Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kotiteatteri PS2:n ympärille (mitkä kajarit hankkisin?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peepmaster
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nooooh!
Tarkennusta hieman kuulemiini väitteisiin:
Keskutelin asiasta erään asiantuntijan kanssa ja hänen mielestä äänet voivat mennä huonompaan suuntaan jos takakaiuttimet laitetaan pienessä huoneessa sivuille, eli niitä ei saa sijoitettua vähintään 0,5 -1 metriä sohvan taakse. Hänen mileipiteensä oli, että paremmat äänet saisi 3.1 -systeemillä. No, keskustelin taas muutamien muiden kanssa ja heillä oli taas oma näkemys, eli ehdottomasti takakajarit myös. Eli mitä tästä opimme. Sen, että homman myös takakajarit ja jos niiden kanssa kuullostaa huonommalta, niin kiikutan ne takaisin, mutta itse jaksan uskoa siihen, että NE PITÄÄ OLLA! Teen seuraavan kokoonpanon:

Etukaiuttimet: Wharfendale diamond 7.2 anniversary, ei ole magn.suojattuja (252 euroa pari, Jyväskylän Kone-Anttila)
Keskikaiutin: Wharfendale 8C (128 euroa, Jyväskylän Kone-Anttila)
Subbari: AudioPro Evidence tai sub+ (250 tai 199 euroa, Jyväskylän Kone-Anttila)
Takakaiuttimet: Radionette Cinema 70B (60 euroa pari, Jyväskylän Gigantti)
Vahvistin: Yamaha 420 (335 euroa, Hifi-Krug)

Hinnat on tingittyjä hintoja, eli ei siis ovh-hintoja. Koko paketti tulee maksamaan Evidence subbarilla 1025 euroa ilman letkuja ja rahteja (rahtina pelkkä vahvistin, muut saan noudettua). Ne lisäävät budjettia ehkä 20 - 30 euroa.

Etukajareille pitää lisäksi rakentaa jalat, kun noi valmiit jalustat on aivan törkeen hintasia (100 - 150 euroa). Lisäksi takakajareille pitää rakentaa pienet hyllyt, jotta kajareita voi käännellä ja väännellä eri asentoihin. Korkeus takakajareille on vielä kysymysmerkki, mutta se pitää kokeilla.

Toivottavasti tämä paketti ei ole huono valinta, mutta uskon, että se on tässä hintaluokassa yksi parhaimmista vaihtoehdoista jos on uskomista kaikkeen lukemaan ja kuulemaan juttuun. Sitten kun tulisi se X-box vielä...

p.s tuli muuten viikon aikana luettua kotiteatterin rakentamisesta juttua netistä niin paljoa, että emäntä alkoi jo epäillä mielenterveyden järkkymistä. Mutta asioihin kandee tutustua, varsinkin minun tapauksessa kun tietoa ei näistä vehkeistä alkuun järin paljoa ollut...

EDIT: Gigantissa ei muuten löydy Wharfendalen 7.2. Ainakaan Jyväskylästä...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saato
Etukajareille pitää lisäksi rakentaa jalat, kun noi valmiit jalustat on aivan törkeen hintasia (100 - 150 euroa). Lisäksi takakajareille pitää rakentaa pienet hyllyt, jotta kajareita voi käännellä ja väännellä eri asentoihin. Korkeus takakajareille on vielä kysymysmerkki, mutta se pitää kokeilla.

sfnet.harrastus.audio+video usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Miten Dolby suosittaa sijoittamaan Surround-laitteiston takaiuttimet ?

Yleinen suuntaustapa, jota suositellaan käytettäväksi mahdollisuuksien mukaan Dolby Surroundin kanssa on seuraava: Takakaiuttimien tulisi olla kohdistettuna elementit vastakkain ja kuuntelupaikan sivuilla hieman kuulijoiden takapuolella. Takakaiuttimien diskanttien tulisi olla vajaan metrin kuulijan korvien yläpuolella.

Kannattaa muistaa, että tämä on vain yksi tapa sijoittaa takakaiuttimet. Huoneen akustiikka ja rakenne, kaiuttimien tyyppi vaikuttavat luonnollisesti kaiuttimien sijoitteluun.

Lisää tietoa aiheesta löytyy osoitteesta http://www.dolby.com/ht/

Joren kommentti: tuossa ylös sijoittamisessahan ideana on se, että kaiuttimen paikka "katoaa" paremmin, kun se ei ole korvien korkeudella.

