Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kumpi Zelda: OoT vai TP?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinpal
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kumpi Zelda: OoT vai TP?

Majors mask on kyllä myös hyvä, mutta itse en ole ikinä päässyt läpi. OIkeastaan olen vain 1 bossin vetänyt. Pitänee varmaan joskus aloittaa alusta ihan ohjeitten kanssa. Suosittelen kuitenkin sitäkin pelaamaan.

Hep! Tämän tosiaan olen missannut, itse asiassa taitaakin olla sarjan ainoa peli NESsiltä tähän päivään, jota en ole pelannut ollenkaan. Ja kyllä se A Link to the Past on se numero uno ;)

Samaa mieltä. :)

Tavallaan tämä vankkumaton uskomukseni tämän osan parhauteen luo uskoa, mutta kun muistaa, että olet hehkuttanut kuitenkin yleisesti keskinkertaisena pidettyä Dragon Quest Swordsia maasta taivaisiin, niin ehkä jotain suodatinta joudun käyttämään...

Oletko itse pelannut Dragon Quest Swordsia? ;)

Ja totta joo, pistin parit spoileritagit, olihan ketjun aloittajakin vasta hankkimassa peliä.

Nämä "vanhat Zeldan pelaajat" ovat useimmiten niitä jotka ovat jo valmiiksi nostaneet Ocarinan "maailman parhaaksi peliksi menneisyydessä ja tulevaisuudessa", heidän kohdallaan lopputulos oli jo valmiiksi päätetty. Ja silti monella on Majora pelaamatta. :p

Osallistunpa tähän keskusteluun sen verran, että itselleni OoT oli hyvin tärkeä peli aikoinaan siinä mielessä, koska tuohon aikaan olin ollut jo pari vuotta kyllästynyt pelaamiseen, vaikka omistinkin tuolloin ensimmäisen Playstationin. Ocarinan juuri ilmestyttyä satuin sitten ostamaan vanhana Zelda-jääränä N64:n ja OoT heräteostoksena, kun satuin vieläpä saamaan aivan käsittämättömän edullisen diilin juuri lopettelevasta peliliikkeestä. OoT oli jotain sellaista, mitä en ollut videopeleissä ennen nähnyt (en todellakaan seurannut pelilehtiä tai muitakaan pelimedioita, saatikka ostellut pelejä enää tuolloin). Se veti minut mukaan uskomattomaan suurelta tuntuvaan seikkailuun Hyruleen, jollaisena en ollut sitä koskaan edes uneksinut näkeväni. Tuo oli minulle se peli, joka sai minut innostumaan uudestaan pelaamisesta ja N64 on edelleen pelihistoriassani minulle tärkeä konsoli.

Nyt kuitenkin viime aikoina olen oppinut arvostamaan Majora's Maskia sarjan parhaimmaksi. Pidin siitä paljon jo silloin kuin se ilmestyi, mutta vasta viimeisen vuoden aikana olen osannut tutkailla sitä paljon objektiivisemmin ja onnistunut näkemään sen pelin nerouden. Pidän Majorassa esim. siitä, että sen maailma on hyvin eksoottinen ja sitä käytetään hyvin - on mukavaa, että peli ei ole niin luolastokeskeinen, vaan sitä tekemistä on melkeinpä enemmän niiden luolastojen ulkopuolella (mielestäni luolastot tuntuvat nykyään Zeldoissa lähinnä pakolliselta pahalta ja olisi hyvä jos niitä hieman vähennettäisiin ja tilalle keksittäisiin muuta mielekästä tekemistä). Majoran tunnelma on myös hienosti toteutettu; siinä on jotain kauniin epätoivoista ja surullista, mutta silti mukana on pilkahdus toivoa.

Pelin kolmen päivän ideakin on toteutettu mukavasti ja omat teot tuntuvat paikoitellen todella muuttavan pelimaailmaa. Majora on hyvin hallittu kokonaisuus aina pelattavuutta, tunnelmaa, kuvasuunnittelua ja äänimaailmaa myöten. Näkisin mielelläni seuraavassa Zeldassa jotain samankaltaista poikkeavuutta kangistuneessa kaavassa.

