Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kotiteatteri PS2:n ympärille (mitkä kajarit hankkisin?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peepmaster
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Peepmaster

New Member
Kotiteatteri PS2:n ympärille

Onkos muut kokeillut PS2:ta kunnon kotiteatterikäytössä? Mä nyt olen aloittelemassa tälläistä nyyppä-projektia, jossa kasataan kohtuullisen hyvä kotiteatteri ps2:n toimiessa dvd-soittimena. Lähdetään siitä, että stereoissani ei ole digitaalista sisääntuloa. Ok, RCA-äänikaapelit kiinni stereoiden taakse. Tästä lähdetään. Eli en pyri saamaan DD/DTS-ääniä vielä näin alkuvaiheessa... Tulevaisuudessa olisi tarkoitus hommata AV-Vahvari, jolla minimoidaan liitännät laittamalla vain ps2:n digitaalisesta ulostulosta kaapeli vahvarin etuosaan. Näin peleistä saisi tietenkin moninkertaisen nautinnon nykyisiin teevee-ääniin verrattuna. Kohtuullisen hyvät kajarit hankitaan vanhojen tilalle näin alussa.

Tossa oli mun suunnitelma. Täällä on varmaan muitakin aloittelevia kotiteatteriharrastajia, joten pistäkää tänne viestiä jos olette saaneet samanlaisen kipinän hommaan! (myös kokeneempia, kiitokset muuten Jorelle kaiutinvinkeistä!) :)

No jospa minä aloitan, joku muu jatkakoon muista komponenteista. Saadaan tästäkin miniFAQ.

Kaiuttimet ja kuunteluolosuhteet, äänentoiston tärkeimmät tekijät

No äänentoisto on loppujen lopuksi kiinni kajareista, niiden oikeasti sijoittelusta ja huoneen akustiikasta. Eli pieneen (20 neliöö) huoneeseen ei kannata mitään jättikajareita hankkia, varsinkaan jos niitä ei voi sijoittaa vähintään 50 cm etäisyydelle sivu- ja takaseinistä (eli nurkista).

Eli pienet, tommoset alle 20 litran pikkukaiuttimet alle 350,- euroa käyvät hyvin hyvin pääkaiuttimiksi (eli vasen ja oikea kanava). Kannattaa lukea testejä esim. hifilehdestä. Ne ovat myös helppo sijoitta hyllylle tms. kun eivät paina paljoa. Esim. Wharfedalen 7.2 Anniversaryja olen suositellut useammalle kaverille, siinä on mainiot pienen huoneen kajarit.

Kaiuttimia hankkiessa kannattaa myös varmistaa:

- Että samalta valmistajalta saa magneettisuojatun keskikaiuttimen samaa sarjaa. Keskikaiutin kun pitää olla kotiteatterissa ehdottomasti samoista elementeistä väsätty kun pääkaiuttimetkin. Se on helpoin ja halvin tapa välttyä soundivirheiltä monikanavatoistossa.
- Että pienetkin kaiuttimet toistavat tuonne 60 Hz tuntumaan, mieluusti sen alle. Silloin bassotoistoa on helppo parannella subwooferilla myöhemmin. Jos subwoorilla joutuu toistamaan yli 60 Hz bassoja, alkaa sen sijainti "kuulua". Eli jos subbari on jossain nurkassa, kuuluu yhtäkkiä möreä puhe sieltä, eikä tv:n suunnasta!
- Takakaiuttimista ei kannata aluksi huolehtia. Pienet ja huomaamattomat löytyvät yleensä jokaisen tunnetun kaiutinvalmistajan valikoimasta. Niidenkin sijoittuelussa kannattaa olla tarkkana, itse en esim. tykkää suunnata takakaiuttimia suoraan katselupaikalle, vaan ne säteilevät ääntä "jonnekin taakse"...
- Että kaiuttimien soundi vastaa omaa makua. Tämä onkin visainen juttu, koska jos on kuunnellut vain surkeilla vehkeillä, ei yleensä erota edes hyvää ääntä huonosta, saatikka hyvää toisesta vielä paremmasta :D Eli koekuuntelu kaupassa, kotona tai jonkun kaverin hyvillä vehkeillä omilla suosikkilevyillä on ehdoton juttu. (Money For Nothingin alkurummut on sitten kielletty monissa kaupoissa :) !)