Edelleen suosittelen harkitsemaan ihan tavallista stereotoistoa (eli kaksi kaiutinta) jos budjetti on kovin rajallinen. Viiden tonninkaan 5.1-kaiutinsarjalla ei vielä ihmeemmin festata, mutta sillä rahalla saa jo varsin kohtuullisen kaiutinparin.
Itselläni 5.1:n mahdollistava vir/vahvistin, mutta edelleen vain kaksi kaiutinta (odottelen niitä huomaamattomia, langattomia surroundskobeja ;)).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver
Edelleen suosittelen harkitsemaan ihan tavallista stereotoistoa (eli kaksi kaiutinta) jos budjetti on kovin rajallinen. Viiden tonninkaan 5.1-kaiutinsarjalla ei vielä ihmeemmin festata, mutta sillä rahalla saa jo varsin kohtuullisen kaiutinparin.
Itselläni 5.1:n mahdollistava vir/vahvistin, mutta edelleen vain kaksi kaiutinta (odottelen niitä huomaamattomia, langattomia surroundskobeja ;)).

Kiitän kaikkia hyvistä ja asiantuntevista vinkeistä, mutta paljon näyttää olevan erilaisia mielipiteitä 5.1 -järjestelmästä ja sen rakentamisesta. Esitän vielä kerran faktat, joilla lähdin omaa systeemiä rakentamaan:

1) Tarkoitus saada kohtuulliset äänet, kohtuu hinnalla pelaamiseen ja elokuvien katseluun. Eli tarkoitus ei olekkaan ihmeemmin festata...
2) Tiedän, että asiaan paremmin vihkiytyneet panostavat laatuun (-> hinta). Minun ajatusmaailma ei vaan anna periksi sijoittaa kerrostaloasunnon olohuoneeseen monen kymppitonnin äänentoistolaitteita.

Voi olla, että pelkillä etukaiuttimilla tulee toimeen, mutta sen tulen kokeilemaan omassa olohuoneessa ja omilla korvilla miten käy...

Kirjoitelkaa ihmeessa jos teillä on kokemuksia.

Jos kuuntelu painottuu kevyeen 'ylituotettuun' musiikkin ja elokuva/televisio/peliääniin, niin silloin kannattaa luottaa kaiuttimien valinnassa pitkälti omaan korvaan. Varsinkin elokuvissa halvemmillakin kajareilla pärjännet mainiosti.
Elokuvaäänissä kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota pääkaiuttimien tai subbarin bassotoistoon, ettei se ole helposti kumisevaa tai puuroutuvaa.

Keskikajarille elokuvissa tulee melkeinpä suurin osa äänistä, joten senkään merkitystä ei pidä aliarvioida. Siinä kannattaa kiinnitää huomiota puheäänten luonnollisuuteen.

Monesti halvempien kaiuttimien äänelliset epätasapainot ei näillä materiaaleilla käy niin selvästi rasittaviksi kuin vaativammalla klassisella ja akustisella musiikilla.
Joten hyvinkin alle 5000 vanhan markan investoinnilla kajareihin pääsee jo hyvän äänen makuun.
Mutta nuo Eltaxit joita olit katsellut, tuntuvat kyllä että tohon hintaan ei oikein voi odottaa paljoa. Monella tunnetulla kaiutinvalmistajalla on mallistossaan kohtuuhintaisia lattiakaiuttimia, joitten bassotoiston uskoisin yltävän vähintään tuon Eltaxin subbarin tasolle. samasta sarjasta löytynee sinulle keskikajari. Etu- ja keskikajarit onkin hyvä valita vähintään saman valmistajan tuotteista, koska niitten soinnillinen yhtenäisyys on melko tärkeä. Takakajareissa äänen samankaltaisuus etusektorin kanssa ei ole aivan niin tärkeää, mutta aina tietysti parempi mitä samankaltaisemmin kaikki kaiuttimet toistavat äänialueen yläbassoista diskannteihin.

