Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Vastaus: Konsolirallipelit

Pakko ottaa tähän kantaa kun pisti silmään :) Ei Dirt Rallysta kannate mitään oikeaa simua odottaa, enemmänkin Dirt Rally on semmonen puolisimu, jos tämmöistä sanaa voi käyttää. Pitoa on aikalailla kaikissa autoissa aivan liikaa, varsinkin nelivedoissa. FFB on TODELLA huonoa jos verrataan esim. Vanhaan RBR:ään tai vaikkapa Assetto Corsaan. Itse tulee simuja aika paljon ajettua, eikä Dirt Rally ole saanut peliaikaa moneen kuukauteen, modattu RBR vie noin 6-0. Lisäksi kaikki codemastersin sähläykset pelin kehittämisen kanssa ovat saaneet ainakin minut menettämään uskon siihen ihan täysin. Ovat esimerkiksi ffb:tä päivitelleet jo kahdesti ilman isompaa kehitystä.

Tällä hetkellä jos pitäisi valita, valitsisin konsoleille peliksi wrc4:n dirtin sijaan jos se olisi jo julkaistu, ihan jo wrc:n onnistuneen verkkopelin takia. Toki Dirt Rally on edelleen Early Acces vaiheessa että voihan sieltä kunnon verkkopelikin tulla sitten konsoleille viimeistään, mutta itse en ainakaan siihen luota kun on codemastersin tekeleestä kyse. Tällä hetkellä, omasta mielestäni, Dirt Rally ratsastaa vain ja ainoastaan grafiikoilla.

Nyt kyllä täytyy olla itse täysin eri mieltä. Ehkä se ei täysi simu ole, mutta FFB on mielestäni aivan loistava, ainakin Logitech G27:lla. Netistä voi myös katsoa ja säätää FFB:tä, niillä mielestäni se saadaan toimimaan hienosti. Itsellä on myös modattu RBR, ja mielestäni ei sekään täysi simu ole. Kun Dirtissä saattaa olla liikaa pitoa, ei RBR:ssäkään mielestäni sen parempi ajettavuus ole (pitää myös muistaa, että Dirttiäkin voi modata). En myöskään usko, että oikeasti kukaan on sitä mieltä, että Codemasters on sählännyt kehityksen kanssa. Peli on mennyt selvästi eteenpäin ja mielestäni siitä on muotoutumassa yksi kaikkien aikojen parhaista rallipeleistä.

WRC 4:ään en tätä peliä edes vertaisi, WRC:ssä tuntuma on aivan liian epärealistinen ja oikeaa tuntumaa tiehen ei ole. Verkkopelissä tällä hetkellä WRC on toki parempi. Mielestäni Dirtti ei missään nimessä ole loistava vain grafiikoissa, vaan auton tuntuma tiehen ja kontrolli on ylivertaisen loistavaa. Toki jokaisella on ja saa olla oma mielipide, mutta tämä vain pisti silmään.
 
Noniin, nyt on WRC 5:sta pari tuntia takana ja en voi sanoin kuvailla miten yllättynyt olen. Positiivisesti siis. Pelissä on niin paljon hyvää, etten varmaan muista kaikkea edes sanoa.
Minun vertailupohja käy nyt nimenomaan konsolien rallipeleihin, eli dirtit ja aikaisemmat WRC:t.

Jospa teen pienen plusmiinus kattauksen helpottamaan kaikkia.

