Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kumpi Zelda: OoT vai TP?

pinpal

New Member
En ole ennen pelannut yhtään Zeldaa.

Kumpi kannattaisi hommata? Ocarina of time N64 VC-latauksena vai Twilight Princess Wii-pelinä?
Classic-ohjain kyllä löytyisi tuota Ocarinaa varten ja se olisi halpa (1000 Wii-pistettä).
Onko Wii remote&nunchuck tuossa uudemmassa hyvät ja toisaalta onko pelien vaikeudessa eroa? Grafiikassa uusi varmaan on parempi ja siinä olisi 16:9 tuki.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Tää onkin vaikea kysymys. Mielestäni kummatkin saisit pelata, mutta kumpi ensin hmm...

OoT voisi olla parempi vaihtoehto juonen kannalta. Saisit taustatietoa hahmoihin ja maailmaan, vaikkakin TP:ssä moni asia on muuttunnut paljon, eikä juoni kulje täysin käsi kädessä.

TP:ssä taas pelaaminen on tehty todella hyvin. Paras peli ja ohjaus mitä on tehty Wiille (oma mielipide).

Kumpaakin tuhlaa varmasti monia monia tunteja joten kumpikin on oikea vaihtoehto.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

OoT on kyllä omasta mielestäni huomattavasti parempi. Onhan se nyt jo paljon karumman näköinen ku TP mutta jos se ei ole tärkeintä niin suosittelisin OoT:a.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

OoT ehdottomasti. TP on pelkkä luolasto/temppeliseikkailu, jossa hakataan porukkaa. OoT on todella monipuolinen ja omaa myös uskomattomat musiikit.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

OoT ehdottomasti. TP on pelkkä luolasto/temppeliseikkailu, jossa hakataan porukkaa. OoT on todella monipuolinen ja omaa myös uskomattomat musiikit.

Näillä yllä olevilla perusteilla sama, vaikka itse olen vasta jotain noin 10 tuntia Twilight Princessiä tahkonnut. Jotenkin tästä puuttuu se monipuolisuus ja imu, jota varsinkin Ocarina of Timessä riittää, vaikka kuitenkin itse taistelu onkin ihan mukavaa touhua.

Itse suosittelisin lisäksi myös harkitsemaan Gamecuben Wind Wakeria, jos ei ole aikaisemmin tullut sitä pelattua, jos vain graafinen tyyli ei häiritse liikaa. Paras vaihtoehtohan toki olisi pelata näitä kaikkia, ei Zelda -sarjassa yhtään huonoa peliä ole.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

TP.

Ihan vain Homebrew Channelin takia (sillä voi pelata OOT:iakin ;) )
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

KYllä se paras Zelda eli OoT kannattaa ensin. Tosin sen jälkeen kun haluaa lisää niin samanlaista superseikkailua ei enää olekaan. Eipä siinä tuli aikoinaan WW ja TP tahkottua melkein putkeen läpi kun ilmestyivät.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

OoT ehdottomasti. TP on pelkkä luolasto/temppeliseikkailu, jossa hakataan porukkaa. OoT on todella monipuolinen ja omaa myös uskomattomat musiikit.

Oletkohan edes pelannut Twilight Princessiä... OoT ja TP ovat pohjimmiltaan samanlaisia pelejä, mutta Twilight Princess on täysin ylivoimainen pelattavuudeltaan, ohjaukseltaan, juoneltaan, tunnelmaltaan, luolastosuunnittelultaan, hahmoiltaan, ja käytännössä ihan miltä tahansa pelien osa-alueelta.

Paras neuvo on pelata Twilight Princess ensiksi, ja jos sitten kaipaa lisää Zeldaa, voi tutustua vanhempiin peleihin. Tietenkin toinen vaihtoehto on pelata OoT ensiksi ja sitten TP, jolloin näkee kuinka paljon parempi Twilight Princess on.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Oletkohan edes pelannut Twilight Princessiä... OoT ja TP ovat pohjimmiltaan samanlaisia pelejä, mutta Twilight Princess on täysin ylivoimainen pelattavuudeltaan, ohjaukseltaan, juoneltaan, tunnelmaltaan, luolastosuunnittelultaan, hahmoiltaan, ja käytännössä ihan miltä tahansa pelien osa-alueelta.