Tietysti järkevää on aloittaa pelkillä etukajareilla, eli stereotoistolla, ja sijoittaa niihin heiman enemmän (jos vain malttaa). Silloin jää vain kokonaan paitsi surroundäänistä. Kaikenlaiset virtuaalisurroundit voi unohtaa jo alkuunsa, niillä ei tee kerrassaan mitään.
Systeemiä voi laajentaa sitten myöhemmin tietämyksen ja rahojen karttuessa (vaikkei se raha yleensä ainakaan mulla pääse koskaan karttumaan:( )
Pienet, huomaamattomat designkajarit ovat kyllä sisustuksellisesti mainioita, mutta useimiten halvemmalla saa äänentoistollisesti paremmat, ulkonäöltään hieman kolhommat kaiuttimet.

Itselläni on n. 3500 hyvälaatuiset lattiaetukajarit (ikää jo yli 5v), joitten bassotoisto ulottuu n. 43Hz, n. 900mk:n keskikajari, ja takakajarit jotka sain kaverilta ilmaiseksi, arvioitu hinta uutena alle tonnin parilta. yhteensä hintaa näille on tullut siis n.5000 mk.
Vahvistin on 3200mk:n Sony STR-DB840.

Subbaria minulla ei ole ollenkaan, ja bassotoisto on kerrostaloasuntoon mielestäni täysin riittävä.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuten aiemmin mainitsin rakennan nyt sen 5.1 -järjestelmän ja käyn tänään hakemassa kaiuttimet ja vahvistimen. Järjestelmä on hivenen muuttunut aiemmin mainitsemastani ja on nyt seuraavanlainen:

Etukaiuttimet: Wharfendale diamond 7.2 anniversary
Keskikaiutin: Wharfendale 8C
Takakaiuttimet: Wharfendale 8.1
Subbari: AudioPro Evidence tai sub+
Vahvistin: Yamaha RX-V420

Koko paketin hinta 1070 euroa (sisältää johdot ja seinäkiinnittimet)

Takakaijuttimet asennan seinäkiinnittimillä, joissa säätö joka suuntaan. Saa vääneellä niitä parhaan vaikutelman saamiseksi. Etukaijuttimille pitäisi keksiä vielä jalat, joilla kaiuttimet saisi suunnilleen keskikaiuttimen tasolle, kuten ohjeet suosittaa. Teen jalat todennäköisesti teräksestä tai sitten höylätystä puusta. Ellei jostain Prismasta löydy valmiina jotain kukille tarkoitettua jalustaa...

Kerron teille maanantaina miten kävi, eli olenko järjestelmään tyytyväinen ja sen miten takakaiuttimet vaikuttaa. Pitää ottaa huomioon, että x-box on vielä matkalla, joten peli ja DVD-käytössä en pääse järjestelmää vielä ikävä kyllä tyyppäämään, mutta tuleehan telkusta joitain DolbySurround -leffoja viikonloppuna (ainakin Canalilta, TV1000, tai Cinelmalta).

Kaiuttimiin ei koskaan voi laittaa liikaa rahaa. Yleissaanto on kuitenkin se, etta kaiuttimiin kannattaa sijoittaa monikertaisesti enemman, kuin vahvistimeen.

Yamahan vahvistimet ovat yleensa olleet suhteellisen hyvia. RXV 420 RDS on 335e www.hifikrug.fi .

Mielestani on parempi ostaa osissa, kuin kaikki kerralla. Itse tein juuri niin. Minulla on vasta 2.0 systeemi. Myohemmin hankin loput kaiuttimet. Mielestani on parempi ostaa vahan hyvaa, kuin paljon huonoa.

Itse suosittelen ehdottomasti kotimaisia Amphion kaiuttimia. Suotta tukea ulkolaisia halpa valmistajia, kun kotimaassakin tehdaan erinomaisia laatukaiuttimia. Amphion argonit ovat hyvat perus kotiteatteri kaiuttimet. Hinta on siina 349e. www.amphion.fi .

Itsellani ei ole Amphionin kaiuttimia, koska Amphion xenonit maksoivat 11 000 mk vanhaa rahaa ja NHT vain hieman yli 8000 mk. Mielestani NHT:ssa on parempi hinta-/laatusuhde.

Itsellani seuraava isompi operaatio on akustiikka levyjen asentaminen huoneseen.

Joopa... Kyllähän asia varmaan on niinkin kuten Inertia viestissään kertoo, että kannattaa ostaa hyvää. Mutta kun se raja on vedettävä johonkin. Vaikka ostaisin erissä eli ensin etukajarit jne jne., nousee kokonaispaketin arvo herkästi 3000 - 4000 tuhanteen euroon ja silloinkaan ei hifistin mukaan puhuta vielä läheskään laadukkaista vehkeistä.

