenkään. Tärkein asia on pelimekanismin suunnittelu: kehitetään perusteet, joiden mukaan hahmon liikuttaminen ja erilaisten liikkeiden tekeminen hoidetaan. Eri hahmoille luodaan ensin teema, samoin kuin kentillekin olisi voitu tehdä, minkä jälkeen antaa eri tiimeille tehtäviksi mallintaa ja animoida hahmo. Tiimin vetäjät ovat antaneet pääohjenuorat, jotta hahmoista tulee erityyppisiä. Samaan aikaan koodaajat ovat väsänneet pelimoottorin ohjenuorien mukaan. Säveltäjä teki musiikit, ja meillä taitaa olla valmista. Eikä tarvittu kuin perkeleesti ihmisiä. Tärkein työ on tehty heti ensimmäisen vuorokauden aamuna.

Projekti voisi toki kaatua miljoonaan asiaan, en minä sitä sano, mutta pointtini onkin, että kauhean lähellä mahdotonta nykyaikaisen toimivan konsolipelin tekeminen viikossa ei olisi.

Knight sanoi:
Tärkein työ on tehty heti ensimmäisen vuorokauden aamuna..
Hehe, tuollaisen ylitsekumpuavan optimismin tuhoaisi vierailu ihan oikeassa pelistudiossa.
Yhden vuorakauden aikana tapahtuu todella vähän. Maanantaipaltsuunkin saa menemään
vaikka koko päivän, ja enemmänkin.

Eikös tätä höpötystä voitaisi siirtää vaikka toiseen ketjuun?

Onko tämä "peli viikossa" nyt hauskaa vai pelkästään hemmetin typerää?

Ehkä kumpaakin.

Ylös Bottom