Hienoa, että Mahe osaa arvostaa muiden mielipiteitä. Ketjusta voisi siivota muut mielipiteet pois ja kun kerran totuus jo tuli, niin ehkä lukotuskin on paikallaan?

E: Ja ehkä tähän pitäisi jotain vielä itse Twilight Princessistä kirjoittaa, jos vielä uskallan Totuuden kanssa kiistellä.

Itse en kyllä ole huomannut tämän ensimmäisen 10 tunnin aikana mitään sellaista, että tämä peli olisi ylivertainen verrattuna Ocarina of Timeen. Toki, ihan tuoreeltaan en voi näitä verrata, kun tuosta OoT:n pelaamisesta on tosiaan hieman jo kulunut aikaa, mutta Twilight Princess on ensimmäinen Zelda, jonka kanssa ei ole syntynyt sellaista "pakko pelata" -tunnetta, kun tähän mennessä peli on ollut oikeastaan liikkeelle päästyään "mene luolaan, myllytä, myllytä vähän lisää, selvitä joku simppeli puzzle ja myllytä isosti ison vastustajan kanssa" -kaavalla toteutettua toistoa.

Kaikki on kuitenkin periaatteessa ihan kunnossa, taistelua on toki paljon, mutta se toimii ja ehkä tämä mielipide johtuu omista mieltymyksistäni (eihän?), mutta tästä kuitenkin on puuttunut se "imu" mitä on aikaisemmissa Zeldoissa ollut enemmän kuin tässä. Ehkä peli on tähän mennessä ollut jopa liian toimintapainotteinen? Pitää pelata enemmän ja yrittää väkisin löytää tästä se "jokin", mutta kyllä itse jo odotan sarjan seuraavaa peliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Hienoa, että Mahe osaa arvostaa muiden mielipiteitä. Ketjusta voisi siivota muut mielipiteet pois ja kun kerran totuus jo tuli, niin ehkä lukotuskin on paikallaan?

E: Ja ehkä tähän pitäisi jotain vielä itse Twilight Princessistä kirjoittaa, jos vielä uskallan Totuuden kanssa kiistellä.

Itse en kyllä ole huomannut tämän ensimmäisen 10 tunnin aikana mitään sellaista, että tämä peli olisi ylivertainen verrattuna Ocarina of Timeen. Toki, ihan tuoreeltaan en voi näitä verrata, kun tuosta OoT:n pelaamisesta on tosiaan hieman jo kulunut aikaa, mutta Twilight Princess on ensimmäinen Zelda, jonka kanssa ei ole syntynyt sellaista "pakko pelata" -tunnetta, kun tähän mennessä peli on ollut oikeastaan liikkeelle päästyään "mene luolaan, myllytä, myllytä vähän lisää, selvitä joku simppeli puzzle ja myllytä isosti ison vastustajan kanssa" -kaavalla toteutettua toistoa.

Kaikki on kuitenkin periaatteessa ihan kunnossa, taistelua on toki paljon, mutta se toimii ja ehkä tämä mielipide johtuu omista mieltymyksistäni (eihän?), mutta tästä kuitenkin on puuttunut se "imu" mitä on aikaisemmissa Zeldoissa ollut enemmän kuin tässä. Ehkä peli on tähän mennessä ollut jopa liian toimintapainotteinen? Pitää pelata enemmän ja yrittää väkisin löytää tästä se "jokin", mutta kyllä itse jo odotan sarjan seuraavaa peliä.

Surkea sarkasmi auttaa aina ;)
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

peli on ollut oikeastaan liikkeelle päästyään "mene luolaan, myllytä, myllytä vähän lisää, selvitä joku simppeli puzzle ja myllytä isosti ison vastustajan kanssa" -kaavalla toteutettua toistoa.