Minulla on aivan toisenlaiset kriteerit mihin rahat sijoitan. Eli jos tämä aiemmin mainitsemani järjestelmä, jonka rakennan kuullostaa huonolta, niin kiikutan sen takaisin kauppaan ja saan rahat takaisin. Enempää en lähde rahaa sijoittamaan. Se on varma. Tuhatlappunen on näissä asioissa pieni raha. Tunnen pari tyyppiä, joilla on yli sadantonnin (vanhaa rahaa) kotiteatterivehkeet ja pelkkä kaapeli (suunnilleen ranteen paksuista) maksaa yli viisi tuhatta markkaa. Onhan semmoiset aivan upeat vehkeet, mutta ei anna minulla luonto (eikä emäntä) periksi alkaa sijoittamaan moisia summia ÄÄNENTOISTOON. Asia olisi toisin jos olisi ylimääräistä rahaa, mutta kun pitäsi ostaa joskus uusi autokin ja omakotitalon ostokin on suunnitteilla. Ja lisäksi toi liukuva 8 metrinen matkavene haukkaa rahaa ihan mukavasti (tosin vain kesällä).

Että silleen. Nämä on minun näkemyksiäni. Uskon, että hifisti ehdottaa minulle seuraavaksi, että myy vene pois ja osta kunnon kajarit. No, sitä en todellakaan tee, joten moisia ehdotuksia on turha alkaa ehdottamaan.

No, maanantaina kuulette sitten minun mielipiteeni hankkimastani kotiteatterisyteemistä.

Joopa... Kyllähän asia varmaan on niinkin kuten Inertia viestissään kertoo, että kannattaa ostaa hyvää. Mutta kun se raja on vedettävä johonkin. Vaikka ostaisin erissä eli ensin etukajarit jne jne., nousee kokonaispaketin arvo herkästi 3000 - 4000 tuhanteen euroon ja silloinkaan ei hifistin mukaan puhuta vielä läheskään laadukkaista vehkeistä.

5 kpl Amphion argoneja ja Yamaha vahvistin yht. tinkaamalla 2000e. Varmaan saattaa menna myos tuon alle. Tuon on sitten jo hyva systeemi olettaen, etta akustiikka on edes jotenkin kunnossa. Cd-soittimeksi tosin ottaisin jonkun keskihintaisen Sonyn. 3000-4000e saa jo hyvat jo laitteet (kaiuttimet 5kpl + vahvistin + dvd-soitin) olettaen taas, etta akustiikka on edes jotenkin kunnossa. Itse saisin kulumaan noin hieman alle 2500e.

Mitas valia silla, jos paketin hinta nousee? Eihan se missaan tunnu, jos ostaa vahan kerrallaan osissa. Ei ole pakko kaikkea ostaa samassa kuussa.

Niilla kalliilla laitteilla ei tee yhtaan mitaan ellei akustiikka ole kunnossa. Siksi suosittelenkin panostamaan akustiikkaan ensin ja sitten hankkimaan laitteet. Laatu on myos suhteellinen kasite.

Minulla on aivan toisenlaiset kriteerit mihin rahat sijoitan. Eli jos tämä aiemmin mainitsemani järjestelmä, jonka rakennan kuullostaa huonolta, niin kiikutan sen takaisin kauppaan ja saan rahat takaisin. Enempää en lähde rahaa sijoittamaan. Se on varma. Tuhatlappunen on näissä asioissa pieni raha. Tunnen pari tyyppiä, joilla on yli sadantonnin (vanhaa rahaa) kotiteatterivehkeet ja pelkkä kaapeli (suunnilleen ranteen paksuista) maksaa yli viisi tuhatta markkaa. Onhan semmoiset aivan upeat vehkeet, mutta ei anna minulla luonto (eikä emäntä) periksi alkaa sijoittamaan moisia summia ÄÄNENTOISTOON. Asia olisi toisin jos olisi ylimääräistä rahaa, mutta kun pitäsi ostaa joskus uusi autokin ja omakotitalon ostokin on suunnitteilla. Ja lisäksi toi liukuva 8 metrinen matkavene haukkaa rahaa ihan mukavasti (tosin vain kesällä).

