Tuben aloittamassa
viestiketjussa kysellään menneen sukupolven hienoimpia hetkiä, mutta mikä niistä kaikista hienoja hetkiä omanneista peleistä oli lopulta kokonaisuutena se kaikkein paras? Hyvän aikaa on jo ollut mielessä tällaisen perinteisen listaus-topicin tekeminen näinkin harvinaislaatuisen tapahtuman kuin konsolisukupolven vaihtumisen kunniaksi, mutta jo vähän unohtumaan päässyt juttu tuli taas mieleen kiitos MoonTV:n Gamerin ensimmäisen Top 10 -jakson. Kyllä nyt konsolipelifoorumilla tällainen topic kuuluu olla.
Tarkoituksena on siis listata ihan oman mielen mukaan jonkinlaisine perusteluineen kymmenen, viisi tai vaikka vain kolme parasta menneen sukupolven peliä Xbox 360-, PS3- ja Wii-alustoilta. Aivan oman mielensä mukaan saa myös päättää, laittaako mukaan useampia nimikkeitä samasta pelisarjasta. Lisäksi listoihin voi laittaa vaikka omasta mielestä suurimman pettymyksen, yksinkertaisesti paskimman pelin tai onnistuneimman DLC:n.
...........
Itse pelasin menneen sukupolven pelejä kunnolla vain Xbox 360:llä, joten listalleni ei kahden muun konsolin yksinoikeuksilla ollut mahdollisuutta päästä. Lisäksi otin listalleni vain yhden osan pelisarjaa kohden. Kovasti yritin Top 10 -listaa tehdä, mutta lopulta sieltä erottuivat selvästi edukseen ja helposti järjestettäviksi vain nämä kuusi.
1.
Mass Effect 3
Sukupolven paras peli ja samalla sukupolven parhaan pelisarjan päätös, josta en moitteen sijaa löytänyt sitten sitä varsinaista loppua lukuun ottamatta, jota kuitenkin myöhemmin hieman paikkailtiin. Pelisarjana Mass Effect oli aika ennnennäkemätöntä, ja oman Shepardin ja tämän ja miehistön välisten suhteiden rakentaminen ensimmäisestä osasta kolmanteen sai tarinan ja hahmot tuntumaan läheisemmiltä kuin missään muussa sarjassa, vastaavaa eivät muut pelit ole tarjonneet. Kaksi aiempaakin osaa luonnollisesti ansaitsisivat paikkansa listalla, jos listaisin pelisarjoista useampiakin osia.
2.
Final Fantasy XIII
Pelisarja koki tämän osan myötä oikein onnistuneen modernisoinnin. Peli tuntui nykyaikaiselta, mutta ei sillä hinnalla, etteikö sitä enää tunnistaisi sarjansa osaksi. Edeltänyt XII ei itselleni maistunut sitten yhtään, mutta kolmentoista uusi taitelusysteemi, maailma ja hahmot toimivat erittäin hyvin ja saivat pidettyä mielenkiintoa yllä. Tuttuun tapaan ulkoasultaan peli oli myös erittäin hieno ja soundtrack mieleenpainuva. Jälkimmäisen osalta tosin laitettiin jatko-osassa vielä paremmaksi, ja XIII-2:ssa, joka rajoittamattomalle listalleni myös pääsisi, olikin sukupolven paras ja myös varsin rohkea soundtrack, ja musiikin käyttö pelissä ylipäätänsäkin oli esimerkillistä. Kuten Mass Effectien kohdallakin, niin paljon on tullut näihinkin kahteen peliin liittyvää pelin ulkopuolista materaalia katseltua ja luettua varsinaisen pelaamisen jälkeen, mikä on aina poikkeuksellisen hyvän pelin merkki. Lisäksi tämän XIII-sarjan ansiosta tämän menneenkin sukupolven osalta on vielä jotain odoteltavaa helmikuussa julkaistavan Lightning Returnsin myötä.
3.
Grand Theft Auto V
No tämähän nyt ei juuri esittelyjä tai perusteluja edes kaipaa. Jälleen kerran omassa luokassaan oleva nykyajan avoin maailma, jonka huikeutta rajoittivat vain vanhentuneiden konsoleiden tekniset rajoitukset. Niistäkin huolimatta Rockstar sai aikaan paikoitellen suorastaan hämmästyttävän hienoa jälkeä. Ajoittain sellaista, jonka ei olisi uskonut vanhoilla konsoleilla olevan edes mahdollista. Ei toki sovi unohtaa myös ehdottomasti sijoituksen listalla ilman pelisarjarajoituksia ansaitsevaa GTA IV:tä, joka tarinansa osalta oli kokonaisuutena V:tä mielenkiintoisempi. Viidennen osan monipuolisemmat ja viihdyttävämmät tehtävät, jo mainittu pelimaailma ulkoasuineen ja parannukset pelimekaniikassa nostavat sen kuitenkin neljännen osan edelle. Tärkeä osa pelisarjaa ovat myös tietysti oikeita esikuviaan parodioivat tuotemerkit, tv-ohjelmat, radio-ohjelmat ja hahmot, jotka antavat enemmän tai vähemmän piilotettua kritiikkiä milloin millekin taholle. Valitettavasti vain viidennen osan moninpelin osalta mentiin toteutuksessa metsään monelta osalta, eikä niiltä osin ole näillä näkymin muutoksia tulossa.
4.
The Elder Scrolls V: Skyrim
Neuraalilla listalla olisi pakko lukuisista ja vakavistakin bugeista rangaista, mutta oma kokemukseni pelin parissa meni yhtä melkein tallennuksen pilannutta bugia lukuun ottamatta kohtuullisen kivuttomasti läpi, joten tämä on nyt tällä listalla tässä.