Kaikki on kuitenkin periaatteessa ihan kunnossa, taistelua on toki paljon, mutta se toimii ja ehkä tämä mielipide johtuu omista mieltymyksistäni (eihän?), mutta tästä kuitenkin on puuttunut se "imu" mitä on aikaisemmissa Zeldoissa ollut enemmän kuin tässä. Ehkä peli on tähän mennessä ollut jopa liian toimintapainotteinen? Pitää pelata enemmän ja yrittää väkisin löytää tästä se "jokin", mutta kyllä itse jo odotan sarjan seuraavaa peliä.

No siis tämä tässä ihmetyttää. Miten tuo kuvaus ei sovi OoTtiin? Luolastosta toiseen siinäkin riennettiin, mutta vähemmällä vaihtelulla. Ja miten ihmeessä ei ole vielä tullut mainittua susikohtauksia? Lukee tällaisia juttuja niin se ihan suoraan ihmetyttää että mistä tuollaiset kuvaukset tulevat, jos vertailukohtana on OoT. En minä sanoisi kummastakaan että niissä vain "mennään luolastoissa ja hakataan porukkaa". Pelit ovat samankaltaisia, mutta yleisessä toteutuksessa TP on kaikin puolin ylempänä - ja viimeisestä OoT-peluustani ei ole kauaa enempää kuin TP:n kanssa.

Jos vertaa jotain henkilökohtaista "imua" nykyhetken tilanteessa, niin minulle ainakin TP oli paljon vetävämpi ja mielenkiintoisempi seikkailu kuin OoT aikanaan saati sitten nykyään. TP:n alku on hitaampi ja pidempi kuin OoTin, mutta hitaammin paljastuvat alkuasetelmat myös sitten palkitaan monipuolisempana ja paremmin viimeisteltynä pelinä.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Twilight Princess ehdottomasti. Enemmän tekemistä ja selkeästi enemmän variaatiota tehtävissä (kuin Ocarina of Timessä, vaikka tässä threadissa ollaan toisin yritetty väittää).

Alotuspostaajan muihin kysymyksiin vielä vastaten: Wiimote toimii kuin unelma Zeldan kanssa. Miekkailu ja jousella ampuminen on varsin mielekästä puuhaa Wiimoten kanssa. Ja Twilight Princess on kyllä huomattavasti aloittelijaystävällisempi, eikä luolastot tuota vaikeuksia varmasti kenellekään.

TP on edelleen kirkkaasti Wiin paras peli (IMO).
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

No siis tämä tässä ihmetyttää. Miten tuo kuvaus ei sovi OoTtiin? Luolastosta toiseen siinäkin riennettiin, mutta vähemmällä vaihtelulla. Ja miten ihmeessä ei ole vielä tullut mainittua susikohtauksia?

Se, että sudella taistellaan muuttaa sitä tosiasiaa, että silloin kuitenkin loppujen lopuksi taistellaan...kuinka paljon? En erikseen viimeksi maininnut, mutta joo, joskus olen myllyttänyt Linkkinä, joskus sutena, mutta siltikin toistoa on ainakin alussa ollut liikaa. Ei tuota sutena olemista ole vielä ainakaan tähän mennessä voinut pitää niin paljon vaihtelua tuovana toimintana, että siitä jaksaisi ihan riemastua. Ja vielä sekin, että joutuu samoja reittejä jo heti alussa kävelemään liikaa uudestaan (tätä toki kaikissa Zeldoissa ollut jossain määrin).

Ja myönnetään, itse pelasin Ocarina of Timeä noin 10 vuotta sitten, joten en tosiaan voi tarkalleen muistaa mikä siinä silloin tuntui niin uudelta ja mistä tarkalleen sitä imua löytyi. Muistelin pelin myös olevan paljon monipuolisempi kuin Twilight Princess, mutta tämäkin taitaa sittenkin olla ajan kultaamaa muistoa ja varmasti pelit ovat tuosta kehittyneet, joten en varmaan sitten tänä päivänä suhtautuisi tuohon OoT:n kuten nyt suhtaudun. Ja jos minulta kysyttäisiin kummasta kannattaa aloittaa, niin sanoisin tietenkin, että vanhemmasta, jo ihan siitäkin syystä, että näkee miten sarja on kehittynyt.

