Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuvasuhteet Blu-ray-leffoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nightrider
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, kyllähän tätä asiaa riittää :)

Semmosta mietin että miten bluerayta katsellessa saa ne mustatpalkit ylhäältä ja alhaalta pois? Kokonäyttöön?

Aluksi kuin aloitan bluerayn katsomisen esim, batman yön ritari, niin aluksi ei ole mitään palkkeja vaan kuva on koko kuvaruudun kokoinen, mutta hetken päästä se lyö ne mustatpalkit ylös ja alas? Mä oon säätänyt tv:n asetuksia ja myös pleikkarin, mutta ne pysyy vaan hetken poissa aina ennen kun tulee taas näkyviin:(

Tv ei ole mikään rimpula vaan X3500 sony 100hz 46".

Vastaus: BlueRay?

Joo, kyllähän tätä asiaa riittää :)

Semmosta mietin että miten bluerayta katsellessa saa ne mustatpalkit ylhäältä ja alhaalta pois? Kokonäyttöön?

Aluksi kuin aloitan bluerayn katsomisen esim, batman yön ritari, niin aluksi ei ole mitään palkkeja vaan kuva on koko kuvaruudun kokoinen, mutta hetken päästä se lyö ne mustatpalkit ylös ja alas? Mä oon säätänyt tv:n asetuksia ja myös pleikkarin, mutta ne pysyy vaan hetken poissa aina ennen kun tulee taas näkyviin:(

Tv ei ole mikään rimpula vaan X3500 sony 100hz 46".

Noh, ensinnäkin se on blu-ray, ilman e-kirjainta. Toisekseen google osaa myös auttaa.

Your TV is 16:9. The movie's ratio is not 16:9 so there are black bars on the top and bottom. Movies have something like 20 possible aspect ratios and they are almost never 16:9.

There is nothing wrong with black bars. As was said above, most movies are filmed in 2.35:1 or 2.40:1. Some enthusiasts have 2.35:1 projection setups, but that involves a projector, a fixed lens, and a video scaler to get true 2.35:1 at excellent quality.

Don't think you aren't getting the "best" experience because of the black bars, if they weren't there, and these movies were in full screen, you would be missing out on details on the far left and right of the screen.

I don't know about your TV, but many sets have a "zoom" feature that will zoom in on the center and cut off the sides, but that degrades image quality slightly and you don't get to see the entire image.

"Just as in its theatrical release, the IMAX footage plays at a different resolution. It fills an HDTV in 1.78:1 aspect while the rest of the movie plays back with black bars in 2.4:1. And just as in its theatrical release, the transition is barely noticeable."

Eli suomeksi: osa leffasta kuvattu IMAX-formaatissa, josta johtuu tuo kuvasuhteen vaihtelu.

Lisäyksenä vielä jos otat Blu-ray leffoista asetuksien avulla mustat palkit pois (sellaisista jossa niitä on), tarkoittaa se että joko venytät kuvan pystysuuntaa (eli ympyröistä tulee soikioita jne) tai leikkaat kuvien reunoilta kuvaa pois. Molemmat kuullostavat varsin huonoilta ratkaisuilta jos Terävä Piirto kuvaa on tarkoitus katsella.

"Just as in its theatrical release, the IMAX footage plays at a different resolution. It fills an HDTV in 1.78:1 aspect while the rest of the movie plays back with black bars in 2.4:1. And just as in its theatrical release, the transition is barely noticeable."

Eli suomeksi: osa leffasta kuvattu IMAX-formaatissa, josta johtuu tuo kuvasuhteen vaihtelu.

Juurikin näin!

Mustat palkit ylhäällä ja alhaalla vaihtelee kohtauksittain.. Välillä leffaa ( yön ritari) katsoessa ne häviää ja kuvaa ei ole venytty senttiäkään vaan kuva on just semmonen kun sen pitää palkit siis pois, mutta osa leffasta tulee palkkejen kanssa..

Joten, onko näin että mitään ei ole tehtävissä palkkien suhteen edes millään asetuksilla, vai pitääkö siihen tyytytyä, että ne vaihtelevat välillä on ja välillä ei???

Joten, onko näin että mitään ei ole tehtävissä palkkien suhteen edes millään asetuksilla, vai pitääkö siihen tyytytyä, että ne vaihtelevat välillä on ja välillä ei???
Tuohon on tyytyminen, koska kuvasuhde vaihtelee ihan alkuperäismateriaalissakin.

Ylös Bottom