Kaiuttimet pitää saada myös sopivalle korkeudelle, eli diskantti n. korvan korkeudelle, kun istuu kuuntelupaikalla. Ja kuuntelupaikka tietysti kajareiden välissä, ei korva kiinni vasemmassa kajarissa tms. peeloasennuksia :D Kauttimia on myös hyvä hieman suunnata kuuntelupaikkaa kohti, sopiva kohta löytyy kokeilemalla. Myös keskikauittimen sijoituksessa kannattaa olla tarkkana, koska leffoissa suurin osa äänistä kuuluu keskeltä. Liian ylhäällä/alhaalla/sivussa oleva kaiutin saa Keanun puheen kuulumaan "maan alta" tai väärästä suunnasta.

Akustiikkaa voi lähteä parantamaan vähentämäläl huoneen kaikua. Eli kirjahyllyt täynnä kirjoja, paksut matot, sohvat, sängyt, paksut/pitkät verhot ja seinäryijyt auttavat alkuun. Akustiikkalevyistä ei juuri ole hyötyä sellaisenaan, vaan esim. seinän kokoinen kirjahylly täynnä kirjoja on parempi ratkaisu. Akustiikka ym. erikoismateriaalia kannattaa käyttää esim. resonaattoreiden valmistamiseen, joista on ollut paljon juttua Hifi-lehdessä ja sfnettin audio+video-ryhmissä. Kannattaa käyttää Googlen groups-hakua, koska noissa ryhmissä on keskusteltu varmasti kaikki aloittelevaa hifistiä askarruttavat asiat sataan kertaan.

Eli summa summarum: vaikka sinulla olisi sadantonnin vehkeet ja megawatin kamat, kaiuttimet ja kuunteluolosuhteet ratkaisevat kaiken niin musan kuuntelussa, pelatessa kuin Matrixiakin katsoessa. Parin tonnin (mk) kaiuttimistakin saa yllättävän hyvät soundit, kun seuraa em. vinkkejä. Ja omiin korviin kannattaa opetella luottamaan: kun hyvään äänentoistoon alkaa tottua entisten Anttilakamojen sijaan, oppii nauttimaan hyvästä äänestä ihan eri tavalla.

Minulla on itserakennetut Hifi 12/2 -kaiuttimet. Niiden ääni on mielestäni loistava, enkä ole tuntenut tarvetta vaihtaa niitä mihinkään. Bassotoistoa riittää jonnekin -36Hz tienoille (-6db), joten rakennan varmaan itse myös jonkin Hifitalon subbarin tai suunnittelen sellaisen itse. Kaupan subbarit ovat kalliita ja eivät toista tuonne 20 Hz saakka, joka oli mielestäni subwoofer-tittelin edellytys.

Update Uudessa Hifi-lehdessä oli testissä minikaiuttimet. Kaikki saivat kolme tähteä, mukana seuraavat mallit: Audio Pro Ego 414, JPW Mini Monitor, Paradigm Atom, Pro-X Pro-BS 11, Tannoy Mercury MX1 ja Wharfedale Diamond 8.1. Noista bassotoisto ulottui alle 60 Hz muissa paitsi JPW:ssä, Paradigmissa ja Wharfedalessa. JPW:ssä ja Audio Prossa oli alakeskialueella korostus, joka tietää kuminaa seinän vieressä.

Tannoyt vaikutti mielenkiintoisimmalta. Kaiutinhankintaa harkitsevan kannattaa käydä lukaisemassa tuo kirjastossa tai marketissa. Tai jopa ostaa lehti. En ala sitä tähän referoimaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Suurkiitokset pitkästä viestistä! Tulipa taas jotain uutta tietoa pääkoppaani... Olin juuri Markantalossa ja valitettavasti siellä ei ollut kuin Wharfedalen Lattiakajareita, olisin vaan niin halunnut koekuunnella myös 7.2 anniversaryja =) Ne tai 8.1 taitavat olla minun valinta pääkaiuttimiksi kotiteatteriini.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Esim. Wharfedalen 7.2 Anniversaryja olen suositellut useammalle kaverille, siinä on mainiot pienen huoneen kajarit.
Jep, noi on mullakin. Ihan näppärät kaiuttimet.