Myönnän kuitenkin, että jos näitä pelejä alkaa nyt pelaamaan, niin ehkä sittenkin on järkevämpää aloittaa Twilightista. Ocarina of Timeen silloin aikoinaan N64:lla tykästyin ja silloin tuo tempaisi mukaansa suuren seikkailun tunnullaan. Maailma tuntui suurelta, mutta onhan se totta, että ei tuo peli ehkä enää nykyajan peleihin sitten kestä vertailua. On ollut niin paljon pelattavaa muutenkin, että ei ole ehtinyt pelaamaan mitään vanhoja pelejä, mutta ehkä sitten joskus, jos aikaa löytyy, niin paluu Ocarina of Timen maailmaan on ajankohtainen. Toisaalta, jos peli on pahempaa toistoa kuin Twilight Princess, niin ehkä sittenkin on aikansa Legenda parempi jättää kultaisiin muistoihin.

Tämä kaikki ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että Twilight Princess on tähän mennessä onnistunut mielestäni olemaan jotenkin heikohko esitys verrattuna useampiin aikaisempiin sarjan tuotoksiin. Ehkä juuri se onkin ongelma, että Twilight Princess ei ole mitään uutta auringon alla. Kättä kyllä heilutellaan, että miekka heiluu ja jouset lentelee, mutta muuten tosiaan peli ehkä loppujen lopuksi on sitä samaa kuin Ocarina of Timekin. No, en tiedä miksi, mutta sitä suurta seikkailun tunnetta en ole onnistunut saamaan tästä Twiligt Princessistä - Ocarina of Time sitä aikanaan tarjoili.

Pitääkö tähän loppuun sitten vielä alleviivata: minun mielestäni?
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Ei Ocarina of Timen kaltaisia wanhoja pelejä enää nykyään ole järkeä suositella muille kuin faneille tai muuten innokkaille pelaajille.

Lopettavat pian peliharrastuksen.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Respectiä näkemyksistä! Näyttää siis siltä että taidan kokeilla TP:tä ensin koska se on helpompi ja tukee Wiin juttuja. Jos tykkään niin sitten tietysti tuo OoT perään. Briteistä tuon TP:n saa alta neljänkympin, mutta kovin alennuskamaa se ei näytä olevan missään vaikka on 2v vanha. Kertoo varmaan jotain pelistä.

Onko muuten jo tiedossa/huhuja uudesta Zeldasta joka olisi tehty vain ja nimenomaan Wiille? Milloin tulee?
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Ocarina of Time oli todella tyylikäs ja hieno peli! Yhtä laajaa, tunnelmallista ja 3d-grafiikaltaan näyttävää peliä sai siihen aikaan konsoleilta hakea. Rumble-palikalla sai korotettua elämystä entisestään. Peli oli oikea tajunnanräjäyttäjä.

OoT:n kanssa ehdottomasti tärkeintä on kytkeä retronappula päälle, antaa pelille paljon anteeksi grafiikan osalta ja nauttia seikkailusta.
"An epic adventure beyond your wildest dreams", kuten pelin takakansi hehkuttaa.

Tosiasia vaan taitaa olla, että nykyisellä peliannilla marinoitu pelaaja saa helposti päänsäryn ja lievän oksennusreaktion ennenkuin peli ehtii alkaakaan. Katso vaikka youtubesta muutama OoT:n pelivideo ja tunnustele pyrkiikö vatsalaukusta makaronilaatikko ylöspäin. Jos ei, niin hyvä! Olet oikealla retroasenteella pelissä mukana.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Respectiä näkemyksistä! Näyttää siis siltä että taidan kokeilla TP:tä ensin koska se on helpompi ja tukee Wiin juttuja. Jos tykkään niin sitten tietysti tuo OoT perään. Briteistä tuon TP:n saa alta neljänkympin, mutta kovin alennuskamaa se ei näytä olevan missään vaikka on 2v vanha. Kertoo varmaan jotain pelistä.

Onko muuten jo tiedossa/huhuja uudesta Zeldasta joka olisi tehty vain ja nimenomaan Wiille? Milloin tulee?