+ Ajotuntuma, yllätyin täysin. Joutuu jarruttamaan ihan oikeasti, eikä peräluistossa mennä kokoajan. Joudun nyt pelaa pädillä, mutta ai että ku saan käyttää rattia tän kanssa, tulen tykkäämään kovin!
+ Vauriomallinnus, en ois uskonut! Pieni lipsahdus ja kisa saattaa olla siinä. En 2h aikana päässy kuin kerran ek:n loppuun ehjällä autolla. Kartturin äänikin katoaa todella herkästi ja kun moottori laukeaa, auto kulkee 40:iä, eli mielummin keskeyttää. Ajoin Ruotsissa pieneen kuoppaan jota ei edes hyppynä varoitettu, vaan kartturi sanoi "bumbs" ja en hiljentänyt. Pohja maahan ja moottori laukesi siitä!
+ Auton korjaus. Auto hajoaa niin herkästi, ettei oikeasti saa kuntoon huollossa varmaan ikinä. Joutuu todella nätisti ajamaan. Myös renkaat kuluu ja niiden vaihto vie huoltoaikaa.
+ Pelin asennus, toimii kuten F1 2015, eli yksittäiset maat latautuu pikkuhiljaa, joten ei tarvi koko latausaikaa pelailla samaa ek:ta.
+ Latausajat. Ei ehkä nopeimmat maailmassa, mut milestonen jälkeen..
+ Valikot, kaikki toimii loistavasti, etenkin auton säätö jne on hienosti toteutettu.
+ Säännöt. Jos keskeytät, voit jatkaa superrallisäännöllä seuraavana päivänä ja napata pisteet esim power stagelta.
+ Rallikoulu, vaikka itse en halua ajaa tälläisiä, on se kiva että sellainen on mukana.
+ Säädöt, kuvakulmia saa säädettyä, eli miten kaukana esim ohjaamossa ollaan. Myös esim voi säätää, että miten kauas radalta voi mennä ennen respawnia.
+ Urassa ei restartata, ei käytetä flashbackiä tms. Se on yhdestä poikki tyylillä ja se jos mikä saa tuon vauriomallinnuksen kanssa ajamaan nätisti!
+ Säätilat ja kellonajat. Voi säätää yksittäiselle ek:lle vuorokaudenajan ja esim vesisateen tai auringonpaisteen, ne tuo kivasti vaihtelua, vaikka yöajoa vihaankin.
+- Penaltyt. Tietyissä paikoissa oikaisusta lätkäistään suoraan 30sek aikasakko. Se on sinällään hyvä ja estää oikoreittien etsimisen. Toisaalta osa paikoista oli sellaisia, että vain ajautui pitkäksi ja se tuli heti.
+- EK:t. Paikoitellen todella leveät, toisaalta joissain paikoissa kivan kapeat. Onneksi monessa leveässä kohdassa on vain yksi reitti josta pääsee nopeasti. Esim Ruotsissa uppoaa lumeen ja vauhti hyytyy pahasti.
- Grafiikat, kai se näin kuuluu sanoa? Mun peli-intoa se ei syö. Ajaa asiansa hyvinkin.
- Äänet. Ne on oikeasti aika typerät. Automaatilla ja pädillä ajaessa en nyt niin välitä, mutta tästä kun siirryn rattiin, niin eihän sen perusteella tiedä koska edes vaihtaa. Sama ujellus käy kokoajan.
- Ajelin yksittäisiä EK:ta ja kun peli latautui, alotin uran. Eka Rallikoulu sääti uusiksi mun asetukset vaikeustasosta, ajomallista jne. Jouduin päävalikosta käydä laittaa customit takas päälle. Noh, pieni miinus vain tämä.
- Väliajat, väliaikoja ei näe ollenkaan EK aikana, pelkkä vihreä palkki edistymisessä. Muutenkin tuntuu et peli generoi tulokset vain jotenkin. Ajoin saman EK kahteen kertaa. Yli 6 sek ero mun ajassa, mutta voitin molemmilla kerroilla. 0.2 ja 0,6sekunnilla.


Kyllähän kaiken kaikkiaan ensimaistiaiset jätti olon, että pitkästä aikaa joku peli pääsee iskemään kulman takaa todella lujaa. Viikon katsonut streamejä, ja silmin odotin todella keskinkertaista räpellystö, mutta tämähän on oikeasti aivan mielettömän hyvä, vaikka on vasta ensimmäinen WRC tältä porukalta. Tässähän on potentiaalia tulevaisuudessa todella paljon

Edit: kaksi rallia uralla -> kaksi keskeytystä. Portugalissa pääsin juuri vauhtiin ja luulin tulevani 4:n EK:n maaliin, mutta edessä olikin risteys vielä. Jarrut pohjassa heinäpaalia tms päin ja auto jäi siihen..
 
http://youtu.be/nsDBOLr32Bc
Tässä hieman videota. Aluksi kolme keskeytystä ja loppuun yks edes jotenkin onnistunut EK.