Pieni kysymys.
Elikkä onko autoon asennettavilla ja teatteriin tarkoitetuilla kaiuttimilla mitään muuta eroa kuin valmis kotelo huoneeseen tarkoitetuissa malleissa, entä subbareissa.

Elikkä tämmöinen vastaus löytyi tuolta sfnetistä

"Sopiiko autokäyttöön tehty subwoofer kotikäyttöön ?
Jos puhutaan pelkistä elementeistä, niin vastaus on että autoelementti sopii hyvin kotisubwooferinkin rakentamiseen kun sen varustaa kotikäyttöön sopivaksi mitoitetulla kotelolla.

Jos kyseessä on valmiiksi koteloitu autokäyttoon tarkoitettu subbari on enemmän kuin todennaköistä, että kotelo on liian pieni kotikayttöön (eli ei todennäköisesti soi kotona hyvin ainakaan alimpien bassojen osalta). Mutta muuten ei ole mitään esteitä kayttää autosubbareita kotona."

Elikkä onko 42 litrainen kotelo tarpeeksi iso 12 tuumaiselle,
kotikäyttöön nähden ?

Entä voitteko suositella köyhälle opiskelijalle HALPAA, mutta ei aivan roska subbari koko luokasta 12, 15 .

Viimeksi muokannut moderaattori:
Hommaa iheessa Amphion argonit niin ei tarvitse kitista aanenlaadun kanssa. Hieman yli 300 euroa/kpl. Kotimaiden laatutuote. Kay, vaikka kuuntelemassa noita. Jos monikanavaa haluat niin kasaa noista. Kaikkia ei tarvitse ostaa kerralla. Osta ensi alkuun, vaikka pari, myohemmin toinen pari ja sitten loput.

Vahvistimeksi ehdottomasti Yamaha. Yamaha DSP AX 620 on todella hyva valinta. Hinta www.hifikrug.fi on 486 euroa.

5 kpl kaiuttimia (taka, etu ja keski) + Yamahan vahvistin = 2000 euroa. Tuohon viela kunnollinen Sonyn dvd-soitin niin aika mukavan systeemin saa aikaiseksi. Jos akustoi viela huoneen niin aanenlaadusta voi jopa paasta nauttimaan.

Hannu, kotelon koko ja tyyppi riippuu elementistä. Toiset tykkää isosta, toiset pienestä kotelosta. Toiset bassorefleksistä, toiset taas suljetusta. Jos hyvän subbarin teko olisi niin helppoa, että joku elementti nakataan vain johonkin koteloon, ei varmaan kukaan ostaisi valmiita subbareita :D

Myös Hifitalon sivuilta voi hakea elementtejä ja ohjeita. Esim. Peerless XLS 10" -elementin kanssa (135) sopii parhaiten: refleksikotelo 30-60 litraa, suljettu kotelo 10-50 litraa.

Ljudian sivuilta voi yrittää hakea elementtejä. Valmistajan sivuilta löytyy myös usein kotelosuosituksia.

Lue täältä autokoteloista, kohdat suljettu ja bassorefleksi.

Bassokoteloiden teoria

Bassokotelon rakentaminen

Täällä voi laskea koteloita, jos tiedät elementin arvot Qts-, Fs- ja Vas-arvot. Ne löytyvät valmistajan/kauppiaan kotisivuilta tai myyntipakkauksesta.

Hifitalon sivuilta voi katsoa Subwoofer-rakennussarjojen tiedoista, millaista käyrää kannattaa tavoitella subbarin teossa tuolla kotelolaskurilla. Tosin niitä on "paranneltu" aktiivisesti tuolta ihan alimmasta päästä :D

Kiitokset avustanne. Mutta on vielä yksi ongelma, tuo rakentaminen ei ole vahvimpia puoliani, itse asiassa en ole koteloa koskaan koonnutkaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hannu
Kiitokset avustanne. Mutta on vielä yksi ongelma, tuo rakentaminen ei ole vahvimpia puoliani, itse asiassa en ole koteloa koskaan koonnutkaa.