Ihan asiaa sivuten:

Jos aloittaa Twilightilla ja pelaa myöhemmin Ocarinaa, voi Ocarinan valikoiden ym. käyttöliittymien suhteellinen hitaus tympäistä kerran jos toisenkin. Itse joku aika sitten otin originaali N64-kasetin käyttöön pelattuani Majoraa, Wind Wakeria ja Twilightia ja tuli huomattua, että ihan Start-napin painamisen jälkeen sai odottaa huomattavasti pidempään valikon ilmestymistä, kuin muissa osissa. Itseäni tuo hieman häiritsi, ei sillä, että iso asia olisi. En tosin tiedä, että onko tätä VC-versioon muutettu..

Jos itse saisin vain yhden Zeldan valita, niin itse valitsisin Wind Wakerin... Pesee Twilightin tunnelmassaan helposti. Ja tämähän on nyt vain meikäläisen Oma Mielipide, joka ei sinänsä edes tähän ketjuun liity. Majoran naamio tunnelmassaan loistaa myös, selkeästi synkin Zelda.

Eiköhän sillä TP:llä aloittaminen ole paras vaihtoehto. Itsekin kyllä pidän enemmän OoT:stä, mutta onhan se jo sen verran vanha ja kulunut, ettei se tuo yhtä suurta innostusta ja iloa kuin silloin vuonna 1998, jos ensimmäistä kertaa tutustuu koko peliin. TP on myös loistava Zelda ja kyllähän sitä pelatessa saa tuntumaa kaikkiin Zelda peleihin. Ja jos TP:stä pidät niin tottakai kannattaa myös OoT pelailla läpi.

Zanis Dust sanoi:
Pelin kolmen päivän ideakin on toteutettu mukavasti ja omat teot tuntuvat paikoitellen todella muuttavan pelimaailmaa. Majora on hyvin hallittu kokonaisuus aina pelattavuutta, tunnelmaa, kuvasuunnittelua ja äänimaailmaa myöten. Näkisin mielelläni seuraavassa Zeldassa jotain samankaltaista poikkeavuutta kangistuneessa kaavassa.

Pakko olla samaa mieltä. Toivon todella, että Nintendon seuraava Zelda on vähän erilaisempi ja samalla erikoisempi kuin nämä aikasemmat Zeldat. Enemmän tutkimista ja valintaa ja vähemmän niissä dungeoneissa ryömiskelyä (vaikka kyllähän se ryömiskelykin tuntuu olevan joka kerta aivan yhtä mukavaa).

Majora's Maskista itselle on jäänyt hyvin mieleen Zanis Dustin sanomien ominaisuuksien lisäksi ne maskit. Olihan se aivan mahtavaa uiskennella Zorana tai sitten muuten vain rymistellä Goronina. Myös se erikoinen Fierce Deity's Mask, jonka saa kun kaikki muut maskit on kerätty, oli aika hieno lisäys. Kyllähän se tuntui aivan mahtavalta, kun pääsi pieksemään bosseja niin ylivoimaisesti.

Majora's Mask on todellakin aika loistava, pienistä puutteista huolimatta. Siinä ainakin riitti niitä sivuquesteja yms. enemmän kuin missään muussa Zeldassa.

Ja siinä sai oikeesti miettiä että "mitäs nyt?" . Ei ollu kaikki ne jutut nimittäin ihan simppeleitä. Todella tunnelmallinen peli. Hyvin lähellä OoT:n tasoa imo. Ainoa ehkä, että se tarina ei loppujen lopuksi ollut kovin "yhtenäinen" vaan hosuttiin vähän siellä täällä. Eikä siinä tullu semmosta jatkuvan edistymisen tunnetta johtuen pelin toteutuksesta, joka on kyllä yks omaperäsimpiä ideoita ikinä.

Ylös Bottom