No jospa minä aloitan, joku muu jatkakoon muista komponenteista. Saadaan tästäkin miniFAQ.
Kaiuttimet ja kuunteluolosuhteet, äänentoiston tärkeimmät tekijät
No äänentoisto on loppujen lopuksi kiinni
kajareista, niiden oikeasti sijoittelusta ja huoneen akustiikasta. Eli pieneen (20 neliöö) huoneeseen ei kannata mitään jättikajareita hankkia, varsinkaan jos niitä ei voi sijoittaa vähintään 50 cm etäisyydelle sivu- ja takaseinistä (eli nurkista).
Eli pienet, tommoset alle 20 litran pikkukaiuttimet alle 350,- euroa käyvät hyvin hyvin pääkaiuttimiksi (eli vasen ja oikea kanava). Kannattaa lukea testejä esim. hifilehdestä. Ne ovat myös helppo sijoitta hyllylle tms. kun eivät paina paljoa. Esim. Wharfedalen 7.2 Anniversaryja olen suositellut useammalle kaverille, siinä on mainiot pienen huoneen kajarit.
Kaiuttimia hankkiessa kannattaa myös varmistaa:
- Että samalta valmistajalta saa
magneettisuojatun keskikaiuttimen samaa sarjaa. Keskikaiutin kun pitää olla kotiteatterissa ehdottomasti samoista elementeistä väsätty kun pääkaiuttimetkin. Se on helpoin ja halvin tapa välttyä soundivirheiltä monikanavatoistossa.
- Että pienetkin kaiuttimet toistavat tuonne 60 Hz tuntumaan, mieluusti sen alle. Silloin bassotoistoa on helppo parannella subwooferilla myöhemmin. Jos subwoorilla joutuu toistamaan yli 60 Hz bassoja, alkaa sen sijainti "kuulua". Eli jos subbari on jossain nurkassa, kuuluu yhtäkkiä möreä puhe sieltä, eikä tv:n suunnasta!
- Takakaiuttimista ei kannata aluksi huolehtia. Pienet ja huomaamattomat löytyvät yleensä jokaisen tunnetun kaiutinvalmistajan valikoimasta. Niidenkin sijoittuelussa kannattaa olla tarkkana, itse en esim. tykkää suunnata takakaiuttimia suoraan katselupaikalle, vaan ne säteilevät ääntä "jonnekin taakse"...
- Että kaiuttimien soundi vastaa omaa makua. Tämä onkin visainen juttu, koska jos on kuunnellut vain surkeilla vehkeillä, ei yleensä erota edes hyvää ääntä huonosta, saatikka hyvää toisesta vielä paremmasta
Eli koekuuntelu kaupassa, kotona tai jonkun kaverin hyvillä vehkeillä omilla suosikkilevyillä on ehdoton juttu. (Money For Nothingin alkurummut on sitten kielletty monissa kaupoissa
!)
Kaiuttimet pitää saada myös
sopivalle korkeudelle, eli diskantti n. korvan korkeudelle, kun istuu kuuntelupaikalla. Ja kuuntelupaikka tietysti kajareiden välissä, ei korva kiinni vasemmassa kajarissa tms. peeloasennuksia
Kauttimia on myös hyvä hieman suunnata kuuntelupaikkaa kohti, sopiva kohta löytyy kokeilemalla. Myös keskikauittimen sijoituksessa kannattaa olla tarkkana, koska leffoissa suurin osa äänistä kuuluu keskeltä. Liian ylhäällä/alhaalla/sivussa oleva kaiutin saa Keanun puheen kuulumaan "maan alta" tai väärästä suunnasta.
Akustiikkaa voi lähteä parantamaan vähentämäläl huoneen kaikua. Eli kirjahyllyt täynnä kirjoja, paksut matot, sohvat, sängyt, paksut/pitkät verhot ja seinäryijyt auttavat alkuun. Akustiikkalevyistä ei juuri ole hyötyä sellaisenaan, vaan esim. seinän kokoinen kirjahylly täynnä kirjoja on parempi ratkaisu. Akustiikka ym. erikoismateriaalia kannattaa käyttää esim. resonaattoreiden valmistamiseen, joista on ollut paljon juttua
Hifi-lehdessä ja sfnettin audio+video-ryhmissä. Kannattaa käyttää Googlen
groups-hakua, koska noissa ryhmissä on keskusteltu varmasti kaikki aloittelevaa hifistiä askarruttavat asiat sataan kertaan.
Eli summa summarum: vaikka sinulla olisi sadantonnin vehkeet ja megawatin kamat,
kaiuttimet ja kuunteluolosuhteet ratkaisevat kaiken niin musan kuuntelussa, pelatessa kuin Matrixiakin katsoessa. Parin tonnin (mk) kaiuttimistakin saa yllättävän hyvät soundit, kun seuraa em. vinkkejä. Ja omiin korviin kannattaa opetella luottamaan: kun hyvään äänentoistoon alkaa tottua entisten Anttilakamojen sijaan, oppii nauttimaan hyvästä äänestä ihan eri tavalla.
Minulla on itserakennetut Hifi 12/2 -kaiuttimet. Niiden ääni on mielestäni loistava, enkä ole tuntenut tarvetta vaihtaa niitä mihinkään. Bassotoistoa riittää jonnekin -36Hz tienoille (-6db), joten rakennan varmaan itse myös jonkin
Hifitalon subbarin tai suunnittelen sellaisen itse. Kaupan subbarit ovat kalliita ja eivät toista tuonne 20 Hz saakka, joka oli mielestäni subwoofer-tittelin edellytys.
Update Uudessa Hifi-lehdessä oli testissä minikaiuttimet. Kaikki saivat kolme tähteä, mukana seuraavat mallit: Audio Pro Ego 414, JPW Mini Monitor, Paradigm Atom, Pro-X Pro-BS 11, Tannoy Mercury MX1 ja Wharfedale Diamond 8.1. Noista bassotoisto ulottui alle 60 Hz muissa paitsi JPW:ssä, Paradigmissa ja Wharfedalessa. JPW:ssä ja Audio Prossa oli alakeskialueella korostus, joka tietää kuminaa seinän vieressä.
Tannoyt vaikutti mielenkiintoisimmalta. Kaiutinhankintaa harkitsevan kannattaa käydä lukaisemassa tuo kirjastossa tai marketissa. Tai jopa ostaa lehti. En ala sitä tähän referoimaan.