Tekemällä oppii, ja voihan nuo kotelot ostaa valmiinakin tai teettää puusepällä. Kaiuttimien ja koteloiden väsääminen tuo kyllä harrastusmielessä paljon lisää hifi-puuhasteluun. Huolella kun tekee niin kyllä hyvä tulee.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hannu
Kiitokset avustanne. Mutta on viel yksi ongelma, tuo rakentaminen ei ole vahvimpia puoliani, itse asiassa en ole koteloa koskaan koonnutkaa.

Kylla se rakentaminenkin kalliiksi tulee, jos haluaa hyvaa aanenlaatua. Helpommalla paasee, jos ostaa valmiit kaiuttimet ym... Toisaalta rakentaminen mielenkiintoista puuhastelua. Kannattaa muistaa, etta valmista ei tule hetkessa vaan siiheen saattaa menna kauan.

Olen vakavissani harkitsemassa Thomson 52 RW 67ES taustaprojisointitelkun hankkimista. DVD:n lisäksi ahkerassa käytössä on myös PS2 konsoli, onko kellään kokemuksia vastaavasta kokoonpanosta.
DVD käytössä liikkeessä testattuna Thomsonin kuva oli mielestäni taustaprojutelluista kokonaisuutena hyvä, ainakin ottaen huomioon koon ja hintaluokan.

Mutta miten siinä näkyvät pelit, menettääkö grafiikka paljon näyttävyyttä hieman epätarkan kuvan takia, meneekö tekstit lukukelvottomaksi sutuksi, korostuuko joittenkin PS2 pelien sahalaitaisuus ja 'shimmering' efekti, onko pelit yleensä hankalia pelata niin isolta ruudulta...?

Muutenkin mielelläni kuulisin lisää kommentteja ko. laitteesta.

Vai olisiko 36" perinteinen tv parempi vaihtoehto kun käyttö jakautuu noin 50% tv lähetykset, 30% PS2 pelit, 20% dvdleffat.

Itselläni on ps2:nen sekä peli-, että dvd-käytössä kotiteatterissa. Täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut.

Kaiutinrakentelusta en tiedä mitään, mutta itse olen ainakin ollut tyytyväinen Audio Pron:n kaiuttimiin. Käytössä on Image 50 -malli pääkaiuttimina, takakaiuttimina jotkut jvc:n "minihifi"-kaiuttimet.

Kertunkone myy kaiuttimia aikas edulliseen hintaan, kannattaa käydä tsekkaamassa. Lähetyskulut ovat kohtuulliset 10 jyöröä.

Monesti morkattu ps2:n dvd-toistokin on toiminut ihan ok. Tuulettimen kova puhina on lähinnä kiinnittänyt huomiota elokuvia katsellessa, tosin volumen lisäämisellä tuosta puhinastakin pääsee eroon:)

Noi on autosubbareita. Katso aiemmista viesteistä, miksi autosubbari ei sovi kotikäyttöön. Kiitos vinkistä, taidanpa ostaa tuolta 22-litrasen autosubin itselleni. Pitää vaan ensin kattoa tuolla Bass Box Designerillä, millaista toistoa on odotettavissa...

Moikka,

Osaatteko sanoa tekeeke tolla NetAnttilan Eltax -sarjalla mitään, eli pääseekö sillä alkuun kotiteatterin rakentelussa kun raha on kriteerinä. Huippuvehkeistä ei varmaan ole kyse, mutta hinta olisi 335 euroa...

