Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysy mitä vain -ketju

No mikäs Terminator sitten oli? Cyborg robotti? Ei se mikää elävä olentokaa ollut mut oli kuitenkin robotti mut kuitenkin ihmiskudoksen alla oli robotti vai oliko se nyt sitte cyborg sittenki?

Entäs sitten Predator, olikos se cyborg alien ku elävä olento kuitenki, vai olixe vaa alien jolla nyt sattuu olee fancy teknolgiaa?
 
No mikäs Terminator sitten oli? Cyborg robotti? Ei se mikää elävä olentokaa ollut mut oli kuitenkin robotti mut kuitenkin ihmiskudoksen alla oli robotti vai oliko se nyt sitte cyborg sittenki?

Entäs sitten Predator, olikos se cyborg alien ku elävä olento kuitenki, vai olixe vaa alien jolla nyt sattuu olee fancy teknolgiaa?
Cyborgi koska sillä oli elävää kudosta ulkokuori. Predator on vaan alieni hienoilla alien vermeillä :D
 
Mutta elävä olento Terminator ei ole, kuten väitettiin.

Vaikka kaikissa lähteissä kerrotaan Terminatorin olevan cyborgi, on se minun mielestäni pikemminkin androidi. Eli ihmisen näköinen robotti.
Näinhän se kyllä taitaa olla. Koko terminatorin ideahan on imitoida ihmistä, mikä taitaa olla myös androidin perusidea, joten nimenomaanhan terminatorit on androideja.

Ja cyborgit olen aina käsittänyt niin että on alunperin elävä olento, johon pultataan jotain mekaanista kiinni, jolloin tuloksena on cyborgi. Wikipedian artikkeli aiheesta on mielenkiintoinen kun nimenomaan kaikki muut tietämäni esimerkit (Robocop, Adam Jensen, Darth Vader) on alunperin olleet täysin biologisia mutta sitten siellä on joku terminator, jonka päällä on keinotekoista ihoa. Ei oikein sovi joukkoon minuun logiikallani.

Toisaalta jos terminatorit luotaisiin tunkemalla vaikka T-800 oikean ihmisen ihon alle, niin olisiko se sitten cyborgi? :D

Mikäli minulta kysytään niin vastaus piilee siinä kuka on ohjaksissa: jos biologinen/orgaaninen isäntä on pomo, on se cyborgi mutta jos kone ohjaa, on se androidi. Ja robotti on sitten kun on pelkkää metallia ilman mitään biologista.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin että pitää olla pohjimmiltaan ihminen, kaiken sen robottikaman alla, että voisi olla cyborgi. Terminaattor taas on pohjimmiltaan kone, jonka "elävä osuus" koostuu nahasta. Mikä sekin tuskin on oikeaa nahkaa.

Täähän on itseasiassa aika monen scifituotteen teema, että pohditaan niitä ihmisyyden rajoja ja kuinka paljon voi laittaa kromia päälle ennen kuin menettää liikaa ihmisyydestä. Pitäisin itse aivoja aika hyvänä indikaattorina ihmisyydelle.
 
Itse näkisin että pitää olla pohjimmiltaan ihminen, kaiken sen robottikaman alla, että voisi olla cyborgi. Terminaattor taas on pohjimmiltaan kone, jonka "elävä osuus" koostuu nahasta. Mikä sekin tuskin on oikeaa nahkaa.

Täähän on itseasiassa aika monen scifituotteen teema, että pohditaan niitä ihmisyyden rajoja ja kuinka paljon voi laittaa kromia päälle ennen kuin menettää liikaa ihmisyydestä. Pitäisin itse aivoja aika hyvänä indikaattorina ihmisyydelle.
Tämä viesti muistutti miksi pidän scifistä niin paljon. Juuri tuo ihmisyyden ja olevaisuuden pohtiminen on niitä aina kiinnostavia aiheita.