Jokainen sijoittakoot rahansa minne haluaa. Halvalla ei saa hyvaa. Kuunneltavan systeemin (5kpl kaiuttimia + vahvistin + dvd-soitin) saa noin 15 000 mk:lla vanhaa rahaa. Saattaa menna jopa hieman alle. Se on hyva systeemi. Akustiikan, kun laittaa edes jonkinlaiseen kuntoon niin elokuvista paasee jo nauttimaan todella hyvin.

Ei niin kotiteatterin tarvitse sijoittaa sataa tuhatta markkaa! Kuten olen todennut niin noin 15 tmk vanhaa rahaa saa riittavan hyvan systeemin kotiin jolla paasee nauttimaan elokuvista.

Itsellanikin olisi haaveissa saada akustiikka kuntoon, etta voisi ostaa taka- ja etukaiuttimet. Rakenteellisista ratkaisuista johtuen se ei tule olemaan helppoa,

Että silleen. Nämä on minun näkemyksiäni. Uskon, että hifisti ehdottaa minulle seuraavaksi, että myy vene pois ja osta kunnon kajarit. No, sitä en todellakaan tee, joten moisia ehdotuksia on turha alkaa ehdottamaan.

Minun ehdotukseni edelleen on 5 kpl Amphion argon kaiuttimia + Yamahan vahvistin + Sonyn keskihintainen cd-soitin.

Hyviä kommentteja Inertia!

Mutta jos ostaisin 5 kpl Amphion argoneja niin varaamani maksimibudjetti kaksinkertaistuu eli pompsahtaa 1000 eurosta 2000 euroon. Ja vaikka ostaa järjestelmän osissa, esim. joka kuukausi tilipäivänä yhden kajarin jne., niin lopuksi siihen systeemiin on sidottuna iso summa pääomaa. Onhan se sitten varmaan hyvä, mutta mitä olen lueskellut paljonkin eri ihmisten kommentteja ja jopa ammattilaisten mielipiteitä kysellyt, niin kaikki ovat kehuneet juuri tätä Wharfendalen 7.2 kaiutinta sen hyvän hinta-laatu-suhteensa vuoksi.

No, kuten olemme todenneet, jokaisella on oma näkemys näihin asioihin. Insertia on yhtä oikeassa ja väärässä kuten olen minäkin.

Olohuoneen akustiikkaan en pysty vaikuttamaan suuresti. Tai jos alan huonetta järjestelemään "akustisesti parempaan suuntaan", niin voi sormukset alkaa lentelemään... Onneksi olohuoneessa ikkunoiden edessä on sentään lattiaan asti ulottuvat verhot ja paksu matto lattialla, sekä kirjahyllyssä tavaraa.

Hyviä kommentteja Inertia!

Olohuoneen akustiikkaan en pysty vaikuttamaan suuresti. Tai jos alan huonetta järjestelemään "akustisesti parempaan suuntaan", niin voi sormukset alkaa lentelemään... Onneksi olohuoneessa ikkunoiden edessä on sentään lattiaan asti ulottuvat verhot ja paksu matto lattialla, sekä kirjahyllyssä tavaraa.

Sita se teettaa, kun on aviossa... Uuteen asuntoosi kannattaa sitten huolehtia kotiteatteri huoneen akustoinnista. Sen sen saa tehtya todella siistin nakoiseksi ja edullisesti. Kannattaa vain paneutua asiaan kunnolla.

Nyt tulee lupaamani kommentit rakentamastani kotiteatterisysteemistä.

Viikonlopun aikana siis virittelin kaiuttimet paikoilleen ja letkut kiinni vahvariin ja eikun menoksi. Eli järjestelmähan on seuraavanlainen:
Vahvistin: Yamaha RX-V420
Etukajarit: Wharfedale Diamond 7.2
Keskikajari: Wharfedale Diamond 8C
Takakajarit: Wharfedale Diamond 8.1
Subbari: Audio Pro Sub+

Ensivaikutelmani systemistä on hyvä. Subbari on aivan riittävä kerrostalon olohuoneeseen (>20 neliötä). Joutuu säätämään pienemmälle, jotta naapurisopu säilyy. Kaiuttimista kuuluu yllättävän hyvin. Tosin meikäläisen vaatimukset eivät olekkaan sieltä ääripäästä. X-box / DVD -kokemukset saan tyypättyä vasta 14.3, joten niistä ei pysty vielä sanomaan. Canal plussalta tuli katsottua muutama leffa ja melkoisen mukavasti efektit tuntuivat. Pelkästään Avarassa luonnossa kun meren tyrskyt pauhasivat kallioon, niin vaikutelma oli upea.

