Noniin, nyt on WRC 5:sta pari tuntia takana ja en voi sanoin kuvailla miten yllättynyt olen. Positiivisesti siis. Pelissä on niin paljon hyvää, etten varmaan muista kaikkea edes sanoa.
Minun vertailupohja käy nyt nimenomaan konsolien rallipeleihin, eli dirtit ja aikaisemmat WRC:t.
Jospa teen pienen plusmiinus kattauksen helpottamaan kaikkia.
+ Ajotuntuma, yllätyin täysin. Joutuu jarruttamaan ihan oikeasti, eikä peräluistossa mennä kokoajan. Joudun nyt pelaa pädillä, mutta ai että ku saan käyttää rattia tän kanssa, tulen tykkäämään kovin!
+ Vauriomallinnus, en ois uskonut! Pieni lipsahdus ja kisa saattaa olla siinä. En 2h aikana päässy kuin kerran ek:n loppuun ehjällä autolla. Kartturin äänikin katoaa todella herkästi ja kun moottori laukeaa, auto kulkee 40:iä, eli mielummin keskeyttää. Ajoin Ruotsissa pieneen kuoppaan jota ei edes hyppynä varoitettu, vaan kartturi sanoi "bumbs" ja en hiljentänyt. Pohja maahan ja moottori laukesi siitä!
+ Auton korjaus. Auto hajoaa niin herkästi, ettei oikeasti saa kuntoon huollossa varmaan ikinä. Joutuu todella nätisti ajamaan. Myös renkaat kuluu ja niiden vaihto vie huoltoaikaa.
+ Pelin asennus, toimii kuten F1 2015, eli yksittäiset maat latautuu pikkuhiljaa, joten ei tarvi koko latausaikaa pelailla samaa ek:ta.
+ Latausajat. Ei ehkä nopeimmat maailmassa, mut milestonen jälkeen..
+ Valikot, kaikki toimii loistavasti, etenkin auton säätö jne on hienosti toteutettu.
+ Säännöt. Jos keskeytät, voit jatkaa superrallisäännöllä seuraavana päivänä ja napata pisteet esim power stagelta.
+ Rallikoulu, vaikka itse en halua ajaa tälläisiä, on se kiva että sellainen on mukana.
+ Säädöt, kuvakulmia saa säädettyä, eli miten kaukana esim ohjaamossa ollaan. Myös esim voi säätää, että miten kauas radalta voi mennä ennen respawnia.
+ Urassa ei restartata, ei käytetä flashbackiä tms. Se on yhdestä poikki tyylillä ja se jos mikä saa tuon vauriomallinnuksen kanssa ajamaan nätisti!
+ Säätilat ja kellonajat. Voi säätää yksittäiselle ek:lle vuorokaudenajan ja esim vesisateen tai auringonpaisteen, ne tuo kivasti vaihtelua, vaikka yöajoa vihaankin.
+- Penaltyt. Tietyissä paikoissa oikaisusta lätkäistään suoraan 30sek aikasakko. Se on sinällään hyvä ja estää oikoreittien etsimisen. Toisaalta osa paikoista oli sellaisia, että vain ajautui pitkäksi ja se tuli heti.
+- EK:t. Paikoitellen todella leveät, toisaalta joissain paikoissa kivan kapeat. Onneksi monessa leveässä kohdassa on vain yksi reitti josta pääsee nopeasti. Esim Ruotsissa uppoaa lumeen ja vauhti hyytyy pahasti.
- Grafiikat, kai se näin kuuluu sanoa? Mun peli-intoa se ei syö. Ajaa asiansa hyvinkin.
- Äänet. Ne on oikeasti aika typerät. Automaatilla ja pädillä ajaessa en nyt niin välitä, mutta tästä kun siirryn rattiin, niin eihän sen perusteella tiedä koska edes vaihtaa. Sama ujellus käy kokoajan.
- Ajelin yksittäisiä EK:ta ja kun peli latautui, alotin uran. Eka Rallikoulu sääti uusiksi mun asetukset vaikeustasosta, ajomallista jne. Jouduin päävalikosta käydä laittaa customit takas päälle. Noh, pieni miinus vain tämä.
- Väliajat, väliaikoja ei näe ollenkaan EK aikana, pelkkä vihreä palkki edistymisessä. Muutenkin tuntuu et peli generoi tulokset vain jotenkin. Ajoin saman EK kahteen kertaa. Yli 6 sek ero mun ajassa, mutta voitin molemmilla kerroilla. 0.2 ja 0,6sekunnilla.
Kyllähän kaiken kaikkiaan ensimaistiaiset jätti olon, että pitkästä aikaa joku peli pääsee iskemään kulman takaa todella lujaa. Viikon katsonut streamejä, ja silmin odotin todella keskinkertaista räpellystö, mutta tämähän on oikeasti aivan mielettömän hyvä, vaikka on vasta ensimmäinen WRC tältä porukalta. Tässähän on potentiaalia tulevaisuudessa todella paljon
Edit: kaksi rallia uralla -> kaksi keskeytystä. Portugalissa pääsin juuri vauhtiin ja luulin tulevani 4:n EK:n maaliin, mutta edessä olikin risteys vielä. Jarrut pohjassa heinäpaalia tms päin ja auto jäi siihen..