Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot
Vaikka Rob Dyerin kommentit ovat aika pitkälti sitä iänikuista nokittelua "konsolipomojen" välillä (nokittelua, jonka monet ottavat aivan liian vakavasti), niin ymmärrän kyllä sinänsä tuon exclusive-pointin.
Sony panostaa juuri nyt enemmän "omiin" studioihin ja uusiin IP:hin, kun MS luottaa vieläkin aika paljon "3rd party" julkaisijoihin ja jatko-osiin. Toki MS:lla on killeri IP:itä jo ihan omasta takaa (mm. joku Halo), mutta totuus on se, että mm. Gears (Epic), Mass Effect (BioWare), Left 4 Dead (Valve) ja Splinter Cell: Conviction (Ubisoft Montreal) voidaan jatkossa julkaista myös ihan PS3:lle (ja kuka tietää, ehkä osa on ns. timed exclusive). MS vain maksaa yksinoikeudesta tietyn summan, sillä en usko että yksinoikeudet ilmaiseksi tippuvat.
Vaikka MS:n line-up tälle vuodelle vaikuttaa hyvältä näin pelaajan näkökulmasta (uusi Halo, Crackdown, Fable, Splinter Cell..) niin hiukan riskittömältä se tähän mennessä vaikuttaa. On hiukan ironista, että MS:n kovin tuleva, UUSI IP on eräs Alan Wake - peli jota on tehty jo lähes 6 vuotta.
Sony on kuitenkin puskenut markkinoille aika hyviä uusia IP:itä viime vuosina (Infamous, Heavy Rain, LittleBigPlanet...) + jatko-osat suosittuihin peleihin.
Mielestäni molemmilla on siis hiukan eri strategia ja lähestymistapa. Molemmat puskevat todella kovaa laatua ulos, mutta tällä hetkellä mielestäni Sony panostaa asteen enemmän uusien IP:den julkaisuun (ainakin 2009 ja vuosi 2010 tähän mennessä).
Itse pelaan tasapainoisesti sekä jatko-osia että uusia pelejä (jatko-osat eivät haittaa mua pätkääkään), mutta pidän siitä että Sony uskaltaa myös ottaa riskejä. Totuus on se, että pelimaailma tarvitsee Heavy Rainin tapaisia "uudenlaisia" pelejä ainaisten shootereiden ja muiden rinnalle. Toki kaikki eivät halua, mutta eihän kaikkia pelejä tarvitse pelata kuitenkaan..
Eli live - and let live. Tällä hetkellä pelaajilla on kissanpäivät. Kaikkea kovaa ei oikein edes ehdi pelata..
Vaikka Rob Dyerin kommentit ovat aika pitkälti sitä iänikuista nokittelua "konsolipomojen" välillä (nokittelua, jonka monet ottavat aivan liian vakavasti), niin ymmärrän kyllä sinänsä tuon exclusive-pointin.
Sony panostaa juuri nyt enemmän "omiin" studioihin ja uusiin IP:hin, kun MS luottaa vieläkin aika paljon "3rd party" julkaisijoihin ja jatko-osiin. Toki MS:lla on killeri IP:itä jo ihan omasta takaa (mm. joku Halo), mutta totuus on se, että mm. Gears (Epic), Mass Effect (BioWare), Left 4 Dead (Valve) ja Splinter Cell: Conviction (Ubisoft Montreal) voidaan jatkossa julkaista myös ihan PS3:lle (ja kuka tietää, ehkä osa on ns. timed exclusive). MS vain maksaa yksinoikeudesta tietyn summan, sillä en usko että yksinoikeudet ilmaiseksi tippuvat.
Vaikka MS:n line-up tälle vuodelle vaikuttaa hyvältä näin pelaajan näkökulmasta (uusi Halo, Crackdown, Fable, Splinter Cell..) niin hiukan riskittömältä se tähän mennessä vaikuttaa. On hiukan ironista, että MS:n kovin tuleva, UUSI IP on eräs Alan Wake - peli jota on tehty jo lähes 6 vuotta.
Sony on kuitenkin puskenut markkinoille aika hyviä uusia IP:itä viime vuosina (Infamous, Heavy Rain, LittleBigPlanet...) + jatko-osat suosittuihin peleihin.
Mielestäni molemmilla on siis hiukan eri strategia ja lähestymistapa. Molemmat puskevat todella kovaa laatua ulos, mutta tällä hetkellä mielestäni Sony panostaa asteen enemmän uusien IP:den julkaisuun (ainakin 2009 ja vuosi 2010 tähän mennessä).
Itse pelaan tasapainoisesti sekä jatko-osia että uusia pelejä (jatko-osat eivät haittaa mua pätkääkään), mutta pidän siitä että Sony uskaltaa myös ottaa riskejä. Totuus on se, että pelimaailma tarvitsee Heavy Rainin tapaisia "uudenlaisia" pelejä ainaisten shootereiden ja muiden rinnalle. Toki kaikki eivät halua, mutta eihän kaikkia pelejä tarvitse pelata kuitenkaan..
Eli live - and let live. Tällä hetkellä pelaajilla on kissanpäivät. Kaikkea kovaa ei oikein edes ehdi pelata..