Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysy mitä vain -ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Unista kysymys. Näetkö unta tai muistatko sen kun heräät? Mielenkiinnosta kysyn koska itse vuosia oikeastaan joka aamu kironnut ja nauranut, että ei hitto taas mitä unta. Koska mä muistan unet. En tiedä liittyykö siihen, että mulla on näkömuisti. Yhdistelen päivän tai viikon aikana nähtyjä juttuja ties vaikka miksi unissa.
Kohtuu hyvin muistan unia mutta ihan riippuu missä vaiheessa unisykliä herää. Jos unen aikana tai lähiaikoina loppumisesta niin terävämmin tilanne mielessä.
Hauskimpia unijutuissa on ns. lucid dreaming versiot.. ne kyllä muistaa kun yleensä ne päättyy siinä että ei kykene enää sitä unitilaa säilyttämään vaan pullahtaa todellisuuteen. Näitä kyllä esiintyy melko harvoin ja olen liian laiska niitä treenaamaan.

Mulla ehkä isoin harmistus unissa on, että unimaailmassa mulla on sellaisia biisejä, jotka kuulostaa tosi hyviltä ja sitten kun herään, tajuan, että sanoitus on sellainen, että sitä ei voi saada mitenkään rimmaamaan niin kuin se rimmasi unessa. Aika usein näen sellaisia unia, joissa minulle on käymässä huonosti juuri kun herään. Joskus herään ihan säikähtäneenä sen vuoksi. Usein erilaiset ötököt käy kimppuun tai vaikka koira puree, joskus käyn epätoivoista sissisotaa. Kerran muistan elävästi, kun olin liikuntakyvytön ja jouduin ohjuskeskitykseen, jossa ohjukset räjähtelivät ympärilläni niin kuin ilotulitteet. Muistan myös jotkut kohtaukset unista vielä vuosia niiden näkemisen jälkeen, varsinkin, jos niissä on jotain kiinnostavaa.

Aika usein teen myös töitä unissani ja ratkon työssä eteen tulleita ongelmia tai sovellan erilaisia sääntöjä. Lentäminen on aika perus juttuja ja se, että ajan autolla tai muuten kuljen tietä pitkin ja menen aina jostain syystä ohi kohteesta ja sitten yritän uudestaan. Joskus tie venyy ja paukkuu kuin se olisi tehty kumista. Voin myös ratkoa unissa ihan jotain teoreettista tai matemaattista ongelmaa. Kerran esimerkiksi rakensin ikiliikkujan. Jos pelaan intensiivisesti jotain peliä, voin nähdä siitäkin unta. Lapsena näin unta uimisesta tai marjojen poimimisesta, jos tuli suurin osa päivästä niitä tehtyä.

Yksi toistuva uni on, että olen lukiossa, enkä jostain syystä onnistu saamaan kursseja kasaan, että pääsisin sieltä johonkin muualle jatkamaan.

Herätessä muistan kyllä, mutta muutaman tunnin päästä alkaa unohtumaan. Mulla on taas pari muuta kivaa unitaitoa joista eka on kyky hallita uniani eli olen tietoinen usein, että tämä on unta ja pystyn vaihtamaan usein myös unissani tapahtumia fiiliksen mukaan. Toinen kiva homma on vuosia kestänyt unihalvailu joka taas ei sitten olen niin mukava kokemus ikinä.

Eikös se niin ole, että joka yö näkee unta, mutta aamulla niitä harvoin vaan muistaa? Näin muistan ainakin jostain saaneeni tietoon. Sama asia tuo lucid dream -puuha, jossa pystyy itse kontrolloimaan unta, niin sitähän pystyisi opiskelemaan, että sen saisi onnistumaan useammin. Siitäkin olen muistelevinani, että uni ei ole yhtä hyvälaatuista tuon jäljiltä, niin en ole alkanut moiseen.

Paljon "joskus jostain kuultua tai luettua", tiedä pitääkö paikkansa kuinka paljon. Jos olisi aikaa, niin tähänkin voisi perehtyä enemmän.

Noista Lucid unista mieleen jäänyt pari erityisesti. Huomasin (siis valvetajunnassa) olevani vanhassa lapsuuden kodissani.. ensin kokeilin painaa sormea pöydän läpi, ensin ei mennyt mutta kun vähän lisää yritti niin johan onnistui. Tuon jälkeen menin parvekkeelle, joka ikinen kohta tuntui täysin aidolta, parvekkeen ruosteinen kaide, ilta auringon lämpö, kevyt tuuli, kaupungin vaimeat äänet kuin kesälomalla viikonloppuna.. kaupunki hiljentynyt, lintujen sirkutus.. kun oli kerta ymmärrys että olen unessa niin tuli ihan tarkoituksella aistittua että kuinkas hyvin tämä toimii.. virtuaalitodellisuus potensiin 10.

Toinen oli hassu, pari kertaa toistui sama scifi uni, olin tuon samaisen kerrostalon pihalla, oli ilta, taivaalla lensi pari avaruusalusta ja kohta yksi sellainen laskeutui viereen. Olivat jotain valloittajia ja vevät talon katolle ja pakottivat hyppäämään.. uni loppui tuohon kun heräsin putoamiseen. 3. kerta samaa unta ja havahduin siellä katolla että hetkinen, tämähän on unta ja samantien valloittajia turpaan ja taisin sitten lentää vielä tilanteesta pois.

Ylös Bottom