Parhaat avoimet maailmat löytyivät pelisarjojen pääsarjojen viidensistä osista, sillä se onnistuin avoin historiallinen/fantasiamaailma löytyy tästä teoksesta. Pohjoinen ja kylmä Skyrim oli tunnelmallinen paikka oli sitten seikkailemassa keskellä havumetsää tai etsimässä tehtäviä kaupungin majatalon lämmössä. Mielenkiintoista tekemistä ja tutkittavaa oli peli täynnä, eikä mitään ollut pakko tehdä. Lohikäärmeet välillä ärsyttivät ja taistelut kävivät joskus tylsiksi, mutta kokonaisuus oli mieleenpainuva. Sarjasta nähtiin toki myös Oblivion tämän sukupolven alkupuolella, mutta vaikka senkin seurassa tuli viihdyttäviä hetkiä koettua, ei Skyrimia ja sitä vertaillessa ollut epäilystäkään siitä, kumpi oli parempi.
5.
Dragon Age: Origins
Vähän niin kuin Mass Effect, mutta fantasiaympäristössä, eikä toki ihan missä tahansa, vaan varsin mielenkiintoisessa. Maailman historiaan tutustui mielellään, taistelumekaniikka toimi ja pelaajan joukkoihin liittyi tarinan aikana varsin mielenkiintoisia hahmoja. Oman hahmonsakin sai valita useammasta eri rodusta ja taustasta, mikä toki näkyvimmin tuli esiin vain aloitustehtävissä. Ulkoisesti rumahan tämä peli oli, eikä päähenkilöllä ollut edes ääntä, mutta kaiken muun huomioiden ne olivat anteeksi annettavia heikkouksia. Vituttamaan jäi kyllä bugi, joka esti saamasta "käy kaikissa paikoissa"-saavutusta. Samanlaista henkilökohtaista kokemusta sen toisen BioWaren sarjan kanssa tästä ei myöskään tullut, kun pelihahmokin vaihtui osittain syystäkin haukuttussa toisessa osassa, joka kyllä itselleni maistui oikein hyvin. Kakkososa tuli jopa pelattua läpi kahteen otteeseen, mikä on itelleni todella harvinaista.
6.
Saints Row 2
Missä pelissä on vain kirkkaan vihreään puvuntakkiin pukeutunut ylipainoinen mummo katana kädessään surffaamassa violetiksi tuunatun paloauton katolla moottoritiellä? Ei peli siinä vaiheessa enää voi olla huono. Hahmosta sai vaikka minkä näköisen, tehtävät ja sivuaktiviteetit olivat hauskoja ja kaiken pystyi tekemään co-opissa kaverin kanssa. Tämä oli myös peli, jonka pelasin konsolisukupolven aikana useimmiten, eli kolme ja puoli kertaa, läpi, ja juuri koskaanhan en pelejä pelaa läpi edes kahteen kertaan. Paljon käytössä oli myös niinkin yksinkertainen ominaisuus kuin mahdollisuus katsoa välivideoita uudestaan. Uudestaan katsotuissa välivideoissa pelihahmo näytti siltä kuin se nykyajassa näytti, joten hupia riitti välivideoita katsoessa milloin minkäkin näköisen hahmon kanssa. Ensimmäistä sarjan osaa en pelannut, mutta kakkonen olikin siitä kuulopuheiden perusteella vain parannusta pitkälti kaikin osin. Toisiksi parhaaksi sarjan peliksi nostan helposti tuoreimman neljännen osan, joka tarjosi poikkeuksellisen hauskaa pelattavaa ja onnistunutta huumoria.
Siinähän niitä oli, ja perustelutekstiä monta kertaa enemmän kuin ketään kiinnostaa lukea.
Lisäksi:
Paras DLC:
Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony
Toi peliin sitä, mitä monet siihen kaipasivat, eli hauskempia ja älyttömämpiä tehtäviä. Sisältöä oli reilusti, ja kaikkeen oli panostettu kunnolla. Ihan hauskat hahmot ja muutamat uudet osuvat biisivalinnat viimeistelivät sen, että tämän myötä GTA IV sai arvoisensa lopetuksen.
"Ihan kiva"-palkinto:
Ubisoft
Vaikka kova on ollut yritys, niin ainutkaan tältä talolta pelaamani peli ei ole vielä päässyt parhaaseen A-luokkaan omilla listoillani, vaan ne ovat olleet keskimäärin "ihan kivoja". Vähintäänkin se jokin niistä peleistä tuntuu aina puuttuvan, ja välillä tuntuu, että siellä vain ei yksinkertaisesti intohimo työhön tai vaihtoehtoisesti taidot riitä. No, ehkäpä sitten Watch Dogs yllättää!
edit: Mainitaan vielä
Blur, joka erikoismainintansa ansaitsee.
Tuntematon ja pienelle huomiolle jäänyt peli, joka kuitenkin oli sukupolven parhaimpia moninpelikokemuksia. Ainoa moninpeli, jossa jaksoin hankkia maksimitason kaksi kertaa, joka oli mahdollsita suurelle yleisölle CoDeista tutun "prestige"-ominaisuuden ansiosta. Vauhtia oli vaikka muille jakaa ja jatkuvasti piti väistöliikkeeseen valmistautuneena katsoa niin eteensä kuin taaksensakin samalla yrittäen tuhota toisten pelaajian autoja ja olla maalissa ensimmäisenä. Demolition Derby -pelimuoto tarjosi myös aikamoista kaaosta. Lisäpisteet pelille tulevat vielä sen visuaalisesta tyylistä lähtien ulkoasusta ja aseiden animaatioista aina valikoihin ja kilpailun loputtua näytettävään kunniataulokkoon saakka.