Sen tässä jo huomasin, että milestonen tyyliin tehty EK:t, eli niitä on yhdistelty. En tosin tiedä miten toi menee kun yksittäisessä EK:ssa on 5 EK:ta, pelissä on 65 EK:ta ja 13 rallia. Mut urassa ainakin kisassa on 5 EK:ta, plus power stage, et ajetaanko siinä yks sit vaa uusiksi.
Edit: pari videota lisää:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsolirallipelit

Nyt kyllä täytyy olla itse täysin eri mieltä. Ehkä se ei täysi simu ole, mutta FFB on mielestäni aivan loistava, ainakin Logitech G27:lla. Netistä voi myös katsoa ja säätää FFB:tä, niillä mielestäni se saadaan toimimaan hienosti. Itsellä on myös modattu RBR, ja mielestäni ei sekään täysi simu ole. Kun Dirtissä saattaa olla liikaa pitoa, ei RBR:ssäkään mielestäni sen parempi ajettavuus ole (pitää myös muistaa, että Dirttiäkin voi modata). En myöskään usko, että oikeasti kukaan on sitä mieltä, että Codemasters on sählännyt kehityksen kanssa. Peli on mennyt selvästi eteenpäin ja mielestäni siitä on muotoutumassa yksi kaikkien aikojen parhaista rallipeleistä.

WRC 4:ään en tätä peliä edes vertaisi, WRC:ssä tuntuma on aivan liian epärealistinen ja oikeaa tuntumaa tiehen ei ole. Verkkopelissä tällä hetkellä WRC on toki parempi. Mielestäni Dirtti ei missään nimessä ole loistava vain grafiikoissa, vaan auton tuntuma tiehen ja kontrolli on ylivertaisen loistavaa. Toki jokaisella on ja saa olla oma mielipide, mutta tämä vain pisti silmään.
Joo mielipiteitä monenlaisia. WRC:hen ei toki voi ajettavuutta verrata, Dirt Rally yrittää olla simu mutta WRC on ihan aito arcade, ja hyvä sellainen. Monenlaisia mielipiteitä olen lukenut, mutta taidat olla ensimmäinen jonka mielestä auton tuntuma tiehen ja kontrolli on ylivertaisen hyvää, itselleni se ei ole lähelläkään RBR tasoa. Ennen ensimmäistä päivitystä oli ajettavuus sillä tasolla että sillä pystyi ajamaan ja silloin tuli jonkun verran ajettuakkin, mutta ei se ollut missään kohin niin nautittavaa kuin esim. RBR. Dirtissä on tällä hetkellä paljon ongelmia rattien kanssa ylipäätäänsä, harvalla toimii joka asia kuten pitää, esim. Itse joudun ennen jokaista ajokertaa asentaa ajurit uusiksi jotta toimii.

Millä tavalla Dirttiä voi modata? Erikoiskokeita ei voi tehdä itse, autoja ei voi tehdä, suomenkielisiä nuotteja ei voi tehdä.. Ja Codemastersin kehittämisestä voi olla montaa mieltä, itselleni on jäänyt se kuva että tosissaan ei olla simua tekemässä vaan rahastus edellä mennään, mikä on toki ihan ymmärrettävää kun voittoa tavoitteleva yritys on. Tosin itse uskon että kunnon simullekkin olisi kysyntää. Yks kaikkien aikojen peleistä voi toki tulla, kun hyviä rallipelejä ei ole tehty aikaisemmin kuin yksi, jos ei lasketa hyviä arcade pelejä.
Mutta jokainen saa olla omaa mieltään, niin sen pitää mennäkkin :)
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Omena: Onko tuntuma samanlainen kuin WRC4 ? vai parempi ? Ite tykkäsin WRC4 ja tulikin tahkottua todella paljon.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Omena: Onko tuntuma samanlainen kuin WRC4 ? vai parempi ? Ite tykkäsin WRC4 ja tulikin tahkottua todella paljon.