Eli itse olen tyytyväinen ko. pakettiin. Ottaen huomioon, että kokonaisbudjetti pysyi alle 1100 euron. Ainoa miinus on, että taas tuli yksi kaukosäädin pöydälle lisää...

Ainoa miinus on, että taas tuli yksi kaukosäädin pöydälle lisää...
...ja sitten vielä Xboxin DVD-kauko jne. eli tervetuloa kaukosäädin-helvettiin:). Sohvapöydällä lojuu aina väh. 5-6 kaukoa...
Vir/vahvistimen kaukolla pystyy kyllä ohjaamaan yhdeksää muuta laitetta, mutta alkuperäisillä kaukoilla käyttö on yleensä mukavampaa.

...ja sitten vielä Xboxin DVD-kauko jne. eli tervetuloa kaukosäädin-helvettiin:). Sohvapöydällä lojuu aina väh. 5-6 kaukoa...
Vir/vahvistimen kaukolla pystyy kyllä ohjaamaan yhdeksää muuta laitetta, mutta alkuperäisillä kaukoilla käyttö on yleensä mukavampaa.

Toi oli hyvin sanottu "kaukosäädinhelvetti". Sitä se on. Emännälle kun sanoo, että vaihda kanavaa tai laita ääntä piennemmälle, niin minuutin se räplää eri kaukoja ja huutaa sitten epätoivoisena: "vaiha ite". No ei nyt ihan noikaan, mutta melkein...

Nyt on kolme kaukoa pöydällä (video, tv ja viritin) ja x-boxin tultua taloon neljä. Se onkin jo ihan riittävästi kun puhelin soi kesken action-leffan tai pelisession ja alat kiiresti räpläämään volumea nollille...

Hehe, tuttu ongelma.
Kakelista:
olohuone:
DVD
Vahvari
TV
VHS
CD-soitin
Sateliittiboxi

Pelihuone:
PS2
TV
VHS
Vahvari

Makkarissa ja keittiössä yksi kake/huone.

Eli taloudessa on 12:eek: kakea!!

Raha pula!

Kertokaas missä olette töissä, tommosta palkkaa saatte. Kavereilla parit viritinvahvistimet himassa+muut koneet.
Ei taida kesätyö rahoilla tommosia vehkeitä saada. :(

Re: Raha pula!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JussiMan
Kertokaas missä olette töissä, tommosta palkkaa saatte. Kavereilla parit viritinvahvistimet himassa+muut koneet.

Kesätöissä en ole ollut moneen vuoteen. Katsos kun osa meistä tälläkin foorumilla on ihan aikuisia. Kyllä, aikuisetkin pelaa. Ja käyvät päiväsaikaan töissä.

Re: Raha pula!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JussiMan

Hmmmm.... Kesätöissä tuli viimeksi oltua kun opiskelin LTKK:ssa ja sieltä valmistuin 1998, joten työelämässä on tullut vietettyä jo neljättä vuotta. Katsos tota ikääkin on jo 31 vuotta. Kuten Frank mainitsi ei pelaamista harrastavan tarvitse olla mikään juniori. X-boxissa ei onneksi lue esim. "ikäyläraja 30 v." Tosin monissa peleissähän on alaikäraja esim. K-18.

Itse joudun työssä pukeutumaan siististi ja moni ei varmaan voisi kuvitellakkaan, että toikin kaveri illalla kotiin mentyä hyppää sohvalle ja käy tuhoamaan örkkejä onnellinen ilme kasvoillaan.

Re: Re: Raha pula!

Itse joudun työssä pukeutumaan siististi ja moni ei varmaan voisi kuvitellakkaan, että toikin kaveri illalla kotiin mentyä hyppää sohvalle ja käy tuhoamaan örkkejä onnellinen ilme kasvoillaan.

Sama juttu.
Duunissa kraka kaulassa esittää asiallista ja kotona kalsarit jalassa pelastaa maailmaa konsolilla.

Re: Re: Re: Raha pula!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg

Sama juttu.
Duunissa kraka kaulassa esittää asiallista ja kotona kalsarit jalassa pelastaa maailmaa konsolilla.

Ei meilla vaan. Taalla voi pitaa aivan hyvin Slayerin t-paitaa jos niikseen haluaa. Ompa joidenkin nakynyt tekevan niin.

Ylös Bottom