Näinhän tämä kannattaa tehdä. Jos TP kolahtaa niin kuin pitää, kannattaa tutustua Cubella julkaistuun (ei kuitenkaan normia myyntikamaa) The Legend of Zelda Collector's Editioniin. Kyseinen peli sisältää Zeldan, Zelda II:n, Ocarina of Timen ja Majora's Maskin (toisin sanoen kaikki siihen mennessä julkaistut Zeldat, pois lukien A Link to the Pastin ja Link's Awakeningin) ja löytyypä levyltä mukava Zelda Retrospective ja Wind Wakerin demo. Jos onnistut jostain bongaamaan muutamalla kybällä, niin kannattaa ehdottomasti korjata parempaan talteen.

Viimeiseen kysymykseen: On kerrottu että Zelda-tiimi työstää uutta peliä, mutta mitään tietoja ei pelistä ole julkistettu. Tämän vuoden E3-messuilla kuitenkin saataneen virallinen julkistus.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

No siis tämä tässä ihmetyttää. Miten tuo kuvaus ei sovi OoTtiin? Luolastosta toiseen siinäkin riennettiin, mutta vähemmällä vaihtelulla.
No muistan kyllä hyvin paljon enemmän kaikennäköisiä sidequesteja ja muunnäköistä toimintaa OoT:a kuin mitä TP:ssa. Mask shop mm. ja Kakariko Villagessa oli kaikennäköistä pientä. Myös suuri osa pelin puzzleista ei tapahtunut taistelun kautta. Kuten ne kaikennäköiset ocarinalla luritukset, jotka oli imo aivan upeita.

TP oli aika pettymys, odotin siltä ehkä liikaa. Kirjottelin jo joskus tuonne TP topicciin omia näkemyksiä ja en ole kyllä yksin mielipiteeni kanssa, että TP oli pettymys. Taisiko olla jopa suurempi osa joka oli tätä mieltä kun tuota ketjua lueskelin? Ei voi muistaa, mutta joka tapauksessa suurta osaa vanhoista Zeldan pelaajista se ei miellyttänyt.
 
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Ei voi muistaa, mutta joka tapauksessa suurta osaa vanhoista Zeldan pelaajista se ei miellyttänyt.

Nämä "vanhat Zeldan pelaajat" ovat useimmiten niitä jotka ovat jo valmiiksi nostaneet Ocarinan "maailman parhaaksi peliksi menneisyydessä ja tulevaisuudessa", heidän kohdallaan lopputulos oli jo valmiiksi päätetty. Ja silti monella on Majora pelaamatta. :p

TP:ssä itse pääseikkailu oli monipuolisempi vaihtelevampien luolastojen
(esim. Arbiter's Domain, lumikartano ja Temple of Time)
ja susikohtien kautta, ja itse pääseikkailuun oli kudottu useita erilaisia tapahtumia kuten vankkurisaatto ja
lento Zora's Domainiin
. Näiden lisäksi oli
Poenmetsästystä, herätettävät patsaat, Lake Hylian minipelit, Malo Mart, tarkkuusammuntaa Kakarikossa
ym. "kaikkea pientä". Ja Ocarinaa joka tapauksessa käytettiin paljon paremmin Majorassa kuin OoTissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Ja silti monella on Majora pelaamatta. :p

Hep! Tämän tosiaan olen missannut, itse asiassa taitaakin olla sarjan ainoa peli NESsiltä tähän päivään, jota en ole pelannut ollenkaan. Ja kyllä se A Link to the Past on se numero uno ;)

TP:ssä itse pääseikkailu oli monipuolisempi vaihtelevampien...

Nämä jatkot tästä spoilereihin? Itse aloin vahingossa lukemaan, enkä siis tosiaan ole kuin vasta ihan alussa, joten vaikutti olevan melko spoileririkasta tekstiä. Kun nämä opinnot antavat taas myöten, niin pitääkin jatkaa tätä TP:tä eteenpäin, niin sittenhän sitä voi paremmin sanoa. Tavallaan tämä vankkumaton uskomukseni tämän osan parhauteen luo uskoa, mutta kun muistaa, että olet hehkuttanut kuitenkin yleisesti keskinkertaisena pidettyä Dragon Quest Swordsia maasta taivaisiin, niin ehkä jotain suodatinta joudun käyttämään...
 
Ylös Bottom