Sitä voi myös kyllä miettiä että onko edes aivot tarpeen ihmisyydelle ja jos on, niin miksi? Jos kerran niiden sisältämä tietoisuus on ihminen ja pelkkä yksikin osa orgaanista massaa riittää (eli aivot) niin miksei vaikka sydän ja kaikki aivojen data jossain mekaanisissa aivoissa riitä?

Toki ihmisyyden voi liittää pelkästään biologiseen olomuotoon, sillä eihän koirakaan ole ihminen tai toisinpäin, mutta jos tietoisuutesi ihmisen kehosta siirrettäisiin koiraan, niin olisitko sitten muka yhtäkkiä koira?

Kannattaa muuten pelata Soma jos tällaisten pohtiminen yhtään kiinnostaa. Siitä saa ne kauhuelementitkin pois jos niitä vierastaa/pelkää.
 
Eli Adam Jensen on cyborgi, Terminator on androidi ja robotti on täysin mekaaninen? Tämä selvisi mullekin.
 
No entäs sitten Robocop mikä se sitten on, alunperin oli ihminen josta sitten tehtiin robotti, eiksen pitäs olla Cyborg? Terminator taas on Cyborg jonka alla ei oo ihminen vaan robotti mut on kuitenkin Cyborg? Ite olen sitä mieltä että Cyborg on vaan älykkäämpi versio robotista joka pystyy liikkumaan nopeemmin, ajattelemaan itsenäisesti tekemään omia päätöksiä jne. Robocop oli robotti vaikka sen alla olikin ihminen, vai tehtiinkö hänelle kaikki osat ettei siinä enää ollut jäljellä mitään ihmistä jonka takia se sitten oli Robocop eikä Cyborcop?

Deus Ex Human Revolutionissa oli paljon robocoppia, mutta siinä ei muokattu Adam Jensenistä kokonaan robottia vaan osittain jonka takia hän sitten oli Cyborg. Kyllä täs menee jo puurot ja vellit sekasin :D
 
Mikä ero näillä on? Kummatkin on ultimate Edition mihin kuuluu Series X versio. Ja silti kumpikaan ei näytä sitä X/S ikonia, että olis tämän sukupolven versio.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20230114_114545.jpg
    IMG_20230114_114545.jpg
    5,3 MB · Lukukerrat: 10
Tässä jotain näkemystä tuohon terminator/cyborgi keskusteluun.
Tässä jotain näkemystä tuohon terminator/cyborgi väittelyyn.
Mikä ero näillä on? Kummatkin on ultimate Edition mihin kuuluu Series X versio. Ja silti kumpikaan ei näytä sitä X/S ikonia, että olis tämän sukupolven versio.
Tuo toinen on itse peli ja halvempi on tuon pelin lisäsisältöpaketti, jossa pari laajennusta peliin. Ja tuo Ultimate Edition on juurikin se pelkkä Series X-versio pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä jotain näkemystä tuohon terminator/cyborgi keskusteluun.
Tässä jotain näkemystä tuohon terminator/cyborgi väittelyyn.

Tuo toinen on itse peli ja halvempi on tuon pelin lisäsisältöpaketti, jossa pari laajennusta peliin. Ja tuo Ultimate Edition on juurikin se pelkkä Series X-versio pelistä.
Mutta siis toi missä tulee lisäsisältö tuon mukaan sisältäisi Series X version? Jotenkin todella sekavasti merkitty.
Ja kun katoin niin ultimate Edition pitäisi joka tapauksessa sisältää toi kausikortti.
 