Raskaampi, mutta mielestäni paljon parempi. Toki ajoin hyvin vähän pädillä wrc4:sta, mutta mielestäni ajotuntuma on paljon parempi kuin WRC4:ssa ja uskallan melkein sanoa, että ratillakin tulee olemaan parempi.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

On kyllä hauskaa! Ja haastavaa! Nyt on rallin tuntua. Kiva kun ajoin Meksikossa jyrkänteeltä alas, niin auto jäi sinne jumiin ja vaikka miten yritin kaasutella sieltä pois niin ainoa vaihtoehto oli keskeyttää.. Näin sen pitääkin olla.
Harmi kun ei ollu katsojia työntämässä autoa pois! :p
 
Vastaus: Konsolirallipelit

On kyllä hauskaa! Ja haastavaa! Nyt on rallin tuntua.
Kyllä. Eka kausi uraa takana. Vain kerran pääsin maaliin, Espanjassa. Sija 4+power stagen voitto.

Tämän lisäksi yhdessä rallissa power stagen voitti ja kerran kolmas. Mut kaikissa kisoissa, paitsi Espanjassa olin viimeinen, koska olin powereillakin vain superrallisäännön turvin mukana. Vauhtia on, mutta pienikin lipsahdus ja heti keskeytys. :D

No, tarjolle tuli sopparit vain samoista jwrc talleista kuin uran alussakin, niin oikeasti täytyy pärjätä jos meinaa edetä. Noh, 2-3 viimeisessä rallissa pääsin etuvetoisen makuun vasta et ehkä tää tästä. Huomenna jatketaan harjoituksia.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Nyt on vissii kyse siitä WRC pelistä kun SL Evo tulee vasta ens vuoden puolella :)
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Juurikin näin. Nyt alko pelottaa et onko Loeb päässy yhtään milestonen ongelmista eroon, nimittäin WRC yllätti niin pahasti edukseen.


Okei tässä vaan suunnittelen että se on joko rallipeli Eli tämä tai NFS jonka jouluksi ostan :) pitää vähän lueskella kumpaan päädyn...

Peleinä ne on ihan erilaisia kai sieltä jokunen Suomenkielinen arvostelu kummastakin tulee. Project CARSsia varten ostin ratin PS4:lle niin menee siihe samaa :) mikäli Ralliin päädyn
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Ite myös ostin ja tyypit just ajettu. Heleskutin hyvältä tuntui ja kyllä tällä pelillä jo rallihimot saa tyytydettyä.
Huomenna ajohommat jatkuu.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Vähän samanlaine käry tästä pelistä kuin omenaraadollaki on että ek ajat generoituvat vasta ihan lopussa omaan aikaasi nähden ihan sama miten huonosti olet ajanut. Sellaisenkin huomion tein että kun on säätänyt sen respawnin siten että saa mennä vähän kauemmaksi tiestä niin silti tuntuu että heti kun leikkaat jostain tietystä kohtaa vähän rankemmin niin se heittää sinut takaisin tielle ja jos ajat lujaa vauhtia ulos niin heittää takaisin reitille ennen kuin ehtii osua mihinkään puihin. Ja onhan siellä vielä pätkillä vähän hiomista näissä bugeissa, mutta kaikesta negatiivisesta palautteesta (joka oli sekavasti ilmaistu) huolimatta, peli on erittäin hyvää ralliviihdettä odotellessa loeb rallya ja mahdollisesti dirttiä konsoleille. (y)
 
Vastaus: Konsolirallipelit

- Väliajat, väliaikoja ei näe ollenkaan EK aikana
Tämä on varmaan otettu suoraan FIA:n sääntökirjasta, koska nykyään ei saa kuskeja informoida muitten ajoista. Peliin olis tietysti voinut tuoda vaihtoehdon että haluaako nähdä vai ei.
 
Ylös Bottom