Eltax Atomic 5.1 Surround -kaiutinsarja. Paketissa täydellinen kotiteatterikaiutinsarja: etu-, taka- ja keskikaiuttimet sekä subwoofer. Upeaääninen, hopeanvärinen sarja kohottaa elokuvanautinnon äärimmilleen!
2 etukaiutinta ja 2 takakaiutinta:

2-tietoiminto
19 mm diskantti
100 mm woofer
herkkyys 88 dB
mitat/kpl (kxlxs) 22,8x14,4x18,2 cm
paino/kpl 2 kg
Magneettisuojattu keskikaiutin:

2-tietoiminto
19 mm diskantti
2x100 mm woofer
herkkyys 88 dB
mitat (kxlxs) 15,4x40x18,2 cm
paino 3,7 kg
subwoofer:

aktiivinen, maksimiteho 150 W
200 mm basso
basson tahdistin
mitat ovat: 30x30x30 cm
paino 8,1 kg

Sillä pääsee alkuun. Musiikkia tuskin kannattaa noilla kamoilla paljoa kuunnella. Itse ostin jotkut Eltaxit takakajari + keskikajarin väliaikaisratkaisuiksi 400 mk:lla, keskikajarin ääni on sanalla sanoen kammottava.

Hifi-miehet herätys!
Mistä löytyisi Wharfedale 7.2 anniversaryt edullisimmin? Käykö kyseinen kaiuitin myös keskikaiuttimeksi (onko magneettisuojattu)? Kannattaako takakaiuttimia välttämättä laittaa, jos niitä ei ole mahdollisuus saada selän taakse vaan ne jäävät sivuille eli sohva on seinässä kiinni. Lisäksi huone on melko pieni n. 15 neliötä. Olen kuullut juttua, että tämmöisessä tapauksessa paremman äänen saa pelkillä etu- ja keskikajarilla sekä subbarilla.

Mielessäni on hankkia tällä hetkellä seuraavanlainen paketti:
Vahvistin: Yamaha RXV 420 (335 euroa)
Kaiuttimet 3 kpl (etukajarit + keskikajari): Wharfedale 7.2 (yhteensä n. 380 - 400 euroa)
Subbari: Audio Pro Sub+ (215 euroa)

Eli tarkoitus olisi tehdä 3.1 -paketti eli jättää takakaiuttimet pois. Onko kellään kokemuksia? Kirjoittakaa kommentteja.

Saato, tohon Xbox 5.1 ketjuun kirjoitin jo noista takakaiuttimien sijoituksista, mistä ihmeestä olet saanut tuollaista tietoa?:

Etu- ja keskikajarit & subbari kuvailemallasi tavalla. Jos keski/etukaiuttimia sijoittaa eri korkeuksille, tuloksena on epätasainen äänikenttä. Eli alassijoitettu keskikajari -> näyttelijöiden ääni kuuluu "tv:n alta" tai vaikkapa vasen etukaiutin korkealla hyllyllä -> vasemmalla äänikentässä olevat äänet kuuluuvat "taivaalta".

Takakajarit kannattaa sijoitaa katselupaikan sivuistoille ylös seinälle "naamakkain", jos mahdollista. Myös kuuntelupaikan taakse voi laittaa, tai vaikka sohvan taakse lattialle naama ylöspäin. Nehän vain luovat äänikenttää esim. helikopterin lentäessä takavasemmalta etuoikealle.

7.2 kannattaa kysyä ainakin Gigantista ja HifiStudio17:sta. Magneettisuojauksesta en tiedä, kannattanee harkita myös jotain Diamond-sarjan keskikajaria, niin ei tule sijoitusongelmia/magneettisuojausongelmia. Yamaha on aina varma valinta vahvariksi. Takakajareiksi hanki vaikka mitkä halvat kottaraispöntöt, ne voit vaihtaa myöhemmin parempiin.

Originally posted by saato
Eli tarkoitus olisi tehdä 3.1 -paketti eli jättää takakaiuttimet pois. Onko kellään kokemuksia? Kirjoittakaa kommentteja.

No öööh, aika heikoissa kantimissa on Xboxin pelien DD-äänistä nauttiminen ilman takakajareita, samoin leffoissa. Käsitin että juuri myös pelit olivat yksi motiiveistasi hommata 5.1 vehkeet. Etenkin peleissä juuri takaa hyvin erotellut äänet luovat todella paljon tunnelmaa.

Takakajarit voivat olla myös sohvan sivuilla takana.

Ylös Bottom