Mutta siis toi missä tulee lisäsisältö tuon mukaan sisältäisi Series X version? Jotenkin todella sekavasti merkitty.
Ja kun katoin niin ultimate Edition pitäisi joka tapauksessa sisältää toi kausikortti.
Ainakin kännykän kautta katsottuna sen näkee, että lukeeko tiedoissa pelkkä Series X kuten kuvassa vai sekä One että Series X (toinen kuva). Itse ostan digipelit kännykän Xbox kaupan kautta, niin en tarkemmin osaa sanoa miten nuo on konsolin kauppapaikalla merkitty. Ja kyllä Ultimate Edition sisältää juurikin myös tuon lisäsisällön.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20230114_121923_Opera beta.jpg
    Screenshot_20230114_121923_Opera beta.jpg
    209,2 KB · Lukukerrat: 5
  • Screenshot_20230114_124149_Opera beta.jpg
    Screenshot_20230114_124149_Opera beta.jpg
    191,4 KB · Lukukerrat: 4
Viimeksi muokattu:
Ainakin kännykän kautta katsottuna sen näkee, että lukeeko tiedoissa pelkkä Series X kuten kuvassa vai sekä One että Series X (toinen kuva). Itse ostan digipelit kännykän Xbox kaupan kautta, niin en tarkemmin osaa sanoa miten nuo on konsolin kauppapaikalla merkitty. Ja kyllä Ultimate Edition sisältää juurikin myös tuon lisäsisällön.
Okei, kiitos tästä selvennyksestä. Ihmettelinkin kun konsolilla katsoin niin tiedoissa ei sanottu sanallakaan Series Xästä mitään.
 
Entäs onko Terminaattori sitten robotti siinä leffan lopussa, kun nahka on palanut pois? :D (loistava aihe!)
Ei kun minun käsittääkseni terminaattorit ovat androideja koko ajan koska imitoivat ihmistä. Se robottimuotokin on kuitenkin ihmisen luurangon mukaisesti tehty, joten käsittääkseni se olisi yhä siis android. Kai :D

No entäs sitten Robocop mikä se sitten on, alunperin oli ihminen josta sitten tehtiin robotti, eiksen pitäs olla Cyborg?
Sehän nimenomaan on cyborg. Leffan ja hahmon nimen "robo" nyt vain johtaa harhaan.

Terminator taas on Cyborg jonka alla ei oo ihminen vaan robotti mut on kuitenkin Cyborg?
Minä sanoisin sitä edelleen androidiksi ihan sen vuoksi että androidit imitoi ihmistä ja wikipediakin kertoo että "An android is a humanoid robot[1] or other artificial being[2][3][4] often made from a flesh-like material."

Androidin ei kai tarvitse olla tehty "flesh-like material":ista vaan olennaisempaa lienee se ihmisen "imitointi" olomuodossa.

Ite olen sitä mieltä että Cyborg on vaan älykkäämpi versio robotista joka pystyy liikkumaan nopeemmin, ajattelemaan itsenäisesti tekemään omia päätöksiä jne.
Useinhan se cyborg on viihteessä nimenomaan siksi älykkäämpi että siellä on alla ihminen ja sen aivot. En äkkiä keksi yhtään cyborgia, jossa asia olisi toisin mutta toki esim. pelit on täynnä niitä vastuksia, joissa on vaikka orgaanista ja mekaanista sekaisin. Niiden älystä ei tosin kauheasti tarvitse välittää kun yleensä tulevat vain päälle ja ovat jotain Doomin ja vastaavien vihulaisia.

Robocop oli robotti vaikka sen alla olikin ihminen, vai tehtiinkö hänelle kaikki osat ettei siinä enää ollut jäljellä mitään ihmistä jonka takia se sitten oli Robocop eikä Cyborcop?
Muistaakseni robocopilla oli vähintään ihmisen aivot ja saattoi olla esim. selkärankakin.

Deus Ex Human Revolutionissa oli paljon robocoppia, mutta siinä ei muokattu Adam Jensenistä kokonaan robottia vaan osittain jonka takia hän sitten oli Cyborg. Kyllä täs menee jo puurot ja vellit sekasin :D
Joo menee tosiaan vähän sekaisin ja antaa ajattelemisen aihetta. On esimerkiksi hankala ajatella että cyborg on jo kun on tekojalka tai tekosydän mutta niin kai se periaatteessa menee :D
 
Ylös Bottom